آموزش


مدیر گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: این گروه با انتشار 20 عنوان کتاب فارسی و یک عنوان کتاب انگلیسی مرجع آموزشی دانشجویان پزشکی در حوزه پژوهش نیز گام های موثری را برداشته است.

دکتر حمید رضا ریحانی، در گفتگو با وب دا، با اشاره به اینکه گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از گروه های موفق در این حوزه در سطح کشور است، اظهار کرد: این گروه در حوزه آموزشی، پژوهشی و درمانی اقدامات مفید و موثری انجام داده است که از آن جمله می توان به انتشار 20 عنوان کتاب فارسی و یک منبع آموزشی انگلیسی اشاره کرد.

وی با تاکید براینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد از پیشگامان راه اندازی و پایه گذاری دانش تخصصی طب اورژانس در کشور است، عنوان کرد: سالها قبل از تصویب جامع رشته در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایده اولیه و نیاز به وجود چنین رشته ای توسط  دکتر عبدالله بهرامی ، استاد بیماریهای داخلی این دانشگاه و به نوعی پدر معنوی طب اورژانس مشهد مطرح شد و به وزارت بهداشت اعلام گردید .

دکتر ریحانی ادامه داد: به دلیل نبودن زیرساختهای لازم این طرح مسکوت ماند، در سالهای بعد با پیگیری وزیر بهداشت هسته اولیه پذیرش دستیار و آموزش طب اورژانس در ایران از سال 1382 شروع شد و با تربیت نیروی متخصص و متعهد ، در سال 1387 هسته اولیه گروه تخصصی طب اورژانس در دانشگاه مشهد با همکاری تعدادی از برترین متخصصین طب اورژانس فارغ التحصیل دانشگاههای تهران ازجمله  دکتر بلوردی ، دکتر پیش بین، دکتر ابراهیمی، دکتر هاشمیان و دکتر ریحانی، دکتر شریفی و دکتر زمانی  شکل گرفت.

مدیر گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در مهرماه 1389 تربیت اولین گروه دستیاران طب اورژانس در این دانشگاه با همت و تلاش اعضای هیات علمی و فراهم سازی بسترهای لازم شروع شد و تا کنون 9 دوره پذیرش و تربیت دستیار تخصصی در این گروه انجام شده است، خاطر نشان کرد: پس از تشکیل هسته اولیه گروه تخصصی طب اورژانس به تدریج در طی سالهای بعد  از میان فارغ التحصیلان برتر این رشته، نیروهای جدیدی به بدنه گروه پیوستند و به تدریج گروه طب اورژانس مشهد توسعه کمی و کیفی پیدا کرد و در طی سالهای اخیر با کسب موفقیتهای علمی فراوان، به یکی از برترین گروههای آموزشی طب اورژانس در کشور تبدیل شده است.

دکتر ریحانی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال حاضر دارای سه مرکز آموزشی ،پژوهشی و درمانی برای تربیت دستیاران رشته طب اورژانس است، عنوان کرد: مرکز آموزشی ،پژوهشی و درمانی قائم(عج) به عنوان بزرگترین مرکز پذیرش و مدیریت اورژانسهای اعصاب و جراحی اعصاب شرق کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز اصلی آموزش دستیاران رشته طب اورژانس در زمینه تروما و اورژانسهای ارتوپدی مرکز آموزشی،پژوهشی و درمانی سوانح هاشمی نژاد  است، ابراز کرد:  در سال 1392 یکی از بزرگترین اورژانسهای متمرکز کشور با همت فردی خیر به نام عدالتیان در این بیمارستان افتتاح شد. هم اکنون نیز  تمرکز آموزش و درمان در حیطه طب اورژانس در این مرکز در اورژانس تخصصی عدالتیان است.

دکتر ریحانی با بیان اینکه  اورژانس متمركز بيمارستان قائم(عج)بزرگترين مركز پذيرش و مديريت بيماران اعصاب و جراحي اعصاب شرق كشور است،  گفت: در حال حاضر به همت گروه تخصصي طب اورژانس دانشگاه علوم پزشكي مشهد با استقرار اعضاي هيات علمي طب اورژانس به صورت 24 ساعته خدمات مديريت اورژانس در زمينه هاي مديريت و درمان اورژانس هاي اعصاب و جراحي اعصاب، مديريت و درمان اورژانس هاي داخلي و عفوني، مديريت و درمان اورژانس هاي جراحي، مديريت و اورژانس هاي اورولوژي، مديريت و درمان اورژانس هاي گوش و حلق و بيني،  مديريت و درمان اورژانس هاي سرپايي ارتوپدي و سوانح ارائه می شود.

 وی با اشاره به اینکه مرکز آموزشی ،پژوهشی و درمانی سوانح هاشمی نژاد  تنها و مهمترین مرکزآموزش ترومای ماژور برای دستیاران طب اورژانس است، ابراز کرد: اورژانس آموزشي سوانح بيمارستان هاشمي نژاد از سال 1390 با تاييد وزارت بهداشت به صورت آموزشي به كارخود ادامه مي دهد و درحال حاضر آموزش كارورزي و دستيار طب اورژانس در حيطه بيماران ترومايي را برعهده دارد.

وی ادامه داد: اساتید این گروه در حوزه انتشار کتاب فارسی ، تعداد زیادی کتاب منتشر کردند و در حوزه کتب انگلیسی نیز کتابی توسط اساتید طب اورژانس گردآوری شده است که منبع آموزشی دانشجویان پزشکی است.

دکتر ریحانی با اشاره به اینکه دکتر اخوان به عنوان پژوهشگر جوان برتر دانشگاه انتخاب شد، ابراز کرد: تعداد بیماران مراجعه کننده به این گروه بیشتر از سایر گروه ها است به نحوی که در بیمارستان های امام رضا(ع) روزانه600 بیمار و بیمارستان هاشمی نژاد روزانه 250 بیمار و بیمارستان قائم(عج) روزانه200 بیمار مراجعه می کنند.

 

 


 پنجمین فراخوان مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی منتشر شد.

به گزارش وب دا، در این فراخوان 14 اولویت گرنت پژوهشی در قالب کمیته های مدیریت و رهبری، روانشناختی شناختی و ارزشیابی تدوین شده است و پژوهشگران و علاقه‌مندان تا ۱۵ اسفند ماه ۹۸ فرصت دارند طرح‌های پژوهشی خود را به مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی ارسال و در صورت برتر شدن، گرنت دریافت کنند.

طراحی و استقرار الگوی واگذاری اختیارات و مسئولیت های ستاد وزارتی، به کلان مناطق آمایشی،طراحی و استقرار نظام مدیریت و اقدام هماهنگ در سطح کلان منطقه،طراحی و استقرار الگوی یکپارچه سازی و ادغام کارکردی گروه های علمی (آموزشی و پژوهشی) مرتبط در سطح هر کلان منطقه،تدوین سند آمایش سرزمینی کلان مناطق و دانشگاه ها،بررسی سازوکار ارتقا سرمایه اجتماعی و افزایش تعامل اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی،بررسی سازوکار های استقرار جامعه دانایی محور با محوریت کارکردهای اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی،تدوین چارچوب تصدی گری و برونسپاری فعالیت ها در دانشگاه های علوم پزشکی،ارایه راهکارهای گسترش عدالت در آموزش پزشکی،مدل سازی خطاهای پزشکی منجر به فوت در بیمارستان های دانشگاهی و ارایه راهکارهای جلوگیری از این خطاها،تبیین مفهوم سواد آینده و ارایه راهکارهای ارتقای سواد آینده در گروه های هدف حوزه علوم پزشکی کشور از جمله اولویت های کمیته مدیریت و رهبری است.

واکاوی و طراحی الگوی انگیزش اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و بررسی و آسیب شناسی وفاداری سازمانی و ماندگاری اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی اولویت های کمیته روانشناسی شناختی و ارزشیابی اجرای بسته های طرح تحول در ارتقای کیفیت آموزش از دیدگاه ذینفعان و ارزشیابی اجرای بسته های طرح تحول در ارتقای کیفیت آموزش از دیدگاه کارشناسان و خبرگان حوزه آموزش از اولویت های کمیته روانشناسی شناختی است.

به سبب اهمیت موضوعات پژوهشی، علاوه بر دریافت پروپوزال طرح‌های پژوهشی، از نتایج مطالعات اتمام یافته در موضوعات گفته شده، مشروط به آنکه قبلا از محل دیگری منابع مالی دریافت نکرده باشند، حمایت می‌شود. لذا، پژوهشگرانی که پیش از این، پژوهش‌هایی را در ارتباط با هر یک از موضوعات اعلام شده انجام داده‌اند، می‌توانند جهت برخورداری از حمایت‌های مالی ، خلاصه اجرایی طرح خود را با استفاده از چارچوب موجود بر روی سایت نصر تا تاریخ اول خرداد سال 99  به رایانامه این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال کنند.

لازم به ذکر است، داوطلبان می‌توانند جـهت نام نویسی و ارسـال طرح‌های پژوهشی، به سامانه پژوهشی نصر به نشانی rms.nasrme.ac.ir مراجعه کنند.


مدیر  اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این دانشگاه  پس از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موفق شد جایگاه دوم را در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور به لحاظ تعداد کتب منتخب کسب نماید.

دکتر رنگرزی در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: در آخرین ارزیابی  کمیسیون ارزشیابی متون و منابع منتخب علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 21 عنوان کتاب از دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بین  کتب منتخب علوم پزشکی کشور قرار گرفتند که بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق شد جایگاه دوم را در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور به لحاظ تعداد کتب منتخب کسب نماید.

دبیر شورای انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گسترش و نشر کتب با کیفیت علمی بالا را از اولویت های حوزه انتشارات دانشگاه برشمرد.

مدیر  اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اعضای کمیسیون ارزشیابی متون و منابع منتخب علوم پزشکی را معاونین آموزشی و تحقیقات و فناوری وزارت، دبیران شوراهای آموزش پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و علوم پایه و چهار عضو حقیقی تشکیل می دهند.

وی گفت: این کمیسیون پس از داوری و ارزیابی کتب براساس شاخص های مصوب تعداد 239 کتاب را از بین 2460 کتاب، به عنوان کتاب منتخب در سال 1398 تعیین نمود.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد عناوین کتب منتخب در سال 1398 می توانند به آدرس http://nasrme.ac.ir/books98  مراجعه نمایند.


نرم افزار واقعیت مجازی تریاژ در بحران، نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سومین دوره از رویداد جامع جایزه بازی‌های جدی 1398 (SEGAP2019)  موفق به کسب رتبه دوم بازی منتخب ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ریاست جمهوری شد.

به گزارش وب دا،  سومین دوره از رویداد جامع جایزه بازی‌های جدی 1398 (SEGAP2019)  که به همت بنیاد ملی بازی های رایانه ای و با حمایت و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد)،برگزارشده بود، منتخبان خود را شناخت. 

سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به حضور نرم افزار واقعیت مجازی تریاژ در بحران، نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این رویداد و کسب رتبه دوم بازی منتخب ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی گفت؛ ماهیت بدون هشدار و ناگهانی بلایا از یک طرف و اهمیت جایگاه تریاژ اولیه در صحنه از سویی دیگر، لزوم آمادگی مداوم و کامل پرسنل مرتبط در این فرآیند را می طلبد، که بستر واقعیت مجازی با استفاده از پویانمایی محیط شبیه سازی شده بحران با نشانه های تنش زا نظیر سروصدای محیط، آژیرهای خطر، دود آتش و... امکان تمرین و تکرار مکرر را فراهم می‌کند و می تواند جایگزینی بسیار مناسب برای مانورهای فیزیکی پرهزینه باشد.

 دکترثمینی افزود؛همچنین با توجه به اهمیت استراتژیک جایگاه پدافند غیرعامل، امکان تجاری‌سازی و فروش این نرم‌افزار بازی جدی جهت استفاده در آزمایشگاه‌های واقعیت مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، اداره اورژانس پیش‌بیمارستانی وزارت‌ بهداشت و سایر ارگان‌های مرتبط نظامی و غیر نظامی نیازمند این خدمت وجود خواهد داشت که گامی ارزشمند در توجه به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، تلفیق فناوری های نوین در برنامه های درسی و توسعه کارآفرینی در بستر دانشگاه های نسل سوم می باشد.

دبیرشورای کلان منطقه 9 خاطر نشان کرد: با توجه به واسپاری ماموریت ویژه توسعه و تعالی فناوری های آموزشی از طرف وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه علوم پرشکی مشهد و پیگیری های این کارگروه، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد افتتاح آزمایشگاه واقعیت مجازی(AVR Lab) این دانشگاه و فراخوان اعلام نیاز اعضای هیأت علمی جهت طراحی نرم افزار در این بستر باشیم.

ایده تهیه این نرم افزار از حدود یکسال قبل توسط دکتر رضا اخوان، عضو هیأت علمی گروه طب اورژانس و مسئول مرکز جامع مهارت های بالینی و فناوری های نوین آموزشی دانشگاه در قالب پایان نامه آقای احمد محروقی، دانشجوی پزشکی شکل گرفت و با توجه به نبود بستر سخت افزاری واقعیت مجازی در دانشگاه و جهت صرفه جویی منابع مالی، از ظرفیت  گروه ICT و هوشمندسازی پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن جهت پیشبرد این ایده کاربردی و مهم استفاده شد.

گفتنی است بازی‌های جدی، بخشی کلیدی از صنعت بازی‌های دیجیتال هستند که ما را در آموزش، تبلیغات، درمان و سایر اهداف جدی دیگر یاری می‌کنند. توسعه این بازی‌ها علاوه بر دانش فنی بازی‌سازی، مستلزم وجود دانش علمی تخصصی در حوزه موردنظر است و بر این اساس، بیش از هر شاخه دیگری در بازی‌سازی، به تحقیق‌وتوسعه و مطالعات دانشگاهی نیاز دارند. اما بازی علاوه بر سرگرمی،دارای هیجان و جذابیت هم هست و ظرفیت‌های متفاوتی دارد که می‌تواند آموزش را بهینه کند. اگر به این موضوع نگاه جدی اتفاق بیفتد حتما می‌تواند در کشور ما تحولی را در نظام آموزشی ایجاد کند. در نظام سلامت خوشبختانه دست‌اندرکاران مشارکت و همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته اند. باتوجه به اینکه در نظام سلامت و نظام درمان با هزینه‌های سنگینی مواجه هستیم، راه‌حل‌های موثری را می‌توان در عرصه بازی‌های جدی برای تجویز و درمان بسیاری از بیمارها داشته‌باشیم. بازی های رایانه ای می‌تواند درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روانی باشد. بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند راه‌کارهایی را در حوزه‌های اقتصادی، کسب و کار، فرهنگی و در فضاهای عینی و واقعی داشته باشد و برآنها تاثیر بگذارد.

در مراسم اختتامیه این دوره که با حضور ۷۲ بازی از سراسر کشور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد،بازی‌سازان و بازی‌پژوهان برتر در بخش‌های مختلف رویداد مورد تقدیر قرار گرفتند.


با تدوین دومین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور و در راستای طرح تحول آموزش پزشکی و وظایف کارگروه اعتلای اخلاق حرفه ای، کارگاه آموزشی توانمند سازی مدرسین اخلاق پزشکی با همکاری شورای عالی اخلاق پزشکی و کمیته علمی اخلاق در آموزش وزارت بهداشت و به همت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیرخانه طرح تحول آموزش کلان منطقه 9 برگزار شد.

متخصص اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر کارگروه اعتلای اخلاق حرفه ای کلان منطقه9 در حاشیه این کارگاه در گفتگو با وب دا گفت: اخلاق پزشکی یکی از موضوعات اساسی و مهم در حرف پزشکی است که سالهاست در دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان یکی از واحدهای درسی تدریس می شود ولی در هر یک از دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی براساس بضاعت علمی و فردی مدرسین تدریس می شده است.

دکتر محمد محمدی آشنایی اساتید با عناوین مصوب در کوریکولوم های اخلاق پزشکی و ایجاد وحدت رویه و یکپارچگی در آموزش مباحث اخلاق پزشکی و در نهایت ایجاد شبکه ای از مدرسین اخلاق پزشکی در کلان منطقه 9 آمایشی و در کشور را از اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی ذکر کرد.

دکتر محمدی بیان داشت: این برنامه اولین کارگاه مقدماتی آموزش اخلاق پزشکی است که دوره های پیشرفته و تخصصی آن، در آینده ای نزدیک برگزار خواهد شد.

این متخصص اخلاق پزشکی اظهار امیدواری کرد این برنامه ها بتوانند در راستای توانمندسازی اساتید اخلاق پزشکی و به تبع آن توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی تاثیرگذار باشد و برای چالش های اخلاقی که در علوم مختلف پزشکی پیش می آید تحلیل ها و راهکارهای مطلوبی ارائه شود تا شاهد ارتقای اخلاق مدارانه سلامت جامعه باشیم.

در این کارگاه سه روزه متخصصان اخلاق پزشکی از شورای عالی اخلاق پزشکی، کمیته ملی اخلاق در آموزش، کمیته ملی اخلاق در پژوهش و اساتیدی از دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، تبریز و ارومیه به تدریس مباحثی همچون معرفی مدل های آموزش اخلاق، نسبت حقوق و اخلاق و فقه پزشکی، تصمیم گیری اخلاقی و مدل های آن، موارد اخلاقی آغاز و پایان حیات،حق بر دانستن اطلاعات و تصمیم گیری و ... پرداختند.

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image