175.jpg - 46.73 kBمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در یک سال اخیر 52 اقدام و دستاورد شاخص در این معاونت اجرا شده است که موجب ارتقای بیش از پیش این دانشگاه در حوزه آموزش شده است.

دکتر فریبرز ثمینی در گفت‌وگو با وب دا، اظهار کرد: مرکز جامع مهارت‌های بالینی و فناور‌های نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال گذشته اقدامات و دستاوردهای قابل توجهی داشت که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون برگزاری موفقیت‌آمیز بیش از 20 آزمون استاندارد OSCE در سطوح کشوری و دانشگاهی با رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی، برگزاری 1183 عنوان کارگاه آموزشی مهارت‌های عملی و آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی در مقاطع مختلف تحصیلی دانشکده‌های مختلف در طول سال 1399 با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی، راه‌اندازی آزمایشگاه واقعیت مجازی دانشگاه و تولید میز تشریح مجازی با همکاری شرکت دانش‌بنیان دانش‌آوران اشاره کرد.

وی در خصوص اقدامات شاخص حوزه مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: بهبود فرآیند جذب دانشجویان و متقاضیان غیرایرانی و اخذ مجوز لازم جهت برگزاری رشته مقاطع منطبق با نیاز دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه و کسب مقام برتر در حیطه رهبری آموزشی جشنواره شهید مطهری در سطح دانشگاه و کشور، تدوین، ابلاغ و پایش مستمر برنامه عملیاتی دانشکده‌ها در حوزه تحصیلات تکمیلی مبتنی بر شاخص‌های تدوین شده در حيطه تحصيلات تكميلي جهت تحقق اهداف، اولویت‌ها و مصوبات دانشگاه، وزارت متبوع (بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش) و سایر اسناد بالادستی کشور (کسب مقام برتر سال گذشته در حیطه رهبری آموزشی جشنواره شهید مطهری در سطح دانشگاه و کشور) از جمله این اقدامات بوده است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از دیگر اقدامات شاخص صورت گرفته در حوزه مدیریت تحصیلات تکمیلی می‌توان به تصویب انواع بورس تحصیلی در هیأت امناء دانشگاه و اجرای فراخوان‌های بورس دوره‌های تکمیلی 6 ماهه خارج از کشور برای دانشجویان مقطع دکتری تخصصی ایرانی و فراخوان بورس نوع اول و دوم دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی غیرایرانی شهریه پرداز (غیربورسیه وزارت متبوع)، تصویب شیوه‌نامه راه‌اندازی کالج پیش دانشگاهی متقاضیان غیرایرانی برای ورود به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در هیأت رییسه دانشگاه و پیگیری جهت اجرا برای اولین بار، ساماندهی فرآیندهای مرتبط با تحصیلات تکمیلی و ایجاد سامانه‌های مرتبط جهت بهبود فرآیند پایش شاخص‌های مصوب و تصویب بسته توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای تحقق دانشگاه نسل سوم در شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه و اجرای آن به مدت 2 سال اشاره کرد.

دکتر ثمینی با بیان اینکه در یک سال گذشته 25 برنامه شاخص از سوی حوزه مدیریت امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا شده است، خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها شامل اجرا و پیگیری آئین‌نامه استاد مشاور، اجرا و پیگیری فرآیندهای الکترونیکی، اصلاح فرآیند ثبت‌نام از پذیرفته‌شدگان جدید آزمون‌های سراسری به‌صورت غیرحضوری به‌منظور جلوگیری از تجمع و شیوع بیماری کرونا، الکترونیک کردن برخی از فرآیندهای ارائه خدمت به دانشجویان و دانش‌آموختگان در سامانه آموزشی مروارید، تهیه شیوه‌نامه و دستورالعمل برگزاری آزمون‌ها و آموزش تیم مدیران آزمون الکترونیک در دانشکده‌ها، راه‌اندازی سامانه برخط رسیدگی به اعتراضات برای آزمون‌های الکترونیکی ملی، ارتقای سامانه جامع آموزشی مروارید و افزودن فرآیندهای الکترونیکی به این سامانه با همکاری دانشکده‌های مربوطه از قبیل درخواست‌های میهمانی و غیره، راه‌اندازی دیتاسنتر مرکز سنجش الکترونیک دانشگاه، ارتقای پهنای باند و اصلاح زیرساخت ارتباطی ساختمان شماره 3 دانشگاه با مرکز فناوری اطلاعات، آماده‌سازی و وارد نمودن اطلاعات تمامی 3200 درس ترم تحصیلی بهمن سال 1398 به همراه مشخصات تمامی استادان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی سامانه نوید و تحویل آن به واحد آموزش مجازی دانشگاه و ایجاد بستر مناسب بر روی سامانه نوید جهت ارائه دروس ریفرم رشته پزشکی و دستیاری تخصص پزشکی برای اولین بار در کشور بوده است.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات شاخص حوزه مدیریت امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌‎توان به ایجاد وب سرویس احراز هویت مبتنی بر سامانه جامع آموزشی دانشگاه جهت ارتباط با سامانه نوید، ایجاد سرور ADOBE CONNECT  جهت برگزاری کلاس‌های مجازی و اتصال آن به سامانه نوید کشور، ایجاد سامانه پشتیانی الکترونیک برای پاسخگویی هرچه بهتر دانشجویان و استادان، ایجاد سرور ابری برای همایش‌ها و کلاس‌های بزرگ، ارتقای سرورهای معاونت آموزشی برای ارائه هرچه بهتر سرویس‌ها و سامانه‌ها بر روی فضای اینترنت کشور، راه‌اندازی سامانه آزمون‌های الکترونیک دانشگاه، تحليل و پياده‌سازي سيستم مديريت آزمون‌هاي الكترونيكي دانشگاه، استقرار و اجراي نرم‌افزار تحت وب مديريت بانك سوال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشكي مشهد به‌صورت Local، اتصال و يكپارچه‌سازي سامانه آزمون الكترونيك با سامانه جامع آموزشي دانشگاه جهت تسهيل در ورود به سيستم براي اعضاي هيأت علمي و دانشجويان و همچنين تجميع مديريت داده‌هاي آزمون‌ها، دروس و نمرات، ايجاد بستر امن مبتني بر قفل سخت‌افزاري (Token) جهت دسترسي به سامانه بانك سوال الكترونيك جهت مديريت و درج سؤالات توسط استاد در منزل، بومي‌سازي سامانه آزمون‌هاي الكترونيك مطابق نيازسنجي دانشگاه در تحليل‌هاي آزمون‌ها، ايجاد بستر امن در زيرساخت شبكه دانشگاه جهت بهره‌مندي هرچه بهتر دانشكده‌هاي اقماري تحت پوشش دانشگاه در سطح استان، تجهيز و راه‌اندازي 6 سالن چندمنظوره در مركز سنجش كلان منطقه 9 با ظرفيت 320 كامپيوتر و تجهيز و راه‌اندازي مركز سنجش آزمون اشاره کرد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که مدیریت مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی 10 برنامه شاخص و قابل توجه را در یک سال اخیر اجرایی و عملیاتی کرده است، تأکید کرد: این برنامه‌ها برگزاری مصاحبه ارزیابی روش تدریس از متقاضیان فراخوان جذب هیأت علمی پیمانی، تجهیز استودیو پردیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی و انعقاد قرار داد با دانشگاه علوم پزشکی مجازی جهت تولید 300 محتوا الکترونیکی موکس علمی آرمان، اعتباربخشی آموزشی مراکز آموزشی درمانی، مؤسسه‌ای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، برنامه‌های آموزشی پزشکی عمومی کلان منطقه و مراکز و برنامه‌های آموزش مداوم، برگزاری المپیاد در 2 مرحله انفرادی و مرحله دوم کشوری به‌صورت متمرکز در کلان منطقه 9 آمایشی، راه‌اندازی سامانه یادگیری الکترونیکی نوید و انتقال محتوا از سامانه LMS به سامانه کشوری نوید و راه‌اندازی شورای آموزش مجازی، نشر مجله اُفِق توسعه آموزش علوم پزشکی از دوفصلنامه به فصلنامه (از پاییز سال 1399) و اخذ  12  نمایه بین‌المللی و 3 نمایه ملی، توانمندسازی اعضای هیأت علمی، برگزاری کارگاه "الف تا ی طراحی آزمون‌های استدلال بالینی" جهت گروه‌های آموزشی بالینی، درخشش دانشجویان در دوازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور و تکمیل سامانه اعتباربخشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مشهد بوده است.

دکتر ثمینی افزود: همچنین در حوزه مدیریت آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی هم اجرای برنامه‌هایی همچون برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت در چند دوره، برنامه‌های بازآموزی پزشکان و پیراپزشکان، تصویب برون‌سپاری آموزش مداوم جامعه پزشکی در شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی آموزش مداوم دانشگاه، ارتقای سطح دانش و مهارت‌های شغلی جامعه پزشکی و بهينه‌سازی خدمات بهداشتی و درمانی کشور، دستيابی به استانداردهای کارآمد و مطلوب خدمات پزشکی و حرفه‌ای وابسته و منطبق با نياز جامعه، نوآوری در کاربرد بالینی آموزش مدوام و پیشتازی در حوزه  آموزش مداوم الکترونیک داشته‌ایم و از جمله اقدامات شاخص این حوزه در یک سال اخیر می‌توان به تولید 24 برنامه آموزشی غیرحضوری با حضور 48 هزار و 343 شرکت‌کننده، اجرای 442 برنامه وبینار با حضور 20 هزار و 98 شرکت‌کننده و صدور 1303 گواهی جهت صدور یا تمدید پروانه فعالیت جامعه پزشکی و پیراپزشکی اشاره کرد.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image