با پايان يافتن فصل امتحانات کودکان و نوجوانان، دغدغه والدين براي پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان افزايش مي يابد.
به گزارش وب دا، در اين فصل، عده اي از والدين به دنبال نام نويسي فرزندانشان در برنامه هاي ورزشي، آموزشي و فرهنگي هستند اما برخي از والدين هم بي توجه از اين فرصت پيش آمده براي افزايش خلاقيت و توانايي فرزندانشان، با خريد بازي هاي رايانه اي سعي مي کنند اوقات فراغت فرزندشان را در منزل پر کنند.
بی تردید استفاده طولاني مدت از بازی های رایانه ای یا اینترنت، كودكان و نوجوانان را از فعالیت های مفید و سازنده ای مانند فعالیت های درسی، ورزش كردن و ارتباط با دوستان و والدین، باز می دارد.
عضو مرکز تحقيقات روانپزشکي و علوم رفتاري دانشگاه علوم پزشکي مشهد در اين زمينه مي گويد:کودکی که ساعات طولانی از روزخود را با رايانه مي گذراند ازسایر فعالیت های لازم برای رشد مانند فعالیت های تحصیلی، ارتباطی و اجتماعی عقب می ماند.
دکتر ابرهيم عبداللهيان اظهار مي دارد که: استفاده زیاد و کنترل نشده از کامپیوتر در زمان های طولانی می تواند منجر به چاقی، افت عملکرد ارتباطی و اجتماعی و افزایش احساس تنهایی و افسردگی شود.
همچنين استفاده از بازی های خشن کامپیوتری به خصوص در کودکانی که از نظر سرشتی یا محیط خانوادگی مستعد پرخاشگری و یا اختلافات رفتاری هستند،با افزایش پرخاشگری همراه است.
استفاده اصولي از رايانه فرصتي براي خلق کردن و اکتشاف
اما اين فوق تخصص روانپزشکي کودکان و نوجوانان معتقد است که چنانچه استفاده از رايانه در قالب برنامه هاي آموزشي وبا کنترل والدين همراه باشد مي تواند فرصتي براي خلق کردن و اکتشاف براي کودکان و نوجوانان باشد.
فعالیتهای کامپیوتری مورد استفاده توسط کودک باید به نوعی باشد که باعث افزایش خلاقیت و انگیزه او شود و به او فرصتی برای بازی کردن ، کشف کردن و تجربه کردن بدهد، فعالیتهایی که پایان آن باز است و کودک قدرت انتخاب دارد.
نرم افزارهای گرافیکی می تواند برای کودک خیلی جالب باشد، چرا که اثر خودش را درمحیط امتحان می کند و انگیزه خلق تصاویر سمبلیک را در او بیدار می کند.
همچنين محتوای چیزهایی که بچه ها در رايانه استفاده می کنند باید محتواي معنادار در ارتباط با تجربیات خانه ، مدرسه و جامعه باشد.این فعالیت ها به کودک فرصت اکتشاف، تخیل و تصور کردن، تفکر ، انتخاب و تصمیم گیری و حل مسئله می دهد .
استفاده از نرم افزارهای متناسب با سطح رشدی کودکT فرصتی را برای تفکر ، اکتشاف و به دست آوردن پاسخ دراختیار کودک قرار می دهد و قدرت تفکر و خلاقیت او را شکوفا می کند.
همچنين دکتر مرتضي مدرس غروي عضو مرکز تحقيقات روانپزشکي و علوم رفتاري نيز به والدين توصيه کرد: زمان هایی را اختصاص دهید که درکنار کودک و نوجوان خود به یک فعالیت مشترک رايانه اي بپردازید و با آنها بازی ها و برنامه هایی را باز کرده و انجام دهید .این کار حداقل دو فایده دارد ، یکی آن که در زمانی که کودک دچار احساس ناکامی و شکست در برنامه ای شده در کنار او هستید و به او کمک می کنید و دیگر این که می توانید نظارتی روی کار او داشته باشید و در مورد بازیها و برنامه های مختلف با هم بحث و تبادل نظر کنيد.
وي تاکيد کرد: زمان استفاده از رايانه را برای فرزند خود محدود کنيد اگر قرار باشد کودک تمام وقت خود را صرف وسایل الکترونیکی چون کامپیوتر ، تلویزیون، پلی استیشن و موارد دیگر کند، دیگر زمانی را برای بازی های رو دررو و گروهی نخواهد داشت و این از آن جهت نگران کننده است که فرصت رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی را از کودک می گیرد .