در راستای توانمند سازی اعضای هیأت علمی، کارگاه هنر ایجاد تغییر و رهبری آن با تدریس دکتر "علی جعفریان استاد گروه جراحی و رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران" به همت مرکز مطالعات و توسعه آموزش معاونت آموزشی دانشگاه برگزار شد.
به گزارش وب دا؛ مهارت های " لیدر شیپ" از جمله مهارت هایی است که اخیرا با عنوان مهارت های مورد نیاز آینده یا future skills مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان حوزه آموزش قرار گرفته است از این رو در آموزش مدرن نیروی انسانی به این نکته اشاره شده است که افراد تاثیر گذار، جدای از مهارت های مرتبط با رشته تخصصی خود، نیازدارند درمورد مهمترین مهارت های پیشنهادی در قرن جدید توانمند شوند.
یکی از مهارت های مورد تأکید در این حوزه ،کسب مهارت های لیدر شیپ برای فراگیران تمامی رشته هاست،اینکه بتوانیم نسبت به توانمندی های فردی خود آگاه شویم و با اتکا به آن در جهت رشد و پیشرفت خودمان برنامه ریزی داشته باشیم، در قالب گروه نقش پذیری و عملکرد مقتضی از خودنشان دهیم،گروه های کوچک و بزرگ را هدایت کنیم، برای تغییر محیط اطرافمان تلاش کنیم و در جهت تعالی محیط کار، سازمان ، نهاد یا دانشگاه خودمان اقدامات عملی انجام دهیم .
دکتر جعفریان در این کارگاه با اشاره به ضروری بودن ایجاد تغییر در محیط شغلی و اجتماعی گفت: شرایط به طور دائم در حال تغییر، نیازهای دائما در حال تزاید و انتظارات در حال افزایش افراد جامعه برای داشتن جامعه ای بهتر،برهانی برای ضرورت تغییر است .
این عضو هیأت علمی در ادامه به اهمیت تشکیل تیم در ایجاد تغییر و فهمیدن نقش افراد در تیم ها و نحوه تصمیم گیری گروهی پرداخت و ان را پیش نیاز یک تغییر موفق دانست .
وی بر اهمیت شناخت فردی به عنوان قدم اول رشد فردی تأکید کرد و گفت ، دو نوع اگاهی نسبت به ویژگی های افراد وجود دارد : internal awareness ( آگاهی داخلی) و external awareness ( آگاهی خارجی) ، که شناخت دقیق هرکدام، از ملزومات رشد فردی و ارتقای مهارت های رهبری است .
استاددانشگاه علوم پزشکی تهران از الگوی swot یا شناخت نقاط قوت، نقاط ضعف ، فرصت ها و تهدید ها به عنوان چهارچوبی برای شناخت خود یاد کرد و افزود: یکی از ویژگی های مهم یک رهبر و لیدر موفق ریسک پذیری و خروج از منطقه (comfort zone) است که خروج از منطقه امن ابتدا با ورود به منطقه ترس، سپس منطقه یادگیری و بعد از آن منطقه رشد همراه می شود.
دکتر جعفریان دو راه بسیار موثر برای بهبود ویژگیهای فردی را انجام reflection ( باز اندیشی و ارزیایی خود) و گرفتن feedback (بازخورد و نقد سازنده دیگران) عنوان کرد.
قابل ذکر است در این کارگاه حدود 80 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد مفاهیم تغییر و رهبری را فراگرفته و تمرین کردند.