معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از اعلام فراخوان جذب هیات علمی در بهمن ماه خبر داد و گفت؛ در فراخوان جدید سعی شده تا به استان هایی که مناطق کمتر برخوردار بیشتری دارند نگاه ویژه تری داشته باشیم و به این دانشگاه ها سهمیه بیشتری اختصاص یابد.

به گزارش وب دا، دکتر ابوالفضل باقری فرد در نشست با روسای دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه وضعیت مطلوب شاخص نسبت استاد به دانشجو 1 به 10 است یعنی به ازای هر 10 دانشجو یک استاد که در بعضی گروه ها این شاخص وضعیت خوبی دارد اما در رشته های پرستاری با معضل مواجه هستیم و این شاخص 20 به یک است.

وی با اشاره به جایگاه رفیع دانشگاه علوم پزشکی مشهد درآموزش پزشکی گفت؛ آموزش رکن اساسی دانشگاه هاست و پرداختن به آموزش یعنی توجه به اصالت دانشگاه و استاد یکی از اجزای مهم این اصالت است و اگر این  رکن از دانشگاه گرفته شود به یک سازمان اداری مانند سایر بخش های اداری تبدیل می شود.

افزایش بهره وری مهمترین برنامه معاونت آموزشی وزارت بهداشت

وی برنامه محوری معاونت آموزشی وزارت را در این دوره ایجاد بهره وری در آموزش ذکر کرد و افزود؛ با وجود انجام کارهای خوب ومطلوب اما اثر و نتیجه ای که مورد انتظار بوده در جامعه محقق نشده است و هنوز نتوانسته ایم به نیازهای جامعه پاسخ دهیم، بنابراین در این دوره توجه ما به بهره وری رساندن فعالیت های خوب گذشته و برخورداری جامعه هدف از اثرات و نتایج این فعالیت هاست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص کمبود یا نبودن متقاضی برای برخی از رشته های تخصصی و فوق تخصصی گفت؛ ماباید بتوانیم با توجه به شرایطی که داریم قوانین را به روزرسانی کرده و با انعطاف تصمیم گیری کنیم به عنوان مثال برای تسهیل در شرکت متقاضیان برای آزمون برخی از رشته های داخلی شرط تاهل برداشته شده ویا داوطلبان رشته های جراحی کم اقبال بدون گرفتن برد بتوانند در آزمون مقاطع فوق تخصصی شرکت کنند.

دکتر باقری فرد یکی از استراتژی های معاونت آموزشی وزارت را واگذاری برخی از وظایف به دانشگاه ها عنوان کرد و گفت؛ تصمیم داریم بخشی از فرایند پذیرش دستیاران را بخصوص در رشته هایی که مناطق کم برخوردار به آنها نیاز دارند را به خود دانشگاه ها واگذار کنیم تا دانشگاه بتواند درصدی از پذیرش دستیاران را در رشته های مورد نیازش متقاضی بومی جذب کند و با راهکار بومی گزینی تا حدودی مشکلات منطقه اش را مرتفع نماید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص اعتبار بخشی پزشکی عمومی اظهارداشت؛ دوره پزشکی عمومی ایران از استانداردهای جهانی برخوردار بوده و مورد تایید WFME (فدراسیون جهانی آموزش پزشکی) قراردارد که هر ساله این اعتبار بخشی برای تمدید تائیدیه فدراسیون جهانی آموزش پزشکی انجام می شود و همه دانشگاه ها برای حفظ این استاندارد باید تلاش کنند.

ابلاغ افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی به وزارت بهداشت

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش 20 درصدی ظرفیت پذیرش رشته پزشکی خبر داد و تصریح کرد با پیگیری های انجام شده این افزایش ظرفیت، خاص مناطق کم برخوردار و برای پذیرش نیروهای بومی خواهد بود تا از این طریق برخی مشکلات این مناطق برطرف شود و باید با تدبیر و مدیریت شده از مخاطرات احتمالی این افزایش ظرفیت برای حوزه آموزش جلوگیری شود.

دکتر باقری فرد در خصوص فرایندهای ارتقاء بیان کرد؛ در فرایندهای جاری ارتقاء اعضای هیات علمی، پرونده فرد و مدارک تهیه شده بررسی می شود و به عبارتی پرونده ارتقاء پیدا می کند و به خود فرد و چگونگی ارتباط و فعالیت های آموزشی و پژوهشی اش توجهی نمی شود که در همین راستا اصلاحات و تغییرات اساسی در آیین نامه ارتقاء و استاد ممتازی در دستور کار است.

وی تصریح کرد در ایام کرونا آموزش نه تنها در کشور ما بلکه در کل دنیا دچار مخاطره شد. در نتیجه آموزش مجازی شکوفا شد اما آموزش مجازی با آموزش غیرحضوری متفاوت است و در دانشگاه های ما بیشترآموزش غیرحضوری است؛ چراکه آموزش مجازی آموزشی است که تعاملی، پویا و فعال باشد. بنابراین با بررسی های انجام شده مقرر شد امتحانات دانشگاه ها بصورت حضوری برگزارشود که این امر توسط ریاست جمهوری تصویب و ابلاغ شد.

کوریکلوم های آموزشی به سمت پاسخگویی اجتماعی، تقویت شبکه و پزشک خانواده تغییر می کند

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد؛ ایجاد ساختار بدون کارآیی لازم اشتباه است، ایجاد رشته های جدید الزاما به معنای راه اندازی گروه های جدید و به تبع آن تشکیل دانشکده نیست. در این خصوص گروه های هم خانواده می توانند با هم ادغام شوند و مهم خروجی و برون دادی خواهد بود که از رشته ها مورد انتظار است.

دکتر باقری فرد تغییر در کوریکلوم های آموزشی را به سمت پاسخگویی اجتماعی، تقویت شبکه و پزشک خانواده عنوان کرد و گفت؛ قرارگاهی متشکل از 4 معاونت وزارت بهداشت در جهت یک صدایی، هماهنگی و پیشبرد متناسب تصمیمات، ایجاد شده است تا به نتایج موثری در خصوص مسایل آموزشی دست یابیم.

دکتر باقری فرد با اشاره به اعتقاد داشتن به بسته های تحول افزود؛ کلان مناطق همانند گذشته به فعالیت های خود ادامه خواهند داد و عمده برنامه ریزی معاونت اموزشی وزارت رفتن به سمت ماموریت گرایی واقعی و مرجعیت علمی واقعی خواهد بود. مرجعیت علمی شرایط خاصی دارد و به معنای سرآمدی علمی نیست، ما می توانیم در بعضی موضوعات مرجع باشیم . و در این راستا برنامه بهره وری را جهت اجرای بسته های تحول تعریف کرده ایم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پایان از تلاش های ارزشمند اعضای هیات علمی در ایام کرونا قدردانی کرد.

گفتنی است دکتر باقری فرد پس از این جلسه از مرکز جامع مهارت های بالینی و فن آوری های نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مستقر در بیمارستان امام رضا علیه السلام بازدید کرده و در جریان فرایند های آموزشی این مرکز قرار گرفت.

41.jpg - 60.74 kB

42.jpg - 72.16 kB

43.jpg - 56.42 kB

44.jpg - 49.15 kB

خبرنگار: سید جواد نظری هاشمی 

 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image