سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شاگردان باقیات الصالحات و صدقه جاریه اساتید هستند و مزایای شاگردپروری را که مهمترین مسئولیت اساتید است در رشد مهارت‌های علمی، جاودانگی و عرفان می‌دانیم.

به گزارش وب دا، دکتر علی علمداران در جلسه تدوین شاخص‌های سرآمدی آموزش و شاگردپروری، اظهار کرد: در این روزها اقدامات وحشیانه اسرائیل غاصب را در فلسطین اشغالی داریم و ما تمامی جنایات به‌ویژه تخریب و بمباران بیمارستان‌های غزه را به‌شدت محکوم می‌کنیم و به نمایندگی از جامعه پزشکی کشور اعلام می‌کنیم که آماده کمک به مردم غزه هستیم.

وی اضافه کرد: ما همچنین نام و یاد شهدای مدافع سلامت و اساتید شاخص این حوزه، شهیدان خسروی، خوارزمی و اسماعیلی را گرامی می‌داریم، عزیزانی که در جبهه مبارزه با ویروس منحوس کرونا جان خویش را در جهت نجات جان همنوعانشان تقدیم کردند و امیدواریم که بتوانیم به‌خوبی ادامه  دهنده راه پرافتخار این عزیزان باشیم.

سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ما در مباحث آموزشی بر موضوعات بسیار مهمی همچون تربیت و پرورش متخصصان آینده تأکید داریم و مزایای شاگردپروری را که مهمترین مسئولیت اساتید است در رشد مهارت‌های علمی، جاودانگی و عرفان می‌دانیم و معتقدیم که شاگردان باقیات الصالحات و صدقه جاریه اساتید هستند.

وی گفت: کسی که در جایگاه استاد ایستاده طبق رسالتی که دارد در تربیت و آموزش شاگردان خود کار می‌کند و اساتید ما با شاگردانشان همانند فرزندانشان رفتار می‌کنند که شاخص‌ترین ویژگی‌شان بوده و همچون یک پدر و مادر با دانشجویان خود ارتباط برقرار می‌کنند.

سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: اساتید بر اساس جایگاه علمی که دارند دارای یک الگوی رفتاری خاص هستند و معتقدیم که رفتار یک استاد بیشتر از منشش تأثیر دارد.

دکتر علمداران تأکید کرد: ما در بحث شاگردپروری اساتید شاخص زیادی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داریم و نمونه بارز آن می توان از  دکتر رجبیان و دکتر حسین‌زاده  نام برد که هر دوی آنها جزء اساتید ممتاز این دانشگاه هستند.

همواره بر تکریم تمامی اساتید و استفاده حداکثری از ظرفیت چهره‌های سرآمد تأکید داریم

در این جلسه دکتر محسن نعمتی، قائم مقام معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: هدف از برگزاری این جلسه ارتقاء اساتید سرآمد فاقد مقاله بوده و مقام معظم رهبری هم در سخنرانی اخیر خود در این خصوص مواردی را بیان فرمودند.

وی افزود: ما در دانشگاه علوم پزشکی مشهد همواره بر تکریم تمامی اساتید و استفاده حداکثری از ظرفیت چهره‌های سرآمد تأکید داشته و داریم.

قائم مقام معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که تمام همت اساتید این دانشگاه صرف آموزش بوده و هست، تأکید کرد: خدمات برجسته و منحصر به فرد اساتید در حیطه آموزشی زبانزد بوده و شیوه کاری آنها هم به عنوان یک الگوی رفتاری در نزد دانشجویان و اعضای هیأت علمی شناخته شده‌ است.

دکتر نعمتی خاطرنشان کرد: روی موضوع  ماندگاری هیأت علمی‌ها به‌طور ویژه کار شده تا حوزه آموزش دچار مشکل نشود و در کنار آن نیز بر مقوله سرآمدی آموزش در بحث شاخص‌های شاگردپروری توجه شده و در همین خصوص مواردی همچون حضور و مشارکت در برنامه‌های آموزشی به‌ویژه در دانشجویان عمومی، نظرسنجی از اساتید و دانشجویان، الگوی رفتاری، کار تیمی، واگذاری مسئولیت، مهارت های انگیزشی و تشویقی، اُفُق گشایی، گذراندن دوره‌های توانمدسازی، راه‌اندازی رشته و مقطع جدید و تعداد دانش‌آموختگان آن، اخذ رتبه برتر و تعداد دانش‌آموختگان رتبه برتر گروه، مهارت خلاقیت و نوآوری در آموزش و پژوهش و آموزش‌های مرتبط با فناوری و کارآفرینی مورد تأکید بوده و هست.

باید به مشخصه‌های یک استاد سلامت به‌طور ویژه توجه شود

در ادامه این جلسه دکتر حمید رضا کیانی‌فر، مدیر EDC دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: باید به مشخصه‌های یک استاد سلامت به‌طور ویژه توجه شود و در این خصوص متناسب با نیازهای این حوزه و در خصوص ارتقاء کیفی‌سازی‌های آن تأکید داریم.

وی تصریح کرد: مشخصه اصلی یک استاد الهام‌بخش بودنش است و از نمونه‌های بارز اساتیدی که هم برای دانشجویان و هم برای بیماران الهام‌بخش بودند و هستند می‌توانیم از مرحوم دکتر صراف و دکتر خاتمی نام ببریم.

مدیر EDC دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: نکته بسیار مهم دیگر  شایسته بودن استاد در امر آموزش بوده و دکتر فرهودی و دکتر امیریان در این خصوص زبانزد بودند، اساتیدی که در بحث شاگردپروری از بهترین شیوه‌ها در تعلیم و تربیت پزشکان گذشته، حال و آینده جامعه کار کرده‌اند.

دکتر کیانی‌فر با ذکر این نکته که اساتید موفق دارای شخصیتی رو به رشد هستند و این اساتید به عنوان یک استاد مبدع، متخلق به اخلاق و دارای مبانی آداب هستند، تأکید کرد: معتقدیم استادی در کارش موفق است که عشق به کار تدریس و پرورش دانشجویانش را داشته باشد و همواره این اعتقاد را داریم که تأثیرات اساتید مقطعی نبوده و مادام‌العمر است و ما در این جمع علمی برای سلامتی اساتید در قید حیات دعا می‌کنیم و برای شادی روح اساتیدی هم که از دنیا رفته صلواتی هدیه می‌نماییم.

*تأکید اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر برقراری ارتباط بهتر و مؤثرتر میان استاد و شاگرد در تأثیرپذیری هرچه بهتر مقوله آموزش‌

در این جلسه دکتر فرهودی، دکتر فضلی‌بزاز، دکتر حسین‌زاده، دکتر جعفری، دکتر اکبری، دکتر خادمی، دکتر قوامی، دکتر کریمی، دکتر خالقی، دکتر حیدری، دکتر آخوندیان، دکتر علیزاده، دکتر منظری و دکتر باقری بر موضوعاتی همچون توجه به جایگاه استاد، سرآمدی اساتید در بحث شاگردپروری، الگوهای اخلاقی و حرفه‌ای، آموزش‌های متناسب با نیاز روز جامعه به دانشجویان، معرفی هرچه بهتر چهره‌های شاخص علمی و آموزشی، نوآوری در آموزش، سرآمدبودن در حوزه آموزش، نوشتن گایدلاین در حوزه آموزش، ملاک‌ و نحوه نمره‌دهی‌ها و ارزشیابی‌ها، جلوگیری از کاهش انگیزه درس خواندن در دانشجویان، برقراری ارتباط بهتر و مؤثرتر میان استاد و شاگرد در تأثیرپذیری هرچه بهتر مقوله آموزش‌ و غیره اشاره کردند.

جلسه تدوین شاخص‌های سرآمدی آموزش و شاگردپرودی با هدف بیان اهداف و برنامه‌های معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی در بحث ارتقاء جایگاه اساتید منحصر به فرد در حوزه آموزش و تقویت مقوله شاگردپروری و تبیین برنامه‌های آن برگزار شد.

در این جلسه از نظرات کاربردی و سازنده اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده شد و مسئولان معاونت آموزشی این دانشگاه بر اجرای برنامه‌های اصولی و هدف در موضوعات ارتقاء اساتید و شاگردپروری تأکید کردند.

297.jpg - 157.21 kB

298.jpg - 123.48 kB

299.jpg - 115.40 kB

 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image