معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: مراکز تحقیقاتی کشور در دوران همه گیری ویروس کرونا تلاش های گسترده ای داشتند و در این مدت مراحل مطالعه و تولید 12 واکسن به اجرا در آمد که از این تعداد شش یا هفت مورد وارد چرخه مصرف شده است و یا مراحل نهایی تولید را طی می کند.
به گزارش وب دا، دکتر یونس پناهی در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه همزمان با پاندمی کرونا، نقش تحقیقات و پژوهش بیش از پیش مشخص شد اظهار کرد: در این دوره کشورهایی که در حوزه پژوهش فعالیت بیشتری داشتند توانستند در مدت زمان کوتاهی این بیماری را مدیریت نمایند و کشورهایی که در این حوزه توانمند نبودند با خسارات و مشکلات زیادی روبرو شدند.
وی با تاکید بر اینکه در معاونت های تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور باید سازو کار رسیدن یک ایده به محصول فراهم شود تا اگر نخبه ای ایده ای را ارائه داد بدون فوت وقت قابلیت اجرایی داشته باشد اظهار کرد: در این راستا ارتباط بسیار خوبی میان معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو شکل گرفته است تا بتوان با برنامه ریزی و انجام فرایند اداری دریافت مجوزها، نخبگان با آسودگی خاطر بیشتری نسبت به تولید دانش اقدام نمایند.
تولید دانش های فناورانه در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه باید در برنامه تحقیقاتی کلان کشور قرار گیرد
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه باید در برنامه تحقیقاتی کلان کشور به سمت تولید دانش های فناورانه در راستای نیازهای جامعه حرکت نمود اظهار کرد: دانش، زمانی اثر گذار است که تبدیل به محصول و ثروت ملی شود و تولید سازوکارهای شغلی نماید که این اقدام در دانشگاه های نسل چهارم محقق می شود.
دکتر پناهی با بیان اینکه تحقیقات در حوزه سلامت به دلیل ارتباط مستقیم با انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است خاطر نشان کرد:تحقیقات اگر درست انجام شود می تواند موجب ارتقاء و بهبود سطح سلامت جامعه و اگر با برنامه شکل نگیرد می تواند موجب رکود سطح سلامت شود و به همین دلیل معقول و منطقی است که تحقیقات در حوزه سلامت توام با یک برنامه پیش برود.
وی با بیان اینکه مهمترین ماموریت تحقیقات در حوزه سلامت، پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه سلامت است خاطرنشان کرد: در راستای ارتقاء و پاسخگویی به نیازهای جامعه لازم است، دانشگاه های علوم پزشکی کشور در کنار موضوع آموزش و پژوهش به سمت تحقیقات تولید دانش های فناورانه ، حرکت نمایند.
رییس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه دانش زمانی اثر گذار است که تبدیل به محصول و ثروت ملی شود و تولید سازوکارهای شغلی نماید که این اقدام در دانشگاه های نسل چهارم محقق می شود.تصریح کرد: اجرای تحقیقات کاربردی مهمترین رویکرد حوزه تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت است و خوشبختانه ابزار تحقق این برنامه که همان مراکز تحقیقاتی هستند در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور وجود دارد.
دکتر پناهی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 800 مرکز تحقیقاتی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور فعال است خاطر نشان کرد: باید تمامی مراکز تحقیقاتی در راستای تامین نیازهای سلامت جامعه و کاربردی نمودن پژوهش ها گام بردارند و اگر در این زمینه اهدافی برای برخی مراکز تعیین نشده است باید تقویت شود.
وی با اشاره به محدودیت منابع اظهار کرد: باید اولویت های پژوهشی در تمامی دانشگاه ها تعریف شود و بودجه های پژوهشی در اختیار پژوهشگران توزیع شود تا بتوان ضمن استفاده از ظرفیت افراد نخبه و بکارگیری آنها، در مسیر دستیابی به اهداف دانشگاه های نسل سوم و چهارم گام برداریم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ایجاد شبکه ها و قطب های تحقیقاتی در میان دانشگاه های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: یک دانشگاه محصول محور باید مراکز تحقیقاتی خود را به صورت شبکه ای مدیریت نماید تا بتوان متناسب با نیازهای سلامت کشور فعالیت کنند.
دکتر پناهی با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی علاوه بر ارتباط با سایر مراکز تحقیقاتی سطح کشور باید با سایر کشورها نیز ارتباط پژوهشی داشته باشند و نسبت به توسعه پژوهش های میان رشته ای با سایر سازمان ها نیز تلاش نمایند تصریح کرد: باید تمرکز بر تقویت شرکت های دانش بنیان و بهبود و ارتقاء پارک های فناوری در سطح دانشگاه ها صورت گیرد.