دکتر نگار مروت دار، عضو هیات علمی و پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از چهره های جوان و موفق در حوزه پژوهش است که طی سال های اخیر، نام خود را در چندین جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان پژوهشگر برتر به ثبت رسانده است.
این استاد و پژوهشگر برتر که روند موفقیت هایش از همان دوران مدرسه و با کسب رتبه برتر استانی در المپياد رياضي آغاز شده، پس از ورود به دانشگاه و گذراندن دوره پزشکي عمومي، تصميم می گیرد رشته تخصصي خود را به شکلی انتخاب کند که تلفيقي از آمار و پزشکي باشد و لذا رشته پزشکي پيشگيري و اجتماعي را انتخاب می کند. وی بعد از پايان دوره پزشکي عمومي و بورد تخصصي در دانشگاه علوم پزشکی تهران به مشهد برگشته و در حال حاضر استاديار واحد توسعه تحقيقات باليني مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) می باشد.
دکتر مروت دار، در سال های اخیر موفق به کسب عناوين پژوهشگر برتر دانشکده پزشکي در سال 1400 ، پژوهشگر برتر دانشگاه در سال هاي 1401 و 1402 و پژوهشگر برتر مجتمع امام رضا (ع) شده است و نشر120 مقاله علمی در مجلات معتبر بين المللي و بيش از 200 طرح پژوهشي انجام شده و در دست اقدام و همچنين چندين مقاله پراستناد و درج نتايج پژوهشي انجام شده در منابع معتبر جهاني را در کارنامه موفقیت های خود دارد، همکاری در چندین مطالعه چندمرکزی کوهورت مبتنی بر جمعیت نیز از جمله فعالیتهای این پژوهشگر دانشگاه می باشد.
این استاد و محقق برتر دانشگاه در گفت و گو با وبدا پیرامون فعالیتهای علمی و پژوهشی خود اظهار می کند: در واحد توسعه تحقيقات باليني مجتمع امام رضا(ع) طراحي، اجرا و هدایت مطالعات اوليه و ثانويه ( سيستماتيک ريو و متاآناليز) و نيز مشاوره متدلوژي، و نيز روش های آنالیز داده ای رايج و نوين آماري انجام مي شود. واحد توسعه تحقيقات باليني بيمارستان امام رضا(ع) رتبه دوم کشوري در بين مراکز توسعه تحقيقات کشور را درسال 1402 کسب کرده، که این موفقیت در کنار ديگر اساتيد و همکاران واحد بدست آمده است.
انجام پژوهش هاي حوزه سلامت و استفاده از داده ها و اطلاعات موجود در بيمارستان و جامعه و تبديل آنها به شواهد و تهیه مستندات آن، جزيي از نقش حرفه اي اين رشته است. علاوه بر اين، رشته پزشکي پيشگيري و اجتماعي، شامل مسئوليت ها و فعاليت هاي ديگر نيز می باشد از جمله؛ تعیین اولویت های سلامت، تهیه پیوست سلامت، دیده بانی سلامت، تدوین و تحلیل شاخص های سلامت جمعیت ها، تدوین جغرافیای بیماری ها، نسخه نویسی اجتماعی، و پیشگیری از بیماریها در سطح جامعه.
براي اثرگذار بودن پژوهش باید طبق اصول مطالعات بالینی عمل کرد و شاهد بهره مندي از نتايج پژوهش بود ، به عنوان مثال براي کارآزمايي هاي باليني در بسياري از نقاط دنيا، مراکزي مربوط به کلينکيال ترايال وجود داشته که اجرا، روش نمونه گیری از جمعیت، نحوه تخصیص دارو به شرکت کنندگان در مطالعات کارازمایی بالینی همکاری دارد و درکنار پژوهشگران است تا مطالعه طبق پروتکل ثبت شده اجرا و پایش شود. مطالعه و انجام پژوهش صحیح، قاعدتا نتايج معتبری را در بر دارد و مي توان از آن نتايج براي درمان بيماري ها نيز استفاده کرد.
پژوهشگر برتر دانشگاه، با تأکيد بر اينکه حوزه پژوهش يکي از اصلي ترين و کليدي ترين حوزه ها در تمام رشته ها بوده، افزود: با توجه به محدود بودن منابع مالي ، توجه به الویت های پژوهشی بسيار مهم است تا بتوان فعاليت و پژوهش اثربخشي را انجام داد، بنابراين تعيين الويت ها بسيار مهم بوده که منابع در راه صحيحي، هزينه پژوهش شود.
وي به دانشجوياني که در بدو ورود به حوزه پژوهش هستند، توصيه کرد: مسیری را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید، داشتن انگیزه شرط لازم برای موفقیت است. در ابتداي ورود به حوزه پژوهش نباید نااميد بود و با تلاش و پشتکار و مدیریت چالش ها و مشکلاتي که در آن مسير وجود دارد، می توان با موفقيت به اهداف خود دست يافت . در مسير تحصيل يا کار ممکن است فراز و نشيب هاي مختلفي براي همه به وجود آيد که با توکل به خدا، انگیزه ، تلاش و حمايت خانواده و دوستان مي توان مشکلات را هموار و از آنها با اندوخته عبور کرد.
دکتر مروت دار، ضمن قدرداني از رياست دانشگاه، معاون پژوهشي دانشگاه ومعاون پژوهشی دانشکده پزشکی اذعان کرد: حمایت پژوهشگران و تخصیص منابع به موقع می تواند منجر به ارتقاء پژوهش شود و در تمام دنيا پژوهش کليدي ترين حوزه بوده و در صورت انجام پژوهش طبق اصول وقوانين آن، مي تواند دستاوردهاي بزرگي را در برداشته باشد، لذا با توجه به اينکه امر پژوهش، فعاليتي زمان بربوده، اما با در الويت قرار دادن اين حوزه، اثري مفيد براي جامعه در پي خواهد داشت.
از روابط عمومی دانشگاه جهت دعوت به مصاحبه و در اختیار دادن این فرصت به خانواده دانشگاه سپاسگزارم.