معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امروزه سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامت، از سوی سازمان جهانی بهداشت مورد تاکید قرار گرفته و در کنار ابعاد سلامت جسمی، روحی و اجتماعی در اکثر مدلهای سلامتی به این بعد هم توجه می شود چرا که تامین این بعد از سلامتی باعث ارتقای سایر ابعاد سلامت نیز خواهد شد.
به گزارش وب دا، دکتر حمیدرضا قربان زاده در نشست آموزشی«سلامت معنوی درکودکان» با بیان اینکه معارف دینی ما بیشترین ظرفیت را در تدوین سازوکارهای سلامت معنوی دارد، افزود: علیرغم اهمیت سلامت معنوی، متاسفانه در جامعه و نظام بهداشت توجه کمی به آن شده و این امر به عنوان یک خلا اساسی در سیستم نظام بهداشت کشور مطرح است.
در ادامه دکتر مریم صف آرا استاد و پژوهشگر سلامت معنوی و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت: دستیابی به سلامت معنوی جنبه ای از تکامل انسان است و تفاوت هایی در سلامت معنوی کودکان با بزرگسالان دیده می شود.
وی اظهار کرد: معنویت پدیدهای جهانی است و از ابتداي خلقت بشر همواره در هنگام بیماریها به ویژه در بیماریهاي صعب العالج که فرد از خدمات درمانی ناامید شده است بعد معنوي سلامت بیشتر نمایان شده و اهمیت بیشتري می یابد.
دکتر صف آرا سلامت معنوی در کودکان را به مفهوم افزایش اگاهی، تجربه درونی از شگفتی ها، کنجکاوی، باور به وجود یک نیروی قوی دانست و گفت: ابعاد سلامت معنوی در کودکان در سه بعد احساسی، رابطه ای و وجودی طبقه بندی می شود و عوامل مهم تاثیر گذار بر سلامت معنوی کودکان بستر فرهنگی-اجتماعی کودک، تجربیات خود کودکان، ارتباط انها با دیگران، رفتارهای والدین و رسانه و پیامدهای سلامت معنوی شامل طیف وسیعی از برایندهای مثبت است.
در این نشست به مباحثی همچون مفهوم شناسی معنویت، مفهومشناسی سلامت معنوی، تعریف سلامت معنوی، شاخصهها و مبانی سلامت معنوی کودکان ارائه و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.