معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در سال گذشته مقدمات راه اندازي مرکز فناوری های آموزشی و مرکز آموزش مهارت های بالینی و جراحی را ايجاد و به دنبال دريافت اعتبار بین المللی بر اساس سند چشم انداز 1404 مي باشد.
به گزارش وب دا؛ معاونت آموزشی دانشگاه برنامه آموزشی 9 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، فلوشیپ، پی اچ دی و فوق تخصص را در دانشگاه مشهد ارائه مي دهد.
بر اين اساس در معاونت آموزشي دانشگاه مشهد نسبت استاد به دانشجو 2/10 است؛ اما در برخی رشته ها با کمبود نیرو و در برخی گروه ها با مازاد نيرو مواجه است.
در این معاونت؛ توسعه متناسب با برنامه تحول آموزش برای سال آینده برنامه ریزی شده است؛ كه به عنوان یک برنامه ملی در گام چهارم برنامه تحول نظام سلامت و بر اساس تاکید دولت دنبال مي گردد.
معاونت آموزشي دانشگاه مشهد از نظر تحول کمی آموزش، به سطح مناسبی رسیده است و در برخی رشته مقاطع با مازاد ظرفیت آموزش دانشجویان مواجه مي باشد.
اين معاونت در تلاش جهت ارتقای آموزش کیفی و مبتنی کردن هر نوع توسعه ای بر اولویت ها و ماموریت های دانشگاه در سطح درون دانشگاهی، منطقه ای، آمایشی و ملی مي باشد.
معاونت آموزشي از سوی وزارت بهداشت پنج ماموریت ویژه توسعه و تعالی علوم اعصاب، علوم دندان پزشکی، علوم تغذیه، طب تسکینی و طب هنر در کل منطقه 9 آمايشي و خراسان بزرگ را بر عهده گرفته است.
معاونت آموزشي دانشگاه مشهد به عنوان دانشگاه مادر و ملی بیشترین بار را در خصوص ماموريت هاي محول شده بر دوش دارد.
اين معاونت به دنبال دستيابي موافقت وزارت بهداشت در خصوص ششمین ماموریت مورد نظر خود یعنی تکنولوژی و فناوری های آموزشی مي باشد.
دانشگاه مشهد به عنوان تنها قطب تکنولوژی آموزش در پزشکی کشور؛ تربيت دانشجوی تکنولوژی آموزشی در مقطع ارشد به شکل مجازی را بر عهده دارد.
معاونت آموزشي تلاش دارد تا بر اساس توانمندي هاي موجود در دانشگاه، در فضايي بیش از هزار و 100 متر (طبق مصوبه کمیته جانمایی دانشگاه، نظر ریاست دانشگاه و رئیس بیمارستان امام رضا(ع) )، مرکز فناوری های آموزشی و مرکز آموزش مهارت های بالینی و جراحی را در بخش سوانح قدیم بیمارستان امام رضا(ع) ایجاد كند.
توسعه اين فضا با افزودن طبقه زیر زمین بخش سوانح قديم بيمارستان امام رضا(ع) صورت خواهد گرفت که موجب ایجاد مرکز مهارت های بالینی و جراحی، مرکز آموزش مجازی، مرکز (Simulator) یا شبیه سازهای آموزشی جراحی و بالینی، وت لب، درای لب و اسکین لب خواهد شد.
اين فضا؛ مجموعه آموزشی گسترده اي برای آموزش های مهارتی در دانشگاه مشهد ایجاد و دستياران را با انجام آموزش های مهارت های جراحی با توانمندی و مهارت پایه بيشتري بر بالين بيمار حاضر مي كند.
بین المللی سازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد باید بصورت الگویی در سطح ملی باشد
اين معاونت تلاش دارد به کمک همه دانشگاه ها و اساتید توانا در دانشگاه های مختلف منطقه، این مرکز را جهت ارتقای آموزش های بالینی و جراحی دانشگاه تا انتهای سال آینده راه اندازی کند.
معاونت آموزشي دانشگاه در برنامه ریزی آینده خود در بحث بین المللی سازی به دنبال اجرای پروتکل های جذب دانشجوي خارجي و ايجاد تعاملات بین الملل موفق مي باشد.
اين معاونت در تلاش است تا در بخش پژوهش های بین بخشی و بین دانشگاهی بتواند عملکرد موفقی را ارائه داده و در توسعه رشته مقاطع، متناسب با اولویت ها در سطح کارگروه اقدام کند.
معاونت آموزشي در تكاپوي حركت به سمت معیارهای اعتبار بخشی دانشگاه های بین الملل است
اين خاستگاه از نگاه اين معاونت سیستم های اعتبار بخشی خاص خود را دارد؛ که به دنبال ايجاد کمیته اعتبار بخشی بین الملل در دانشگاه و بردن وجوه مختلف آموزشی و فرایندها به سمت جذب دانشجوی بین الملل است.
معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دنبال استفاده از پتانسل های جذب دانشجوی بین الملل خصوصا در کشورهای اسلامی با توجه به حضور بارگاه منور امام رضا(ع) در مشهد مي باشد.
اين معاونت در حال حاضر آموزش 250 دانشجوی بین الملل در رشته مقاطع مختلف (دکترای حرفه ای، تکمیلی، دستیاری و رشته های کارشناسی) را بر عهده دارد و به دنبال جذب تعداد بيشتر دانشجوي خارجي بر اساس مجوز افزایش اين دانشجويان تا سقف 30 درصد از سوي وزارت بهداشت است.
معاونت آموزشی موفق به تسهيل جذب دانشجوي بين الملل به دلیل ارائه پروتکل های شفاف در کارگروه بین المللی سازی و مدیریت بین الملل دانشگاه و قرار دادن تمام رشته های قابل ارائه در دانشگاه مشهد در سایتedeucation ایران شده است.
اين معاونت تلاش در جذب و استفاده از اساتید حاضر در خارج کشور به عنوان استاد مدعو و ات جان پرفسور به صورت پاره وقت می باشد.
ارائه بورس های وزارت بهداشت تحت عنوان بورس تکمیلی رشته های پی اچ دی در دوره های شش ماه بر مبنای فراخوان براي 10 نفر در طی دوران پی اچ دی، شرکت در برنامه های فرصت های مطالعاتی مورد تائید دانشگاه براي اعضای هیات علمی و حضور در همایش های معتبر بین المللی و دوره هایی که ارتقای کیفی علمی و پژوهشی را به دنبال دارد از ديگر فعاليت هاي معاونت آموزشي در راستاي ارتقا سطح بین المللی دانشگاه است.
اين معاونت یکی از پیش شرط های لحاظ شده در فراخوان هاي جذب عضو هیات علمی را داشتن توانایی تسلط به زبان دوم مي داند
معاونت آموزشي، برنامه وزارت و شورای گسترش را در تشکیلات جدید بر بازنگری تشکیلات دانشگاه، هم افزایی گروه ها، استفاده از امکانات گروه ها و فعالیت های هم گروهی مي داند.
بر اين اساس اين معاونت به دنبال بزرگ تر كردن برخي گروه هاي آموزشي در دانشگاه است؛ تا بر اين اساس گروه ها بتوانند تعاملات بهتری به لحاظ آموزشی، پژوهشی و تجهیزاتی داشته باشند.
اين هم گروهي با توجه به اشتراك 50 درصدی گروه ها از نظر برنامه ها و اهداف آموزشی انجام مي شود تا قوي تر شدن گروه ها را به دنبال داشته باشد.
معاونت آموزشي به دنبال ادغام بسیاری از گروه های کوچک با گروه های بزرگتر جهت هم افزایی در آينده است و بر همين اساس پست های جدید بر مبنای آن چه که در سیستم وزارت بهداشت در نظر گرفته شده و بر مبنای گروه های بزرگی خواهد بود؛ که ذیل خود دیوی ژن ها و سکشن های قابل تعریفی دارند.
اين معاونت تدوین ساختار حوزه آموزش و نیازهای قسمت های مختلف آن را از مهمترين برنامه هاي پيش رو مي داند تا با مشخص شدن فرآیندهای آن، در راستای چشم انداز معرفی دانشگاه مشهد تا سال 1404 با عملکرد بین الملل حركت كند.
معاونت آموزشي بر اساس سند چشم انداز 1404 كه سه دانشگاه را در سند آمایش جغرافیایی توسعه آموزش عالی سلامت توانا در دريافت اعتبار بین الملل مي داند به دنبال موفقيت دانشگاه مشهد بر اساس پتانسیل این شهر مي باشد.
اين معاونت، اعضای هیات علمی توانمند دانشگاه مشهد را برای چهار سال آینده چشم اندازی مناسب در مسير اعتبار بخشی در سطح بین الملل مي داند.
معاونت آموزشي با توجه به پیر شدن جامعه ایران و ابتلا به بیماری های مزمن در سنین بالا، ايجاد درمان های نگهدارنده و تسکینی را مورد نياز مي داند و از اين رو تاكيد بر توسعه و تعالي طب تسكيني دارد.
اين معاونت استفاده از طب تسكيني را نياز بیماران سرطانی، بیماری های داخلی، مزمن، کلیوی و ریوی و بيماراني كه در مراحل آخر زندگی هستند جهت بازتوانی، بهبود، کمک، پشتیبانی و تسکین درد مي داند.
معاونت آموزشي در راستاي توسعه طب تسكيني؛ نگهداری از این گونه بیماران را کاری تخصصی مي داند؛ که به لحاظ فنی و تخصصی، سیستم های درمانی و بهداشتی بتوانند حمایت های خوبی را از این افراد داشته باشد.
معاونت آموزشی به دنبال ايجاد زنجیره طب تسکینی برای بیماران بر اساس پروتکل ها در بیمارستان، درمانگاه و منزل است
معاونت آموزشي تلاش دارد تا طب تسكيني را با حمايت و رشته های مرتبط با آنکولوژی، طب فیزیکی، فیزیوتراپی و توان بخشی، طب سنتی، طب چینی، روان پزشکی، گروه های معنویت گرا و روحانیون در دانشگاه پيش ببرد.
بر اين اساس این معاونت اقدام به برگزاري دوره های کوتاه مدت برای پزشکان عمومی جهت بیان مبانی طب تسکینی نموده و طرح درس هایی را برای کوریکولوم پزشکی عمومی تدوین كرده است.
به دنبال تلاش هاي فوق اين معاونت آئین نامه ای برای کلینیک طب تسکینی پیشنهاد و با انجام فعاليت هاي ساختاری به دنبال تربیت نیرو در طب تسکینی با حمایت نهادهای برون دانشگاهی خصوصا خیرین است.
معاونت آموزشي به دنبال ایجاد مرکز جامع بازتوانی است؛ تا طب تسکینی در این مرکز به شکل بیمارستانی با سیستم درمانگاهی و بستری ايجاد شود.
با ايجاد اين مركز بیمارانی که کار تخصصی و فوق تخصصی خود را تمام کرده اند و باید به منزل بازگردند، شرایط تحت حاد خود را در این مرکز که دارای سیستم های نگهدارنده و تسکین درد است مي گذرانند.
این معاونت در این راستا تلاش دارد تا بیمار را پس ازحضور در مركز جامع بازتواني در شرایط ثابت به منزل فرستاده و تحت نظارت تیم های پرستاری، حمایتی، روحی، روانی، بازتوانی، سیستم های فیزیوتراپی و توان بخشی قرار دهد.
معاونت آموزشی تا كنون موفق به برگزاري جلسات متعددی در کارگروه طب تسکینی، نوشتن آئین نامه راه اندازی کلینیک، رایزنی با خیرین و ايجاد کلینیک های چند وجهی در بیمارستان امام رضا(ع) و امید شده است.
معاونت آموزشي در حوزه توسعه و تعالي طب هنر كه متولی آن دانشکده علوم پزشکی نیشابور مي باشد نيز حمايت هاي لازم را داشته است.
برگزاري همایش هنر و سلامت در بهار 97 در نیشابور با حضور انواع فیلم ها، تولیدات و محصولات هنری مرتبط با سلامت، ايجاد مقاطع رشته هایی مرتبط با طب هنر از جمله هنر درمانی، سینمای سلامت، برگزاري دوره های کوتاه مدت هنر درمانی و همایش های متعدد ملی از جمله اقدامات در راستاي طب هنر مي باشد.
معاونت آموزشي به همت کارگروه توسعه و تعالی علوم دندانپزشکی از طریق سامانه طراحی شده موفق به هماهنگی بین دانشکده ها و دانشگاه های دندانپزشکی و هماهنگي بین بخشی در سطح کشور شده است.
اين معاونت همچنين موفق به بازنگری کوریکولوم دندانپزشکی عمومی و تدوین کتاب مرجع دندان پزشکی با همکاری قطب تکنولوژی و دبیر خانه تخصصی دندان پزشکی شده است.
در ادامه فضای دانشکده دندان پزشكي مشهد توسعه و حدود 120 یونیت دندانپزشکی در حال اضافه شدن تدريجي به اين مجموعه است.
دانشكده دندان پزشكي مشهد در فضاي توسعه اي ديده شده داراي چهار آزمایشگاه و کلاس های جدید خواهد شد.
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشكي مشهد دارای فعالیت های جانبی است که به صورت مرسوم هر ساله جهت انجام آن اقدام مي كند.
اين معاونت نظارت بر عملکرد و فعالیت ها و برنامه های آموزشی در سطح دانشگاه را از طریق شوراهای عالی در حوزه آموزش (شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی) انجام مي دهد و در حقيقت در حوزه رشته مقاطع با مجوز و عملکرد این شوراها کار خود را پیش می برد.
نظارت بر فرآیندهای آموزشی و درخواست های خاص از طریق شوراهای عالی در حوزه آموزش مدیریت می شود
دبیر خانه هیات جذب در این معاونت به عنوان یکی از واحدهای ذیل حوزه آموزش به جذب هیات علمی علاقمند و توانا در حوزه علمی، دارای صلاحیت اخلاقی و حرفه ای لازم در کسوت هیات علمی مي پردازد.
این دبیر خانه دو کارگروه در زير مجموعه خود دارد؛ که در سال گذشته نیز به تمامی پرونده ها و درخواست ها رسيدگي كرده است.
کارگروه صلاحیت عمومی، بررسی وضعیت فرد متقاضی را برای جذب در مراحل مختلف استخدامی و ارتقا از نظر اخلاق و رفتار حرفه ای، شئونات آموزشی و صلاحیت عمومی انجام مي دهد.
این کارگروه در حالی که در سال گذشته بسیار فعال بوده و هر هفته تعداد زیادی از پرونده هاي مورد نظر را بررسی کرده است امور برخی دانشگاه های منطقه و دانشکده های قطب (دانشکده علوم پزشکی نیشابور، دانشگاه تربت حیدریه و دانشکده تربت جام ) را پیش می برد.
کارگروه بررسی صلاحیت های علمی نیز در هیات جذب فعالیت های خود را انجام می دهد و در نهایت اين هیات جذب است؛ كه جهت انتخاب عضو هیات علمی در قالبهای مختلف استخدامی، قراردادی، تعهدی، پیمانی، تبدیل وضعیت و استخدامی تصمیم گیری می کند.
اين دبير خانه در سال آینده نیز جذب هیات علمی را بر اساس مستندات و طبق آئین نامه ها پيش خواهد برد تا مهمترین رکن آموزش یعنی اساتید را از بین بهترین ها به لحاظ اخلاق حرفه ای و علمی انتخاب كند.
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال حاضر دارای 852 عضو هیات علمی است؛ اما در برخی از گروه ها احساس کمبود عضو هیأت علمي وجود دارد.
این معاونت در نظر دارد تا طی سالیان آینده تخصيص هيأت علمي خود را بر اساس بار آموزشي و تعداد مخاطبان آموزشی هر بخش؛ که شامل رده های مختلف فراگیران در رشته های تحصیلات تکمیلی مي باشد محاسبه كند.
معاونت آموزشی بر اين اساس تلاش دارد تا پست هایی که بنا است به تشکیلات دانشگاه افزوده شوند و يا مجوز پست هایی که اخذ شده است را مصروف بخش هایی کند؛ که از نظر آموزشی، فعالیتی بارزتر و متناسب با آئین نامه ها داشته اند.
معاونت آموزشي سیستم های مختلف رصد فعالیت های آموزشی را در بخش ها در دست اقدام دارد
این معاونت، آموزش را از پژوهش جدا نشدنی می داند و تلاش دارد در بخش هایی که مرتبط به محیط درمانی است آموزش نيز حضور داشته باشد.
معاونت آموزشی معتقد است بار اصلی در دانشگاه بر اساس وضعیت و فعالیت آموزشی گروه ها در نظر گرفته مي شود و از اين جهت به دنبال جذب هيأت علمي عمدتا برای فعالیت آموزشی است.