یک کارشناس حوزه روانشناسی در همایش « ارتباط موثر کارکنان با ارباب رجوع و همکاران » گفت:  ارتباط موثر در فرایند تعاملات فردی، زمانی شکل می گیرد که افراد بتوانند ضمن سنجش شرایط موجود، بازخوردی منعطف و متناسب با موقعیت مخاطب ارایه کنند و به عبارت دیگر در شرایط مختلف بازخوردی یکسان نداشته باشند.

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نخستین همایش از سلسله همایش های ویژه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی در سال جدید، نهم اردیبهشت ماه از سوی دفتر نهاد رهبری و با مشارکت گروه آموزش و بهسازی منابع انسانی در تالار ابن سینای این دانشگاه برگزار شد.

در این همایش حمید صادقیان به موضوع « ارتباط موثر کارکنان با ارباب رجوع و همکاران» پرداخت و در مقدمه ای ضمن ارایه تعریف ارتباط، اهمیت آن و موانع اصلی در شکل گیری ارتباط، راه های تقویت و تداوم یک ارتباط موثر با طیف های مختلف جامعه‌ی مخاطب (اعم از خانواده و اجتماع) را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه « هرگونه تعاملی که شامل انتقال پیام باشد ارتباط نامیده می شود » افزود: این انتقال پیام الزاما کلامی نیست و می تواند در قالب های غیر کلامی همچون حالات چهره و بدن، لحن صدا و... نیز منتقل گردد.

این کارشناس مسایل خانواده تاکید کرد: در ارتباطات غیر کلامی که برداشت مخاطب از پیام ما، به نوعی غیر مستقیم صورت می گیرد بایستی توجه بیشتر داشته و فاکتورهای مختلفی همچون سن، جنس، فرهنگ، زمینه های خانوادگی و... را در ارائه بازخورد مد نظر داشته باشیم.

صادقیان در خصوص شیوه های تقویت ارتباط  موثر کلامی نیز گفت: هر چقدر پیام ما کوتاه تر و در عین حال جامع تر باشد و با بیانی ملایم تر منتقل گردد تاثیر گذاری آن بیشتر خواهد بود. البته انتخاب زمان و مکان مناسب جهت انتقال پیام و درک چارچوب های ذهنی فرد مقابل نیز در میزان و کیفیت ارتباط موثر است و لذا می بینیم که گاهی یک کلام درست و مفید به دلیل عدم ارایه در موقعیتی مناسب بار منفی و بازخوردی ناخوشایند را به دنبال دارد.

وی از «  هنر گوش کردن» نیز به عنوان یکی از توانمندی های شاخص در تحقق ارتباط موثر یاد کرد و افزود: بسیاری از ما تصور می کنیم که شنیدن کلام دیگران، همان گوش کردن است و حال آنکه این رفتار( گوش کردن) شرایط خاصی همچون؛ قرار گرفتن در مقابل فرد، پرسش کردن از او، توجه مستمر به کلام او و ارایه بازخورد ( کلامی و غیر کلامی) را در بر می گیرد که در اصطلاح روانشناسی گوش دادن فعال نامیده می شود و می تواند گوینده را به این درک و آرامش خاطر برساند که شنونده در هر مرحله ای از سخن، همدل و همراه اوست.

یادآور می شود؛ دومین همایش ویژه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۱۳ اردیبهشت ماه با موضوع « خانواده و رسانه» برگزار می گردد، مکان برگزاری متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

 

 

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image