عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افت عملکرد ارتباطی و اجتماعی را از مضرات استفاده طولانی مدت از رایانه در کودکان برشمرد .
به گزارش وب دا ، دکتر ابراهیم عبدالهیان با اشاره به اینکه مهمترین عامل تعیین کننده تاثیر منفی و یا مثبت رایانه بر روی رفتار کودک و نوجوان مدت زمان استفاده از آن می باشد اظهار داشت : کودکی که ساعات طولانی از روز را از رایانه استفاده می کند ازسایر فعالیت های لازم برای رشد مانند فعالیت های تحصیلی ، ارتباطی و اجتماعی عقب می ماند ودر زمان های طولانی می تواند منجر به چاقی ، افت عملکرد ارتباطی و اجتماعی و افزایش احساس تنهایی و افسردگی شود.
دانشیار روان پزشكي كودكان ونوجوانان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تاثیر بازیهای رایانه ای نیز خاطر نشان کرد : استفاده از بازی های خشن رایانه ای به خصوص در کودکانی که از نظر سرشتی یا محیط خانوادگی مستعد پرخاشگری و یا اختلافات رفتاری هستند ، با افزایش پرخاشگری همراه است.
فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه نظارت و راهنمایی والدین نقش مهمی در پیشگیری از اثرات سوء استفاده از رایانه در کودکان و نوجوانان دارد افزود: چنانچه از رایانه برای برنامه های صحیح آموزشی استفاده شود فرصتی را برای خلق کردن و اکتشاف در اختیار کودک قرار می دهد.
دکتر ابراهیم عبداللهیان در ادامه اظهار داشت :استفاده از نرم افزارهای متناسب با سطح رشدی کودک فرصتی را برای تفکر ، اکتشاف و به دست آوردن پاسخ در اختیار کودک قرار می دهد و قدرت تفکر و خلاقیت او را شکوفا می کند.
عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد : استفاده از رایانه به خصوص می تواند برای کودکان و دانش آموزانی که محدودیت ، ناتوانی و یا نیازهای خاصی دارند از جمله کودکانی که با مشکل یادگیری ، اختلالات رفتاری خفیف و یا مشکل توجه و تمرکز ، شنوایی ، تکلمی مواجه هستند می تواند مفید باشد.