مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا روزانه بیش از 5 هزار تماس بی مورد با اورژانس 115 گرفته می شود که روند ارائه خدمت به بیماران را با مشکلاتی همراه کرده است.
دکتر رضا وفایی نژاد در گفتگو با وب دا، با اشاره به اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا تماس های مردمی به اورژانس های 115 ، سه برابر افزایش یافته است که این موضوع موجب کندی روند ارائه خدمت به بیماران اورژانسی شده است، خاطر نشان کرد: پس از جایگزینی سامانه 191 برای پاسخگویی مردمی به سوالات کرونا شرایط بهتر شد اما باز هم متاسفانه شاهد تماس های بی مورد و نا مرتبط با اورژانس هستیم.
وی با بیان اینکه مردم به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کرونا برای انجام ترزیقات و اقدامات سرپایی درخواست حضور نیروهای اورژانس را در منزل خود دارند، تصریح کرد: هرگونه تزریقی باید در درمانگاه ها و مراکز ارائه خدمات درمانی زیر نظر پزشک انجام شود ؛بنابراین نیروهای اورژانس 115 نمی توانند چنین خدماتی ارائه دهند و در واقع این خدمات در حیطه وظایف آنها نیست.
دکتر وفایی نژاد با اشاره به اینکه مشغول نگه داشتن خطوط 115 باعث آسیب رساندن به بیماران قلبی وعروقی و افراد سانحه دیده و... می شود، گفت: نیروهای اورژانس 115 نمی توانند اقدام به انجام تست کرونا و یا اعزام بیمار مشکوک به کرونا از منزل به بیمارستان کنند زیرا روند اعزام بیماران از مراکز درمانی، به بیمارستانها است.
وی ادامه داد: بیمارانی که تب ساده، سرفه و ضعف وبی حالی دارند می توانند به صورت سرپایی درمان شوند بنابراین مردم نباید این تصور را داشته باشند که اگر به همراه اورژانس 115 به بیمارستان وارد شوند خدمات سریعتری دریافت می کنند.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه درخواست های غیر منطقی مردم برای سایر بیماران نیازمند خدمات اورژانس،ایجاد خطر می کند ، گفت: ارائه مشاوره تلفنی در خصوص بیماری کرونا نیز توسط اورژانس انجام نمی شود بنابراین از مردم درخواست می کنیم که برای دریافت مشاوره تلفنی بیماری کرونا نیز به اورژانس 115 تماس نگیرند.