آموزش ادای حق بیماران و درمان مناسب برای آنها از وظایف اصلی هر استادی است، چرا که معتقدم سهمی از دعای خیرهر بیمار و یا دلخوری وی از پزشک معالج، برای استاد ومعلم اومنظور می شود. از همین روتلاش میکنم در فرآیند آموزش به دانشجویان بیاموزم که خود را مدیون مردم بدانند.
دکتر مهدی حسن زاده دلوئی، متولد روستای دلوئی گناباد در جنوب خراسان است که دوران تحصیلات دانش آموزی را در گناباد سپری کرده است .وی از یک خانواده پرجمعیت است که پدر شغل شریف مرمت اثار باستانی داشته و در مسیر مسجد جامع گناباد به دلیل سانحه رانندگی در حالی که دکتر حسن زاده در کلاس اول راهنمایی تحصیل میکرده جان خود را از دست داده است. مادر ایشان که به عنوان یک شیر زن از او یاد می شود 8 فرزند را به تنهایی بزرگ کرده و همه آنها اکنون در مراحل عالیه دانشگاهی هستند به جز یک خواهر که از این خانواده مرحوم شده است.
دکتر حسن زاده دلوئی می گوید: سال1361 بعد از انقلاب فرهنگی کنکور فارغ التحصیلان سالهای 59 و 60 و61 با هم برگزار شد و با وجود اینکه در این آزمون جمعیت داوطلبان زیادی بود با رتبه کنکور زیر 200 مجاز به انتخاب رشته پزشکی در شهرهای مختلف شدم، اما با توجه به نظر خانواده مشهد را برای تحصیل انتخاب کردم .
دکتر مهدی حسن زاده دلوئی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا می گوید : از فروردین 62 دوره پزشکی را شروع کردم و از آنجایی که سال 59 تا 67 دوران جنگ بود، عملا عمده ی دوران تحصیل دانشگاهی من همزمان با جنگ تحمیلی ومتاثر از شرایط ان دوران بود.
بین فارغ التحصیلی دیپلم تا کنکور همزمان با موشک باران تهران در مدرسه عالی شهید مطهری تهران دانشجو بودم و بعدازاعلام نتایج کنکور پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد امدم .
قبل از ورود به دانشگاه اموزش سه ماهه ی اعزام به جبهه و بسیج را دیدم ویک نوبت نیز به جبهه اعزام شدم و سال 62 دانشجوی پزشکی در مشهد بودم ، شرایط دانشگاه و جو آموزش سالهای اول بعد از انقلاب موجب ایجاد انگیزه اموزشی قوی در دانشجویان شده بود وهمین امر از ورودی های ان سالها بعدها پزشکان برجسته وچیره دست ومتعهدی ساخت.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: در دوره دیپلم و دانشکده پزشکی مشهد جز نفرات برتر بودم و در ارتباط با مسایل دانشجویان با مدیریت دانشکده همکاری می کردم ، در آن سالها هنوز دانشکده های پزشکی زیر مجموعه ی وزارت علوم واموزش عالی بود ودرهر دانشگاه یک معاونت جنگ فعال بود که هماهنگ کننده ی تیمهای اضطراری امداد و نجات برای اعزام به جبهه بود و من نیز با جمعی از دوستان در این زمینه فعالیت می کردم و در فواصل ترم های تحصیلی وتعطیلات نوروزدر عملیات های مختلف نیروهای دانشجوبه مناطق مختلف اعزام می شدند.
وی گفت: اسفندماه سال1362 در جریان عملیات خیبر که نیروی زمینی عراق برای اولین بار ازسلاح شیمیائی استفاده کرد با چند نفر از دوستان در منطقه ی هور العظیم بودیم که متاسفانه تعداد زیادی دچار مصدومیت های شیمیایی شدیم ومن چند روزی در نقاهتگاه انصار الحسین اهواز بستری بودم چندتا از دانشجویان نیز اسیر شدند که از آن جمله می توان به دکتر مولودی و دکتر فریمانی اشاره کرد .
بعد از آن سال چند نوبت در تعطیلات دانشگاه با همکاری جهاد دانشگاهی برای بیماری یابی سل و تراخم به شهرستانهای سیستان وبلوچستان و هرمزگان اعزام شدیم و درسال اول در دانشکده کشاورزی زابل مستقر شدیم وتابسان داغ همراه با بادهای 120 روزه سیستان را در منطقه گذراندیم وسال بعد نیز دربخش محروم بشاگرد ودر روستای طبل ازتوابع جزیره قشم در استان هرمزگان مستقر بودیم و پس از مرحله بیماریابی، بیماران به مراکز درمانی ارجاع می شدند.
دکتر حسن زاده دلوئی با بیان اینکه در بشاگرد که جز مناطق بسیار محروم ان دوره بود و امکان تردد به بعضی از روستاها فقط با قاطر والاغ فراهم بود، به روستاهایی اعزام شدیم که بندرت کسی غیر از اهالی محلی تا ان زمان رفته بودند.و کار تحقیقاتی و خدمات درمانی خود را انجام دادیم ، تصریح کرد: بعد از اتمام دوره پایه ، دوره بالینی در بیمارستان امام رضا(ع) آغاز شد، تا سال 68 که دوره پزشکی عمومی تمام شد و بعد از پایان دوره ی طب عمومی امتحانات پذیرش دستیار برگزار شد و با وجود گرایش شخصی به رشته های جراحی، به توصیه دوستان و همکاران در رشته قلب و عروق وارد شدم و سالی که رشته قلب و عروق را شروع کردیم ، اولین دوره شروع دستیاری قلب در دانشگاه مشهد بود.
وی با اشاره به اینکه به عنوان اولین دستیاران قلب و عروق 6 نفر مشغول تحصیل شدند، گفت: کم کم با تلاش های استاد دکتر رادپوروسایر اساتید ومسوولین دانشگاه ،گروه قلب و عروق مستقل شد . یک سال اخر دوره دستیاری به بیمارستان قلب شهید رجایی رفتیم و در سال 72 بورد تخصصی قلب و عروق را کسب کردم.
عضو هیات علمی گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه از آنجایی که نمره کتبی و شفاهی خوبی داشتم، بعد از پایان دوره تحصیل، به پیشنهاد گروه وموافقت دانشگاه ودکتر فریدون نوحی معاونت وقت وزارت بهداشت مستقیم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان عضو هیات علمی پذیرفته شدم و دوره سربازی و طرح را به عنوان عضو هیات علمی سپری کردم، گفت: حدود 8 ماه در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به عنوان عضو هیات علمی فعال بودم و صرفا وقتم را در خدمت دانشجویان صرف می کردم.
جایگاه معلمی برایم بسیار ارزشمند است
وی با بیان اینکه پس از بازگشت از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به کار شدم، گفت: من ارادت بسیاری به آموزش و تعلیم و معلمی دارم از همین رو همیشه در جایگاه اول خودم را معلم می دانستم و بعد پزشک.
دکتر حسن زاده دلوئی با اشاره به اینکه در دوران خدمت معلمی رابطه خوبی با دانشجویان داشتم و کار های اموزشی را با علاقه و اشتیاق دنبال می کردم ، ابراز کرد: همیشه کلاس های آموزشی من به خصوص کلاسهای الکتروکاردیوگرافی از شلوغ ترین کلاس های فوق برنامه دانشگاه بود.
وی با بیان اینکه همزمان با کار معلمی در دانشگاه، اولین مسئولیت اداری خود را در امور تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه شروع کردم. اظهار کرد: در دوره دانشجویی به لحاظ فرهنگی و سیاسی فعال بودم و در دوره های اول عضویت هیات علمی نیز این روند ادامه یافت تا اینکه بیشترین فعالیتها به تدریس و کار پزشکی اختصاص یافت.
دکتر حسن زاده دلوئی با اشاره به اینکه از سال 76 به مدت شش سال معاون اموزشی دانشکده پزشکی مشهد بود و تلاش کردم تا زمینه ارتقا آموزش فراهم شود، ابراز کرد: در سال 1380 با بورسیه ی ورزارت بهداشت برای گذراندن دوره الکتروفیزیولوژی بالینی عازم کانادا شدم، در آن زمان دوره الکتروفیزیولوژی بالینی مدون در کشور وجود نداشت.
وی با بیان اینکه علاوه بر کار آموزشی و بالینی ، دو دوره مدیر گروه قلب دانشگاه بودم و در سال 84 دانشیار دانشگاه و سال 92 استاد دانشگاه مشهد شدم و در حال حاضر سی سال از اغاز خدمت من می گذرد، گفت: از همان سالهای اول استخدام به عنوان عضو هیات علمی پایان نامه های مختلفی با دانشجویان داشتم و گاهی سالی 8 پایان نامه را به عنوان استاد راهنما هدایت می کردم.
دکتر حسن زاده دلوئی با اشاره به اینکه بیش از 65 پایان نامه در دوره پزشک عمومی و تخصصی را به عنوان استاد راهنما مدیریت کردم و در حدود 100 پایان نامه نیز به عنوان استاد مشاور و استاد راهنمای دوم بودم، اظهار کرد: همچنین بیش از 50 مقاله در مجله دانشکده پزشکی مشهد وسایر مجلات معتبر داخلی از به چاپ رسانده ام و علاوه براین بیش از 20 مقاله در مجلات معتبر بین المللی به عنوان نویسنده ی اول یا نویسنده ی مسوول یا یکی ازنویسندگان به چاپ رسیده ومحل ارجاع بسیاری از نویسنگان دیگر شده است.
نگارش دو کتاب در حوزه جدیدترین روشهای احیای قلبی و عروقی والکتروکاردیوگرافی
وی با اشاره به اینکه اکثر طرح های پژوهشی رزیدنت ها و همکاران گروه قلب منتج به مقالات علمی شده است، ابراز کرد: دو کتاب در حوزه جدیدترین روش های احیای قلبی عروق والکتروکاردیوگرافی با همکاری چند تن از همکارانم منتشر شد که مورد استفاده ی وسیع دانشجویان بوده است
دکتر حسن زاده دلوئی با اشاره به اینکه در سالهای اخر به طور متوسط یک یا دو مقاله معتبر از من در مجلات به ثبت رسیده است ، ابراز کرد: از همان سالهای اول کار به عنوان عضو هیات علمی به دانشجویان می گفتم طبابت شغلی نیست که با نگاه مادی به آن وارد شوید و باید اولویت خود را در خدمت به بیماران قرار دهید.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه من معتقدم هر دانشجویی که از این دانشگاه تربیت می شود اگر طبابت درستی انجام دهد من به عنوان استاد او در این عمل خیر سهیم هستم و در غیر این صورت باید به دلیل مشکلات احتمالی که ممکن است برای بیماران به وجود آید خود را مسئول بدانم، ابراز کرد: اگر در کار پزشکی با نیت مادی صرف وارد شوید به مادیاتی که باید می رسید اما آیا درسالهای بعد زندگی زمانی که به عقب نکاه می کنید از ازمایشات و اعمال جراحی و درمان های بی موردی که برای یک بیمار با هزینه های بالا تحمیل کرده اید راضی خواهید بود؟ در چنین شرایطی شما هیچ دسترسی به بیماران ندارید اما این عذاب وجدان با شما خواهد بود.
آموزش ها باید بر پایه اخلاق پزشکی بین المللی باشد
دکتر حسن زاده دلوئی با اشاره به اینکه آموزش ها باید برپایه اخلاق پزشکی بین المللی باشد، اظهار کرد: به عقیده من اگر دانشجویی با سختی و تلاش خود به جایگاه دانشجوی رشته پزشکی رسیده باشد وعلاقه مند به این رشته با تمام سختی های آن باشد بهتر قدر این موقعیت را می داند و برای حفظ و ارتقا آن و خدمت به بیماران تلاش می کند.
وی با بیان اینکه من پس از ورود به دانشکده پزشکی از ماه سوم به عنوان نمونه گیر در آزمایشگاه جهاد دانشگاهی مشغول به کار شدم وبه محض ورود به دوره ی بالینی نیز در بیمارستانهای مختلف کشیک می دادم و هزینه زندگی و خرید کتاب و تحصیل خود را برعهده گرفتم، گفت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل مشکلات متعدد انگیزه ی دانشجویان برای مطالعه وکار کم شده است از طرفی بسیاری از افراد انگیزه و اراده ی لازم برای مطالعات در حوزه غیر پزشکی ندارند، ارتباط فرد با اجتماع قطع شده است. من در طول سالهای گذشته علاوه بر مطالعه ی مستمر وتلاش برای به روز بودن در حوزه ی علوم پزشکی هر هفته حداقل یک کتاب غیر پزشکی خوانده ام حتی در حد یک رمان .به مطالعه ی اثار ادبی وتاریخ معاصر علاقه ی خاصی دارم واحساس مس کنم پرداختن به مطالعه ویک بعدی نبودن بسیار به کسب دیدگاه وسیع تر کمک می کند وبه دوستان عزیز دانشجو توصیه می کنم حتما از مطالعه در حوزه های غیر پزشکی نیز غافل نشوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در زمان ازدواج من و همسرم شرایط اجتماعی شدیدا متاثر از انقلاب وجنگ بود از همین رو ازدواج ما بدون هیچ مراسمی و صرفا با یک خطبه عقد توسط نماینده ی وقت ولی فقیه دردانشگاه ویکی از اساتید گروه معارف در دوران دانشجویی انجام شد، پس از آن من و همسرم که هر دو دانشجوی پزشکی بودیم به مرور زندگی خود را ساختیم و ثمره این ازدواج نیز دو دختر است که دختر بزرگترم پزشک متخصص رادیو لوژی است و دختر دومم دندان پزشک است .
وی تاکید کرد: به دانشجویان پیشنهاد می کنم باهر انگیزه ای به تحصیل پزشکی پرداخته اند به دوره ی تحصیل خود به عنوان فرصتی برای کسب علم وهنر طبابت نگاه کنند وبرتوانایی های خود بیفزایند بدیهی است با وجود همه ی مشکلات کار باانگیزه ی رضایت خدا ومردم تمام خواسته های انان حتی در زمینه ی مادی را براورده خواهد کرد.