آموزش


رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: برای اولین بار در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارزیابی کیفی اساتید و دروس طبق اصول علمی در  این دانشکده انجام شده است.

دکتر محمد صفریان در گفت‌وگو با وب دا؛ اظهار داشت:بر این اساس در طول سال ارزیابی از مربیان، اساتید گروه های آموزشی و کارشناسان انجام شده است که این ارزیابی ها به لحاظ وسعت آموزش، واحدهای تدریسی دانشجویان تحت پوشش و امتیازاتی که از ناحیه دانشجویی، آموزش و گروه به افراد تعلق گرفته، بوده است.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: این مهم تجربه اول ما بوده و ممکن است ایراداتی به آن وارد باشد؛ اما راهی را آغاز کرده ایم و از جانب دانشجویان گروه و معاونت آموزشی به دنبال ارزیابی کیفی هستیم تا کیفیت تدریس اساتید را دنبال کنیم.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: در سال قبل در کاری جدید دوره های آموزشی برای دانشجویان خارج از کشور برگزار شد؛ که در همکاری با مرکز آموزشی بین المللی در افغانستان 20 نفر از اساتید در دانشکده در حال گذراندن دوره های کارشناسی ارشد هستند.

دکتر صفریان خاطر نشان کرد: تلاش داریم این امر را برای سال آینده توسعه داده و به آموزش های کارگاهی و دوره های کوتاه مدت و دوره های منجر به مدرک تبدیل کنیم.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: از دیگر اولویت های کاری ما حمایت علمی از دانشکده های اقماری مانند خواف، کاشمر و برخی دیگر از مکان هایی است؛ که در حوزه دانشکده علوم پزشکی مشهد و قطب 9 کشور قرار می گیرند.

دکتر صفریان به ایجاد ارتباط با صنعت و تقویت این حوزه اشاره و تصریح کرد: در صنایع غذایی، بهداشتی و فنی و مهندسی مانند مهندسی معادن، شرکت گاز، برق و دیگر موارد یکی از رویکردهای توسعه ای ما در آینده به لحاظ آموزشی، پژوهشی و خدماتی ارتباط با صنعت در استان است و امیدواریم در این راستا برای کشور الگو باشیم.

وی از ارزیابی امتحانات در دانشکده بهداشت برای اولین بار خبر داد و تصریح کرد: برای اولین بار در دانشگاه موفق شده ایم امتحانات خود را با امتحانات بالادستی تطبیق داده و این مهم نیز جزو ارزیابی ها قرار دارد.


نخستین پوستر آموزشی واقعیت افزوده  با موضوع آشنایی با بخیه های متداول و پرکاربرد طراحی و مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش وب دا؛ پوستر واقعیت افزوده مجازی با عنوان آشنایی با بخیه های متداول و پرکاربرد به همت گروه جراحی دهان و فک صورت دانشکده دندانپزشکی و با همکاری معاونت آموزشی( مرکز تخصصی آموزش مجازی) دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و مورد بهره برداری دانشجویان عمومی دندانپزشکی قرار گرفت.

مدیر گروه جراحی فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به لزوم استفاده از شیوه های نوین آموزشی و همچنین تسهیل دسترسی و استفاده از گوشی های هوشمند، اینترنت و فضای مجازی ،یکی از راه های افزایش کیفیت آموزش استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای انتقال هر چه بهتر دانش عملی به افراد است،که در این خصوص تنی چند از اساتید و دانشجویان گروه جراحی فک،دهان و صورت دانشکده دندانپزشکی تصمیم گرفتند پوستر واقعیت افزوده ای را با موضوع بخیه های متداول و پر کاربرد طراحی و اجرا کنند تا به کمک آن دانشجویان بتوانند اطلاعات مورد نیازشان را از یک منبع مطمئن و مورد وثوق دریافت کنند.

دکتر مجید عشق پور استقبال دانشجویان از این پوستر را خوب عنوان کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم با همکاری معاون آموزشی و مرکز تخصصی آموزش مجازی سرفصل دروس یکی از ورودی ها را به آموزش مجازی تجهیز کنیم تا دانشجویان بتوانند آموزشی با کیفیت بهتر داشته باشند و تمرینات و مطالب آموزشی بیشتری را از پوستر های واقعیت افزوده دریافت کنند.

دکتر سهند سمیعی راد استادیار گروه جراحی فک و صورت و یکی از اعضای تیم طراحی این پوستر افزود ؛موضوع بخیه زدن یکی از موضوعاتی چالشی است که معمولا دانشجویان با آن سروکار دارند و بودن یک پوستر واقعیت افزوده که هم آموزش تئوری بدهد و هم قابلیت ارایه فیلم و تصاویر را داشته باشد به آموزش بهتر دانشجویان کمک به سزایی می کند.

وی در توضیح استفاده از این پوستر هوشمند اظهار کرد: دانشجویان می توانند با نصب نرم افزار کوئیک اسکن(Quick Scan) ، QR کد درج شده در هرقسمت از پوستر را اسکن نموده و به فیلم و محتوای آموزشی مربوطه که توسط اساتید گروه ارایه می شود دسترسی پیدا کنند.

گفتنی است این پوستر هوشمند توسط اساتید گروه جراحی فک،دهان وصورت دانشکده دندان پزشکی آقایان؛ دکتر مجید عشق پور،دکتر سهند سمیعی راد،دکتر مجید حسینی ابریشمی و دانشجویان خانم سحر حیدری و نیلوفر پور نظری و همکاری موثر معاونت آموزشی(مرکز تخصصی آموزش مجازی) دانشگاه تهیه شده و دربخش جراحی دانشکده دندان پزشکی در معرض دید و بهره برداری دانشجویان قرار دارد.

واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده (Augmented Reality)‏ یکی از جدیدترین فناوری های قابل استفاده بر روی  تلفن های هوشمند ، تبلت ها و... می باشد كه با تلفیق نمای واقعی با عناصر تصویری مجازی دنیای جدیدی را به روی شما می گشاید.

Augmented Reality یا همان واقعیت افزوده در معنا به روشهایی گفته میشود که به واقعیت و عین ، امکانات و ویژگی های بیشتری اضافه می کند و باعث درک و سرعت عمل بیشتری می شود.عملا پل ارتباطی بین دنیای واقعی و دنیای مجازی بوجود می آورد.
واقعیت افزوده یك نمای فیزیكی زنده و در تعامل با كاربر است كه عناصری مجازی را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه میكند ، این عناصر بر اساس تولید كامپیوتری و از طریق دریافت و پردازش تصاویر دریافتی از دوربین تلفن های هوشمند و موقعیت جغرافیایی ایجاد میشوند.
واقعیت افزوده در حقیقت ابزاری بسیار كاربردی و خلاقانه برای نمایش زنده عناصر مجازی در رابطه با محیط پیرامونی است كه در زندگی روزمره مانند تحصیل و آموزش ، علم و تحقیقات ، تجارت و صنعت بسیار پر كاربرد است.
تصور كنید از طریق دوربین تلفن هوشمندتان به یك شیء خارجی  كه میتواند كاتالوگ یك محصول ، یك ساختمان ، پوستر ، بیلبوردهای تبلیغاتی شهری و … باشد نگاه می كنید ، نرم افزار واقعیت افزوده آن را شناسایی می كند و ناگهان تصویر متحرك می شود ، اطلاعاتی راجع به آن در صفحه ظاهر میگردد ، اشیاء سه بعدی نمایش داده میشوند و ویدئو و یا انیمیشنی به اجرا در می آید ، مهمتر از همه این كه شما میتوانید با این عناصر تعامل داشته باشید.

لینک فیلم طراحی نخستین پوستر آموزشی واقعیت افزوده

 

http://v-education.mums.ac.ir/images/v-education/DelaramiB286/news/dandan%2097.mp4

 

 

 

 

 


 رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسبت به مردم اظهار داشت: باید اقتصاد مقاومتي و صرف جويي در تمام حوزه های دانشگاه تسری یابد.

دكتر محمد رضا دارابي در مراسم اختتاميه يازدهمين جشنواره شهيد مطهري، اظهار داشت: دولت با كمبود منابع مالي روبه رو است و تصميماتي كه در سطح  وزارت بهداشت گرفته شده است بر اين مبنا مي باشد؛ كه همه كساني كه در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشكي منشا اثر هستند تا جايي كه مي توانند اقتصاد مقاومتي و صرف جويي را پيشه كنند.

وي متذكر شد: اگر چه اعتبارات حوزه وزارت بهداشت با تلاش هاي بسيار زياد وزیر بهداشت، درصدي رشد را نسبت به ساير موسسات داشته است و با تلاش فراوان اين موضوع پي گيري شده؛ اما در نهايت بضاعت دولت بيش از اين نبوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشكي مشهد، خاطر نشان كرد: به علت بدهي هاي زياد بيمه ها مقرر شده است اعتبار بيمه اي دانشگاه ها در سال جاري با كاهش هزينه اي حدود 17.5 درصد نسبت به سال 1395 رو به رو شود.

دكتر دارابي ابراز داشت: با تلاش هاي وزير بهداشت بنا شد كه از اين ميزان 10 درصد بر عهده دانشگاه ها، هشت درصد بر عهده بيمه ها و چهار درصد نيز بر عهده وزارت بهداشت باشد كه نشان دهنده 22 درصد كاهش اعتبارات بيمه اي دانشگاه نسبت به سال 96 و17.5درصد نسبت به سال 1395 است.

وي اظهار داشت: بر اين اساس رسالت بزرگي بر عهده همه از جمله مديران، اساتيد، دانشجويان و پرسنل وجود دارد و اين صرفه جويي از خاموش كردن يك لامپ در شرايط غير ضرور، انديكاسيون هاي علمي صحيح درماني، مصرف ملزومات پزشكي، استفاده از تجهيزات پزشكي و ... بايد انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشكي مشهد، ابراز داشت: نگهداري تجهيزات پزشكي يكي از اقدماتي است كه مي تواند صرفه جويي بسيار خوبي را براي ما به دنبال داشته باشد.

دكتر دارابي بيان داشت: موضوعي كه بايد در بالين مد نظر قرار بگيرد گايدلاين هايي است كه در رشته هاي مختلف پزشكي ارائه شده و با عمل به آن ها بايد به كاهش هزينه دست پيدا كرد.

وي تصريح كرد: بايد در طول سال جاري با وجود 10 درصد كمبود اعتبارات بيمه اي بهترين خدمات را به مردم ارائه دهيم و بنا شده است دانشگاه ها معادل آن چه را كه بيش از 10 درصد به كاهش هزينه دست پيدا كردند از سوي وزير بهداشت به عنوان تشويقي دريافت كنند.

رییس دانشگاه علوم پزشكي مشهد خاطر نشان كرد: ركن اصلي درمان پزشكان، دستياران، پرستاران، دانشجويان، رشته هاي پيراپزشكي، اقدامات پاراكلينيكي، آزمايشگاهي و غيره هستند و عمده هزينه اي كه در دانشگاه متحمل مي شويم به اقدامات پاراكلينيك باز مي گردد كه علاوه بر تجهيزات، هزينه اقدامات آن نيز گران است.

وي به حوزه بهداشت و درمان اشاره كرد و گفت: اين دو حوزه بسيار گسترده است به نحوي كه از دور ترين نقاط استان خراسان رضوي تا مشهد ارائه خدمات در حال انجام است. خدمتي كه بايد در بهترين و بالاترين سطح ارائه شود.

رییس دانشگاه علوم پزشكي مشهد ادامه داد: ما آموخته ايم كه آن چه را براي خود نمي پسنديم براي ديگران نيز ناپسند بدانيم؛ بنابراين بايد بيمار را مانند عضوي از خانواده خود بدانيم و هر آن چه را كه براي بيمار خود انتظار داريم براي ديگر بيماران نيز متصور باشيم.

دكتر دارابي بيان داشت: اميدواريم با برنامه ريزي هايي كه در ستاد دانشگاه خواهد شد با همكاري اساتيد در رشته هاي علوم پايه و بالين بتوانيم به دانشگاه در اين راستا كمك كنيم؛ زيرا اين كمك به مردم و اقتصاد كشور در استفاده كافي از امكانات خواهد بود.

وي در بخش دوم صحبت هاي خود به موفقيت هاي دانشگاه هاي علوم پزشكي مشهد و كلان منطقه 9 آمايشي اشاره كرد و گفت: اساتيد در دانشگاه مشهد و همه دانشگاه ها سالي پر از موفقيت را براي خود و دانشگاه رقم زدند. در دانشگاه مشهد نيز در حوزه هاي آموزشي، پژوهشي، درماني، بهداشتي، دانشجوييي، دارو غذا و توسعه اقدامات خوبي انجام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشكي مشهد، بيان داشت: تعدادي از اساتيد دانشگاه در سال گذشته پس از سال هاي متمادي خدمت به افتخار بازنشستگي نائل آمدند.

دكتر دارابي متذكر شد: تعدادي از اساتيد دانشگاه به علت انجام فعاليت هاي فرهنگي، آموزشي، علمي و شركت در امور اجرايي موفق شده اند ارتقاي علمي يافته و به افتخار استادياري، دانشياري و استادي نائل شوند كه جاي تبريك دارد.

وي بيان داشت: دانشگاه در سال قبل مبحث استاد ممتازي را در برنامه خود قرار داد  و در سال قبل دو نفر از اساتيد دانشگاه به اين مقام نائل آمدند؛ كه اميدوارم در سال جاري اين روند ادامه داشته باشد؛ اين در حالي است كه شش نفر از اساتيد دانشگاه به عنوان يك درصد از دانشمندان برتر جهان در آمده و تعدادي در جشنواره رازي حائز رتبه شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشكي مشهد، بيان داشت: دانشگاه مشهد موفق شد براي اولين بار در كشور مجوز مرکز یونسکو را در حيطه مطالعات علوم پايه و تغذيه كسب كند؛ كه افتخار بزرگي براي دانشگاه محسوب مي شود.

دكتر دارابي يادآور شد: همكاري با دانشگاه مونستر آلمان و قازان تاتارستان، جذب دانشجويان از كشورهاي مختلف در رشته هاي مختلف دانشجويي و دریافت مجوز پذيرش دانشجو از تمامي كشورها در مقاطع تحصيلات تكميلي (پست گرجويت) از ديگر موفقيت هاي دانشگاه به حساب مي آيد.

وي تاكيد كرد: بر اين اساس در شوراي آموزشي دانشگاه مصوب شده است كه 20 درصد ظرفيت رشته هاي مختلف را به جذب دانشجوي خارجي اختصاص دهد تا بتوان اعتبار بين المللي را كسب کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشكي مشهد يادآور شد: در حوزه هاي مختلف تلاش شده است تا اعتبارات بين المللي و داخلي را تقويت كنيم؛ كه در اين راستا ارتباطات داخل دانشگاهي و بين رشته اي در جهت ايجاد افتخار و ارتقاي دانشگاه داراي اهميت است.


رییس مركز امور هیات علمي وزارت بهداشت، گفت: در ميان  12 بسته طراحي شده در تحول و نو آوري در آموزش دو بسته همسو شدن با دانشگاه نسل سه و گذر از اين نسل به دانشگاه نسل چهار و مرجعيت علمي داراي اهميت بسياري است.

به گزارش وب دا؛ دكتر سيد علي حسيني در مراسم اختتاميه يازدهمين جشنواره شهيد مطهري در دانشگاه علوم پزشکی مشهد  گفت: تحول اساسی در دانشگاه بدون حضور موثر اعضاي هيات علمي امكان پذير نيست و هر اتفاق مهمی اگر بنا است در حوزه دانشگاهي شكل بگيرد حتما بايد با محوريت اعضاي هيات علمي و اساتيد ارزشمند شكل بگيرد.

وي ادامه داد: تحول و نوآوري از سال 1394 در حوزه معاونت آموزشي با دستور وزير بهداشت به شكل اجرايي در آمد كه بر اين اساس 11 بسته تحول به همراه يك بسته پايش در وزارت بهداشت طراحي شد.

نماينده وزارت بهداشت در  دبيرخانه تحول آموزش منطقه 9 آمايشي كشور ابراز داشت: بر اين اساس تعدادي از برنامه ها و محورهاي مشترك را كه فكر مي كنيم در همه دانشگاه هاي كشور مي تواند نهادينه شود با محوريت اعضاي هيات علمي، دستياران، دانشجويان (خصوصا در مقاطع تحصيلات تكميلي) و همكاران ما در ستادهاي نظارتي در حوزه هاي مختلف (خصوصا در معاونت هاي آموزشي و پژوهشي) در دانشگاه ها مشخص شد.

رییس مركز امور هيات علمي وزارت بهداشت، بيان داشت: دو بسته مهم در ميان بسته هاي تحول و همسو شدن با دانشگاه نسل سه و گذر از اين نسل به دانشگاه نسل چهار است و مرجعيت علمي در اين بین داراي اهمیت بسياري است.

نماينده وزارت بهداشت در  دبيرخانه تحول آموزش منطقه 9 آمايشي كشور  افزود: ما بايد از گروه ها و دانشكده ها بيرون بياييم و در سطح گروه هاي آموزشي منطقه، كشوري و جهاني فكر كنيم.

دكتر حسيني يادآور شد: برخي از دوستان اين موقعيت را سخت مي دانند؛ اما حقيقتا مرجعيت علمي پيدا كردن كاري ساده است و بايد مقداري تفكرات خود را با اين شرايط تطبيق دهيم و به عنوان مثال تا زماني كه همكاران ما  در دانشكده داروسازي در كنار همكاران گروه هاي بهداشتي، بايوفيزيك، بيو شيمي، مهندسي مواد، مهندسي مكانيك و غيره قرار نگيرند و پروژه مشترك نداشته باشند موفق نخواهند بود.

وي به موفقيت هاي كلان منطقه 9 آمايشي در سطح بين المللي اشاره كرد و گفت: بسترهاي خوبي در دانشگاه هاي علوم پزشکی وجود دارد و دانشگاه علوم پزشكي مشهد و كلان منطقه اي مانند سبزوار، بجنورد و نيشابور در اين راستا جزو بهترين دانشگاه ها هستند.

 رییس مركز امور هيأت علمي وزارت بهداشت ابراز داشت: اطمينان داريم اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در سطح ملي و بين المللي برجسته هستند و اين تنها درسطح گروه آموزشي مثمر ثمر نخواهد بود.

دكتر حسيني متذكر شد: اين شعار نيست زيرا بسياري اين فرايند را آغاز كرده اند. از دو سال قبل در دانشگاه مشهد در حوزه توسعه علوم اعصاب كارهاي خوبي آغاز شد و ارتباطات علمي كه امروز بين مشهد و دانشگاه آلمان شكل گرفته يكي از همان بسترهاي مورد نياز است.


 يازدهمين جشنواره آموزشي شهيد مطهري با تقدير از 33 فرايند برتر آموزشي (18 فرايند برتر از دانشگاه علوم پزشكي مشهد و 15 فرايند برتر كلان منطقه 9 آمايشي) به كار خود پايان داد.

به گزارش وب دا؛ شب گذشته در تالار ابن سیناي دانشگاه علوم پزشكي مشهد جمع كثيري از برترين هاي دانشگاه علوم پزشكي مشهد و كلان منطقه 9 آمايشي گرد هم جمع آمدند تا در پايان هفته آموزش از برترين هاي آموزشي تقدير به عمل آيد.

اين مراسم با حضور دكتر گلمكاني؛ مسئول ستاد تحول سلامت كلان منطقه 9 آمايشي كشور از  وزارت بهداشت، دكتر سيد علي حسيني؛ رئيس مركز امور هيات علمي وزارت بهداشت و نماينده وزارت بهداشت در دبيرخانه تحول آموزش منطقه 9 آمايشي كشور، دكتر محمد رضا دارابي؛ رییس دانشگاه علوم پزشكي مشهد، معاونين، اساتيد، اعضاي هيات علمي و دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي مشهد و كلان منطقه 9 آمايشي برگزار شد.

گفتني است در انتهاي اين مراسم از 41 استاد ارتقا يافته به مراحل استادي و دانشياري، 25 استاد بازنشسته، 33 فرايند آموزشي برتر دانشگاهي و كلان منطقه 9 آمايشي با اهداي لوح تقدير و تنديس جشنواره تقدير به عمل آمد.

همچنين در اين مراسم از خانواده مرحوم دكتر محمودي به عنوان يادمان استاد تقدير به عمل آمد .

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image