با توجه به ضرورت طراحی و استقرار نظام نوآوری در حوزه آموزش علوم پزشکی و ضرورت طراحی کوریکولوم های نوین بازی سازی شده، متناسب با نیازهای کشور و نسل هزاره سوم،کارگاه بازی سازی در آموزش پزشکی (gamification in medical education ) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

 دکتر شعله بیگدلی مدرس این کارگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی مجازی در گفتگو با وب دا ،هدف از تشکیل این کارگاه را آشنایی با طراحی، اجرا و ارزشیابی بازی در آموزش پزشکی دانست و بیان کرد: درسال های اخیراستفاده از بازی های آموزشی به عنوان یکی از فناوری های نوین درعرصه تعلیم و تربیت مورد توجه قرارگرفته و به اهمیت آشنایی با مفهوم بازی و بازی سازی به عنوان فرصتی برای یاددهی و یادگیری  پرداخته شده است.

وی افزود،با توجه به نقش بازی در ارتقاء مهارت های شناختی مانند حافظه،توجه،تمرکز و حل مساله، براهمیت و جایگاه بازی ها در کوریکولوم های آموزشی ازجمله کوریکولوم حرف پزشکی تاکید می شود.

بازی سازی در آموزش پزشکی

دکتر بیگدلی در این خصوص اظهار داشت: به موازات پیشرفت های نوین در عرصه های پزشکی استفاده از بازی های آموزشی درزمینه حرف پزشکی چالشی است که فراروی اساتید،متخصصین بالینی و فراگیران آموزش پزشکی قراردارد،هرچند برخی مطالعات برتاثیرات مثبت تر بازی های آموزشی نسبت به شیوه های سنتی،بریادگیری فراگیران و ارتقاء یاددهی-یادگیری تاکید دارد.

ازنظر این استاد آموزش علوم پزشکی، بازی باتوجه به شیوه های مختلف یادگیری در فراگیران می تواند برای تمامی گروه ها مفید واقع شود و مهارت های دانشی،نگرشی،فردی و حرفه ای را در فراگیران تقویت نماید. همچنین بازی ها به صورت جدی بر نتایج یادگیری تاثیر گذارند و شبیه سازی در جریان بازی موجب می گرددتا دنیای واقعی ملموس تر گردد.

این متخصص آموزش پزشکی با نتیجه گیری از مباحث مطرح شده عنوان کرد: بازی سازی، سناریوهای دنیای واقعی را به یک سری چالش مبدل می کند و به فراگیر (بازیکن) این امکان را می دهد تا بر یادگیری فعالیت های خاص یا مهارت های متوالی تمرکز یابد. سپس، فراگیر می آموزد که مهارت های فردی خود را ارتقاء دهد و آن ها را به صورت یک الگوی کلی درآورد. این امر باعث می شود که فراگیر قبل از آموختن مهارت های پیچیده یا یک مجموعه مهارتی، بر یک مهارت خاص تسلط یابد.

وی اضافه کرد، در حیطه های تخصصی علوم پزشکی، می توان با استفاده از بازی های آموزشی و بازی سازی در عین حفظ سلامت بیمار، به فراگیران کم تجربه یا بی تجربه آموخت و به متخصصین آموزش پزشکی فرصت طراحی برنامه های آموزشی خلاقانه و نوآور داد. از طریق بازی می توان محتوای دانشی را به فراگیران آموخت و با افزایش مهارت های فردی و حرفه ای فراگیران، هویت حرفه ای را در آنان شکل داد.

در این کارگاه  آموزشی شرکت کنندگان  با استفاده از سخنرانی تعاملی و بحث گروهی به مفاهیم مطرح در بازی سازی ازجمله سناریوی بازی، نحوه طراحی سند بازی، ابزارهای در دسترس برای ساخت بازی، فواید و مضرات استفاده از بازی ها و عوامل تقویت و مشارکت مخاطبین در بازی پرداختند .

کارگاه بازی سازی در آموزش پزشکی به همت مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با حضور جمعی از اساتید در سالن شورای ساختمان قریشی برگزار شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image