عضو مرکز تحقيقات روانپزشکي و علوم رفتاري دانشگاه علوم پزشکي مشهد اظهار داشت: درمان و بازتواني کودکان مبتلا به اوتيسم نيازمند به صبر و پيگيري والدين و همکاري تيم هاي درماني در مدت زمان طولاني است.
به گزارش وب دا، دکتر عاطفه سلطاني فر با اشاره به اينکه پسران 4 تا 5 برابر بيشتر به اين اختلال مبتلا مي شوند اظهار داشت: ميزان وقوع اوتيسم (درخود ماندگي) هشت صدم درصد بوده و اين بيماري قبل از سه سالگي شروع مي شود و ممکن است در برخي موارد تا سنين بالاتر شناسايي نشود.
عضو هيات علمي گروه روانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد عوامل زيستي، ژنتيکي، ايمني، اختلالات مربوط به زمان تولد و بارداري، عصبي، شيميايي، اجتماعي و خانوادگي را از علل ابتلا به اين بيماري برشمرد و خاطر نشان کرد:کودکان مبتلا به اين بيماري، دلبستگي معمول به پدر و مادر و ساير افراد را نشان نمي دهند، تماس چشمي غير عادي (کمتر از حد معمول)يافته شايعي دارند و نمي توانند حالت رواني يا احساسات اطرافيان خود را دريابند.
دکتر سلطاني فر با بيان اينکه اختلالات ارتباط و زبان از ملاک هاي اساسي در بيماري اوتيسم است تصريح کرد:کودکان در خود مانده(اوتستيک)حتي در صورت دارا بودن ذخيره واژگان وسيع قادر به کنار هم چيدن جملات معنادار نيستندو فعاليت و بازي هاي اين کودکان بدون انعطاف، تکراري و يکنواخت است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد تصريح کرد: اين دسته از کودکان نسبت به محرک هاي حسي(مانند صدا و درد) واکنش شديدتر يا خفيف تر از حد معمول نشان مي دهند، تکلم اين کودکان حاوي پژواک کلام فوري و تاخيري مي باشد و ممکن است به طور انتخابي صحبتهاي خطاب به خود را ناشنيده بگيرند.
دکتر سلطاني فر افزود:در اين کودکان گاهي رفتارهاي آسيب به خويشتن مانند سر کوبيدن سر،گاز گرفتن، خراشيدن و کندن مو ديده مي شود.همچنين توجه کم، ناتواني کامل براي تمرکز بر روي يک تکليف، بي خوابي، مشکلات تغذيه اي و شب ادراري در کودکان در خود مانده شايع مي باشد.
عضو هيات علمي گروه روانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه اختلال اوتيسم سيري طولاني دارد اظهار داشت:کودکاني که با بهره هوشي بالاي 70 و آنهايي که تا سن 5 تا 7 سالگي از زبان ارتباطي استفاده کرده اند با احتمال بيشتري به شرايط مطلوب دست پيدا مي کنند.
دکتر سلطاني فر با اشاره به اينکه آموزش سازمان يافته در کلاس درس همراه با روش هاي رفتاري براي بسياري کودکان در خود مانده موثرترين درمان محسوب مي شوند تصريح کرد: آموزش دقيق والدين در مورد مفاهيم و مهارتهاي تعديل رفتار و رفع نگراني هاي آنها ممکن است سبب پيشرفت قابل ملاحظه کودک در زمينه هاي رفتاري، شناختي و اجتماعي شود.