دکتر آذربایجانی در سلسله جلسات معرفتی اساتید، ضمن تأکید بر اهمیت موضوع تربیت و نقش آن در رشد همه جانبه ی ظرفیت های انسانی، شیوه های صحیح تربیتی بر پایه اصول و مبانی اسلامی را تشریح کرد.
به گزارش وب دا، مجموعه جلسات معرفتی اساتید هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی با موضوع "اصول تعلیم و تربیت اسلامی" در سالن شورای دانشکده پزشکی برگزار شد.
در این کارگاه سه روزه، دکتر آذربایجانی ضمن ارائه کلیاتی در خصوص چیستی تربیت اسلامی و اهداف آن، به تبیین شیوه های تربیتی بر اساس چهار مبنای هستی شناسی، انسان شناسی، معرفت شناسی و ارزش شناسی پرداخت و گفت: براساس این مبانی، می توان دو اصل تربیتی "تأثیر ظاهر بر باطن" و "تأثیرگذاری باطن بر ظاهر" را تعریف نمود که درهر یک از این اصول نیز، روش های تربیتی خاصی بکار گرفته می شود.
وی در توضیح اصل تربیتی "تأثیر ظاهر بر باطن" گفت: در این اصل، سه روش "تغییر ظاهر، تلقین به نفس و تحمیل به نفس" از طریق تأثیر گذاری بر افکار، احساسات و نیات فردی موجب تغییر در انسان می شود که البته این تغییرات بصورت تدریجی و در نتیجه ممارست فرد حاصل خواهد شد.
دکتر آذربایجانی در شرح اصل تربیتی "تأثیر باطن بر ظاهر" نیز گفت: روش "اعطای بینش" (دگرگون کردن تلقی و نگرش انسان نسبت به امور مختلف) و "دعوت به ایمان" از جمله روش های مورد استفاده در این اصل است که متأثر از تحولات درونی، تغییرات عمیقی را در ظاهر افراد ایجاد می کند.
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین، با بیان این نکته که بیش از 300 آیه در باب تفکر و تعقل در قرآن کریم ذکر شده افزود: این امر نشانگر اهمیت قدرت اندیشه و توجه به اختیار و اراده انسانی است که در موضوع "تعلیم و تربیت" اهمیتی دو چندان یافته و زمینه هدفگذاری و تعیین مسیر صحیح جهت نیل به اهداف را هموار می سازد.