چاپ

50.jpg - 13.24 kBمدیر مرکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از اجرای طرح ملی غربالگری سلامت روان دانشجویان و دستیاران جدیدالورود با هدف ارتقای سلامت روان و شناسایی زودهنگام نیازهای روان‌شناختی خبر داد.

دکتر حمیده صمدی، در گفتگو با وب دا، در تشریح جزئیات این طرح اظهار داشت: هم‌زمان با فرآیند ثبت‌نام حضوری دانشجویان و دستیاران، طرح غربالگری سلامت روان از اول تا پانزدهم آبان‌ماه ۱۴۰۴ در تمامی دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی در حال اجراست.

وی افزود: این طرح با مشارکت مرکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی دانشجویان و در چارچوب برنامه کشوری ارتقای سلامت روان در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود. وی افزود: تا کنون بخش قابل توجهی از دانشجویان جدید در این طرح شرکت کرده‌اند که نتایج اولیه نشان می‌دهد استقبال گسترده‌ای از آن به عمل آمده است.

غربالگری علمی و محرمانه سلامت روان

مدیر مرکز مشاوره خاطرنشان کرد: در این طرح، هر دانشجو یک پرسشنامه استاندارد و علمی را تکمیل می‌کند که هدف اصلی آن، شناسایی زودهنگام علائم و مشکلات روان‌شناختی در بدو ورود به دانشگاه است.

به گفته وی، این پرسشنامه ابعاد متعددی از سلامت روان از جمله افسردگی، اضطراب، استرس، وسواس، مشکلات ارتباطی، اختلالات خواب و نشانه‌های روان‌تنی را ارزیابی می‌کند.

دکتر صمدی تأکید کرد: پاسخ‌های دانشجویان کاملاً محرمانه مورد تحلیل قرار می‌گیرد و در صورت نیاز، افراد به‌صورت تخصصی به روان‌شناس یا مشاور ارجاع داده می‌شوند تا خدمات روان‌درمانی لازم را دریافت کنند. هدف ما حمایت مستمر از دانشجویان است تا بتوانند با ذهنی آرام و متعادل مسیر علمی خود را ادامه دهند.

حضور فعال تمامی دانشکده‌ها در طرح ملی

بر اساس توضیحات مدیر مرکز مشاوره، طرح غربالگری سلامت روان به‌صورت هم‌زمان در همه دانشکده‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد از جمله پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، پرستاری، بهداشت، پیراپزشکی و طب سنتی در حال اجراست. لذا متقاضیان اجرای آزمون می‌توانند از طریق وبگاه رسمی مرکز مشاوره وزارت بهداشت به نشانی www.ccsm.behdasht.gov.ir نسبت به تکمیل پرسشنامه اقدام کنند.

دکتر صمدی در پایان با تأکید بر اهمیت مداخله‌های پیشگیرانه گفت: این غربالگری نخستین گام در نظام حمایت روانی دانشگاه از دانشجویان و دستیاران است. ما تلاش می‌کنیم هر دانشجو پیش از بروز مشکلات جدی روانی، مورد شناسایی و حمایت حرفه‌ای قرار گیرد تا سلامت روان به‌عنوان بنیادی‌ترین مؤلفه موفقیت علمی و اجتماعی، در محیط دانشگاهی نهادینه شود.