نخستین همایش ملی روش تفکر و خلاقیت شناسی در آموزش علوم پزشکی و چهارمین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی و نوآوری(TRIZ) در آموزش روز یکشنبه در مشهد برگزار شد.
به گزارش وب دا ، طی این همایش دو روزه ( نوزدهم و بیستم شهریور ماه ) که در پردیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود حدود 50 سخنرانی و 160 مقاله در قالب پوستر در زمینه خلاقیت و نوآوری ارائه می شود.
دبیر علمی نخستین همایش روش تفکر و خلاقیت شناسی در آموزش علوم پزشکی گفت: خلاقیت و نوآوری شامل تفکر خلاق و نقاده است که همراه با هم ایده های جدید و خلق آثار را پدید می آورند.
دکتر مهدی فتحی افزود: بحث خلاقیت و نوآوری وقتی با هم ترکیب می شوند موضوع کاربرد مهندسی علوم را مطرح می سازند که مخفف آن عبارت لاتین TRIZ است.
وی با بیان اینکه فرآیند تولید نیازمند تفکر نقاد و خلاق است گفت: این تفکر می تواند تمام حیطه ها نظیر علوم، صنعت و اجتماع را در برگیرد.
او بیان کرد: از سال 88 کنفرانسهای ملی خلاقیت و نوآوری در مشهد در حال برگزاری است و چهارمین کنفرانس در زمینه خلاقیت، اولین همایش ملی خلاقیت در آموزش پزشکی است که توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد برپا می شود.
دکتر فتحی اظهار داشت: از طریق این کنفرانسها شرکت کنندگان که شامل استادان، دانشجویان و سایر علاقه مندان در بخشهای مختلف هستند می توانند فرآیندهای خلاق را در آموزش پزشکی و نظام آموزش و پرورش کسب کرده و در روشهای سنتی آموزش تغییراتی ایجاد کنند.
دبیر علمی نخستین همایش روش تفکر و خلاقیت شناسی در آموزش پزشکی با بیان اینکه افزون بر 200 مقاله در قالب سخنرانی و پوستر در این همایش ارائه می شود افزود: خلاقیت در بستر آینده پژوهی، رابطه خلاقیت هیجانی و سرمایه های روانشناختی دانشجویان، رابطه سبکهای تفکر و خلاقیت در دانشجویان ممتاز و استفاده از 40 اصل تریز در آموزش کارآفرینی از جمله محورهای این همایش است.
وی نقش متغیرهای سازمانی در افزایش خلاقیت سازمان، بررسی میزان هوش اخلاقی مدیران و تاثیر آن بر عملکرد سازمان، معرفی مهمترین ابزار پرورش خلاقیت در سازمان و بررسی رابطه بین توانمندسازی سازمانی و میزان خلاقیت کارکنان را از دیگر محورهای این همایش عنوان کرد