چاپ

نشست تخصصی «سلامت معنوی» با حضور جمعی از اساتید، مدیران و اعضای هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد. در این نشست، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، با تأکید بر اهمیت سلامت معنوی به‌عنوان پایه و اساس سایر ابعاد سلامت، خواستار توجه جدی‌تر جامعه دانشگاهی به تربیت اخلاقی و معنوی دانشجویان شد.

به گزارش وب دا، حجت‌الاسلام مهدوی‌نسب، در سخنان خود اظهار داشت:سلامت معنوی، زیربنای همه سلامت‌هاست و اگر این بُعد در دانشگاه‌ها مغفول بماند، سایر ابعاد سلامت نیز دچار آسیب خواهد شد.

حجت‌الاسلام مهدوی‌نسب با اشاره به جایگاه علمی و اخلاقی اساتید دانشگاه گفت:انتخاب پیامبران از سوی خداوند و انتخاب اساتید در دانشگاه‌ها، هر دو با هدف هدایت و تربیت انسان‌ها صورت می‌گیرد. علم، زمانی ارزش دارد که در مسیر رشد معنوی و اخلاقی انسان به کار گرفته شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر لزوم تدوین برنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مشخص در حوزه سلامت معنوی خاطرنشان کرد:در شهری مقدس مانند مشهد و در کنار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، نباید سلامت معنوی امری فرعی تلقی شود. باید با نیت خالص، برنامه‌ریزی دقیق و اقدام عملی، این موضوع را در نظام آموزشی و فرهنگی دانشگاه نهادینه کنیم.

وی در ادامه از همراهی و تلاش جمعی از مدیران و اساتید دانشگاه در این زمینه قدردانی کرد و افزود:از دکتر شبستری رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد که با دغدغه و جدیت موضوع معنویت را پیگیری می‌کنند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

لزوم گنجاندن آموزش سلامت معنوی در برنامه درسی پزشکی

دکتر فاطمه محرری، عضو هیأت علمی گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رئیس دانشکده پزشکی، نیز در این نشست بر ضرورت توجه نظام‌مند به آموزش سلامت معنوی در دوره پزشکی عمومی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه دانشجویان پزشکی آشنایی کافی با معیارها و ابعاد سلامت معنوی ندارند، اظهار کرد:در حوزه‌های علمی، نگرشی و مهارتی، ضعف قابل توجهی در شناخت و ارزیابی مؤلفه‌های سلامت معنوی وجود دارد. بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند در شرح حال بیماران چه شاخص‌هایی را باید از منظر معنوی بررسی کنند.

دکتر محرری با اشاره به حضور موضوع سلامت معنوی در برخی دروس مانند «آداب پزشکی»، «اخلاق پزشکی» و «روان‌شناسی سلامت»، افزود:اگرچه در بخش‌هایی از کریکولوم پزشکی عمومی به این مبحث اشاره شده است، اما تاکنون به‌صورت ساختارمند و مستقل ارائه نشده است. برای اثربخشی آموزشی

نشست «سلامت معنوی» در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد

نشست تخصصی «سلامت معنوی» با حضور جمعی از اساتید، مدیران و اعضای هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد. در این نشست، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، با تأکید بر اهمیت سلامت معنوی به‌عنوان پایه و اساس سایر ابعاد سلامت، خواستار توجه جدی‌تر جامعه دانشگاهی به تربیت اخلاقی و معنوی دانشجویان شد.

به گزارش وب دا، حجت‌الاسلام مهدوی‌نسب، در سخنان خود اظهار داشت:سلامت معنوی، زیربنای همه سلامت‌هاست و اگر این بُعد در دانشگاه‌ها مغفول بماند، سایر ابعاد سلامت نیز دچار آسیب خواهد شد.

حجت‌الاسلام مهدوی‌نسب با اشاره به جایگاه علمی و اخلاقی اساتید دانشگاه گفت:انتخاب پیامبران از سوی خداوند و انتخاب اساتید در دانشگاه‌ها، هر دو با هدف هدایت و تربیت انسان‌ها صورت می‌گیرد. علم، زمانی ارزش دارد که در مسیر رشد معنوی و اخلاقی انسان به کار گرفته شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر لزوم تدوین برنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مشخص در حوزه سلامت معنوی خاطرنشان کرد:در شهری مقدس مانند مشهد و در کنار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، نباید سلامت معنوی امری فرعی تلقی شود. باید با نیت خالص، برنامه‌ریزی دقیق و اقدام عملی، این موضوع را در نظام آموزشی و فرهنگی دانشگاه نهادینه کنیم.

وی در ادامه از همراهی و تلاش جمعی از مدیران و اساتید دانشگاه در این زمینه قدردانی کرد و افزود:از دکتر شبستری رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد که با دغدغه و جدیت موضوع معنویت را پیگیری می‌کنند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

لزوم گنجاندن آموزش سلامت معنوی در برنامه درسی پزشکی

دکتر فاطمه محرری، عضو هیأت علمی گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رئیس دانشکده پزشکی، نیز در این نشست بر ضرورت توجه نظام‌مند به آموزش سلامت معنوی در دوره پزشکی عمومی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه دانشجویان پزشکی آشنایی کافی با معیارها و ابعاد سلامت معنوی ندارند، اظهار کرد:در حوزه‌های علمی، نگرشی و مهارتی، ضعف قابل توجهی در شناخت و ارزیابی مؤلفه‌های سلامت معنوی وجود دارد. بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند در شرح حال بیماران چه شاخص‌هایی را باید از منظر معنوی بررسی کنند.

دکتر محرری با اشاره به حضور موضوع سلامت معنوی در برخی دروس مانند «آداب پزشکی»، «اخلاق پزشکی» و «روان‌شناسی سلامت»، افزود:اگرچه در بخش‌هایی از کریکولوم پزشکی عمومی به این مبحث اشاره شده است، اما تاکنون به‌صورت ساختارمند و مستقل ارائه نشده است. برای اثربخشی آموزشی، لازم است درس سلامت معنوی با رویکردی کاربردی و عملی در مقاطع مناسب تحصیلی گنجانده شود.

وی با بیان اینکه سلامت معنوی نقش مهمی در درمان بیماران، به‌ویژه در حوزه روان‌پزشکی دارد، گفت:بیش از دو دهه است که در کشور، معنویت‌درمانی به عنوان یکی از رویکردهای درمانی در بیماران مزمن، مبتلایان به اختلالات شخصیتی و افرادی که با مشکلات شدید روانی و اخلاقی مواجه‌اند، مورد توجه قرار گرفته است. تجربه‌ها نشان داده که این شیوه می‌تواند به بیماران کمک کند تا ارتباط مؤثرتری با خود و دیگران برقرار کنند.

رئیس دانشکده پزشکی مشهد با تأکید بر لزوم نهادینه‌سازی مفاهیم سلامت معنوی در آموزش علوم پزشکی خاطرنشان کرد:ارائه آموزش‌های منسجم و کارگاهی در این حوزه، می‌تواند به پرورش پزشکانی بینجامد که علاوه بر درمان جسم، به سلامت روان و معنویت بیماران نیز توجه ویژه دارند.

سلامت معنوی، بعد فراموش‌شده نظام سلامت است

در ادامه دکتر فریدون عزیزی، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص غدد، با اشاره به تجربه شخصی خود در آشنایی با مفهوم سلامت معنوی گفت: حدود ۲۵ سال پیش در یکی از نشست‌های علمی خارج از کشور برای نخستین بار با واژه Spiritual Health مواجه شدم. این موضوع برای من که سال‌ها در حوزه آموزش و پژوهش پزشکی فعالیت داشتم، بسیار جالب و تأمل‌برانگیز بود.

وی افزود: مطالعات بعدی و تجربیات حرفه‌ای من را به این باور رساند که سلامت معنوی نه‌تنها یک مؤلفه نظری، بلکه واقعیتی علمی و بالینی است که باید در نظام سلامت کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.

دکتر عزیزی با اشاره به دیدگاه سازمان جهانی بهداشت (WHO) اظهار داشت: هرچند در تعریف اولیه سازمان جهانی بهداشت، سلامت به عنوان رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی معرفی شده است، اما شواهد علمی و تجربی نشان می‌دهد که سلامت معنوی نیز بُعد جدایی‌ناپذیر از سلامت انسان است.

وی در توضیح مفهوم سلامت معنوی گفت: سلامت معنوی به درک انسان از هدف زندگی، نظام ارزشی و ارتباط با قدرتی برتر اشاره دارد. در نگاه اسلامی، این بُعد با توحید، خلیفه‌الله بودن انسان و رسیدن به اطمینان قلبی پیوند دارد؛ همان‌گونه که قرآن کریم می‌فرماید: أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ.

به گفته این استاد ممتاز، سلامت معنوی به طور مستقیم با سلامت جسمی و روانی در ارتباط است. وی تصریح کرد:باورهای معنوی می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند، فشار خون را کاهش دهند و تاب‌آوری فرد را در برابر مشکلات زندگی افزایش دهند. تحقیقات نشان داده‌اند که افراد دارای اعتقادات قوی‌تر، از سلامت قلبی بهتری برخوردارند و امید به زندگی بالاتری دارند.

دکتر عزیزی تأکید کرد: در بسیاری از کشورها، مداخلات مبتنی بر معنویت به عنوان مکمل درمان‌های پزشکی در نظر گرفته می‌شود و نتایج مثبتی در کاهش اضطراب و افسردگی نشان داده است.

این عضو برجسته فرهنگستان علوم پزشکی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه سلامت معنوی باید به عنوان یک «عامل تعیین‌کننده سلامت» شناخته شود، افزود:تا زمانی که در آموزش پزشکی، بعد معنوی سلامت را نادیده بگیریم، در تحقق شعار سلامت برای همه موفق نخواهیم بود. سلامت معنوی فقط یک موضوع ایدئولوژیک نیست، بلکه متغیری قابل اندازه‌گیری با پیامدهای بالینی مشخص است.

او تأکید کرد: نسل آینده پزشکان باید بتوانند بیمار را به‌صورت یک کل ببینند؛ یعنی سلامت را در چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی درک و ارزیابی کنند. این امر نیازمند بازنگری در سرفصل‌های درسی و افزودن آموزش سلامت معنوی در برنامه آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

 

نشست «سلامت معنوی» در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد

نشست تخصصی «سلامت معنوی» با حضور جمعی از اساتید، مدیران و اعضای هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد. در این نشست، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، با تأکید بر اهمیت سلامت معنوی به‌عنوان پایه و اساس سایر ابعاد سلامت، خواستار توجه جدی‌تر جامعه دانشگاهی به تربیت اخلاقی و معنوی دانشجویان شد.

به گزارش وب دا، حجت‌الاسلام مهدوی‌نسب، در سخنان خود اظهار داشت:سلامت معنوی، زیربنای همه سلامت‌هاست و اگر این بُعد در دانشگاه‌ها مغفول بماند، سایر ابعاد سلامت نیز دچار آسیب خواهد شد.

حجت‌الاسلام مهدوی‌نسب با اشاره به جایگاه علمی و اخلاقی اساتید دانشگاه گفت:انتخاب پیامبران از سوی خداوند و انتخاب اساتید در دانشگاه‌ها، هر دو با هدف هدایت و تربیت انسان‌ها صورت می‌گیرد. علم، زمانی ارزش دارد که در مسیر رشد معنوی و اخلاقی انسان به کار گرفته شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر لزوم تدوین برنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مشخص در حوزه سلامت معنوی خاطرنشان کرد:در شهری مقدس مانند مشهد و در کنار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، نباید سلامت معنوی امری فرعی تلقی شود. باید با نیت خالص، برنامه‌ریزی دقیق و اقدام عملی، این موضوع را در نظام آموزشی و فرهنگی دانشگاه نهادینه کنیم.

وی در ادامه از همراهی و تلاش جمعی از مدیران و اساتید دانشگاه در این زمینه قدردانی کرد و افزود:از دکتر شبستری رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد که با دغدغه و جدیت موضوع معنویت را پیگیری می‌کنند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

لزوم گنجاندن آموزش سلامت معنوی در برنامه درسی پزشکی

دکتر فاطمه محرری، عضو هیأت علمی گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رئیس دانشکده پزشکی، نیز در این نشست بر ضرورت توجه نظام‌مند به آموزش سلامت معنوی در دوره پزشکی عمومی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه دانشجویان پزشکی آشنایی کافی با معیارها و ابعاد سلامت معنوی ندارند، اظهار کرد:در حوزه‌های علمی، نگرشی و مهارتی، ضعف قابل توجهی در شناخت و ارزیابی مؤلفه‌های سلامت معنوی وجود دارد. بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند در شرح حال بیماران چه شاخص‌هایی را باید از منظر معنوی بررسی کنند.

دکتر محرری با اشاره به حضور موضوع سلامت معنوی در برخی دروس مانند «آداب پزشکی»، «اخلاق پزشکی» و «روان‌شناسی سلامت»، افزود:اگرچه در بخش‌هایی از کریکولوم پزشکی عمومی به این مبحث اشاره شده است، اما تاکنون به‌صورت ساختارمند و مستقل ارائه نشده است. برای اثربخشی آموزشی، لازم است درس سلامت معنوی با رویکردی کاربردی و عملی در مقاطع مناسب تحصیلی گنجانده شود.

وی با بیان اینکه سلامت معنوی نقش مهمی در درمان بیماران، به‌ویژه در حوزه روان‌پزشکی دارد، گفت:بیش از دو دهه است که در کشور، معنویت‌درمانی به عنوان یکی از رویکردهای درمانی در بیماران مزمن، مبتلایان به اختلالات شخصیتی و افرادی که با مشکلات شدید روانی و اخلاقی مواجه‌اند، مورد توجه قرار گرفته است. تجربه‌ها نشان داده که این شیوه می‌تواند به بیماران کمک کند تا ارتباط مؤثرتری با خود و دیگران برقرار کنند.

رئیس دانشکده پزشکی مشهد با تأکید بر لزوم نهادینه‌سازی مفاهیم سلامت معنوی در آموزش علوم پزشکی خاطرنشان کرد:ارائه آموزش‌های منسجم و کارگاهی در این حوزه، می‌تواند به پرورش پزشکانی بینجامد که علاوه بر درمان جسم، به سلامت روان و معنویت بیماران نیز توجه ویژه دارند.

سلامت معنوی، بعد فراموش‌شده نظام سلامت است

در ادامه دکتر فریدون عزیزی، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص غدد، با اشاره به تجربه شخصی خود در آشنایی با مفهوم سلامت معنوی گفت: حدود ۲۵ سال پیش در یکی از نشست‌های علمی خارج از کشور برای نخستین بار با واژه Spiritual Health مواجه شدم. این موضوع برای من که سال‌ها در حوزه آموزش و پژوهش پزشکی فعالیت داشتم، بسیار جالب و تأمل‌برانگیز بود.

وی افزود: مطالعات بعدی و تجربیات حرفه‌ای من را به این باور رساند که سلامت معنوی نه‌تنها یک مؤلفه نظری، بلکه واقعیتی علمی و بالینی است که باید در نظام سلامت کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.

دکتر عزیزی با اشاره به دیدگاه سازمان جهانی بهداشت (WHO) اظهار داشت: هرچند در تعریف اولیه سازمان جهانی بهداشت، سلامت به عنوان رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی معرفی شده است، اما شواهد علمی و تجربی نشان می‌دهد که سلامت معنوی نیز بُعد جدایی‌ناپذیر از سلامت انسان است.

وی در توضیح مفهوم سلامت معنوی گفت: سلامت معنوی به درک انسان از هدف زندگی، نظام ارزشی و ارتباط با قدرتی برتر اشاره دارد. در نگاه اسلامی، این بُعد با توحید، خلیفه‌الله بودن انسان و رسیدن به اطمینان قلبی پیوند دارد؛ همان‌گونه که قرآن کریم می‌فرماید: أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ.

به گفته این استاد ممتاز، سلامت معنوی به طور مستقیم با سلامت جسمی و روانی در ارتباط است. وی تصریح کرد:باورهای معنوی می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند، فشار خون را کاهش دهند و تاب‌آوری فرد را در برابر مشکلات زندگی افزایش دهند. تحقیقات نشان داده‌اند که افراد دارای اعتقادات قوی‌تر، از سلامت قلبی بهتری برخوردارند و امید به زندگی بالاتری دارند.

دکتر عزیزی تأکید کرد: در بسیاری از کشورها، مداخلات مبتنی بر معنویت به عنوان مکمل درمان‌های پزشکی در نظر گرفته می‌شود و نتایج مثبتی در کاهش اضطراب و افسردگی نشان داده است.

این عضو برجسته فرهنگستان علوم پزشکی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه سلامت معنوی باید به عنوان یک «عامل تعیین‌کننده سلامت» شناخته شود، افزود:تا زمانی که در آموزش پزشکی، بعد معنوی سلامت را نادیده بگیریم، در تحقق شعار سلامت برای همه موفق نخواهیم بود. سلامت معنوی فقط یک موضوع ایدئولوژیک نیست، بلکه متغیری قابل اندازه‌گیری با پیامدهای بالینی مشخص است.

او تأکید کرد: نسل آینده پزشکان باید بتوانند بیمار را به‌صورت یک کل ببینند؛ یعنی سلامت را در چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی درک و ارزیابی کنند. این امر نیازمند بازنگری در سرفصل‌های درسی و افزودن آموزش سلامت معنوی در برنامه آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

 

، لازم است درس سلامت معنوی با رویکردی کاربردی و عملی در مقاطع مناسب تحصیلی گنجانده شود.

وی با بیان اینکه سلامت معنوی نقش مهمی در درمان بیماران، به‌ویژه در حوزه روان‌پزشکی دارد، گفت:بیش از دو دهه است که در کشور، معنویت‌درمانی به عنوان یکی از رویکردهای درمانی در بیماران مزمن، مبتلایان به اختلالات شخصیتی و افرادی که با مشکلات شدید روانی و اخلاقی مواجه‌اند، مورد توجه قرار گرفته است. تجربه‌ها نشان داده که این شیوه می‌تواند به بیماران کمک کند تا ارتباط مؤثرتری با خود و دیگران برقرار کنند.

رئیس دانشکده پزشکی مشهد با تأکید بر لزوم نهادینه‌سازی مفاهیم سلامت معنوی در آموزش علوم پزشکی خاطرنشان کرد:ارائه آموزش‌های منسجم و کارگاهی در این حوزه، می‌تواند به پرورش پزشکانی بینجامد که علاوه بر درمان جسم، به سلامت روان و معنویت بیماران نیز توجه ویژه دارند.

سلامت معنوی، بعد فراموش‌شده نظام سلامت است

در ادامه دکتر فریدون عزیزی، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص غدد، با اشاره به تجربه شخصی خود در آشنایی با مفهوم سلامت معنوی گفت: حدود ۲۵ سال پیش در یکی از نشست‌های علمی خارج از کشور برای نخستین بار با واژه Spiritual Health مواجه شدم. این موضوع برای من که سال‌ها در حوزه آموزش و پژوهش پزشکی فعالیت داشتم، بسیار جالب و تأمل‌برانگیز بود.

وی افزود: مطالعات بعدی و تجربیات حرفه‌ای من را به این باور رساند که سلامت معنوی نه‌تنها یک مؤلفه نظری، بلکه واقعیتی علمی و بالینی است که باید در نظام سلامت کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.

دکتر عزیزی با اشاره به دیدگاه سازمان جهانی بهداشت (WHO) اظهار داشت: هرچند در تعریف اولیه سازمان جهانی بهداشت، سلامت به عنوان رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی معرفی شده است، اما شواهد علمی و تجربی نشان می‌دهد که سلامت معنوی نیز بُعد جدایی‌ناپذیر از سلامت انسان است.

وی در توضیح مفهوم سلامت معنوی گفت: سلامت معنوی به درک انسان از هدف زندگی، نظام ارزشی و ارتباط با قدرتی برتر اشاره دارد. در نگاه اسلامی، این بُعد با توحید، خلیفه‌الله بودن انسان و رسیدن به اطمینان قلبی پیوند دارد؛ همان‌گونه که قرآن کریم می‌فرماید: أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ.

به گفته این استاد ممتاز، سلامت معنوی به طور مستقیم با سلامت جسمی و روانی در ارتباط است. وی تصریح کرد:باورهای معنوی می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند، فشار خون را کاهش دهند و تاب‌آوری فرد را در برابر مشکلات زندگی افزایش دهند. تحقیقات نشان داده‌اند که افراد دارای اعتقادات قوی‌تر، از سلامت قلبی بهتری برخوردارند و امید به زندگی بالاتری دارند.

دکتر عزیزی تأکید کرد: در بسیاری از کشورها، مداخلات مبتنی بر معنویت به عنوان مکمل درمان‌های پزشکی در نظر گرفته می‌شود و نتایج مثبتی در کاهش اضطراب و افسردگی نشان داده است.

این عضو برجسته فرهنگستان علوم پزشکی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه سلامت معنوی باید به عنوان یک «عامل تعیین‌کننده سلامت» شناخته شود، افزود:تا زمانی که در آموزش پزشکی، بعد معنوی سلامت را نادیده بگیریم، در تحقق شعار سلامت برای همه موفق نخواهیم بود. سلامت معنوی فقط یک موضوع ایدئولوژیک نیست، بلکه متغیری قابل اندازه‌گیری با پیامدهای بالینی مشخص است.

او تأکید کرد: نسل آینده پزشکان باید بتوانند بیمار را به‌صورت یک کل ببینند؛ یعنی سلامت را در چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی درک و ارزیابی کنند. این امر نیازمند بازنگری در سرفصل‌های درسی و افزودن آموزش سلامت معنوی در برنامه آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

0172.jpg - 141.76 kB

0169.jpg - 121.08 kB

0170.jpg - 95.60 kB

0171.jpg - 127.35 kB