کلان منطقه ۹ آمایشی کشور با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آخرین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رتبه برتر کشور را با امتیاز کامل ۱۰۰ کسب کرد.
رئیس دبیرخانه ستاد تحول آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: یکی از متداولترین ابزار جهت عملکرد آموزشی، شناخت نقاط ضعف و قوت و ایجاد رقابت سالم در دانشگاهها رتبهبندی آموزشی است و در ایران از یک دهه قبل این کار توسط وزارت بهداشت با عنوان راد (رتبهبندی آموزشی دانشگاه) آغاز شد.
دکتر رضا پروانه خاطر نشان کرد: این رتبهبندی هر ۴ سال یک بار انجام میشود که نوبت نخست در سال های ۸۹ تا ۹۰، نوبت دوم در سال های ۹۳ تا ۹۴ و نوبت اخیر در سال های ۹۸ تا ۹۹ انجام شده و در این رتبهبندی به اسناد فرادستی و هماهنگی و تطابق با سیاستها، برنامه تحول و نوآوری آموزش پزشکی، توجه به نظر محیط، تاکید بر بروندادها، ایجاد رقابت سالم و غیره توجه لازم شده است.
رئیس دبیرخانه ستاد تحول آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه رتبهبندی در کنار اعتباربخشی به کارآمدی و اعتلای کیفیت کمک خواهد کرد، گفت: یک دلیل دیگر اهمیت رتبهبندی این است که در وضعیت کنونی جهان، مشخصه اصلی آموزش عالی رقابت جهانی است.
دکتر پروانه با بیان اینکه در رتبهبندی اخیر علاوه بر فرآیندهای محوری آموزش و بهبود وضعیت این فرآیندها، به پایایی و استحکام آن پرداخته شده است، خاطرنشان کرد: این رتبهبندی در ۱۰ شاخص در حوزه عملکردی، ۶۴ شاخص در حیطه اهداف بستههای تحول و نوآوری آموزش پزشکی و ۴۹ شاخص در حوزههای تاثیرگذار تعریف شده است.
وی اضافه کرد: همه شاخصها در ۳ زیرشاخه مرتبط با خروجی تاثیرگذار، مرتبط با حوزه عملکردی و مرتبط با بستههای تحول نوآوری آموزش پزشکی تقسیم شده است و در زیرشاخه اول که 6 رتبهبندی داشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد رتبه اول شاخص های اخلاق و پاسخگویی و رتبه سوم بخش بینالملل را کسب کرد، ضمن اینکه در کنار آن کسب یک رتبه چهارم، 1 رتبه هفتم و یک رتبه دهم را داشت.
مسئول طرح راد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در یک دانشگاه اخلاقمحور، فرد به سمت انسان کاملشدن پیش میرود، بیان کرد: دانشگاه اخلاق محوری پایبند به ارزشهای اخلاقی در سطوح ۳ گانه علمی، آموزشی و اجرایی است.
دکتر پروانه تصریح کرد: شفافیت و پاسخگویی از مسئولیتهای مهم نهادهای آکادمیک است و دانشگاه پاسخگو هم دغدغهمند تحولات اجتماعی بوده و نقش خود را در حساس کردن اعضا نسبت به مسائل اجتماعی بهخوبی ایفا میکند و کلیه اعضای دانشگاهی در این مسیر کوشا بوده و با تمام توان گام برمیدارند که در هر دو حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد رتبه اول و تراز امتیاز 100 را کسب کرده است.
وی با تاکید بر اینکه در زیرشاخه دوم دانشگاه در حوزه عملکردی رتبه چهارم کشور را کسب کرده و این انتخاب به دلیل میزان اثرپذیری و کیفیت آموزشی و روند مطلوب فرآیندهای آموزشی بوده است، بیان کرد: همچنین در زیرشاخه سوم «پیادهسازی بستههای تحول» هم کسب رتبه برتر و اول بسته اخلاق حرفهای و رتبه های برتر در بسته های نسل سوم، بینالمللی سازی، آموزش مجازی و توسعه و ارتقاء زیرساختهای آموزش پزشکی را داشته است.
رئیس دبیرخانه ستاد تحول آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:از مجموع ۲۰ رتبه برتر کشور دانشگاههای علوم پزشکی تهران ۱۵ رتبه، مشهد ۴ رتبه و همدان یک رتبه کسب کردهاند.
دکتر پروانه گفت: امیدواریم که تلاشهای معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مدیریت و درایت دکتر ثمینی دبیر کلان منطقه 9 کشوری و معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد منجر به توفیق بیش از پیش این دانشگاه در حوزههای مختلف علمی و آموزشی بشود.