دکترای تخصصی روانشناسی با بیان اینکه برای جلوگیری از خشم بیهوده، لازم است که روابط بین فردی را بر مذاکره و گفتگو بگذاریم، تصریح کرد: به طور عمده مهارت کنترل خشم، شامل خود آرام سازی و تخلیه خشم است.

دکتر فرناز ابهرزنجانی در گفتگو با خبرنگار وب دا گفت: طبیعتا وقتی شخصی با ما پرخاشگرانه صحبت یا رفتار می کند، احساس ناکامی یا عصبانیت و... را تجربه می کنیم و این باعث می شود که بخواهیم مقابله به مثل کنیم اما اگر مهارت کنترل خشم را بدانیم، بر شرایط مسلط می شویم و نمی گذاریم موقعیت بر ما چیره شود.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از خشم بیهوده، لازم است که روابط بین فردی را بر مذاکره و گفتگو بگذاریم، افزود: یادگیری مهارت ارتباط مؤثر، پیش نیاز آموختن و تقویت مهارت کنترل خشم است چراکه با صحبت کردن و درک کردن مخاطب، میزان عصبانیت هر دوطرف به مراتب کاهش می یابد.

دکتر ابهرزنجانی در ادامه اظهار داشت: در روابط بین فردی باید یاد بگیریم که همان اندازه که باورها و نیازهای من مهم هست، باورها و نیازهای طرف مقابل نیز مهم است، به دنبال این انعطاف پذیری رضایت و خشنودی از رابطه افزایش می یابد اگر در روابط بین فردی، به دنبال یافتن برنده و بازنده نباشیم، رفاقت به رقابت و جنگ تبدیل نمی شود و گفتگو با مصالحه پایان می پذیرد.

دکترای تخصصی روانشناسی با اشاره به اینکه به طور عمده مهارت کنترل خشم، شامل خود آرام سازی و تخلیه خشم می باشد، تصریح کرد: در خود آرام سازی، افراد تنفس های آرام و عمیق را تجربه می کنند و در تخلیه خشم بوسیله فعالیتهای جسمانی، افراد ابتدا به خود فرصت رها شدن از تنش ها و برانگیختگی ها را می دهند و در مرحله بعد، فرصت حل مساله را ایجاد می کنند.

وی همچنین به مهارت جراتمندی اشاره و خاطرنشان کرد: در مهارت جرأتمندی، افراد می آموزند همانقدر که برای مخاطبشان ارزش و احترام قائل هستند، برای خودشان نیز ارزش قائل باشند و در عین حال که اجازه نمی دهند از آنها سوءاستفاده شود و حقشان پایمال شود، به نیازها و خواسته های دیگران بی حرمتی نکنند در واقع، این مهارت به بیان احساسات، همدلی و استحکام روابط بین فردی و همچنین مفید و کارامد بودن افراد، نگاه ویژه ای دارد.

دکتر ابهرزنجانی به یکی دیگر از مهارت ها یعنی مهارت مدیریت هیجان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: از آنجا که هیجان ارتباط بین فردی و تعاملات اجتماعی را ایجاد کرده و رفتار اجتماعی را تقویت می کند، وجود آن برای ادامه بقا لازم است اما در صورتی که مدیریت نشود، عملکرد زیستی و اجتماعی افراد و همچنین، سلامت جسمانی و روانی، آنها را دچار مشکل می کند.

گوش دادن، تکرار و انعکاس کلام گوینده از ابزار ارتباط موثر می باشد

دکترای تخصصی روانشناسی با بیان اینکه توانمندی در برقراری ارتباط مؤثر از نشانه های سلامت روان در افراد به حساب می آید، اذعان کرد: گوش دادن، تکرار و انعکاس کلام گوینده برخی از ابزار ارتباط موثر می باشد.

 دکتر فرناز ابهرزنجانی در راستای مهارت ارتباط موثر در گفتگو با خبرنگار وب دا گفت: از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است، توانمندی در برقراری ارتباط مؤثر از نشانه های سلامت روان در افراد به حساب می آید افرادی که از این توانایی برخوردار هستند، دوستان زیادی دارند و از داشتن شبکه های اجتماعی و حمایتی گسترده لذت می برند و احساس آرامش، رضایت، امنیت و احترام بیشتری را تجربه می کنند.

وی افزود: اولین قدم در برقراری ارتباط مؤثر، برطرف کردن موانع آن است به طور مثال وقتی پیام خیلی طولانی و مبهم و سازمان نایافته باشد، نباید انتظار داشت که مخاطب به درستی پیام را دریافت کرده باشد.

دکتر ابهرزنجانی به ابزار ارتباط مؤثر اشاره و تصریح کرد: گوش دادن، هماهنگی ارتباط کلامی با ارتباط غیر کلامی، تکرار و انعکاس کلام گوینده، انتخاب زمان و مکان مناسب برای صحبت کردن، ادراک احساس گوینده، تماس چشمی و فیدبک و بازخورد دلگرم کننده از ابزار ارتباط موثر می باشد.

وی با بیان اینکه مهارت برقراری ارتباط مؤثر، نیازمند مهارت خودآگاهی است، اذعان کرد: دانش از سبک ارتباطی خود، کمک می کند که تأثیر خوب و پایداری بر دیگران و در ارتباط بین فردی، خوب هست که از قبل آمادگی برقراری ارتباط با افراد یا گروه های مختلف را داشته باشیم یعنی در ذهن خود سؤال هایی از قبیل مخاطب صحبت من، کیست؟، علایق، پیش فرض ها، ارزش ها، ویژگی های خاص آنها چیست؟، درباره چه چیزی قرار است صحبت کنم؟، چگونه می توانم به بهترین شیوه پیام خود را منتقل کنم؟ و ... را باید از خود بپرسیم.

دکترای تخصصی روانشناسی با اشاره به این نکته که همیشه برداشت اولیه دیگران از ما، بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: بر اساس جلوه های ظاهری، زبان بدن، طرز رفتار و نحوه پوشش ممکن است برداشتی برای دیگران ایجاد کنیم که تا مدتها برای آنها بماند.

وی در ادامه به رعایت نکاتی برای برخورد اول اشاره کرد و افزود: همیشه به موقع یا زودتر، سر قرار حاضر شویم، ظاهری آراسته و تمیز داشته باشیم و طرز لباس پوشیدن با موقعیت متناسب باشد، راحت و با آرامش باشیم و آرامش را در برخوردمان به مخاطب منتقل کنیم، خود واقعی مان را نشان دهیم و از گرفتن ژست ها و نقش های مصنوعی اجتناب کنیم، لبخند گرم و ملایمی بزنیم و یک معرفی مختصر و مفید در عین حال دقیق و متناسب با موقعیت از خود ارائه دهیم.

دکتر ابهرزنجانی هم چنین اذعان کرد: رفتاری با ادب و احترام داشته باشیم، از زبان بدن، به موقع در هنگام سخن گفتن استفاده کنیم، توجه به لحن و صوت کلام خود مهم است چراکه می توانیم با ادای صحیح کلمات بهترین تأثیر را بر دیگران داشته باشیم هم چنین به خوبی به حرف مخاطبمان گوش دهیم و با قطع سخن مخاطب، ارتباط بین فردی مؤثر را از بین نبریم.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image