دکتر حبیب الله اسماعیلی متولد ۱۳۳۷ در شهر گرمسار، عضو هیات علمی و مدیر گروه آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از جمله اساتید پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که از سال 1381 همکاری خود را با دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز نموده و یکی از بزرگترین افتخارات خود در طول 21 سال خدمت در این دانشگاه را آموزش نسلی می داند که بشدت توانمندی و هوشمندی آنان را باور دارد و معتقد است که اعتماد و واگذاری کارهای بزرگ به نسل جوان می تواند در رشد و پیشرفت کشور تاثیر چشمگیری داشته باشد.
دکتر اسماعیلی که تحصیلات کارشناسی خود را در رشته آمار دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1355 آغاز کرده بود، با توجه به اعتصاب های دانشجویی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و فعالیت در جهادسازندگی شهرستان اسفراین در دوران تعطیلی دانشگاه به علت انقلاب فرهنگی دربهمن ماه سال 1364 موفق به اخذ مدرک کارشناسی می شود، با توجه به دوران تعهد استاد به آموزش و پرورش، به عنوان دبیر ریاضیات و آمار در دبیرستان های اسفراین مشغول تدریس شده و پس از طی تعهدات، از سال 1370 در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تربیت مدرس تهران ادامه تحصیل داده و بلافاصله در مقطع دکترای آمارزیستی در همان دانشگاه به عنوان بورسیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرفته شده و تحصیلات خود را در بهمن ماه سال 1380به پایان رسانید و سپس به انجام تعهدات در دانشگاه علوم پزشکی پرداخت .
آنچه در ادامه می خوانید معرفی این استاد پیشکسوت و فعالیت های گروه آمارزیستی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که در گفتگو با وبدا بیان شده است: " همکاری اینجانب با دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دورانی که دانشجویی PhD بودم، شروع شد ولی در سال 1381با توجه به اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همت استاد عزیز و بزرگ منش، جناب آقای دکتر محمود روحانی در گروه پزشکی اجتماعی بطور رسمی مشغول به کار شدم و در کنار استاد بزرگ دکتر روحانی و استاد دکتر شاکری تدریس آمار حیاتی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز نمودم . با تلاش فراوان کارشناسی ارشد آمار زیستی به تصویب وزارت بهداشت رسید و اولین دوره دانشجویان ارشد آمار زیستی در سال 1389 پذیرش شده و وارد گروه پزشکی اجتماعی شدند اما پیشرفت رشته آمارزیستی منوط به وجود گروهی مستقل در دانشگاه بود. درهمین زمان دانشگاه مصمم به تشکیل دانشکده بهداشت بود که این مهم به عهده انسانی شریف و پرتلاشی به نام دکتر جزنی واگذار شده بود که توسط ایشان تاسیس گردید. یکی از گروه های مصوب دانشکده بهداشت گروه آمارزیستی بود لذا گروه آمارزیستی از گروه پزشکی اجتماعی منفک و همراه با دانشجویانش به دانشکده بهداشت انتقال یافت و این نقطه عطفی در پیشرفت آمارزیستی در دانشگاه شد. با تلاش اساتید گروه آمارزیستی و حمایت بیدریغ برخی از اساتید گروه آمار دانشگاه فردوسی اولین دوره فارغ التحصیلان ما بطور صد درصد به مقطع دکترای آمارزیستی دانشگاه های طراز اول راه یافتند و این زمینه ای برای تصویب مقطع PhD و پذیرش دو دانشجو در سال 1395 در گروه آمارزیستی گردید.
دکتر اسماعیلی در خصوص تعداد دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری که تا کنون در دانشکده بهداشت در رشته آمار زیستی پذیرش شده اند میگوید: " تعدادکل دانشجویان کارشناسی ارشد آمارزیستی از ابتدای تاسیس تا کنون ۸۲ نفر بوده و هم اکنون ۱۳ نفر در حال تحصیل داریم. بیش از ۵۰ درصد از این دانشجویان به مقطع دکترا راه یافته اند که تعدادی فارغ التحصیل یا در حال تحصیل در مقطع دکترا هستند. تعداد دانشجویانی که در مقطع دکترا از ابتدای تاسیس تا کنون وارد گروه آمارزیستی شده اند 13 نفر بوده که 2 نفر فارغ التحصیل و 11 نفر در حال تحصیل می باشند . تلاش در حیطه های آموزشی و پژوهشی دانشجویان دکترا باعث شده تا با کسب امتیاز برتر نسبت به دانشجویان متقاضی جهت اعزام به بورسیه های 6 ماهه به دانشگاه های طراز اول دنیا، هر ساله یک یا دو نفر از دانشجویان ما در اولویت قرار میگیرند و تا کنون 6 دانشجو به کشورهای استرالیا ، اسپانیا ، آمریکا و آلمان اعزام نموده که فعالیت چشمگیری در زمینه پژوهشی داشته اند.
این استاد پیشکسوت اعتقاد راسخی به توانمندی های نسل جوان اعم از اساتید و دانشجویان دارد و معتقد است که : " ما باید دانشجویان را به عنوان موتور حرکت گروه بدانیم ، شخصاً معتقدم اگر زمینه فعالیت و محیط مناسب برای دانشجو فراهم شود ، دانشجوبا فعالیتش، قطعا می تواند باعث حرکت ما، هم در مسائل آموزشی و هم پژوهشی باشد و این یک رابطه بین استاد و دانشجو دو طرفه است . ما هرچه داریم اگر به پای دانشجو بگذاریم ضرر نکردهایم و این باعث تقویت هر دو طرف خواهد شد. من دانشجویان را همانند فرزندان خودم میدانم و درب اتاق من به عنوان مدیر گروه همیشه به روی آنها باز است و خوشحال میشوم که هر طور بتوانم در خدمت آنها باشم.
استاد اسماعیلی به کمبود اعضای هیات علمی گروه آمارزیستی در دانشکده بهداشت هم نقدی دارد که در خصوص آن می گوید:" دانشکده ما تا مهر امسال ۷ نفر عضو هیئت علمی داشته و یک نفر هم جدیداً به این جمع اضافه شده، که در بین آنها دو نفر دانشیار و دو استاد وجود دارد و بقیه استادیار هستند در صورتی که در دانشگاه بزرگ علوم پزشکی مشهد با تعداد زیادی از گروه های آموزشی علوم پایه و بالینی و مراکز تحقیقاتی این تعداد بسیار اندک و حداقل به 15 عضو نیاز دارد. این گروه با همین تعداد اندک به فعالیت های مختلفی در دانشگاه می پردازد از جمله این کارها میتوان به برخی از موارد در مقاطعی از زمان اشاره کرد. همکاری در امور اجرایی دانشگاه به عنوان مدیر فرهنگی و جانشین معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه ، عضویت در شوراها و کمیتههای مختلف پژوهشی دانشگاه ، مراکز توسعه بالینی، کمیته های اخلاق ، شورای پژوهشی دانشگاه، معاونت IT دانشگاه،EDO دانشکده بهداشت، فعالیت چشمگیر در زمان کرونا با انجام گزارشات روزانه وضعیت کرونا در استان ، بیمارستانها و مراکز بهداشت ، عضویت در ستاد کرونا و کمیته علمی آن و بسیاری از فعالیت های اجرایی دیگر. در بحث مسائل آموزشی هم با توجه به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی اغلب رشتههای دانشگاه درس آمار زیستی را دارند با همین تعداد کم فقط فعالیت های آموزشی نیمسال اول سال تحصیلی 1403-1402 اشاره میکنم . درهمین نیم سال حدود ۱۲۰ واحد درسی توسط گروه تدریس شد. علاوه بر آن 66 پایان نامه در همین نیمسال دفاع شد که حاصل راهنمایی یا مشاوره اساتید گروه بوده است . همچنین 49 پایان نامه توسط این اساتید به عنوان داور ساختار و نماینده دانشکده پزشکی عضو هیات ژوری بوده اند و دفاع گردیده است.
در زمینه کارهای پژوهشی تعداد مقالاتی که فقط در سال ۱۴۰۱ توسط گروه آمار زیستی به چاپ رسیده است ۱۳۲ مقاله در مجلات معتبرعلمی، پژوهشی میباشد، به عبارتی هرعضوهیئت علمی بطور متوسط۲۰ مقاله را همکاری، نفر اول یا مسئول بوده است در واقع این گروه میتواند به عنوان یک اهرم قوی در راه پیشرفت دانشگاه در تولید علم باشد.عضویت در هیئت تحریریه مجلات دانشگاه یا دانشگاه های دیگر و داوری مقالات داخلی و خارجی از دیگر فعالیت های پژوهشی گروه است. ثبت طرح های تحقیقاتی و همکاری در اجرا و تحلیل آماری آن ها نیز از جمله فعالیت های اعضا یشمار میرود. علاوه بر اعضای هیات علمی، دانشجویانPhD نیز نقش فعالی در نگارش مقالات و برگزاری کارگاه ها و حضور در مراکز توسعه بالینی و مراکز تحقیقاتی دانشگاه دارند و طبق برنامه، مدتی از زمان تحصیل خود را تحت عنوان کارورزی در این مراکز به فعالیت مشغول هستند .
این استاد پیشکسوت دانشگاه تاکید دارند که دانشگاه باید مرجعیت علمی گروه ها را به رسمیت بشناسد و مدیریت تدریس دروس تخصصی را به گروه های مربوطه واگذار نماید. گروه آمارزیستی نیز به عنوان یک گروه مرجع در آمارزیستی دانشگاه مطرح است و بر تخصصی شدن تدریس آمار زیستی توسط اساتید این رشته در جهت افزایش کیفیت آموزش در این رشته اصرار دارد و بیان میدارد: آموزشِ ابزار پژوهش (آمارزیستی) در همه رشته های علوم پزشکی لازم و پیش شرط موفقیت های تحقیقاتی است.
ایشان در خصوص وجود رایانه های پر سرعت که در واقع ابزار اصلی کارهای پژوهشی دانشجویان و اساتید گروه است، تاکید داشته و اختصاص دادن یک آزمایشگاه مجهز ، جهت فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشجویان را ضروری دانستند و می گوید: " انفجار اطلاعات در دنیای امروز، تحلیل داده ها با بعد بالا، شبکه های عصبی، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، پردازش تصویر و ورود به آمار ژنتیک و بطور کلی علوم داده های سلامت(Health data science) با داشتن رایانه های با سرعت مناسب میتواند از اتلاف وقتی که رایانه های قدیمی برای اساتید و دانشجویان ما بوجود می آورد، جلوگیری کند که متاسفانه ما فاقد چنین رایانه هایی هستیم.