چاپ

140.jpg - 15.62 kBعضو هیأت علمی گروه طب کار و توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اهمیت انتخاب کفش مناسب برای کودکان و دانش‌آموزان گفت: به دلیل آن‌که پای کودکان ساعات طولانی در کفش قرار دارد، رعایت اصول کفش استاندارد برای حفظ سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اسکلتی و حرکتی ضروری است.

دکتر محسن ظفرقاسم در گفت‌وگو با وب‌دا اظهار کرد: کفش استاندارد باید اندازه مناسب داشته باشد و طول آن حدود نیم تا یک سانتی‌متر فضای خالی جلوی انگشت شست را شامل شود. کفش‌های بیش از حد تنگ یا گشاد مشکلاتی همچون لغزش و اختلال در راه رفتن ایجاد می‌کنند. وی توصیه کرد کفش عصر یا پس از فعالیت امتحان شود، چرا که پاها در این زمان کمی متورم هستند.

این عضو هیأت علمی ادامه داد: کفش مناسب باید سبک، انعطاف‌پذیر و دارای جلوی نرم برای خم شدن باشد، در حالی که قسمت پاشنه باید محکم و پایدار طراحی شود. کفی کفش نیز باید صاف، نرم، ضدلغزش، قابل شست‌وشو و در صورت امکان قابل تعویض باشد. ارتفاع پاشنه نباید بیش از ۱ تا ۱.۵ سانتی‌متر باشد و رویه کفش از جنس قابل تنفس مانند چرم طبیعی یا پارچه تهیه شود.

وی با بیان اینکه سیستم بسته‌شدن کفش باید چسبی (Velcro) یا بنددار باشد، افزود: استفاده از دمپایی یا کفش‌های بدون پشت برای حضور روزمره در مدرسه توصیه نمی‌شود. همچنین کفش‌های نوک باریک یا پاشنه‌بلند برای کودکان ممنوع است و کفش دست دوم نیز به دلیل تغییر شکل متناسب با پای کودک قبلی مناسب استفاده نیست. والدین باید هر ۳ تا ۴ ماه یک‌بار در دوره رشد سریع، اندازه پای کودک را بررسی کنند.

دکتر ظفرقاسم در ادامه به نقش تجهیزات آموزشی استاندارد در سلامت دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: صندلی باید به گونه‌ای طراحی شود که کف پا کاملاً روی زمین قرار گیرد، زانوها زاویه ۹۰ درجه داشته باشند و پشتی صندلی از انحنای طبیعی ستون فقرات حمایت کند. ارتفاع میز نیز باید به‌گونه‌ای باشد که آرنج‌ها در زاویه ۹۰ تا ۱۰۰ درجه روی آن قرار گیرند و شانه‌ها در حالت طبیعی باشند.

وی افزود: نشیمن‌گاه باید کمی شیب‌دار و دارای پد نرم باشد، لبه صندلی فشار به ران وارد نکند و میز از سطح صاف و بدون انعکاس نور تشکیل شده باشد. فاصله چشم تا سطح میز یا کتاب باید حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر باشد و نمایشگر در سطح یا اندکی پایین‌تر از چشم قرار گیرد. همچنین بهتر است صندلی و میز قابل تنظیم باشند تا متناسب با رشد کودک تغییر کنند.

او در پایان بر اهمیت استراحت در حین فعالیت‌های آموزشی تأکید کرد و گفت: کودکان باید هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه از جای خود بلند شوند و کمی حرکت کنند. همچنین نور محیط باید کافی و متناسب با دست غالب کودک (از سمت چپ برای راست‌دست‌ها و از سمت راست برای چپ‌دست‌ها) تأمین شود.