بهره برداری از مرکز جامع مهارتهای بالینی و فناوری های نوین آموزشی از مهمترین اقدامات این حوزه
انسان سالم، محور توسعه هر اجتماعي است.هدف اصلي وزارت بهداشت، درمان و آموزش علوم پزشكي، حفظ، توسعه و ارتقاء سلامت جامعه است. اين هدف از طريق ارائه خدمات بهداشتي- درماني توسط تيم سلامت در سطوح سه گانه ارائه خدمات سلامت محقق مي شود.تربيت نيروي انساني توانمند بعنوان اعضاي تيم ارائه خدمات سلامت بر عهده نظام آموزش علوم پزشكي است.
در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکي مشهد با دارا بودن حدود ۹ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي از جمله کارداني، کارشناسي، کارشناسي ارشد، دکتراي تخصصي، فلوشيپ، دکتراي حرفه اي و دوره هاي تخصصي و فوق تخصصي يکي از قطب هاي اصلي آموزش پزشکي در کشور به شمار مي رود.
هم اکنون ۸۴۰ عضو هيات علمي در دانشگاه علوم پزشکي مشهد فعال هستند و نسبت دانشجو به عضو هيات علمي در اين دانشگاه ۱۰.۵۶ بوده و از سطح استاندارد مناسبي برخوردار است.
تحول در نظام آموزش علوم پزشکي با تأکید بر اولویتهای کشور به عنوان گام چهارم طرح تحول نظام سلامت مطرح و وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکي خود را به تحقق اثربخش آن متعهد مي داند.
بر اين اساس پس از ابلاغ بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و با انعقاد تفاهم نامه ميان معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ماموریت های مشترک و ویژه این طرح واسپاری و در این راستا دبيرخانه ستاد تحول و نوآوري آموزش و آمايش سرزمينی کلان منطقه ۹ در دانشگاه علوم پزشکي مشهد تشکیل شد.
حرکت به سوي دانشگاههاي نسل سوم، آموزش پاسخگو و عدالت محور، آمايش سرزمين، ماموريت گرايي تمرکز زدايي و ارتقاء توانمندي هاي دانشگاهها، اعتلاي اخلاق حرفه اي، بين المللي سازي آموزش علوم پزشکي، توسعه آموزش مجازي در آموزش علوم پزشکي، ارتقاء نظام ارزيابي و آزمونهاي علوم پزشکي، اعتبار بخشي بيمارستاني و توسعه و ارتقاء زير ساختهاي آموزش علوم پزشکي در دانشگاه از جمله کارگروههايی است که در معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در راستاي اجراي برنامه تحول در حوزه آموزش تشکيل شده است.
معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سوی وزارت بهداشت 7 ماموریت ویژه توسعه و تعالی علوم اعصاب، علوم دندان پزشکی، علوم تغذیه، طب تسکینی و طب هنر، توسعه و تعالی تکنولوژی آموزشی و توسعه و تعالی سلامت و امنیت غذایی در کل منطقه ۹ آمايشي و خراسان بزرگ را بر عهده گرفته است و معاونت آموزشي دانشگاه مشهد به عنوان دانشگاه مادر و ملی بیشترین بار را در خصوص ماموريت هاي محول شده بر دوش دارد.
همکاری در تدوین، بازنگری و توسعه کوریکولوم های مرتبط،گسترش زیر ساختهای لازم برای تربیت سرمایه های مورد نیاز منطقه و کشور،تلاش در جهت تأمین هیأت علمی و نیروهای متخصص مورد نیاز برای توسعه کشور و شناسائی و جلب همکاری سایر مراکز و دانشگاههای کشور برای همکاری در جهت توسعه از جمله اقداماتي است که در دستور کار قرار گرفته است.
بررسی، و پیش بینی نیروی انسانی حوزه سلامت مورد نیاز در منطقه،اعلام ظرفیت دانشجویان در رشته ها و مقاطع مراکز تحت پوشش،ارزشیابی دوره ای دپارتمان ها، گروه های آموزشی، بیمارستان های آموزشی و دانشکده های تحت پوشش بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت و درمان و بررسی و اعطای مجوز گسترش دپارتمان ها، گروه های آموزشی، بیمارستان های آموزشی و دانشکده ها با رعایت استانداردها و در چارچوب سند آمایش سرزمین از جمله مواردي است که بر اساس سند آمايش سرزميني، تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های آن به مناطق تفويض شده است.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان تنها قطب تکنولوژی آموزش در پزشکی کشور؛ تربيت دانشجوی تکنولوژی آموزشی در مقطع ارشد به شکل مجازی را بر عهده دارد.
مرکز فناوری های آموزشی و مرکز آموزش مهارت های بالینی و جراحی از مهمترین اقدامات اخیر معاونت آموزشي به شمار می رود که این مرکز در فضايي بیش از دو هزار متر مربع ایجاد شده است.
اين فضا؛ مجموعه آموزشی گسترده اي برای آموزش های مهارتی در دانشگاه مشهد ایجاد و دستياران را با انجام آموزش های مهارت های جراحی با توانمندی و مهارت پایه بيشتري بر بالين بيمار حاضر مي كند.
مرکز جامع مهارتهای بالینی و فناورهای نوین آموزشی هم اکنون یکی از قطب های مهم تکنولوژی در کشور به شمار می رود در این مرکز که به آزمایشگاه وت لب( آزمایشگاهی که بصورت عملی روی بافت های حیوانی کار می کند) و سیمیلاتورهای اموزشی از جمله رباط آدم نمای نسل ۵ و دستگاه های سیمیلاتور لاپاراسکوپی هیبرید و آنژیوگرافی مجهز است و آموزش گیرندگان پیش از ورود به فضای واقعی درمان آن را به شکلی مطلوب تجربه خواهند کرد.
معاونت آموزشي دانشگاه در برنامه ریزی آینده خود در بحث بین المللی سازی به دنبال اجرای پروتکل های جذب دانشجوي خارجي و ايجاد تعاملات بین الملل موفق مي باشد.
معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دنبال استفاده از پتانسیل های جذب دانشجوی بین الملل خصوصا در کشورهای اسلامی با توجه به حضور بارگاه منور امام رضا(ع) در مشهد مي باشد.
اين معاونت در حال حاضر آموزش ۲۵۰ دانشجوی بین الملل در رشته مقاطع مختلف (دکترای حرفه ای، تکمیلی، دستیاری و رشته های کارشناسی) را بر عهده دارد و به دنبال جذب تعداد بيشتر دانشجوي خارجي بر اساس مجوز افزایش اين دانشجويان تا سقف ۳۰ درصد از سوي وزارت بهداشت است.
معاونت آموزشی موفق به تسهيل جذب دانشجوي بين الملل به دلیل ارائه پروتکل های شفاف در کارگروه بین المللی سازی و مدیریت بین الملل دانشگاه و قرار دادن تمام رشته های قابل ارائه در دانشگاه مشهد در سایتedeucation ایران شده است.
معاونت آموزشي بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ كه سه دانشگاه را در سند آمایش جغرافیایی توسعه آموزش عالی سلامت توانا در دريافت اعتبار بین الملل مي داند به دنبال موفقيت دانشگاه مشهد بر اساس پتانسیل این شهر مي باشد.
اين معاونت، اعضای هیات علمی توانمند دانشگاه مشهد را برای چهار سال آینده چشم اندازی مناسب در مسير اعتبار بخشی در سطح بین الملل مي داند.
معاونت آموزشي با توجه به پیر شدن جامعه ایران و ابتلا به بیماری های مزمن در سنین بالا، ايجاد درمان های نگهدارنده و تسکینی را مورد نياز مي داند و از اين رو تاكيد بر توسعه و تعالي طب تسكيني دارد.
معاونت آموزشي تلاش دارد تا طب تسكيني را با حمايت و رشته های مرتبط با آنکولوژی، طب فیزیکی، فیزیوتراپی و توان بخشی، طب سنتی، طب چینی، روان پزشکی، گروه های معنویت گرا و روحانیون در دانشگاه پيش ببرد.
بر اين اساس این معاونت اقدام به برگزاري دوره های کوتاه مدت برای پزشکان عمومی جهت بیان مبانی طب تسکینی نموده و طرح درس هایی را برای کوریکولوم پزشکی عمومی تدوین كرده است.