762.jpg - 10.76 kBرئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مهم‌ترین اصل در آموزش استفاده از فضای مجازی ، يادگيري روش بررسي تاييد صحت مطالب در فضاي مجازي است.

پروفسور علی گرجی در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: برای دسترسی به اطلاعات صحيح و مفيد باید به پايگاه هاي دارای صلاحیت در فضاي مجازي مراجعه کرد؛ بايستي ياد بگيريم كه براي هر مطلب يا خبري پرسش‌گر منبع و مرجع معتبر براي آن باشيم.

وي با اشاره با اينكه قبل از ورود به فضاي مجازي بايد از صحت اعتبار مطالب و منبع آن مطمئن شویم، تا اطلاعات نادرست بر روي ذهن ما تاثير منفي نگذارد، ابراز کرد: نباید اجازه بدهیم هر کسی به اندیشه و فکر ما تعرض کند.

وی گفت: همانطور که بر روی تعرض بدنی حساسیت وجود دارد، باید بر روی تعرض ذهني و رواني نیز حساس بود و از ورود هر گونه اطلاعات و اخبار کذب و نادرست به ذهن جلوگیری كرد.

پروفسور گرجي با بیان اینکه همانطور که تغذیه و سلامت جسم مهم است باید به سلامت ذهن و روان هم اهمیت دهيم، گفت: باید در زمان ورود به فضای مجازی، اقدام به هرس کردن و چیدن علف‌های هرز این فضا کرد تا دچار تنش، اضطراب و افسردگي نشويم.

وی با اشاره به اینکه در برخی از مواقع، اخبار و رخداد‌هایی با بار هیجان منفی وبا برهم زدن آرامش ما، باعث افزایش تنش و نگراني می‌شوند، گفت: باید مراقب بود که فضای مجازی جایگزین زندگی واقعی ما نشود زیرا در این صورت مهار ذهن به دست فضای مجازی سپرده می‌شود که می‌توان آثار این رخداد را در رفتارهاي نابه هنجار و غير متعارف به خصوص در جوانان مشاهده كرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه والدین باید الگوی رفتاری درست در فضای مجازی را به فرزندان خود بیاموزند، ابراز کرد: اگر والدین ساعات طولانی در فضای مجازی باشند، نمي‌توانند الگوي خوبي براي آموزش صحيح براي فرزندان خود باشند.

وی با اشاره به اینکه کنترل زمان و محتوای مورد استفاده فرزندان در فضای مجازی نباید به حالت پلیسی باشد، گفت: فرزندان نباید احساس کنند تحت کنترل مستقیم هستند، اما ناخودآگاه باید حس مسئولیت‌پذیری را در کودک و نوجوان خود ایجاد كنند از همین رو والدين بايد آگاهي كامل از فعاليت هاي فرزندان در فضاي مجازي داشته باشند.

دکتر گرجی با بیان اینکه رفتارهای دیکتاتوری در مواجهه با افکار و رفتار مخالف مسیر تفکر ما ناشی از عدم دریافت آموزش‌های صحیح در این حوزه است، گفت: با استفاده از روش هاي متفاوت اعم از شخصي سازي اطلاعات استفاده از برنامه هاي كنترل كننده و ... مي توانيم امنيت كودكان را در فضاي مجازي بالا ببريم.

وی با بیان اینکه یکسری فعالیت‌های مشترک بین والدین و فرزندان در فضای مجازی، نقش مهمی در سلامت روان فرزندان دارد، عنوان کرد: پویش محیط زیست و سایت‌های کتابخواني می‌توانند زمینه خوبی برای فعالیت مشترك خانوادگی در فضای مجازی باشدو با آموزش صحيح مي توانيم حداكثر استفاده مفيد از فضاي مجازي را با حداقل خطر ابتلا به نا هنجاري هاي سلامت ذهن و روان را به دست آوريم.

وي با بیان اینکه باید با برنامه ريزي، زمانی را برای پاك سازي ذهن و روان از اثرات فضای مجازی در نظر گرفت، گفت: بهتر است زمان استفاده از فضای مجازی کوتاه باشد به طور مثال با خودمان قرار بگذاريم كه نصف روز يا يك روز وارد اين فضا نشويم و حتما توجه كنيم اطلاعات و مطالب شاد و امیدواركننده انتخاب شود.

 پروفسور گرجی با اشاره به اینکه برخی از شبکه‌ها و پلتفرم‌هاي مجازی به جای شادی، موجب استرس و به جای امید، ناامیدی را ترویج می‌کنند، ابراز کرد: این شبکه‌ها فرد را به فضاي غير واقعي می‌برند و در فضاي جدید ذهن فرد نسبت به خوبی‌ها کور مي‌شود و بر اين اساس رفتارهایی را بروز می‌دهد كه نامناسب و نابهنجار مي‌باشد.

وی گفت: ما مسئول رفتارمان در فضای مجازی هستیم عضويت، پسنديدن (لایک کردن) و ساير فعاليت‌هايمان باید براساس منطق باشد.

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image