به گزارش وب دا ، دکتر ابراهيم عبداللهيان با اشاره به اينکه انرژي کودکان زير سال بهتر است صرف يادگيري مهارت هاي حرکتي ، زباني ، ارتباط برقرار کردن و بازي کردن شود خاطر نشان کرد :بعد از سه سالگي ، فعالیتهای کامپیوتری مورد استفاده توسط کودک باید به نوعی باشد که باعث افزایش خلاقیت و انگیزه او شود و به او فرصتی برای بازی کردن ، کشف کردن و تجربه کردن بدهد ، فعالیتهایی که پایان آن باز است و کودک قدرت انتخاب دارد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد مهم ترین عامل برای تعیین اثرات مثبت ویا منفی استفاده از کامپيوتر را مدت زمان استفاده از آن عنوان کرد و گفت :کودکی که ساعات طولانی از روز راپای کامپیوتر می نشیند ازسایر فعالیت های لازم برای رشد مانند فعالیت های تحصیلی ، ارتباطی و اجتماعی عقب می ماند .
دکتر عبداللهيان تصريح کرد :استفاده زیاد و کنترل نشده از کامپیوتر در زمان های طولانی می تواند منجر به چاقی ، افت عملکرد ارتباطی و اجتماعی و افزایش احساس تنهایی و افسردگی شود.
وي خاطر نشان کرد :استفاده از بازی های خشن کامپیوتری به خصوص در کودکانی که از نظر سرشتی یا محیط خانوادگی مستعد پرخاشگری و یا اختلالات رفتاری هستند ، با افزایش پرخاشگری همراه است.
عضو مرکز تحقيقات علوم رفتاري و روانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه چنانچه از کامپيوتر براي برنامه های صحیح آموزشی استفاده شود فرصتی را برای خلق کردن و اکتشاف در اختیار کودک قرار می دهد خاطر نشان کرد : استفاده از نرم افزارهای متناسب با سطح رشد کودک فرصتی را برای تفکر ، اکتشاف و به دست آوردن پاسخ در اختیار کودک قرار می دهد و قدرت تفکر و خلاقیت او را شکوفا می کند و توانایی تفکر حل باید فعالیتهایی باشد که به کودک اجازه انتخاب و کنترل دهد .
دکتر عبداللهيان خاطر نشان کرد :استفاده از کامپیوتر به خصوص می تواند برای کودکان و دانش آموزانی که محدودیت ، ناتوانی و یا نیازهای خاصی دارند، مفید باشد.مانند کودکانی که به دلیل ناتوانی های مربوطه نمی توانند از روش های آموزش سنتی بهره ببرند و یا استفاده از این روش ها برای آنها مشکل است مانند کودکانی که مشکل یادگیری ، اختلالات رفتاری خفیف و یا مشکل توجه و تمرکز ، شنوایی ، تکلمی و ....دارند مفيد باشد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به والدين توصيه کرد :زمان استفاده از کامپیوتر را برای فرزند خود محدود کنند، اگر قرار باشد کودک تمام وقت خود را صرف وسایل الکترونیکی چون کامپیوتر ، تلویزیون ، پلی استیشن و موارد دیگر کنند ، دیگر زمانی را برای بازی های رو دررو و گروهی نخواهد داشت و این از آن جهت نگران کننده است که فرصت رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی را از کودک می گیرد .