معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از راهاندازی مرکز آموزشی شهید خوارزمی به عنوان یکی از مهمترین اقدامات آموزشی این دانشگاه نام برد.
دکتر سیدعلی علمداران در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در طول یک سال اخیر و از دهه فجر پارسال تا امسال اقدامات متعددی در حوزه آموزش صورت پذیرفته که یکی از شاخصترین آنها راهاندازی مرکز آموزشی شهید خوارزمی و استقرار تمامی دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پردیس این دانشگاه بوده است.
وی اضافه کرد: همچنین از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش در این بازه زمانی میتوان به طراحی سؤالات آزمونهای ملی (دستیاری پزشکی، پیش کارورزی و علوم پایه پزشکی/علوم پایه دندانپزشکی/جامع 180 واحدی داروسازی و دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی پزشکی)، برگزاری آزمونهای ملی بهصورت کاغذی (آزمون دانشنامه تخصصی دندانپزشکی/آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی/آزمون پیش کارورزی و علوم پایه پزشکی/علوم پایه دندانپزشکی/جامع 180 واحدی داروسازی/آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش/آزمون استخدامی ارتش و غیره)، برگزاری آزمونهای ملی بهصورت الکترونیک (المپیاد علمی دانشجویان/2 آزمون زبان MHLE/ آزمون المپیاد فوریتهای پزشکی کشوری/آزمونهای بورد تخصصی و فوق تخصصی پزشکی و غیره)، برگزاری 86 مورد آزمون الکترونیک دانشگاه، در مرکز آزمونهای الکترونیک دانشگاه (آزمون استخدامی دانشگاه/آزمون توجیهی بدو خدمت کارکنان/آزمونهای پایان ترم دانشجویان دانشگاه و غیره)، صدور 1489 مورد دانشنامه، 540 مورد گواهینامه موقت و انجام 737 مورد صدور فرم فراغت از تحصیل دانشجو، بررسی و اقدام تعداد 1198 مورد درخواست مدارک فارغالتحصیلی دانشآموختگان و پذیرش 1916 دانشجوی پذیرفته در آزمون سراسری (1060 دانشجوی دختر و 849 دانشجوی پسر( اشاره کرد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی پذیرفته و ثبت نام شده به تفکیک مقاطع در این دانشگاه، بیان کرد: در آخرین مرحله از پذیرش و ثبت نام دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ثبت نام 518 دانشجوی جدید را داشتیم که شامل 11 دانشجوی پسا دکترای پژوهشی، 23 دانشجوی تخصصی دندانپزشکی، 199 دانشجوی تخصصی بالینی دستیاری، 2 دستیار تخصصی بالینی داروسازی، 27 فلوشیپ پزشکی، 27 دانشجوی فوق تخصصی پزشکی، 219 دانشجوی کارشناسی ارشد و 10 دانشجوی دکترای تخصصی ((phd بودند؛ همچنین تعداد دانشجویان پذیرفته و ثبت نام شده اتباع در مقاطع مختلف هم 123 نفر شامل 95 نفر پذیرش آزاد، 21 نفر بورسیه خارجی و 7 نفر از طریق آزمون بودند.
دکتر علمداران در خصوص اهم اقدامات واحد فناوری اطلاعات معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: مهمترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه شامل تحلیل، توسعه و طراحی زیرسیستم دورههای کوتاه مدت، بهروزرسانی و توسعه مجوزهای ادامه تحصیل، توسعه و بروزرسانی سامانه پذیرش آزمونهای سراسری و بروزرسانی و توسعه سیستم ارسال اطلاعات به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است.
وی افزود: همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم 8 اقدام انتقال فرآیندهای آموزشی مرتبط با تحصیلات تکمیلی از مدیریت امور آموزشی دانشگاه به مدیریت تحصیلات تکمیلی و تدوین شرح وظایف کارکنان در قالب 3 اداره/گروه مجزا، در راستای تسهیل امور دانشجویان، طراحی، ایجاد و ابلاغ سامانه یکپارچه ارائه گزارش پیشرفت پایان نامه و سایر فرآیندهای آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اعم از فرآیند انتخاب استاد راهنما، توزیع پایان نامه بین اساتید راهنما و تصویب موضوع پروپوزال در بستر سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سیپاد)، آسیب شناسی و بررسی دلایل عدم تکمیل ظرفیت رشته مقاطع فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) بالینی در راستای برآورده شدن نیاز کشور به نیروهای متخصص پزشکی با مشارکت کلیه ذی¬ربطان این حوزه شامل معاون آموزشی دانشگاه، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه، مدیر امور آموزشی دانشگاه، معاون تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی، معاونان آموزشی بیمارستانهای آموزشی، پژوهشی و درمانی و مدیران گروههای آموزشی بالینی، پیگیری و پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دستیاران تخصصی بالینی مأمور به تحصیل از سایر دانشگاهای و دانشکدههای علوم پزشکی، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دستیاران تخصصی بالینی معیل مطابق با کمک هزینه تحصیلی دستیاران متأهل، ابلاغ و پایش شاخصهای ارزیابی عملکرد حوزه تحصیلات تکمیلی دانشکدههای تابعه در سال 1402، همکاری با معاونت امور بینالملل در راستای ارتقاء فرآیند پذیرش و جذب دانشجویان غیرایرانی (بینالملل)، شروع فرآیند ساماندهی مأموریتهای آموزشی اعضای هیأت علمی و هماهنگی، برنامهریزی و برگزاری همایش دانشجویان ورودی جدید مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه را داشتیم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اقدامات صورت گرفته توسط مدیریت امور هیأت علمی این معاونت بود و در این حوزه 10 شاخص صورت پذیرفت که این اقدامات 10 گانه شامل اصلاح اسامی گروههای آموزشی بر اساس مصوبات شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ایجاد آن در سامانه الکترونیک پرسنلی هیات علمی دانشگاه (آذرخش)، پیگیری تبدیل شرایط احراز برای 157 پست هیأت علمی آموزشی و 100 پست هیأت علمی پژوهشی، پیگیری برای صدور کارت شناسایی برای اعضای هیأت علمی بازنشسته، پیاده سازی کتابچه معادلسازی فعالیتهای اعضای هیأت علمی مصوب شورای دانشگاه در سامانه ثبت فعالیتهای اعضای هیأت علمی دانشگاه برای اجرا از ترم پاییز 1402 و تلاش در ماندگاری اعضای هیأت علمی بوده است.
دکتر علمداران با ذکر این نکته که 5 اقدام شاخص توسط مرکز آموزش مهارتی و حرفهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت پذیرفته است، تأکید کرد: ما در این حوزه اقدامات زیرساختی از جمله راهاندازی سایت مرکز آموزش مهارتی و حرفهای دانشگاه و ایمیل و سامانه پیامکی مرکز، تدوین و توسعه فرآیندهای اصلی مرکز آموزش مهارتی و حرفهای، پیگیری و تصویب فرآیند برگزاری دوره تکمیلی کمک پرستاری مورد تأکید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تدوین 2 عنوان دوره پیشنهادی مهارتی و حرفهای در سطح منطقه و اخذ 15 مورد مجوز برگزاری دوره را داشتیم.
وی همچنین در رابطه با اقدامات صورت گرفته توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: در این حوزه نیز 3 اقدام شاخص داشتیم که شامل دریافت مدال طلا در حیطه مدیریت نظام سلامت و مدال برنز در حیطه استدلال بالینی پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی، پخش همزمان کنفرانس بینالمللی آموزش پزشکیAMEE 2023 گلاسکو اسکاتلند، اخذ 6 مجوز از دبیرخانه گسترش 5 گروه آموزشی و 3 رشته مقطع جدید برای 6 برنامه استمرار برگزاری رویدادهای آموزشی در طول سال تحصیلی، برنامه "پویش از جشنواره تا جشنواره"، همایش آشنایی با حیطههای المپیاد در دانشکده پزشکی، تطبیق کوریکولوم پزشکی عمومی کابل و ایران، برنامه مواجهه زودرس بالینی برای دانشجویان پزشکی، راهاندازی و افتتاح واحد آموزش مجازی مستقر در مرکز جامع مهارتهای بالینی و فناوریهای نوین آموزشی دانشگاه و تعامل با مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی در راستای تحقق قطب علمی آینده پژوهی دانشگاه بوده است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط دبیرخانه کلان منطقه 9 آمایشی هم گفت: در این دبیرخانه نیز 5 اقدام شاخص صورت پذیرفته که شامل راهاندازی درمانگاه زخم کلینیک ویژه مستقل زکریا و بیمارستان ولایت با استفاده از سلولهای بنیادی و فرآوردههای آن، برگزاری کنفرانس علمی بررسی روشهای تعیین محدوده مرجع مارکرهای آزمایشگاهی به همت اساتید، مرکز بینالمللی علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی تحت نظارت یونسکو و انجمنهای علمی مرتبط با تشخیصهای آزمایشگاهی، دعوت از تیم سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جهت راهاندازی مرکز جامع سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی در این دانشگاه، برنامههای انستیتو ملی زخم در کلان منطقه 9 آمایشی و برگزاری نهمین همایش سالیانه پروبیوتیکها بوده است.