مشاور تغذیه و طب سنتی گفت: اولویت فعالیتهای روزانه، تامین انرژی لازم از طریق خوراکی های طبیعی و سالم است، در غیر اینصورت ذخایر بدن کاهش یافته و بافت های آن رو به تحلیل می رود.
به گزارش روابط عمومی ستاد ازدواج دانشجویی استان خراسان رضوی، در شانزدهمین همایش ویژه مجردین که در تالار دانشگاه علوم پزشکی برگزارشد، مهدی یار علّامی مشاور تغذیه و طب سنتی به موضوع « تغذیه و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانشجویان » اشاره کرد و گفت: برای آنکه دانشجویان بتوانند از آرامش روحی و روانی لازم جهت تحصیل برخوردار باشند، باید جسمی سالم داشته باشند و زمانیکه اختلالی در این جسم پدید می آید ناخودآگاه روان آنان نیز دچار اختلال شده و فرایند یادگیری متوقف می شود.
وی افزود: برای آنکه دانشجویان بتوانند از کیفیت مطالعه بهتری برخوردار باشند، معمولا به آنان توصیه می شود که ازخوردن مداوم لبنیات و شیرینی های مصنوعی همچون قند، شکلات و...خودداری کند و در مقابل از قندهای طبیعی مثل خرما، کشمش و عسل استفاده کرده و همینطور مقدار بسیار کمی « کندر» را در فهرست خوراکی های روزانه جای دهند.
این کارشناس طب سنتی همچنین با اشاره به چهار مزاج رایج در جامعه افزود: لازم است افراد با این مزاج ها ( گرم و تر، سرد وتر، گرم و خشک و سرد وخشک) آشنا شوند و بدانند که برای داشتن جسمی متعادل و به تبع آن روانی سالم چه موادی را مصرف و یا از برنامه غذایی خود حذف کنند که البته این حذف منحصر به مقطع زمانی خاصی است و لزوما به معنای حذف کامل آن از برنامه غذایی فرد نیست، بلکه فرد در بازه زمانی مشخصی آن را مصرف نمی کند تا بدنش به تعادل برسد و پس از رسیدن به این تعادل مجاز به مقدار مشخصی از آن خواهد بود.
علّامی به موضوع اختلالات خلقی و عصبی در جامعه امروز نیز اشاره کرد و گفت: علل مستعد کننده این اختلالات دو منشإ درونی و بیرونی است که منشا درونی آن به نوع تفکرات و احساسات ما مرتبط است و هرچه تفکر ما مثبت گرا تر باشد این اختلالات نیز کمتر است، اما منشا بیرونی متاثر از نوع تغذیه ما است که با اصلاح آن میتوانیم در اصلاح تفکرات و احساسات نیز موفق تر باشیم.
وی در همین ارتباط اضافه کرد: با توجه به اهمیت وعده صبحانه در تغذیه افراد، درصورتیکه فرصت صرف صبحانه نیست افراد و بویژه دانشجویان از دانه های مغذی همچون بادام و پسته و یا میوه هایی همچون انجیر و خرما که کالری بالا و طبیعی دارند استفاده کنند.
بخش پایانی این همایش به پاسخگویی به پرسش های داننشجویان اختصاص یافت.