مسئول سامانه پاسخگویی به سؤالات کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تعداد تماسهای روزانه با سامانه 191 با افزایش 47 درصدی همراه بوده و از 1500 به 2200 عدد در روز رسیده است.
دکتر زهرا اباصلتی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در روزهای گذشته آموزشهای بهروز و لازم را در خصوص نحوه پاسخگویی به سؤالات مرتبط با ویروس اومیکرون به کارشناسان مستقر در پشت خطوط سامانه 191 پاسخگویی به سؤالات کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتیم تا با آمادگی و اطلاعات کامل و کافی به این دست سؤالات پاسخ دهند.
وی با بیان اینکه علائم ویروس اومیکرون شبیه به سرماخوردگی بوده است، خاطرنشان کرد: از مردم میخواهیم که با مشاهده کوچکترین علائم به پزشک مراجعه کنند و این کار را به تأخیر نیندازند، و نیازی به مراجعه مستقیم به بیمارستان نیست.
دکتر اباصلتی با ذکر این نکته که از مجموع 2200 تماس روزانه با سامانه 191 پاسخگویی به سؤالات کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد 1600 مورد آن و معادل 73 درصد تماسهای روزانه در خصوص واکسن کرونا بوده است و 600 مورد مابقی که 27 درصد میشوددر خصوص بیماری کرونا بوده است، تأکید کرد: در حال حاضر در تماسهای روزانه با سامانه 191 پاسخگویی به سؤالات کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمار بالایی در خصوص ویروس اومیکرون نداریم، اما توصیه ما در روزهای سرد فصل زمستان این است که هر علائمی را کرونا ببینند، زیرا در این فصل 3 بیماری سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا را با هم داریم و علائم هر 3 بیماری هم شبیه به هم هستند و به همین جهت میگوییم اگر مشکلی مشاهده کردند آن را کرونا بدانند و بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.
مسئول سامانه پاسخگویی به سؤالات کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در تماسهای مردم با سامانه 191 تأکید ویژه بر تزریق هرچه زودتر دُزهای اول، دوم و سوم واکسن کرونا داریم و از کسانی که هنوز برای دریافت دُز اول مراجعه نکردهاند و یا دُزهای دوم و سوم را به تأخیر انداختهاند میخواهیم که هرچهسریعتر جهت دریافت واکسن کرونا به واکسیناسیون کرونا مراجعه نمایند.
دکتر اباصلتی افزود: در حال حاضر 15 خط فعال با 45 نیرو در سامانه 191 فعال است و این نیروها در شیفت کاری 5 ساعته و از ساعت 7 تا 22 پاسخگوی سؤالات کرونایی مردم هستند و این آمادگی وجود دارد تا با شیوع ویروس اومیکرون و افزایش تماسهای مردم، تعداد نیرو و خط فعال در صورت نیاز 2 برابر شود.