478.jpg - 11.40 kBعضو هیأت علمی گروه داخلی دانشکده پزشکی مشهد و برگزیده جشنواره شهید مطهری گفت: حضور در برنامه آموزشی مواجهه بالینی زودهنگام اختیاری بود و الزامی به حضور در این برنامه نبود، اما با این وجود استقبال قابل توجه دانشجویان را به همراه داشت، برنامه‌ای که در توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی در دوران پسا کرونا بسیار مؤثر بود.

دکتر مینا اکبری‌راد در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در شانزدهمین دوره جشنواره شهید مطهری در 2 بخش شرکت کردم و خوشبختانه توانستم در هر 2 بخش آن حائز رتبه استانی بشوم.

وی تصریح کرد: من در جشنواره شانزدهم در 2 حیطه یاددهی و یادگیری و مدیریت و رهبری آموزشی شرکت کردم که اثر ارسالی‌ام در حیطه یاددهی و یادگیری فرآیند مواجهه بالینی زودهنگام اصلاح شده، رهیافتی نوین در توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی در دوران پسا کرونا بود و در حیطه مدیریت و رهبری آموزشی هم فرآیند طراحی و اجرای برنامه منتورینگ برای دانشجویان سال اول پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد را ارسال کردم که در هر دو مورد حائز کسب رتبه برتر شدم.

برگزیده جشنواره شهید مطهری ادامه داد: من در فرآیند مواجهه بالینی زودهنگام اصلاح شده، رهیافتی نوین در توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی در دوران پسا کرونا حیطه یاددهی و یادگیری ،موفق به کسب رتبه اول شانزدهمین دوره جشنواره شهید مطهری و در فرآیند طراحی و اجرای برنامه منتورینگ برای دانشجویان سال اول پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم موفق به کسب رتبه دوم حیطه یاددهی و یادگیری این جشنواره شدم.

دکتر اکبری‌راد با بیان اینکه در فرآیند یادگیری دانشجویان پایه و بالین تفاوت‌هایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما به جهت یادگیری بهتر دانشجویان دوره مواجه بالینی زودهنگام را در 3 دوره زمانی شهریور ماه سال‌های 1400 و 1401 و اسفند ماه سال 1401 و با حضور 120 دانشجو در هر دوره برگزار کردیم و در مجموع این دوره‌ها با حضور 360 نفر برگزار شد.

دکتر اکبری‌راد اضافه کرد: این برنامه به‌صورت اختیاری بود و الزامی به حضور نبود، اما با این وجود استقبال قابل توجه دانشجویان را به همراه داشت، ما پیش‌بینی 60 نفر را در هر دوره داشتیم که 2 برابر این میزان حضور یافتند، حتی بعد از اتمام دوره اول شاهد آن بودیم که خود دانشجویان متقاضی دوره‌های دوم و سوم بودند و در شهریور ماه امسال هم برگزاری دوره چهارم را برای استاژرهای جدید خواهیم داشت.

وی بیان کرد: ما از طریق پرسش ‌نامه طراحی شده یادگیری دانشجویان را ارزیابی کردیم که رضایتمندی قابل را به همراه داشت و حتی شاهد آن بودیم که مقاله آن در یکی از نشریات بین‌المللی و معتبر دنیا به چاپ رسید.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشکده پزشکی مشهد تصریح کرد: نمونه مشابه این طرح در دانشگاه تهران و در بدو ورود دانشجو به دانشگاه انجام شد و ما این کار را در مقطع کارآموزی انجام دادیم و معتقدیم که اجرای این برنامه در این مرحله به مراتب نسبت به گام نخست ورود به فضای دانشگاهی مؤثرتر و اثربخش‌تر است.

دکتر اکبری‌راد با ذکر این نکته که در حیطه مدیریت و رهبری آموزشی در 3 موضوع پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی کار کردیم تا فردی که نیازمند فراگرفتن مهارت‌های خاص است آموزش‌های لازم را به‌خوبی فرا بگیرد و با دانشجویانی که بنا بود منتور (رابط و راهنما) باشند جلسات مجزای ماهانه داشتیم تا به عنوان راهنما موارد یاد گرفته را به دیگر دانشجویان منتقل نمایند، ما برای این برنامه مصوبه شورای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را گرفتیم و نزدیک به 60 نفر این آموزش‌ها را فرا گرفتند و هر نفر به طور متوسط آموزش‌های فراگرفته را به 2 نفر منتقل می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما برای اجرای هرچه بهتر ابن برنامه از ظرفیت هر دو گروه دانشجویان بومی و غیربومی استفاده کردیم تا هم دانشجوبان خوابگاهی و هم غیرخوابگاهی این آموزش‌ها را به‌خوبی و به درستی فرا بگیرند، در این برنامه 50 درصد مخاطب ما خانم‌ها و 50 درصد هم آقایان بودند تا میزان یادگیری و اثرپذیری مؤثر و یکسان را در هر دو گروه شاهد باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این برنامه پیش از این در تهران اجرا شده بود و ما دومین شهر کشور در این خصوص بودیم، البته شیوه اجراها متفاوت بود و تفاوت اجرای ما در نوع طراحی فرم‌های تنظیم شده و آیتم‌های مدنظر قرار گرفته بود، ما قبل از شروع رسمی طرح نزدیک به 8 ماه برنامه‌ریزی کردیم و بهترین مدل را  اجرا کردیم و همین برنامه‌ریزی درست موجب آن شد که در حیطه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، دانشجویی و پژوهشی رضایتمندی بین 80 تا 90 درصدی را داشته باشیم.

دکتر اکبری‌راد با تأکید بر اینکه افتخارات کسب شده در شانزدهمین دوره جشنواره شهید مطهری به تنهایی حاصل نشده و نتیجه یک تلاش دسته جمعی بوده است، گفت: در فرآیند مواجهه بالینی زودهنگام اصلاح شده، رهیافتی نوین در توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی در دوران پسا کرونا حیطه یاددهی و یادگیری علی عماد‌زاده، ابوالقاسم الهیاری، مجید خادم‌رضائیان، معصومه محمدحسین‌زاده، امیرعلی مودی‌قالیباف، حمیدرضا آقایی، مهدی رفیعی، سیدعلی ذوالفقاری، سحر روانشاد، محمدرضا فرزانه‌فر و مصطفی جعفری با من همکاری داشتند که از تمامی این عزیزان تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی افزود: همچنین در حیطه یاددهی و یادگیری و در فرآیند طراحی و اجرای برنامه منتورینگ برای دانشجویان سال اول پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم ابوالفضل خواجوی‌راد، علی عمادزاده، مصطفی جعفری، محمدهادی نجات، علیرضا رئوف‌شیبانی، فاطمه ایوانی، معصومه محمدحسین‌زاده، تکتم عرفانی، امیرحسین درخشان‌دوغایی، مهدی جعفری، رضا فاطمی‌نیا و فاطمه ورقی یاری‌گر من در موفقیت حاصل شده بوده که از فرد فرد این همراهان عزیز هم تقدیر و تشکر می‌نمایم.

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image