66.jpg - 70.28 kBعضو دپارتمان آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به انجام پژوهش " طراحی و ارزیابی چهارچوب مفهومی دانشکده ارتقاء دهنده سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد " گفت: نتایج این پژوهش نشان داد که دانشکده ها باید در پیاده سازی مفاهیم ارتقاء سلامت و ایجاد یک بستر حامی سلامت ، نیازمند مداخلات ارتقاء دهنده سلامت هستند.

دکتر فاطمه صدقی در گفتگو با وبدا، با بیان این مقدمه که محیط ارتقاء دهنده سلامت و یا همان Setting Healthy ها، مانند دانشگاه‌ها و مدارس و بیمارستان‌ها می‌توانند بستر مناسبی را جهت رشد و ارتقاء ابعاد مختلف سلامت از جمله سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی جهت اعضای خود فراهم کنند و نقش بسیار موثری در اعتلای اهداف هر سازمان دارند، افزود: با توجه به رسالت اصلی دانشگاه های علوم پزشکی در حفظ و ارتقاء سلامت جامعه و همچنین ایجاد یک بستر حمایتی سالم جهت اعضای آن اعم از کارکنان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان برای نخستین بار در ایران، پژوهشی در قالب پایان نامه‌ی مقطع دکترای آموزش بهداشت دانشکده توسط اینجانب و زیر نظر آقایان دکتر مهدی قلیان اول به عنوان استاد راهنما و دکتر محمد واحدیان شاهرودی به عنوان مشاور این پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و اجرا شد. پروفسور مارک تی دوریس (Mark T Dooris) استاد دانشگاه مرکزی لنکاوی  (UCLan) انگلستان و مدیرگروه راهبری بین الملل دانشگاه ها و کالج های ارتقا دهنده سلامت نیز به عنوان مشاور خارجی،  در طول انجام این پژوهش با ارائه نظریات و تجربیات خود کمک شایانی در پیشبرد این کار داشتند .

وی ادامه داد: بخش اول پژوهش بر مبنای یک مطالعه کیفی بود و با توجه به این که تا کنون پیشینه علمی و مستندی در خصوص مولفه‌های ارتقاء سلامت در محیط های آموزش عالی در ایران نداشتیم و ابعاد آن به صورت جامع و دقیق مشخص نشده بود نیاز بر این مساله دیده شد که این مولفه‌ها از دیدگاه ذی نفعان اصلی در یک دانشکده بررسی شود، بر همین اساس یک سری مصاحبه‌ها با اعضای اصلی دانشکده یعنی اساتید کارکنان، دانشجویان و مدیران انجام گردید و بر اساس تجزیه و تحلیل نتایج اولیه ، مولفه‌های اصلی استخراج و در قالب گویه‌ها یا سوالات یک ابزار ارزیابی (چک لیست ) تدوین گردید.

در ادامه ،  اعتبارسنجی گویه های این ابزار توسط تیم متخصصین پژوهش صورت گرفت و خروجی آن چک لیست ارزیابی شامل50 سوال  و در سه بعد اصلی خط مشی مدیریت ، ساختار محیطی و راهبردهای اجرایی ارتقا دهنده سلامت بود .سپس با استفاده از این چک لیست ارزیابی وضعیت دانشکده‌ها در خصوص چگونگی پیاده سازی مولفه های ارتقای سلامت انجام پذیرفت .

دکتر صدقی تصریح کرد: نتایج ارزیابی در 7 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی مشهد نشان داد که بطور کلی دانشکده‌ها کمتر از ۵۰ درصد  استانداردهای های ارتقاء سلامت را کسب کرده اند، البته به صورت اختصاصی باید گفت که دانشکده پرستاری و مامایی و پزشکی بیشترین و دانشکده طب سنتی پایین‌ترین امتیاز را در این زمینه کسب کرد. دانشکده های بهداشت و پیراپزشکی هم رتبه یکسانی را داشتند و در مجموع کلیه دانشکده ها امتیازی کمتر از ۴۵ درصد نمره کل چک لیست را کسب نمودند. این نتایج موید این مساله بود که در ساختار آموزشی ما عملکرد مطلوبی در این زمینه وجود ندارد و در خصوص سیاستگذاری های ارتقای سلامت در بستر آموزشی نیازمند تقویت ساختارها و ایجاد فضای حمایتی هستیم که سلامتی کلیه اعضای خود را با گذشت زمان حفظ و ارتقا بخشد .

دکتر صدقی همچنین خاطر نشان کرد که چک لیست حاضر در مقایسه با سایر ابزارهای مشابه که توسط دانشگاه هایی مانند پکن و یا تایلند و نیز آلمان در خصوص ارزیابی وضعیت ارتقای سلامت در دانشگاه تدوین شده است ، جامعیت و عینیت بسیار بیشتری داشته و دربرگیرنده مضامین اصلی مورد بحث در کلیه گروه های حاضر در دانشکده ها می باشد و لذا با توجه به حرکت سریع دانشگاه ها به سمت نسل سوم و چهارم و  ماموریت آن ها در شکل دهی آینده جامعه خود . می تواند به عنوان یک ابزار مناسب در کنار سایر مولفه های علمی و پژوهشی در بحث اعتبارسنجی دانشکده ها مورد استفاده قرار گیرد . لذا با توجه به این که نتایج این پژوهش طی مکاتبات رسمی به معاونت آموزشی دانشگاه منعکس گردیده است ، امیدوار هستیم در تدوین دستورالعمل جامع ارتقای سلامت در دانشگاه مد نظر قرار گرفته و با حمایت ریاست محترم دانشگاه و معاونین حرکت به سمت یک دانشگاه ارتقا دهنده سلامت هر چه بهتر تسهیل گردد. 

شایان ذکر است؛ نتایج این پژوهش در ژورنال معتبر BMJ OPEN  منتشر گردیده است.

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image