اجرای نظام کدینگ استاندارد یکپارچه‌ی داروها و تجهیزات مصرفی بیمارستان‌های تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد.

به گفته‌ی مدیر اقتصاد درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این نظام تحت سامانه‌ی سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

دکتر حسین ابراهیمی‌ پور به وب‌دا گفت: با اجرای این نظام، تمام موجودی داروها و لوازم مصرفی بیمارستان‌ها تحت کنترل ستاد مرکزی دانشگاه قرار می‌گیرد و مدیران دانشگاه در هر لحظه می‌توانند به کل موجودی و مصرف داروها و لوازم مصرفی در سراسر منطقه‌ی تحت پوشش دانشگاه نظارت داشته باشند.

وی افزود: کدینگ یکپارچه قرار بود در سال 95 اجرایی شود که به خاطر برخی ناهماهنگی‌های نرم‌افزاری و اداری، انجام آن به تعویق افتاد و اکنون با همکاری معاونت غذا و دارو اجرایی شده است.

مدیر اقتصاد درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در نظام کدینگ جدید که ابتکار دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و برای نخستین بار در سطح کشور اجرایی می‌شود هر فراورده‌ی کالایی یا دارویی مصرفی در بیمارستان‌ها یک کد منحصر به فرد دارد که از ارقام 12 گانه‌ای تشکیل شده است.

آی‌آر‌سی، مبنای کدهای جدید

دکتر ابراهیمی‌پور توضیح داد: کد آی‌سی‌آر پیش از این توسط سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین شده بود و وزارت بهداشت به عنوان مجری و متولی امور بیمارستان‌ها می‌باید این کد را رعایت می‌کرد.

وی افزود: همچنین شرکت‌های بیمه که خریدار عمده‌ی خدمات بیمارستانی هستند این کد را می‌شناسند و هزینه‌ی دارو یا لوازم مصرفی بیمارستانی که این کد را نداشته باشد قبول نمی‌کنند بنا بر این ارقامی از این کد باید وارد سیستم کدینگ جدید می‌شد.

مدیر اقتصاد درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هدف از اجرای نظام یکپارچه‌ی کدینگ دارو و لوازم مصرفی بیمارستان‌ها را کنترل و نظارت ستاد مدیریتی دانشگاه بر ورود و خروج این دو گروه محصول سلامت محور در مراکز درمانی بوده است.

دکتر ابراهیمی پور گفت: پیش از اجرای این نظام، دارو و لوازم مصرفی بیمارستان‌ها بر اساس کدها یا شمارنده‌هایی که توسط خود انبارداران یا مسؤولان بیمارستان‌ها تدوین شده بود کدبندی می‌شد و لذا ممکن بود یک دارو یا کالای مصرفی، با اشکال مختلف و شرکت‌های مختلفی که آنها را تولید یا وارد کرده بودند کدهای متعددی داشت و بنا بر این دریافت گزارش موجودی یا مصرفی یک دارو یا کالای مصرفی، امکان‌پذیر نبود.

وی اظهار کرد: به جهت اینکه موجودی و ورودی انبارها قابل بررسی و گزارش‌گیری نبود ممکن بود که یک دارو یا کالای مصرفی در یک انبار موجود باشد اما انباردار یا مرکز درمانی از وجود آن مطلع نباشد چون کدهای متعددی برای یک دارو یا کالای مصرفی در نظر گرفته شده بود.

وی بیان داشت: همکاران ما در کارگروه مربوطه که کارشناسان اقتصاد درمان، کارشناسان معاونت غذا و دارو و کارشناسان اچ‌آی‌سی دانشگاه در آن حضور داشتند یک سامانه را طراحی کردند که تمام واردات/ موجودی دارو و لوازم مصرفی به مراکز درمانی، تحت یک نظام واحد کدبندی و در انبارهای بیمارستان‌ها یا سایر مراکز درمانی بر اساس همان کد طبقه‌بندی شود.

27 بیمارستان تحت نظام یکپارچه‌ی کدینگ هستند

دکتر ابراهیمی‌پور گفت: با اجرای نظام واحد و یکپارچه‌ی کدینگ دارویی و لوازم مصرفی، می‌توانیم در هر لحظه از میزان موجودی و مصرف این اقلام بهداشتی درمانی در کل 27 بیمارستان تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطلع باشیم و نیازهای مراکز را به موقع تأمین کنیم.

وی گفت: مدیریت واحد که از طریق این نظام یکپارچه‌ی کدینگ اعمال می‌شود میزان خرید و ورودی به نظام درمانی رابر اساس نیازها و درخواست‌های منطقی مراکز درمانی تنظیم می‌کند و از مصارف خارج از عرف یا غیر ضروری پیشگیری می‌نماید و اقلام مصرفی مورد نظر را به سمت مراکزی که به خاطر دسترسی و بهبود به موقع بیماران، نیاز واقعی و ضروری دارند هدایت می‌نماید.

به گفته‌ی مدیر اقتصاد درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تبیین و تدوین کدهای یکپارچه‌ی استاندارد، کار دشواری بود که با همت کارشناسان اقتصاد درمان و اچ‌آی‌سی و کارشناسان غذا و دارو دانشگاه انجام شد و این کار حتی در سطح وزارت بهداشت و درمان نیز بی‌سابقه است.

وی خاطر نشان ساخت: با بررسی گزارش‌های این سامانه متوجه می‌شویم که چه اقلامی مصرف بیشتری دارند و برای آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین می‌توانیم مصارف غیر ضروری را در میزان تولید داخلی یا واردات اقلام لحاظ نموده و سیستم را به سمت تعادل واقع‌گرا هدایت نماییم.

پیشگیری از قاچاق دارو و لوازم مصرفی بیمارستانی

وی گفت: همچنین نظارت بر ورود اقلام قاچاق و غیر قانونی به مراکز درمانی از این طریق امکان‌پذیر است زیرا ستون کد آی آر سی در سیستم جامع کدینگ تعبیه شده است.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین فایده‌ی این نظام، حداکثر بهره‌وری بودجه است به این معنا که بیشترین استفاده از کمترین منابع، در این سیستم کدینگ محقق می‌شود.

وی اضافه نمود: همچنین، در مراکزی که اتاق عمل دارند نظارت بر میزان لوازم مصرفی اتاق عمل نیز با این نظام کدینگ امکان‌پذیر خواهد بود و از مصرف بی‌رویه یا غیر ضروری این لوازم، پیشگیری خواهد شد.

مدیران به همه‌ی موجودی و مصرف بیمارستان‌ها اشراف دارند

وی خاطر نشان کرد: بااجرای این نظام که در حال حاضر عملیاتی شده است، هیچ کس در هیچ نقطه‌ای از سیستم، نمی‌تواند ناهماهنگ با سایر قسمت‌ها عمل کند زیرا مدیران دانشگاه، اقتصاد درمان و معاونت غذا و دارو، در هر لحظه به همه‌ی موجودی و مصرف اقلام مورد بحث، اشراف دارند.

وی توضیح داد: از طریق این سیستم میزان نیاز صحیح مراکز از هر دارو یا ملزومات مصرفی قابل محاسبه است.

دکتر ابراهیمی‌پور، مقصد نهایی این نظام کدینگ را تکمیل چرخه‌ی پرونده‌ی الکترونیک سلامت ایرانیان دانست و گفت: در نهایت، نظام ارجاع، نظام کدینگ، نظام نسخه‌نویسی و سیستم اطلاعات بیمارستانی، همه به یک سامانه‌ی اصلی متصل خواهند شد که همان پرونده‌ی الکترونیک سلامت ایرانیان است که یک پروژه‌ی ملی می‌باشد و برای برنامه‌های آینده‌ی بهداشت و درمان کشور و چشم‌انداز سلامت، یک ضرورت محسوب می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image