بمنظور تسریع و تسهیل فرایند خدمات دهی و کاهش تردد مراجعین به بخش های مختلف مرکز آموزشی ، پژوهشی و درمانی قائم (عج)، واحد تکریم ارباب رجوع و میز خدمت در این بیمارستان راه اندازی شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم(عج) در گفتگو با وب دا ضمن اعلام این خبر، مهم‌ترین مزیت راه‌اندازی این واحد را کاهش تردد مراجعین و نیز تسریع و تسهیل روند خدمات دهی کادر درمان به بیماران عنوان کرد.

دکتر محسن زاده با بیان اینکه واحد تکریم ارباب رجوع و میز خدمت هم اکنون با حضور سه نفر از همکاران پرستار و با درنظرگرفتن فضا و امکانات لازم شروع به کار کرده است افزود: مهم‌ترین کارآیی این واحد آن است که مردم را با همکاری پزشک و سرپرستار به بالین بیمار راهنمایی می‌کند.

وی در توضیح بیشتر خدمات این واحد افزود: بیماری که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده همراهان و خانواده او از طریق ارتباط تصویری که همکاران میز خدمت  فراهم می‌کنند میتواند با خانواده خود ارتباط بگیرد و یا بیماری که ترخیص شده و احتمال دارد کسر مدرک دارد ( مثلاً خلاصه پرونده پزشکی خود را و یا گزارشی از رادیولوژی، سی تی اسکن، ام آر آی، آزمایشات و غیره نیاز دارد) به راحتی می‌تواند این اطلاعات را از میز خدمت تحویل بگیرد و نیاز نیست که به بخش مدارک پزشکی و واحدهای مربوطه مراجعه کند.

دکتر محسن زاده ادامه داد: بواسطه خدمات این واحد، سرعت دریافت اطلاعات بیمار برای مراجعه به پزشک جهت ادامه فرایند درمان نیز افزایش یافته و همچنین تردد مکرر افراد که خطرات مختلفی از جمله انتقال عفونت به بیماران و مراجعین را سبب می‌شد اکنون  کاهش یافته است و کشت‌های مثبت نیز کمتر شده است.

وی افزود:همچنین در میزان استهلاک وسایل مصرفی بیمار صرفه‌جویی شده و از همه مهمتر پرستاران و سرپرستاران فرایند رسیدگی به بیماران را راحت‌تر انجام می‌دهند؛ چرا که شلوغی و تجمع مراجعان در بخش‌های مختلف، کار پرسنل پرستاری را سخت می‌کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تمامی امکانات سمعی و بصری و نوشتاری در اختیار همکاران ما در میز خدمت قرار گرفته و از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف اعم از ایمیل، فضای مجازی، تماس تلفنی و... اطلاعات درخواستی را در اختیار مراجعین و بیماران قرار می‌دهند.

سعادتی مدیر خدمات پرستاری بیمارستان قائم نیز در این خصوص اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم ما, تردد بیش از حد و حضور همراهان بیماران در بخش‌های مختلف بیمارستان بود که اغلب خطر بروز عفونت‌های بیمارستانی و انتقال آن را افزایش می‌داد، سلب آرامش و آسایش بیماران و نیز اختلال در خدمات رسانی کادر درمان از دیگر چالش‌های ناشی از تردد زیاد مراجعین در بخش‌های مختلف بیمارستان بود.

 از این رو و پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدیم که واحدی به نام تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی به مراجعان تشکیل شود، در این واحد پاسخگویی همکاران پرستار مستقر شدند و با توجه به شناخت خوبی که از بالین و نیازهای آن داشتند فرایند به گونه‌ای پیش رفت که اکنون هم رضایت بیمار و هم پرسنل تامین شده است و در خیلی از موارد نیاز نیست که مراجعین یا بیماران برای طرح هر سوال یا درخواستی به بیمارستان مراجعه حضوری داشته باشند، بلکه از طریق تماس تلفنی یا تصویری به ویژه درمورد بیماران شهرستانی خدمات رسانی انجام می‌شود، این طرح از زمان آغاز تاکنون نتایج بسیار خوبی داشته و توانسته رضایت مراجعین و بیماران و پرسنل را تامین کند.

حسن‌زاده مدیر حراست بیمارستان قائم نیز در این خصوص گفت: با توجه به آمار بالای تردد مراجعان که بر اساس بررسی‌های میدانی ( شمارش افراد مراجعه کننده توسط نیروهای حفاظت ) و دوربین‌های مداربسته بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر در هر روز بود بر آن شدیم تا واحدی را دایر کنیم که ضمن تکریم و پاسخگویی به مراجعین و اجرای درخواست‌های آنها، از انبوه جمعیت مراجعین نیز کاسته شود و در عین حال امورات مراجعین در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود و نتیجه مطلوب این اقدام آن شد که در حال حاضر تعداد تردد افراد در یک شیفت مراجعین از ۱۵۰۰ نفر به کمتر از ۲۰۰ نفر رسیده است .

حسن‌زاده در خصوص محدودیت فضایی این واحد نیز گفت در طرح تکریم ارباب رجوع یک سالن انتظار کم داشتیم و مراجعان باید در فضای آزاد در هوای گرم و سرد منتظر می‌ماندند که این طرح را به مجمع خیرین ارجاع دادیم و یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان اعتبار برای ساخت سالن انتظار جدید جمع آوری شد و هم اکنون این سالن در حال ساخت است.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image