معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آموزشها باید همواره مطابق با استاندارد روز جهانی و همسو با نیاز جامعه باشد و هرگز نباید از مسیر بهروز بودن در حوزه آموزش دور شویم.
دکتر فریبرز ثمینی در نشست آغاز به کار فعالیتهای آموزشی بالینی در بیمارستان شهید هاشمینژاد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزههای مختلف از جمله آموزش جزو پیشتازهای کشور بوده و در کنار رشد علمی که داشته، شاهد توسعه فضای آموزشی هم بودهایم که یک نمونه موفق آن بیمارستان شهید هاشمینژاد است و جا دارد که از حمایتهای صورت گرفته رئیس و معاونان درمان، توسعه مدیریت و منابع و فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همچنین معاونان قبلی آموزش این دانشگاه مسئولان سابق و فعلی دانشکده پزشکی مشهد در این خصوص تقدیر و تشکر نماییم.
وی افزود: مهمترین دغدغه مسئولان دانشکده پزشکی در حوزه آموزش پزشکی عمومی و فعالیتهای آموزشی در بیمارستان شهید هاشمینژاد بوده و ضمن تشکر از تلاشهای کلیه مسئولان و اساتید خواستار توسعه فعالیتهای آموزشی در رشتههای مختلف پزشکی هستیم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اصلیترین و مهمترین وظیفه نظام آموزشی تربیت نیروهای متعهد و متخصص در راستای خدمت به مردم بوده است، خاطرنشان کرد: زمانی تغییر در جامعه دیده میشود نیازمند تغییرات لازم در حوزههای آموزشی، پژوهشی، درمانی و غیره هم هستیم و معتقدیم که آموزشها همواره باید بهروز و متناسب با نیاز جامعه باشد.
دکتر ثمینی تصریح کرد: آموزشها باید همواره مطابق با استاندارد روز جهانی و همسو با نیاز جامعه باشد و هرگز نباید از مسیر بهروز بودن در حوزه آموزش بهدور شویم و در مباحث تبیین و تغییر آموزشی بر همسویی با جامعه و عقب نیفتادن از دیگر کشورها تأکید شده ، اما نباید همسویی بخواهد ما را از کشورهای شاخص جهان در حوزه آموزش عقب بیندازد، زیرا اگر این اتفاق بیفتد کیفیت آموزشیمان اُفت میکند.
وی با ذکر این نکته که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سالهای اخیر در رتبه بندی های انجام شده موفق به کسب رتبه های برتر شده است تأکید کرد: وظیفه ما حفظ این جایگاه و همچنین ارتقاء کیفیت آموزش بوده و در این خصوص ارزشیابی مستمر نباید فراموش شود و مخاطبان اصلی در این خصوص دانشجویان و فارغالتحصیلان هستند که باید ضمن بیان نقاط ضعف و قوت، انتقادها و پیشنهادهای خود را مطرح کنند تا مسئولان مربوطه اقدام لازم را در جهت رفع نکات منفی و تقویت نکات مثبت صورت دهند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در چند سال اخیر پژوهشهایی در سطح ایران و جهان صورت پذیرفته که بخش قابل توجهی از آن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است که بیشتر این پژوهشها در پزشکی عمومی بوده و براساس همین پژوهشهای صورت گرفته معضلات و مشکلات آموزشی را برطرف کردیم.
دکتر ثمینی با اشاره به اینکه پایه پیشرفت علوم پزشکی در پایه و بالین در یادگیری درست پزشکی عمومی بوده تا فرد بتواند به عنوان یک متخصص در جامعه ثمربخش باشد، بیان کرد: یکی از مشکلات مطرح شده در خصوص تداخلات آموزشی بوده و موضوع دیگر انجام کارهایی است که وظیفه دانشجو، رزیدنت و انترن نیست، ضمن اینکه بر عدم اعتماد به نفس در حوزه درمان مطرح شد که به تمامی این مشکلات رسیدگی خواهد شد تا نقصی در این خصوص وجود نداشته باشد و دانشجویان، رزیدنتها و انترنها بیدغدغه به تحصیل بپردازند.