عضو هیئت علمی گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی در سال جاری گفت: گروه آموزش پزشکی در حاشیه این همایش، کارگاه قصهگویی دیجیتال را به عنوان یک فناوری نوین ارائه کرد که به عنوان کارگاه برتر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.
دکتر مهری یاوری در گفتگو با وبدا، ضمن بیان این مقدمه که یکی از رسالتهای مهم گروه آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، معرفی و به کارگیری روشهای فعال یادگیری با استفاده از فناوریها و تکنولوژیهای نوین میباشد، افزود: در همین راستا و در قالب یک پایان نامه دانشجویی، فناوری قصه گویی دیجیتال را در یک کلاس وارونه اجرا کردیم که با توجه به نتایج و دستاوردهای مثبت آن، به شکل مستمر ادامه یافت و درصدد بر آمدیم که این تجربه موفق را در اختیار دیگران نیز قرار دهیم، لذا پیشنهاد برگزاری یک کارگاه با عنوان تکنیک قصه گویی دیجیتال در پشتیبانی از یاددهی و یادگیری در آموزش علوم پزشکی به دبیرخانه بیست و پنجمین همایش آموزش پزشکی ارائه شد. کارگاه با مشارکت خانم مهندس ذوالفقاری از همکاران مرکز مطالعات توسعه آموزش پزشکی دانشگاه، خانم دکتر شبنم محمدی عضو هیات علمی گروه علوم تشریحی و خانم نورشادی دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی برگزار شد.
وی اضافه کرد: ظرفیت کارگاه حداکثر ۲۵ نفر اعلام شده بود اما حدود 35 نفر در کارگاه حضور یافتند که این استقبال نشانه احساس نیاز به موضوع کارگاه و مایه خرسندی تیم برگزارکننده بود و در نهایت این کارگاه موفق به کسب رتبه برتر کارگاه آموزشی در بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی شد.
دکتر یاوری در خصوص معیارهای گزینش کارگاه برتر در این همایش گفت: ارزشیابی کارگاههای برگزار شده در حاشیه همایش براساس نتایج نظرسنجی شرکت کنندگان و همچنین داوریهای تخصصی انجام شد.
وی در خصوص اهمیت به کارگیری شیوههای نوین آموزشی در حوزه پزشکی نیز گفت: در حال حاضر رویکرد آموزش به سمت استفاده از تکنولوژیهای نوین پیش میرود؛ و این فناوریها میتواند نظام آموزشی ما را از استاد محوری به سمت دانشجو محوری سوق دهد. بهرهگیری از قصهگویی دیجیتال به عنوان یک فناوری آموزشی میتواند دانشجویان نسل z را به خود جذب کند و همچنین یک ابزار آموزشی تسهیل کننده برای استادان باشد.
دکتر یاوری اضافه کرد: در واقع ما با این کار فرایند آموزش را به شیوه مشارکتی پیش خواهیم برد و ذهن دانشجو را به این سمت میبریم که خودش مسئول یادگیری خود است و برای اینکار باید به فضای یادگیری فعال ورود کنند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با وجود قابلیتهای موجود در گروه آموزش پزشکی در حوزه های طراحی آموزشی و استفاده از فناوری در آموزش، این گروه آماده هرگونه همکاری در این زمینهها با سایر گروههای آموزشی و استادان علاقمند می باشد و امیدواریم که از این طریق شاهد ارتقای مستمر کیفیت آموزش در محیطهای یادگیری دانشگاه باشیم.