آموزش


رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: یکی از برنامه‌های دانشکده ارتقاء ارتباط صنعت و دانشگاه است که راه اندازی آزمایشگاه مرجع و آزمایشگاه همکارغذا و دارو این ارتباط را پر رنگ‌تر می‌‌کند.

دکتر علی بدیعی در گفت‌و‌گو با وب‌دا ضمن تبریک روز داروساز به جامعه داروسازی استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: دانشکده داروسازی در سال تحصیلی 96-97 ، در مجموع 758 دانشجوی دوره عمومی دکترای داروسازی داشته است که در مقطع کارشناسی ارشد 13 دانشجو و در مقطع دکترای تخصصی 104 دستیار مشغول به تحصیل هستند که با احتساب دانش آموختگی امسال و پذیرش دانشجویان ورودی 97 این آمار کمی نوسان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تعداد گروه‌های آموزشی دانشکده 9 گروه است بیان کرد: داروسازی سنتی، داروسازی بالینی، فارماسیوتیکس، فارماکودینامی و سم شناسی، کنترل دارو، شیمی دارویی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی دارویی و فارماکوگنوزی از جمله گرو‌ه های آموزشی دانشکده است. 

 رییس دانشکده داروسازی مشهد با اشاره به اینکه تعداد اعضای هیات علمی دانشکده 55 نفر است اظهار کرد: 3.1 درصد این تعداد رتبه "استادی" داشته و از این بین برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد دوتن از اساتید به نام  آقای دکتر حسین حسین زاده و آقای دکتر محمد رمضانی در سال 96 موفق به کسب رتبه علمی "استاد ممتازی" شدند. 

دکتر بدیعی تصریح کرد: از مهم‌ترین برنامه‌های آموزشی در سال 97 گسترش گروه آموزشی داروسازی بالینی بوده که مجوز جذب دستیار تخصصی آن کسب شده و فرایندهای جذب نیروی کاری نیز در حال انجام است همچنین توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های عمومی و تخصصی نیز از اولویت‌های کاری در نیمسال تحصیلی 97-98 خواهد بود.  

وی درباره جایگاه پژوهش دانشکده داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود 900 عضو هیات علمی دارد که براساس تولید علم و جایگاه علمی اساتید 4 نفر اول و نفر هفتم آن از دانشکده دارو سازی هستند که نشان دهنده جایگاه اساتید دانشکده داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. 

رییس دانشکده داروسازی مشهد ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد 6 دانشمند یک درصد برتر دارد که از این تعداد 5 نفر آن از دانشکده داروسازی هستند همچنین براساس رتبه بندی شانگهای، جایگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه فارماسی یا دارو سازی بین 151 تا 200 بوده که دلیل آن دانشکده داروسازی است. 

دکتر بدیعی درباره حیطه فناوری دانشکده داروسازی توضیح داد: دانشکده داروسازی 4 شرکت دانش بنیان دارد که اعضای هیات علمی دانشکده در این شرکت‌ها به عنوان موسس، مدیر عامل یا عضو هیأت مدیره فعالیت می‌کنند. 

وی اضافه کرد: شرکت اکسیر نانو سینا که دکتر جعفری در آن فعالیت می‌کند 3 محصول دارویی سینا کورکومین، سینا دکسوزوم و سینا آمفولیش به بازار دارویی ایران عرضه نموده است  که در آینده نیز 3 دارو دیگر توسط این شرکت در دست بررسی است که تا پایان امسال وارد بازار دارویی ایران می‌شود همچنین قرص زعفران که در سطح داروخانه‌های استان عرضه می‌شود یکی دیگر از محصولات شرکت‌های دانش بنیان است. 

رئیس دانشکده داروسازی مشهد با بیان اینکه طبق ارزیابی‌های صورت گرفته در خصوص تحقیقات، دانشکده داروسازی مشهد جزو 3 دانشکده داروسازی برتر کشور است بیان کرد: در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در حال پیگیری هستیم تا آزمایشگاه مرجع و آزمایشگاه همکار غذا و دارو راه اندازی شود که ارتقا ارتباط صنعت و دانشگاه از ویژگی‌های این آزمایشگاه است. 

دکتر بدیعی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های دانشکده این است که ارتباط صنعت و دانشگاه را بالا ببرد که در صورت راه اندازی آزمایشگاه مرجع و آزمایشگاه همکارغذا و دارو این ارتباط پر رنگ‌تر می‌شود علاوه بر این از نظر مالی درآمدی برای دانشکده به دنبال دارد.


نشست اعتبار بخشی آموزشی مراکز آموزشی درمانی با حضور رئیس و معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رؤسا و معاونین آموزشی بیمارستانهای این دانشگاه برگزارشد.

به گزارش وب دا، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه قریب به 3سال است سند اعتبار بخشی از سوی وزات بهداشت ارائه شده است افزود:اما به دلیل نداشتن متولی جهت پیگیری، نظارت و پایش اجرایی نشده است.

دکتر محمد رضا دارابی خاطر نشان کرد: معاون آموزشی بیمارستان، قائم مقام رئیس دانشکده پزشکی در بیمارستان است و وظیفه سیاست گذاری نظارت، کنترل و پایش تمام مسائل آموزشی حوزه خود را برعهده دارد آنها موظف هستند تمام وقت در خدمت آموزش باشند  و اختیارات مالی و اجرایی داشته باشند و دانشکده ها از طریق معاونین آموزشی فعالیت های آموزشی را انجام دهند. همچنین آموزش دهندگان و آموزش گیرندگان در مقابل معاون آموزشی باید پاسخگو باشند که اگر این موارد رعایت شود سنجه های آموزشی هم می توانند اجرایی شوند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نیز در راستای مأموریت های  مشترک طرح تحول و نوآوری در آموزش گفت: یکی از بسته های مشترک طرح تحول، اعتبار بخشی مراکز درمانی است که از سیاست های آن نهادینه سازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام آموزش عالی سلامت و ساماندهی بیمارستانها  و مراکز آموزش عالی است.

دکتر اعتضاد رضوی با اشاره به هدف اعتبار بخشی درحوزه آموزش که ارتقاء کیفیت و حرکت به سوی استاندارد سازی ها می باشد افزود: در بحث اعتباربخشی برنامه های آموزشی باید نقاط قوت و ضعف کوریکولوم های آموزشی مشخص و سیستم نظارت و پایش اجرای کوریکولوم ها ایجاد شود و همانطور که در برنامه های عملیاتی آمده است کمیته ی اعتبار بخشی برنامه ها باید در مراکز مطالعات شکل بگیرد تا برنامه هایی که توسط گروه های آموزشی اجرا می شود را اعتبار بخشی کنند.

وی افزود، ازسنجه های اعتبار بخشی، کیفیت عملکرد سیستم آموزشی است که باید علاوه بر شاخص های آموزشی، با شاخص های رضایت بیمار، مرگ و میر و نتایح درمان نیز همراه باشد.

دکتر اعتضاد رضوی پاسخگو بودن رؤسای بیمارستان ها در اجرای فعالیت های آموزشی، پژوهشی و درمانی  و نظارت بر عملکرد اعضای هیأت علمی و فراگیران و ابلاغ واجرای مصوبات و دستورالعمل های وزارت متبوع و دانشگاه توسط معاون آموزشی بیمارستان ها را از جمله سیاست هایی که در سند اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی آمده است عنوان کرد و افزود: بیمارستان هایی که اعتبار بخشی می شوند، طبق سند اعتبار بخشی بیمارستان های آموزشی باید حداقل 50 درصد کادر اصلی آنها اعضای هیأت علمی تمام وقت جغرافیایی باشند و حداقل 70 درصد زمان موظفی خود را در بیمارستان آموزشی و حداکثر 30 درصد باقیمانده را در سایر مأموریت های خارج از دانشگاه سپری کنند .

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه نیز در راستای برنامه های اعتباربخشی مراکز درمانی گفت: اعتبار بخشی و ارزیابی باید با هدف ارتقای کیفیت آموزش صورت گیرد و بسته های اعتبار بخشی در 4محور اعتبار بخشی مؤسسه ای، بیمارستانی، برنامه ، استاندارها و فرآیند آموزش علوم پزشکی است.

وی خاطر نشان کرد: از جمله سنجه های بسیار مهم در اعتبار بخشی آموزشی، راه اندازی واحدهای توسعه آموزش(EDU) در بیمارستانها ،تشکیل کمیته ی ساماندهی پژوهش های بالینی بیمارستان ها، تدوین برنامه های بدو ورود فراگیران و ایجاد فرآیند بی واسطه فراگیران با معاون آموزشی می باشد که انتظار می رود بعد ازمحقق شدن این بسته ها، ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و درمانی و برنامه ها را در بیمارستان ها، ،دانشگاه ها و دانشکده ها شاهد باشیم.

 


مجتمع آموزش عالی سلامت شهرستان قوچان، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور تأمین نیروی انسانی هیات علمی مورد نیاز، فراخوانی را صادر نمود.

به گزارش وب دا، بر اساس این فراخوان، دانشکده پرستاری قوچان از میان متعهدین خدمت واجد شرایط عمومی و علمی هیأت علمی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد با گرایش داخلی- جراحی یک نفر ترجیحاً مرد را جهت انجام تعهدات بعنوان عضو هیأت علمی آموزشی بکارگیری می نماید.  

متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با کارشناسان مرتبط از طریق شماره تلفن های : 05147237702 و  05147217118 تماس حاصل نمایند و تقاضای خود را به نشانی الکترونیکی دبیرخانه هیات اجرایی جذب دانشگاه  jazb[at]mums.ac.ir ارسال نمایند.


اجرای برنامه تحول نظام سلامت در حوزه آموزش یکی از مهمترین اقدامات در معاونت آموزشی

IMAGEانسان سالم، محور توسعه هر اجتماعي است.هدف اصلي وزارت بهداشت، درمان و آموزش علوم پزشكي، حفظ، توسعه و ارتقاء سلامت جامعه است. اين هدف از طريق ارائه خدمات بهداشتي- درماني توسط تيم سلامت در سطوح سه گانه ارائه خدمات سلامت محقق مي شود.تربيت نيروي انساني توانمند بعنوان اعضاي تيم ارائه خدمات سلامت بر عهده نظام آموزش علوم پزشكي است.

در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکي مشهد با دارا بودن حدود  9 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي از جمله کارداني، کارشناسي، کارشناسي ارشد، دکتراي تخصصي، فلوشيپ، دکتراي حرفه اي و دوره هاي تخصصي و فوق تخصصي يکي از قطب هاي اصلي آموزش پزشکي در کشور به شمار مي رود.

هم اکنون 840 عضو هيات علمي در دانشگاه علوم پزشکي مشهد فعال هستند و نسبت دانشجو به عضو هيات علمي در اين دانشگاه 10.56 بوده و از سطح استاندارد مناسبي برخوردار است.

تحول در نظام آموزش علوم پزشکي با تأکید بر اولویتهای کشور به عنوان گام چهارم طرح تحول نظام سلامت مطرح و وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکي خود را به تحقق اثربخش آن متعهد مي داند.

بر اين اساس پس از ابلاغ بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و با  انعقاد تفاهم نامه ميان معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ماموریت های مشترک و ویژه این طرح واسپاری و در این راستا دبيرخانه ستاد تحول و نوآوري آموزش و آمايش سرزمينی کلان منطقه 9 در دانشگاه علوم پزشکي مشهد تشکیل شد.

حرکت به سوي دانشگاههاي نسل سوم، آموزش پاسخگو و عدالت محور، آمايش سرزمين، ماموريت گرايي تمرکز زدايي و ارتقاء توانمندي هاي دانشگاهها، اعتلاي اخلاق حرفه اي، بين المللي سازي آموزش علوم پزشکي، توسعه آموزش مجازي در آموزش علوم پزشکي، ارتقاء نظام ارزيابي و آزمونهاي علوم پزشکي، اعتبار بخشي بيمارستاني و توسعه و ارتقاء زير ساختهاي آموزش علوم پزشکي در دانشگاه از جمله کارگروههايی است که در معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در راستاي اجراي برنامه تحول در حوزه آموزش تشکيل شده است.

معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سوی وزارت بهداشت پنج ماموریت ویژه توسعه و تعالی علوم اعصاب، علوم دندان پزشکی، علوم تغذیه، طب تسکینی و طب هنر در کل منطقه ۹ آمايشي و خراسان بزرگ را بر عهده گرفته است و معاونت آموزشي دانشگاه مشهد به عنوان دانشگاه مادر و ملی بیشترین بار را در خصوص ماموريت هاي محول شده بر دوش دارد.

همکاری در تدوین، بازنگری و توسعه کوریکولوم های مرتبط،گسترش زیر ساختهای لازم برای تربیت سرمایه های مورد نیاز منطقه و کشور،تلاش در جهت تأمین هیأت علمی و نیروهای متخصص مورد نیاز برای توسعه کشور و شناسائی و جلب همکاری سایر مراکز و دانشگاههای کشور برای همکاری در جهت توسعه از جمله اقداماتي است که در دستور کار قرار گرفته است.

  بررسی، و پیش بینی نیروی انسانی حوزه سلامت مورد نیاز در منطقه،اعلام ظرفیت دانشجویان در رشته ها و مقاطع مراکز تحت پوشش،ارزشیابی دوره ای دپارتمان ها، گروه های آموزشی، بیمارستان های آموزشی و دانشکده های تحت پوشش بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت و درمان و بررسی و اعطای مجوز گسترش دپارتمان ها، گروه های آموزشی، بیمارستان های آموزشی و دانشکده ها با رعایت استانداردها و در چارچوب سند آمایش سرزمین از جمله مواردي است که بر اساس سند آمايش سرزميني، تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های آن به مناطق تفويض شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان تنها قطب تکنولوژی آموزش در پزشکی کشور؛ تربيت دانشجوی تکنولوژی آموزشی در مقطع ارشد به شکل مجازی را بر عهده دارد.

مرکز فناوری های آموزشی و مرکز آموزش مهارت های بالینی و جراحی از مهمترین اقدامات اخیر معاونت آموزشي به شمار می رود که این مرکز در فضايي بیش از هزار و ۱۰۰ متر (طبق مصوبه کمیته جانمایی دانشگاه، نظر ریاست دانشگاه و رئیس بیمارستان امام رضا(ع) )، ایجاد شده است.

اين فضا؛ مجموعه آموزشی گسترده اي برای آموزش های مهارتی در دانشگاه مشهد ایجاد و دستياران را با انجام آموزش های مهارت های جراحی با توانمندی و مهارت پایه بيشتري بر بالين بيمار حاضر مي كند.

معاونت آموزشي دانشگاه در برنامه ریزی آینده خود در بحث بین المللی سازی به دنبال اجرای پروتکل های جذب دانشجوي خارجي و ايجاد تعاملات بین الملل موفق مي باشد.

 معاونت آموزشي دانشگاه  علوم پزشکی مشهد به دنبال استفاده از پتانسیل های جذب دانشجوی بین الملل خصوصا در کشورهای اسلامی با توجه به حضور بارگاه منور امام رضا(ع) در مشهد مي باشد.

اين معاونت در حال حاضر آموزش ۲۵۰ دانشجوی بین الملل در رشته مقاطع مختلف (دکترای حرفه ای، تکمیلی، دستیاری و رشته های کارشناسی) را بر عهده دارد و به دنبال جذب تعداد بيشتر دانشجوي خارجي بر اساس مجوز افزایش اين دانشجويان تا سقف ۳۰ درصد از سوي وزارت بهداشت است.

معاونت آموزشی موفق به تسهيل جذب دانشجوي بين الملل به دلیل ارائه پروتکل های شفاف در کارگروه بین المللی سازی و مدیریت بین الملل دانشگاه و قرار دادن تمام رشته های قابل ارائه در دانشگاه مشهد در سایتedeucation ایران شده است.

ارائه بورس های وزارت بهداشت تحت عنوان بورس تکمیلی رشته های PHD در دوره های شش ماه بر مبنای فراخوان براي ۱۰ نفر در طی دوران پی اچ دی، شرکت در برنامه های فرصت های مطالعاتی مورد تائید دانشگاه براي اعضای هیات علمی و حضور در همایش های معتبر بین المللی و دوره هایی که ارتقای کیفی علمی و پژوهشی را به دنبال دارد از ديگر فعاليت هاي معاونت آموزشي در راستاي ارتقا سطح بین المللی دانشگاه است.

 معاونت آموزشي بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ كه سه دانشگاه را در سند آمایش جغرافیایی توسعه آموزش عالی سلامت توانا در دريافت اعتبار بین الملل مي داند به دنبال موفقيت دانشگاه مشهد بر اساس پتانسیل این شهر مي باشد.

 اين معاونت،  اعضای هیات علمی توانمند دانشگاه مشهد را برای چهار سال آینده چشم اندازی مناسب در مسير اعتبار بخشی در سطح بین الملل مي داند.

معاونت آموزشي با توجه به پیر شدن جامعه ایران و ابتلا به بیماری های مزمن در سنین بالا، ايجاد درمان های نگهدارنده و تسکینی را مورد نياز مي داند و از اين رو تاكيد بر توسعه و تعالي طب تسكيني دارد.

معاونت آموزشي تلاش دارد تا طب تسكيني را با حمايت و رشته های مرتبط با آنکولوژی، طب فیزیکی، فیزیوتراپی و توان بخشی، طب سنتی، طب چینی، روان پزشکی، گروه های معنویت گرا و روحانیون در دانشگاه پيش ببرد.

بر اين اساس این معاونت اقدام به برگزاري دوره های کوتاه مدت برای پزشکان عمومی جهت بیان مبانی طب تسکینی نموده و طرح درس هایی را برای کوریکولوم پزشکی عمومی تدوین كرده است.


وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با پذیرش  دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته گفتاردرماني در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موافقت  نمود.

به گزارش وب دا، بر این اساس از ابتدای سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در مهرماه سال جاری، سه دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته این رشته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرش می‌شوند.

گروه گفتاردرماني چهارمين گروهي است كه در دانشكده پيراپزشكي موفق به كسب مجوز براي پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد شده است. این گروه از سال 1388 و با تاسیس دوره کارشناسی فعالیت خود را آغاز نموده و در این مدت فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و درمانی قابل توجه ای داشته است.  

در حال حاضر گروه گفتار درمانی دانشکده پیراپزشکی در بیمارستانهای قائم(عج)، امام رضا (ع)، دکتر شیخ وکلینیک سرور خدمات آموزشی و درمانی ارائه می شود و در سایر بیمارستانها نیز همچون بیمارستان ابن سینا و مراکز درمانی دیگر ،گروه آموزشی گفتاردرمانی با دیگر گروه های آموزشی در تعامل است.

همچنین طرحهای پژوهشی، مقالات علمی وکتب متعددی توسط گروه آموزشی گفتاردرمانی به چاپ رسیده است. این گروه همکاری بین بخشی مناسبی با گروههای آموزشی و مراکز تحقیقات مرتبط داشته است. 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image