مسئول كمیته علمی علوم شناختی و جنگ نرم دانشگاه امام حسین (ع)،در همایش " علوم شناختی و رسانه "، محور فعالیتهای رسانه ای نوین را، مبتنی بر « نبرد شناختی» عنوان و تاکید کرد: تاثیرگزاری این فعالیتها با تمرکز بر قوه شناختی افراد که متشکل از دو ساخت مغز و افکار( ذهنیات ) است، محقق می شود.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، محمد جوانی مدرس مباحث رسانه ای و مولف کتاب " علوم شناختی در جنگ شناختی" در جمع کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با بیان اینکه ظهور ابزارهای رسانه ای و تلاش آنها برای ورود به قوه شناختی افراد، نبرد های هدف دار را از عرصه های کلاسیک یعنی زمین، هوا، دریا، سایبر و فضا به نزدیکترین فضای زیستی و حریم خصوصی افراد کشانده افزود: فعالیتهای مذکور با تمرکز بر قوه شناختی افراد که متشکل از دو ساخت مغز و افکار( ذهنیات ) است و بهره گیری از طیف متنوعی از پروپاگاندای تبلیغاتی، ذائقه فکری و نظری افراد را به سمتی می کشاند که در راستای منافع صاحبان رسانه و اهداف آنان باشد.
وی در عین حال تاکید کرد؛ ابعاد مثبت ابزارهای رسانه ای و خدمات آنان، که اکنون با ورود گوشی های هوشمند به فضای زندگی افراد، وجهی پررنگ تر یافته است، نشان می دهد که بکارگیری درست یا مخرّب این ابزار و خدمات منبعث از آن هم، مانند هر ابزار دیگری با اراده صاحبان آن تعیین می شود.
مسئول كمیته علمی علوم شناختی و جنگ نرم دانشگاه امام حسین (ع) در همین خصوص اضافه کرد: امروز گوشی های هوشمند به ما این امکان را می دهند که به بهترین مراکز علمی دنیا دسترسی داشته باشیم و مقالات و مستندات علمی روز جهان را ببینیم، اما در کنار آن نرم افزارهایی همچون اینستاگرام را در دسترس عموم داریم که بنا بر تحقیقات علمی در انگلستان، از مخرب ترین شبکه های اجتماعی است و طبق یک مطالعه علمی، تاثیرات آن بر روی دانش آموزان انگلیسی موجب افسردگی، روانپریشی و استرس آنان شده است. بزرگسالان هم در چنین فضاهایی، مدام شاهد نمایش زندگی های لاکچری و پرهزینه ای هستند که اغلب سبب سرخوردگی و نارضایتی آنان نسبت به شرایط زندگی شان میشود و به تعبیری درگیر مقایسه ظاهر زندگی دیگران با باطن زندگی خود هستند و این میتواند تهدید کننده فضای خانوادگی و اجتماعی نیز باشد.
وی در همین ارتباط خاطر نشان کرد: حضور افراد در فضاهای مجازی سبب کاهش تعاملات فردی بویژه در بین افراد خانواده شده و طبق مطالعه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 95 داشته است، میانگین گفتگوی همسران با یکدیگر و فرزندانشان در هر شبانه روز حدود 17 دقیقه است که این رقم بسیار اندک و قابل تأمل است.