آموزش


حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین از مهمترین برنامه های معاونت آموزشی استمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در راستای ماموریت های ابلاغی به منطقه 9 آمایشی و به منظور توسعه و تعالی علوم اعصاب ، مجوز تاسیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب از وزارتخانه کسب شد.

به گزارش وب دا، دکتر اعتضاد رضوی، در نشست خبری سومین همایش بین المللی التهاب سیستم عصبی و فستیوال دانشجویی علوم اعصاب اظهار کرد: توسعه و تعالی علوم اعصاب  یکی از ماموریت های ویژه ای است که به منطقه 9 آمایشی سپرده شده است و در این راستا اقدامات گسترده ای در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اجرا در آمده است.

وی با بیان اینکه ماموریت های خاصی برای دانشگاه ها در نظر گرفته شد  که  برای انجام ماموریت های محول شده و مرجعیت علمی آن، باید کیفیت آموزش ارتقا می یافت، عنوان کرد: از همین رو کارگروه توسعه وتعالی علوم اعصاب آذر ماه 94 با شرکت تمام دانشکده های منطقه تشکیل شد و بیماریهای مختلفی که با علوم اعصاب در ارتباط است در این کارگروه از لحاظ پیشگیری و درمان بررسی شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه گسترش زیر ساخت های لازم جهت تربیت نیروی انسانی، شناسایی و جلب همکاری سایر دانشکده های کشور و تاسیس دپارتمان علوم اعصاب در سال 95 از جمله اقداماتی بود که در راستای مرجعیت علمی گروه علوم اعصاب دانشگاه انجام شد، ابراز کرد: علاوه براین بخش کلینیکال علوم اعصاب در بیمارستان امام رضا(ع) نیز سال گذشته افتتاح شد تا مباحث بالینی بیماریهای علوم اعصاب نیز بررسی شود.

دکتر اعتضاد رضوی با بیان اینکه پیگیری رجیستری بیماریهای علوم اعصاب در سطح منطقه و  کسب مجوز مرکز تحقیقات علوم اعصاب و جلب همکاری دانشجویان با دپارتمان علوم اعصاب نیز از دیگر فعالیت ها در راستای مرجعیت علمی این رشته بود، تصریح کرد: در حال حاضر 25 دانشجو با دپارتمان علوم اعصاب همکاری می کنند و تلاش داریم تا دانشجویان phd علوم اعصاب با گرایش بالینی را جذب کنیم ، علاوه براین کارآزمایی بالینی با همکاری متخصصان علوم اعصاب ، روان پزشکی نیز در حال بررسی است.

وی با اشاره به برگزاری سومین همایش بین المللی التهاب سیستم عصبی و فستیوال دانشجویی علوم اعصاب از21 الی 23 خرداد به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این کنگره صاحبنظران و نخبگانی از کشورهای مختلف و ایران تلاش می کنند اخرین یافته های علمی حوزه علوم اعصاب را به بحث و تبادل نظر برسانند.

 


برنامه استراتژیک 5 و 10 ساله  برای رشته های علوم تغذیه تهیه می شوددبیر کارگروه توسعه دندان پزشکی و علوم مرتبط کشور عنوان کرد: بازبینی کوریکلوم دندان پزشکی عمومی کشور با مشارکت کلیه اساتید علاقمند دانشکده های دندان پزشکی کشور از جمله مهم ترین اقدامات این کارگروه است.

دکتر مجید اکبری، در گفتگو با وب دا، با اشاره به اینکه در گام چهارم تحول نظام سلامت، برنامه تحول و نوآوری در آموزش به اجرا در آمد و در قالب آن ماموریت های ویژه و مشترک به دانشگاه های علوم پزشکی کشور واگذار شد و  توسعه و تعالی علوم دندانپزشکی یکی از ماموریت های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد  است اظهار کرد: علت انتخاب دانشکده دندان پزشکی مشهد  نیز تمایز و نخبگی این دانشکده در حیطه برنامه های آموزشی بوده است.

استاد گروه دندان پزشکی ترمیمی با بیان اینکه از حدود سه سال ونیم پیش این برنامه به عنوان یک ماموریت ویژه به دانشکده دندان پزشکی سپرده شد، ابراز کرد: باتوجه به اینکه در راستای ماموریت ویژه دندان پزشکی دبیرخانه ای نیز همنام و مرتبط در سطح وزارتخانه فعال است؛ برنامه ها با هماهنگی دبیرخانه دندان پزشکی به گونه ای ترسیم شد که تصمیم سازی در کارگروه و تصمیم گیری را در سطح دبیرخانه انجام شود.

ایجاد سامانه ارتباطی برخط و طراحی مدل ارتباطی

دبیر کارگروه توسعه دندان پزشکی و علوم مرتبط با اشاره به اینکه به منظور تحکیم ارتباط با بستر فعالیت آموزشی کشور سامانه ای پیش بینی شده که به صورت برخط با سایر دانشکده های دندان پزشکی کشور ارتباط برقرار شود ، عنوان کرد: نیازسنجی کلیه برنامه های توسعه ای ضمن ارتباط با سیاست گذاران در سطح وزارتخانه یکی از اهداف ایجاد سامانه ارتباطی برخط بود.

تدوین کتب مرجع دندان پزشکی

وی تصریح کرد: تدوین سری کتب مرجع دندان پزشکی کشور به عنوان قدمی در جهت کسب مرجعیت با مشارکت بیش از 600 نفر از اساتید و متخصصین دندان پزشکی کشور یک دیگر از اقدامات این کارگروه بود.

دکتر اکبری ابراز کرد: بازبینی کوریکلوم دندان پزشکی عمومی کشور با مشارکت کلیه اساتید علاقمند دانشکده های دندان پزشکی کشور در مراحل بررسی و نیاز سنجی، ارائه پیشنهادات و اجرا از جمله فعالیتهای کارگروه توسعه دندان پزشکی و علوم مرتبط بود.

استاد گروه دندان پزشکی ترمیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طراحی مدل پشتیبانی اجرای کوریکلوم دندان پزشکی عمومی، برگزاری اولین همایش معاونان و مسئولان دندان پزشکی کلیه دانشکده های دندان پزشکی در مشهد به منظور تحکیم ارتباطات بین دانشکده های دندان پزشکی سراسر کشور نیز از سوی این کارگروه انجام شده است.

دبیر کارگروه توسعه دندان پزشکی و علوم مرتبط با بیان اینکه طراحی و معرفی طرح آموزش در عرصه برای  ورود آموزش دندان پزشکی عمومی به بستر ارائه خدمت در جامعه از دیگر فعالیتهای این کارگروه بود، تصریح کرد: تعریف مدلی برای تولید محصولات مجازی آموزشی و کمک آموزشی  به منظور نیل به اهداف کوریکلوم، طراحی و معرفی طرح تدوین کار پوشه های تخصصی جهت ساماندهی آموزش و ارزشیابی دوره های تخصصی دندان پزشکی برای هماهنگی بیشتر در بحث آموزش 39 دانشکده و 12 رشته تخصصی و phd و دبیرخانه مستقل در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تمرکز رسالت کارگروه دندان پزشکی بر تحول در نظام آموزش و تولید فناوی برای ارتقا آموزش است، ابراز کرد: به منظور هماهنگی بیشتر در تصمیم گیری ها اولین همایش معاونین و مسئولین آموزشی دانشکده های دندان پزشکی باحضور کلیه دانشکده های دندان پزشکی برگزار شد.

 

دکتر اکبری با بیان اینکه هر کدام از برنامه های کارگروه توسعه دندان پزشکی و علوم مرتبط  به صوت برنامه های بلند مدت اجرا می شود، عنوان کرد: بنابراین برنامه ریزی و انجام مراحل مختلف کار هر کدام از سرفصل های موضوعی کارگروه شاید چندین سال زمان می برد و برنامه ها به صورت مداوم در حال اجرا است.

 

 

 


گسترش روابط علمی و بین المللی از مهم ترین اهداف مدیریت روابط بین المللمعاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تمام برنامه‌های اين دانشکده با هدف کلي«برنامه ریزی براي توسعه راهبرد ارتقاي مداوم کيفيت آموزش و اجراي فرايندهاي آموزشي مورد نياز براي بيش از هزار دانشجو» تنظیم شده است.

دکتر زهرا سادات منظری در گفتگو با وب‌دا با اشاره به سابقه‌ی 60 ساله‌ی این دانشکده در پذیرش دانشجو گفت: در حال حاضر در 5 رشته کارشناسی، 10 رشته‌ی کارشناسی ارشد و دو رشته‌ی دکترای تخصصی دانشجو می‌پذیریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 707 دانشجوی کارشناسی، 264 دانشجوی ارشد و 40 دانشجوی دوره ی دکتری در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

وی اضافه کرد: همچنین در این دانشکده 54 عضو هیأت علمی مشغول به فعاليت هستند که 2 نفر استاد تمام، سه نفر دانشیار، 25 نفر استادیار و 24 نفر آنها مربی می‌باشند که البته 8 نفر از مربیان دانشجوی دکترا هستند و بزودی به جمع استادیاران گروه‌ها خواهند پیوست.

وی یادآور شد: این اعضای هیأت‌ علمی در 6 گروه آموزشی مختلف در دانشکده مشغول به فعاليت مي باشند.

جذب دانشجو از کشورهای همسایه

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ايجاد و توسعه همکاري هاي بين المللي با ساير دانشگاه‌های معتبر را يکي از مهم ترين اهداف عملياتي حوزه معاونت آموزشي دانشکده ذکر کرد و گفت: تقویت زبان انگلیسی استادان از طریق طراحي دوره‌های آموزشی مناسب، به‌روز رسانی سایت دانشکده به زبان انگلیسی، دعوت از استادان خارجی برای برگزاری کنفرانس‌های علمی آموزشی، تهيه و انعقاد تفاهم نامه برگزاري دوره‌هاي آموزشي بين‌المللي و پروژه‌هاي علمي مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي خارجي و همچنين شناسايي نيازهاي آموزشي کشورهاي همسايه جهت ارايه دوره هاي آموزشي بين‌المللي در دست برنامه‌ريزي و اجرا مي‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: از دو کشور استرالیا و انگلستان، استادانی برای کنفرانس‌های آموزشی و علمی دعوت شده‌اند و در زمینه‌ی تبادل دانشجو و جذب دانشجویان خارجی نیز در حال حاضر 17 دانشجوی عراقی جذب شده‌اند و نزدیک به 20 دانشجو در صف انتظار پذیرش هستند که احتمالا در ترم‌های آینده پذیرش می‌شوند. همچنين لیست دوره‌هاي آموزشي کوتاه مدت حرفه‌اي که گروه‌هاي مختلف آموزشی دانشکده، آمادگي ارائه آن را در قالب برنامه‌هاي بين‌المللي دارند در سايت Iran education بارگذاري شده است.

وی گفت:‌ تلاش برای توسعه‌ی همکاری‌ها با دانشگاه‌های مطرح خارجی ادامه دارد و در همين راستا یک عضو هيات علمي نيز به عنوان رابط امور بین‌الملل در دانشکده تعیین شده که برنامه‌های این بخش با همکاری و هماهنگي وی اجرایی خواهد شد.

ارتقای اخلاق حرفه‌ای در بین استادان و دانشجویان

دکتر منظری در خصوص ارتقای اخلاق حرفه‌ای در سطح استادان و دانشجویان این دانشکده با تأکید بر اینکه برنامه‌ی ارتقای اخلاق حرفه‌ای، یک برنامه‌ی چند جانبه است و باید با همکاری معاونت‌ها و بخش‌های مختلف مدیریتی دانشکده اجرایي شود گفت: ارتقاء و توجه ویژه به جایگاه اخلاق حرفه‌ای و اسلامی در آموزش و تربیت دانشجویان يکي از اهداف اساسي اين معاونت مي باشد .

وي افزود: عملياتي نمودن اين هدف را از سال 95 شروع کرده‌ایم و یک کمیته‌ی اخلاق حرفه‌ای در قالب شورای فرهنگی در دانشکده تشکیل شده که در همين راستا يک سری جلسات آموزشی برای استادان برنامه ريزي شده و یکی از مباحث اصلي در کمیته‌ی آموزش بالینی دانشکده، توجه جدي به مسائل اخلاقی و حرفه‌اي دانشجویان مي‌باشد.

وی افزود: در بعد آموزشی هم برای اخلاق حرفه‌ای دانشجویان در تمام کاراموزي‌ها  دو نمره در نظر گرفته شده که در مورد همه‌ی دانشجویان بدون در نظر گرفتن نوع کاراموزي، اجرایی می‌شود.

وی همچنین از برگزاری کلاس‌های مدیریت هدف با همکاري معاونت فرهنگي – دانشجويي و دفتر نهاد رهبري در این دانشکده برای دانشجویان خبر داد و اضافه کرد: مدیریت روابط، دوست‌یابی و نحوه‌ی برقراری ارتباط سالم، از جمله موضوعاتی است که در این کلاس‌ها به بحث  گذاشته مي‌شود.

ارزیابی و نظارت مستمر بر برنامه‌های آموزشي در حال اجرا

وی ادامه داد: مسئولین دانشکده برای ارزیابی برنامه‌هاي آموزش باليني به صورت مستمر از دوره‌های کارآموزی و کارورزي دانشجويان بازدید دارند و بدين وسيله چالش‌ها ومشکلات دانشجویان و اساتيد را از نزدیک مشاهده و بررسی می‌کنند.

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی گفت: این بازدیدها بخشی از یک برنامه‌ی ارزیابی است که به صورت مستمر توسط مديران گروهها و مسئولين ذيربط دانشکده، برنامه ريزي و اجرا مي‌شود.

برگزاري آزمون نهایی سنجش صلاحیت‌حرفه اي دانشجويان ترم 8 پرستاري

وي گفت: با عنايت به اينکه در سند تحول آموزش نياز به ارتقای نظام ارزیابی و آزمون های علوم پزشکی ديده شده است لذا  طراحی و اجرای آزمون ساختارمند عملی نهایی سنجش صلاحیت بالینی دانشجویان ترم 8 پرستاری به عنوان يکي از ديگر اهداف اين معاونت از سال 1397-96 عملياتي شده است.

وي افزود: در کوريکولوم کارشناسي پرستاري ، تنها به لزوم برگزاری یک آزمون نهایی و صلاحیت‌ سنجی دانشجویان دانش آموخته اشاره شده اما جزئیات آن مشخص نبوده است که در این زمینه، یک پژوهش علمی در قالب يک پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد با راهنمايي اساتيد دانشکده مصوب و اجرايي شده و نتايج این پژوهش به دانشگاه براي ارسال به وزارت نيز منعکس گرديده است.

وی همچنین از انجام یک پژوهش در مورد ارزيابي فضای آموزشی دانشکده خبر داد و گفت: در این تحقیق ابعاد و شرایط تأثیرگذار بر یک محیط آموزشی در قالب یک پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد مورد بررسی قرار می‌گیرد که این پژوهش در حال اجرا می‌باشد.

دکتر منظری در زمینه‌ی ارتقای کیفیت آموزش نیز گفت: دوره‌های کارآموزی با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو مي‌باشد و بعضا دانشجویان برنحوه‌ی برگزاري آنها نقدهايي دارند که بعد از بررسي مساله در شوراي آموزشي تصميم گرفتیم کارآموزی‌ها در دروس مختلف به شکل گروهی طراحی شود و یک استاد با تجربه و متخصص را در رأس گروه کارآموزی مربوطه و استادان کم‌تجربه‌تر را در کنار وي قرار دادیم که با نظارت وي و الگوي مانتورينگ هم اجراي کارآموزی کیفیت بیشتری داشته باشد و هم دانشجویان بيشتر رضايت داشته باشند.

استفاده منظم از نظرات و ديدگاه هاي دانشجويان در آموزش نظري و باليني

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در یک طرح اجرایی دیگر در راستای ارتقای کیفیت آموزشی، برای تعدادی از دانشجویان منتخب به عنوان نماینده‌ی دانشجویان، ابلاغ‌هایی صادر شده که بر مبنای آن در پایان هر ترم نحوه‌ی آموزش و سایر موارد اين چنيني را  از ديدگاه دانشجويان کلاس خود، بررسی و نتیجه را به معاون آموزشی منتقل می‌کنند که در نتیجه ما می‌توانیم نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف آموزش را اصلاح نماییم.

وی بازبینی، به‌روز رسانی، طراحی و الکترونیکی کردن لاگ بوک هاي دانشجويان پرستاری، مامایی و اتاق عمل در مقطع کارشناسي و همچنين لاگ بوک هاي کليه دانشجويان کارشناسي ارشد دانشکده را از دیگر اقدامات مهم این دانشکده در راستای ارتقای کیفیت آموزشی برشمرد و گفت: با رونمایی از پروژه‌ی الکترونیکی کردن لاگ‌بوک‌ها، شفافیت و صحت عملکرد و ارزیابی‌ عملکرد باليني داشنجويان بهتر و منظم‌تر قابل انجام است.

هماهنگي در نحوه اجرا و تدريس باليني دوره‌های کارآموزی دانشجويان

وی همچنین در راستای یکسان‌سازی و هماهنگی برنامه‌های کارآموزی، از طراحی بسته‌های اجراي کارآموزي خبر داد و گفت: از استادان درخواست شده که اصول و محورهای این بسته‌ها را تا حد امکان رعایت کنند.

دکتر منظری در بخش دیگری از این گفتگو به طراحی سه نرم‌افزار جدید در بخش آموزش این دانشکده اشاره کرد و گفت: نرم‌افزار گزارش کلاس، مدیریت کلاس و اعلان الکترونیکی کلاس، عنوان این سه نرم‌افزار است که در حال حاضر اجرایی شده و عملکرد نرم‌افزار ها در کل، مثبت ارزیابی شده است.

وی به راه‌اندازی کلینیک‌های آموزش سلامت در بیمارستان قائم(عج) و کلینیک مشاوره جنسی در مرکز بهداشت دانش‌آموز  و همچنين همکاري با معاونت درمان دانشگاه در طرح آموزش به بیمار را به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های این دانشکده برشمرد و گفت: به منظور افزايش مشارکت بين دانشکده و بالين و تقويت ظرفيت دانشکده پرستاري و مامايي در ارتقا و بهبود کيفيت مراقبت هاي باليني، جذب و بکارگيري اعضاي هيات علمي باليني و توجه به مهارت‌هاي باليني و حرفه‌اي افراد داوطلب در فرايند جذب آنها، مورد توجه و تاکيد مديريت دانشکده مي‌باشد.

دکتر منظری اضافه کرد: همچنين مشارکت در بازآموزي و برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي مورد نياز بيمارستان‌هاي آموزشي با همکاري اساتيد دانشکده همچون سنوات گذشته در حال اجرا مي باشد.

وی در پایان گفت: بعلاوه در همين راستا طرح استقرار اعضای هیأت علمی در بالین نیز در دست برنامه ريزي و اجراست که در آینده‌ی نزدیک جزييات بيشتري از آن مشخص خواهد شد.


دبیر کارگروه توسعه و تعالی علوم تغذیه با اشاره به اینکه تهیه نقشه آمایشی سرزمین مهم ترین فعالیت این کارگروه است، ابراز کرد: براساس نقشه آمایشی سرزمین مشخص خواهد شد که تا سال 1404 چه تعداد دانشجو در چه رشته هایی از علوم تغذیه در سطح کشور نیاز است تا از نیروهای تحصیل کرده نهایت استفاده کنیم و دانش آموختگان این حوزه با مشکلات مختلف مواجه نشوند.

دکتر نوروزی در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه از اوایل سال 96 به دلیل تجربه مثبت و خوبی که دانشکده پزشکی مشهد در راه اندازی رشته تغذیه ، خدمات تغذیه بیمارستانی، برون ده علمی گروه تغذیه داشت، وزارت بهداشت این ماموریت را به دانشگاه علوم پزشکی مشهد واگذار کرد تا در سطح کشور موضوع علوم تغذیه را مدیریت کند، اظهار کرد: در کمیته کارگروه علوم تغذیه اساتید صاحب نظر در تغذیه از سراسر کشور طی چند برنامه دور هم جمع شدند و در نهایت تصمیم بر این شد تا کارگروه علوم تغذیه در سه عرصه بررسی برنامه آموزشی و درسی رشته های موجود علوم تغذیه ، نقشه آمایشی سرزمین و برنامه های کوتاه مدت ارائه خدمت کند.

بررسی در حوزه علوم تغذیه برای درمان بیماریهای قلبی عروقی

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حوزه بررسی برنامه آموزشی و درسی، حدود 7 مقطع رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم تغذیه فعال هستند، ادامه داد: تغذیه یک علم بسیار رو به رشدی است و تغییراتی که امروز در حوزه بیماریهای قلبی عروقی و  فشار خون با آن روبرو هستیم نیازمند بررسی در حوزه علوم تغذیه است.

به روز کردن مطالب آموزشی در 7 مقطع رشته

دبیر کارگروه توسعه و تعالی علوم تغذیه با اشاره به اینکه بیماریهای قلبی عروقی و فشار خون  ارتباط نزدیک با نحوه زندگی و تغذیه دارند، عنوان کرد: به منظور به روز کردن مطالب آموزشی وهماهنگی در ارائه مفاهیم آموزشی در 7 مقطع رشته تمام برنامه های آموزشی درسی تغذیه به تصویب هیات بورد تغذیه رسید و به وزارت بهداشت ارسال شد.

تهیه نقشه آمایش سرزمینی علوم تغذیه

دکتر نوروزی با بیان اینکه آمایش سرزمینی رشته علوم تغذیه نیز یکی دیگر از اقدامات کارگروه توسعه و تعالی علوم تغذیه است، ابراز کرد: در این نقشه آمایشی نیروی انسانی مشخص شده است که دانشجویان رشته تغذیه در چه شرایطی باید آموزش ببینند و در کدام دانشگاه تعداد دانشجویان رشته تغذیه افزایش یابد که به نحوی اهداف رشته تغذیه تا سال 1404 برآورده شد .

پیگیری راهکارهای درمانی چاقی وکبد چرب در کارگروه توسعه وتعالی علوم تغذیه

وی با اشاره به اینکه 1500 نفر از خبرگان علم تغذیه در رشته های وابسته در این آمایش سرزمینی شرکت کردند و تا دو هفته دیگر کتابچه نقشه آمایش سرزمینی رشته تغذیه منتشر می شود، عنوان کرد: در آمایش سرزمینی اهداف تغذیه تا سال 1404 در قالب20 هدف تعیین شده و مهم ترین آنها امنیت غذایی خانوار ایرانی است، در حوزه شیوع بیماریهای غیرواگیردار مثل چاقی و کبد چرب نیز اساتید به دنبال راهکارهای درمانی در این کارگروه هستند.

برنامه ریزی برای تامین نیروی انسانی

دبیر کارگروه توسعه و تعالی علوم تغذیه با بیان اینکه در رابطه با تامین نیروی انسانی نیز در این نقشه آمایش سرزمین نکاتی مشخص شده است، ابراز کرد: براساس این نقشه در قطبهای 10 گانه وزارت بهداشت تعداد نیروی انسانی مورد نیاز در مراکز بهداشتی و درمانی ، مطب های تغذیه و نیروی انسانی علوم تغذیه فعال در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مثل کترینگ ها مشخص شده است.

وی گفت: تعداد نیروی انسانی براساس اسناد بالا دستی و منطقه آمایشی مشخص شد که چه تعداد نیروی انسانی باید آموزش ببینند.

ایجاد رشته مقطع فلوشیپ تخصصی تغذیه بالینی

دکتر نوروزی با اشاره به اینکه رشته های جدید علم تغذیه نیز در این نقشه در حال بررسی است؛ تصریح کرد: تا انتهای فصل پاییز، فلوشیپ تخصصی  تغذیه بالینی و تغذیه ورزشی در مقطع کارشناسی ارشد و تغذیه سلولی مولکولی در مقطع کارشناسی ایجاد خواهد شد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه دبیرخانه کارگروه دائمی شد، برنامه های کوتاه مدتی نیز از سوی کارگروه برنامه ریزی شده است که از آن جمله می توان به برنامه ریزی برای اعتبار بخشی گروه دانشکده ها و گروه تغذیه در کشور اشاره کرد.

دکتر نوروزی بیان کرد: تلاش برای دریافت گرنت پژوهشی اساتید، پذیرش دانشجو و بودجه آموزشی که باعث اعتباربخشی بیشتر به فعالیت های کارگروه می شود از دیگر اقدامات کارگروه توسعه و تعالی علوم تغذیه است.


معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نیازهای رشته های تخصصی تا سال 1404 احصا شده است اظهار کرد: بر این اساس به منظور جلوگیری از وجود دانش آموختگان مازاد منطقه باید در تمامی رشته های تخصصی تعدیل پذیرش صورت گیرد.

به گزارش وب دا، دکتر اعتضاد رضوی در نشست شورای دانشگاه تصریح کرد: در سایر رشته های علوم پایه و تحصیلات تکمیلی نیز پذیرش دانشجو بر اساس نیاز های منطقه ای صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی با 8 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت یک دهم  جمعیت کشور را شامل می شود تصریح کرد: بنابراین باید یک دهم ظرفیت های ملی در این منطقه احصا شود و بر این اساس ظرفیت پذیرش دانشجو در تمامی رشته ها باید تا سال 1404 تعدیل و کاهش یابد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در رشته هایی که کلان منطقه 9 در آن ماموریت ویژه دارد خارج از این برنامه قرار می گیرند تصریح کرد: علاوه بر این تقویت رشته های بین رشته ای نیز از برنامه های مهم دانشگاه محسوب می شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه  نقشه آمایش سرزمین در حوزه آموزش عالی سلامت پس از تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس جمهور ابلاغ شد تا برای تربیت نیروی انسانی سلامت به کار گرفته شود، اظهار کرد: منطقه 9 آموزشی دانشگاه علوم پزشکی نیز  محاسبات لازم را از سال های قبل پیگیری کرد تا اینکه در سال جدید نقشه آمایش سرزمین منطقه 9 ترسیم شد که بر اساس سیاست وزارت بهداشت هر منطقه آمایشی تربیت نیروی انسانی خودرا باید به گونه ای انجام دهد که 70 درصد دانش آموختگان در همان منطقه به کار گرفته شوند.

دکتر اعتضاد رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر در رشته های دکترای پزشکی حرفه ای، دندان پزشکی ، دارو سازی ، رشته پرستاریی ومامایی سند ملی تدوین شده است اظهار کرد: علاوه براین در فیلدهای تخصصی پزشکی سند ملی ابلاغ شده و متناسب با فعالیت های ملی منطقه 9 ، تقریبا یک دهم آمار را می تواند احصاء کند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ،  تصریح کرد: دبیرخانه ستاد تحول نهایی شده و در مرحله بعد با وزارت بهداشت تفاهم نامه امضا می شود که ظرفیت ها بر همین مبنا تعیین شود تا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با نیروی مازاد مواجه نشود،زیرا جایگاه شغلی افراد در امنیت روانی آنها تاثیر به سزایی دارد.

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image