عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اجرای طرح تدریس کودکان دانش آموز بیمار توسط معلم در بیمارستانها گفت: اجرای این طرح در روند بهبود بیماری کودک و توجه بیشتر به دستورات پزشک مؤثر است.
طیبه ریحانی در خصوص آموزش و تدریس کودکان بیمار در بیمارستانها در گفتگو با وب دا اظهار داشت: این طرح در قالب طرح پژوهشی پس از تایید مسئولان دانشگاه در مراکز درمانی به اجرا در آمده است.
وی به شرایط این طرح اشاره و بیان کرد: معمولا معلمی که برای اجرای این طرح انتخاب می شود باید هم توانایی تدریس شش مقطع ابتدایی را داشته باشد هم اینکه بتواند کودک بیمار را از نظر روحی و عاطفی حمایت نماید در حال حاضر این طرح برای بچه های ابتدایی اجرا می شود که در صورت امکان قرار است این طرح را ارتقاء و گسترش داده تا برای بچه های دبیرستانی هم اجرا شود.
وی اظهار داشت: معلمین در این طرح به دو شکل کار می کنند یکی به این صورت که معلمین بالای تخت دانش آموزانی که قادر به بلند شدن از روی تخت نیستند حضور می یابند و تدریس می کنند و روش دیگر به اینگونه است که اگر بیمارستان جایگاهی مانند بیمارستان دکتر شیخ که این جایگاه را دارد، داشته باشد تمام دانش آموزان بیمار چه آنهایی که هم پایه هستند یا تمام پایه های مقاطع ابتدایی در یک کلاس مشابه کلاس مدرسه گردهم می آیند و معلم برای آنها تدریس می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در این طرح بهتر است که معلم حاضر در بیمارستان با معلم مدرسه دانش آموز در ارتباط باشد که از وضعیت درسی و روحی دانش آموز مطلع شود این کار باید روزانه در یک شیفت انجام شود که گاهی معلم صبح، گاهی عصر برای تدریس به بیمارستان می آید و گاهی هم امکان دارد که یک روز هم نیاید و این طرح با توجه به وقت معلم انتخابی اجرا می شود.
ریحانی به اثرات مثبت این طرح اشاره کرد و اذعان داشت: با اجرای این طرح اضطراب کودک کم و تبعیت از دستورات پزشک بیشترمی شود دوره بهبودی آن بالا می رود و از نظر روحی برای والدین و خود دانش آموز خوب است.
وی در اجرای این طرح به همکاری و کمک آموزش و پرورش اشاره و بیان کرد: کمکی که آموزش و پرورش می کند این است که در بیمارستان های مورد نظر، بسته های آموزشی که شامل کتاب شش پایه ابتدایی و کمک آموزشی هم چنین جوایز کوچکی است قرار می دهد که دانش آموز و معلم از این بسته ها استفاده می نمایند.
ریحانی با بیان اینکه ایده هایی وجود دارد که اگر اجرا شود این طرح موفق تر خواهد بود، اذعان داشت: آموزش و پروش معلم هایی را مختص این طرح برای بیمارستانها استخدام کند که در ازای دریافت حقوق موظف باشند هر روز در ساعت مشخص به جای مدرسه به بیمارستان بروند که نتیجه کار خیلی بهتر خواهد بود.
وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی می تواند به کمک آموزش و پرورش دانشجویان پرستاری را برای مدارس تعریف کند که دوره های کارآموزی آشنایی با وضعیت جسمی و فیزیکی دانش آموزان را فرا بگیرند. .
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه هم چنین برای اجرای موفق تر این طرح نیاز به پزشکان خاص است، اظهار داشت: خانواده هایی هستند که توان مالی کافی ندارند و برای درمان کودکان خود مشکل دارند، بهتر است پزشکانی که تمایل به انجام کار خیر دارند انتخاب شوند یا اینکه علوم پزشکی با کمک آموزش و پروش پزشکانی را انتخاب نماید که به مشکلات دانش آموزان نیازمند بیمار رسیدگی کنند.
ریحانی در ادامه افزود: برای اجرای هرچه بهتر این طرح و اجرای ایده های جدید باید دو کارگروه که لازمه آن تفاهم بین دو وزارت آموزش و پرورش و علوم پزشکی است، تشکیل شود.