مسئول مرکزجامع مهارت های بالینی و فناوری های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بستر سخت افزاری آزمایشگاه واقعیت مجازی توسط این مرکز راه اندازی شد.
دکتر رضا اخوان در گفتگو با وب دا اظهار کرد: مرکز مهارتهای بالینی و فن آوری های آموزشی دانشگاه، یک محیط شبیه سازی شده ازبیمارستان است که دانشجویان، مهارتهای بالینی وعملی را قبل از مواجهه با بیمار در محیط واقعی، بااستفاده از انواع مانکنها و مولاژها درمحیطی آرام، درحضور اساتیدگروه، آموزش دیده و باتمرینات مکرر، پس از تسلط وگذراندن موفقیت آمیز آزمون ها، بامهارت بیشتر آماده شروع به کاردربیمارستان و بر بالین بیماران میشوند.
دبیرکارگروه توسعه و تعالی فن آوری های آموزشی با بیان اینکه ارتقاء آموزش پزشکی با تکیه بر فناوریهای نوین آموزشی از ماموریتهای جدید وزارت بهداشت به منطقه ۹ است، گفت: از مهمترین اقدامات این مرکز میتوان راه اندازی بستر سخت افزاری آزمایشگاه واقعیت مجازی (AVR-Lab)، اختصاص دستگاه قبلی سی تی اسکن بیمارستان شهید کامیاب به کاربری آموزشی، برگزاری دورههای مهارتافزایی بالینی و کارگاههای آموزشی مبتنی بر شبیهسازی در شرایط کووید-۱۹و آزمونهای عملی بالینی در سطوح کشوری و دانشگاهی اشاره نمود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: دو دستگاه سیستم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در «مرکز جامع مهارت های بالینی و فناوری های نوین آموزشی دانشگاه» مستقر شده است تا اعضای هیات علمی و دانشجویان علاقمند از این تکنولوژی به روز در مباحث آموزشی بهره ببرند و در این راستا اولین محصول نرمافزاری معاونت آموزشی دانشگاه موفق به کسب رتبه دوم در ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ریاست جمهوری شد.
اختصاص دستگاه سیتیاسکن برای مهارتافزایی دانشجویان پیراپزشکی
دکتر اخوان در خصوص اختصاص دستگاه سیتیاسکن قبلی بیمارستان شهید کامیاب به کاربری آموزشی برای دورههای مهارتافزایی دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه، اظهار کرد: برای استفاده بهینه و صرفه جویی در منابع مالی دانشگاه، دستگاه قبلی این مرکز در مهرماه سالجاری به مرکز جامع مهارتهای بالینی دانشگاه منتقل شد.
وی به برگزاری دورههای مهارتافزایی بالینی و کارگاههای آموزشی مبتنی بر شبیهسازی در شرایط کرونا با رعایت پروتکلهای بهداشتی اشارهکرد و گفت: با توجه به فضای فیزیکی مناسب این مرکز و تامین ماسک و محلول ضدعفونی کننده، تمامی برنامههای آموزشی مهارتافزایی بالینی فراگیران در سطوح مختلف با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام شد که آمار متوسط ماهانه ۱۸۰ ساعت کارگاه عملی و ارائه خدمت به حدود ۸۰۰ فراگیر به شکل ماهانه با رعایت تمام استانداردهای حفظ سلامت فراگیران، گویای حفظ کیفیت آموزشی در کنار سلامتی فراگیران است.
برگزاری آزمونهای عملی بالینی در سطوح کشوری و دانشگاهی
دبیر کارگروه توسعه و تعالی فناوری های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تمامی آزمونهای مبتنی بر شبیه سازی، OSCE و ... در سطح کشوری و دانشگاهی با رعایت پروتکلهای بهداشتی در شرایط کرونا به شکل موفق در یکسال اخیر اجرا شد که از آن جمله میتوان به برگزاری پنج دوره آزمون صلاحیت بالینی کشوری دانشجویان پزشکی، المپیاد دانشجویی، آزمون جامع پرستاری، مصاحبه عملی دانشجویان بین الملل و سایر آزمونهای عملی درون دانشگاهی اشاره کرد.
دکتر اخوان در زمینه همکاری با سایر معاونتهای دانشگاه در برگزاری برنامههای آموزشی ضروری پرسنل دانشگاه نیز اظهار داشت؛ برگزاری کارگاههای عملی بدو ورود کلیه دستیاران تخصصی جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی مشهد بصورت فشرده و در مدت شش روز از جمله همکاریهای بین بخشی این مرکز با معاونتهای بهداشت و درمان بوده است.
خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی