دکتر تکتم مالکی شاه محمود، عضو هیات علمی گروه آموزشی رشته گفتاردرمانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از جمله اساتید جوان و توانمند دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد است که از سال 1388 همکاری خود را با دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز نموده و از سال 1397 رسماً به عنوان عضو هیات علمی (استادیار) در این مجموعه مشغول به امر آموزش، پژوهش و خدماتی در حوزه بالین می باشد، دکتر مالکی شاه محمود، در طول 5 سال گذشته، 23 طرح تحقیقاتی را با مشارکت همکاران و دانشجویان خود به سرانجام رسانده و تعداد 25 مقاله چاپ شده در مجلات داخلی و خارجی و 18 مقاله ارائه شده در همایش ها را دارا می باشد، ایشان همچنین تالیف یک جلد کتاب با عنوان" حافظه کاری در کودکان آسیبِ زبانی(ارزیابی و مداخله) " و ترجمه یک جلد کتاب با عنوان" تکامل شناخت و زبان در کودکان" را در کارنامه فعالیت های حرفه ای خود ثبت نموده است. پایگاه خبری وب دا در راستای انجام مصاحبه و آشنایی بیشتر با اساتید هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفتگویی با این استاد جوان داشته که شرح آن را در ادامه می خوانید:
وب دا: ضمن سپاس از حضور شما در این گفتگو، لطفا بیوگرافی مختصری از خود عنوان بفرمایید؟
دکتر تکتم مالکی شاه محمود هستم، متولد 1363 شهرستان بیرجند، تحصیلات دوره ابتدایی را در مدرسه شاهد و دوره راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه فرزانگان بیرجند گذراندم و سال 1381 در رشته گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شدم.
وب دا: لطفا از علاقه خود به این رشته و مراحل تحصیل در دانشگاه توضیحاتی بفرمایید؟
رشته گفتاردرمانی، از ابتدا آنگونه که من تصور می کردم نبود و به تدریج که در این رشته فعالیت کردم و وارد مراحل بالینی شدم، علاقمندی نسبت به این رشته را در خود احساس کردم و سال ۱۳۸۵ که در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم، در همان سال با رتبه یک در مقطع کارشناسی ارشد همین رشته و مجددا در دانشگاه تهران پذیرفته شدم که این دوره هم در سال ۱۳۸۸ به پایان رسید.
وب دا: نحوه ورودتان به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد چطور بود؟
سال ۱۳۸۸، دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال راهاندازی رشته گفتار درمانی در مجموعهی خود بود و من با همان مقطع کارشناسی ارشد در قالب طرح هیات علمی کارم را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شروع کردم. اولین دانشجویان ورودی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال ۱۳۸۸ وارد مجموعه شدند و بنده در خدمتشان بودم.
سال ۱۳۹۰ در مقطع دکترای دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شدم و از سال ۱۳۹۳ بورس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بنده تعلق گرفت و طی دوران تحصیل دوره دکترا، مجدداً در خدمت همکاران و دانشجویان عزیز بودم و از سال ۱۳۹۷ رسماً به عنوان عضو هیات علمی،" استادیار" گروه آموزشی گفتار درمانی در دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به فعالیت شدم.
وب دا: لطفا از فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود توضیحاتی بیان نمایید؟
از زمان دانشجویی در حوزه آموزش با دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم بهزیستی در بحث بالین به عنوان مدرس همکاری داشتم و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در دروس مربوط به تکامل طبیعی کودکان؛ در حیطه زبان، گفتار و شناخت، اختلالات تکاملی زبان، اختلالات حرکتی گفتار و لکنت و اختلال خواندن و نوشتن و واحدهای کارورزی در خدمت دانشجویان عزیز بودم.
وب دا: در چه زمینه هایی پژوهش انجام می دهید؟
حیطه کارهای پژوهشی من در گستره اختلالات تکاملی زبان ( معروف به DLD) می باشد، که در گذشته تحت عنوان" SLI" (specific language impermeant ( شناخته میشد، ولی از سال ۲۰۱۶ تغییر نام داد و تحت عنوان DLD در دنیا مطرح شد . DLD در واقع به کودکانی اتلاق میشود که مشکلات زبانی و گفتاری دارند. کودکان تا 5 سالگی فرصت دارند تا بتوانند صحبت کنند و جمله بسازند و چنانچه از این سن گذر کنند، ممکن است صدمات جبران ناپذیری در زندگی به آن ها وارد شود. اگر کودک نتواند تا 5 سالگی مهارت های زبانی خود را مشابه با کودکان هم سن خود برساند، ما می گوییم دچار اختلال تکاملی زبان است.
وب دا: خانواده هایی که کودک شان با این مشکل مواجه است چه اقدامی می توانند انجام دهند؟
خیلی از خانواده ها نگران کودک خود هستند و نمی دانند برای این امر چه باید انجام دهند؛ پیشنهاد من به آن ها این است که چانچه هرگونه شکی در این رابطه دارند جهت چکاپ های دوره ای به مراکز بهداشت مراجعه نمایند و تست های مربوطه را انجام دهند؛ اگر مشکلی بود کارشناسان بهداشت، کودک را به متخصصین گفتاردرمانی جهت ارزیابی دقیق تر وضعیت توانایی های شناختی و زبانی ارجاع میدهند و آن ها بررسی دقیق تری نسبت به وضعیت درک کودک، وضعیت تونایی شناختی و وضعیت زبانی کودک را خواهند داشت.
وب دا: چه نشانه هایی در کودک می تواند زنگ خطر این اختلال باشد؟
از عوامل خطرساز DLD میتوان به برقراری نامناسب کودک با محیط و اطرافیان، استفاده نکردن از اشارات، عدم درک صحیح از محیط، عدم جمله سازی و همچنین عدم تعریف داستان توسط کودک 5 سال به بالا اشاره کرد که گفتاردرمانگر با مداخله صحیح ممانع پیشروی این اختلال میشود
من بصورت تخصصی مهارتهای زبانی کودکان DLD را در سنین مختلف اعم؛ از سنین پیش دبستانی و دوره دبستان مورد بررسی قرار دادم. طبیعتا اطلاعاتی که در دنیا وجود دارد، برای کودکان فارسی زبان مناسب نیست. در مبحث مداخله این کودکان هم یک ابزار مداخله صریح زبان داریم که تحت عنوان "شیپ کودینگ" توسط خانم ایولز طراحی شده است، اما در ایران همچنین ابزار درمانی برای کودکان وجود ندارد. من با مشارکت گروه گفتار درمانی و یکی از دانشجویانم به نام خانم عرب نخعی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سرکار خانم دکتر کاظمی ابزار شیپ کودینگ را برای کودکان فارسی زبان طراحی کرده ایم و امیدواریم بتواند باعث پیشرفت در زمینه گفتاردرمانی گردد.
حیطه فعالیت پژوهشی دیگری که به تازگی شروع کرده ام، حیطه لکنت هست که پژوهشهایی مثل طراحی و ساخت نرمافزار واقعیت مجازی (وی آر) برای کودکان و نوجوانان مبتلا به لکنت است که بتوانیم به کمک این بازی، فرایند تعمیم لکنت را برای کودکان جذاب و امکان پذیر کنیم.
وب دا: چه توصیهای برای افراد علاقمند به این رشته دارید، توضیح بفرمایید؟
خدمت کسانی که ممکن است علاقمند باشند و یا شک دارند که این رشته را انتخاب بکنند، عرض می کنم؛ شخصاً جزو کسانی بودم که شاید به انتخاب سازمان سنجش، این رشته را انتخاب کردم، ولی در نهایت با سعی و تلاش مقاطع مختلف را گذراندم و علاقه ام افزون شد، این رشته کار بالینی بسیار جذابی دارد؛ حیطههای بسیار متعددی دارد که میشود در آن فعالیت کرد. اعم از؛ حیطههای بیمارستانی مثل حوزه بلعِ نوزادان، کودکان و بزرگسالان و حیطههای بالینی و کلینیکی که در واقع اختلالات مختلف گفتار و زبان و صوت را در کودکان و بزرگسالان پوشش می دهد و به لحاظ درآمدی هم، رشتهای هست که فرد با داشتن مدرک کارشناسی، میتواند به صورت مستقل فعالیت داشته باشد و درآمد نسبتا مناسبی هم داشته باشد.