166.jpg - 141.12 kBمدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نقش بیست‌ساله این حوزه در کنار بیش از هفتاد سال فعالیت دانشگاه گفت: روابط عمومی امروز نه‌تنها در حوزه اطلاع‌رسانی بلکه در فرهنگ‌سازی سلامت، تولید خبر، ثبت تاریخ شفاهی و مدیریت افکار عمومی نقشی محوری ایفا می‌کند.

دکتر محمد پهلوان کاشی در گفتگو با وب دا اظهار کرد: اگرچه دانشگاه بیش از هفتاد سال قدمت دارد، اما حضور روابط عمومی در آن مربوط به دو دهه گذشته است و در این مدت تلاش شده گام به گام مسیر ارتقا طی شود تا امروز بتوانیم پله‌ای تازه برای دانشگاه برداریم

وی با اشاره به جایگاه اطلاع‌رسانی افزود: امروز سایت دانشگاه روزانه بیش از ۲۰ هزار بازدید دارد و صفحه اول آن به تنهایی بیش از ۱۵۰ هزار صفحه فعال را پوشش می‌دهد. سرعت، امنیت و خدمات بصری سایت برای ما اهمیت زیادی داشت. آخرین تحول سایت مربوط به بیش از ده سال پیش بود و از دو سه سال قبل از حضور ما تقریباً به‌روزرسانی آن متوقف شده بود. خوشبختانه اکنون با همکاری مجموعه آی‌تی دانشگاه، طراحی جدید سایت انجام شده و بزودی با امکاناتی نظیر سرعت بالاتر، دسترسی‌پذیری بیشتر و خدمات‌محوری رونمایی خواهد شد.

او با اشاره به ظرفیت خبرگزاری داخلی دانشگاه گفت: وب‌دای دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیش از 14 سال است که به‌عنوان یک مرجع خبری مورد رجوع رسانه‌ها فعالیت می‌کند. این رسانه هر روز حداقل ده تا پانزده خبر تولیدی منتشر می‌کند و بعضاً بازدید برخی اخبار در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها به بیش از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار مورد می‌رسد. همین ظرفیت موجب شد خبرنامه دانشگاه با مجوز رسمی وزارت ارشاد راه‌اندازی شود که در کمتر از چند شماره به بیش از صد صفحه در ماه رسید و عملاً اولین نمونه رسمی در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه در ادامه با اشاره به برنامه تلویزیونی «پزشک شما» گفت: این برنامه در دوران کرونا با توجه به شرایط خاص، کمی از تب‌وتاب افتاد اما پس از فروکش کردن بحران دوباره به یک برند رسانه‌ای تبدیل شد. همکاران هیأت علمی دانشگاه برای حضور در این برنامه استقبال فراوانی نشان می‌دهند و این برنامه جزو پرمخاطب‌ترین تولیدات صداوسیما در استان است. علاوه بر این، همکاری‌هایی با شبکه‌های ملی مانند شبکه سه در قالب برنامه “طبیب” و شبکه‌های بین‌المللی همچون العالم و پرس‌تی‌وی نیز داشته‌ایم.

وی دهه پایانی صفر را یکی از پرکارترین مقاطع اطلاع‌رسانی توصیف کرد و افزود: در شرایط عادی ۳۰ درصد تخت‌های بیمارستانی ما به زائران و مسافران اختصاص می‌یابد، اما در این ایام این میزان چندین برابر می‌شود. اطلاع‌رسانی صحیح و هدایت بیماران به مراکز مختلف درمانی، پوشش فعالیت‌های گروه‌های جهادی و همکاری با رسانه‌ها در این بازه کمتر از ده روز به اندازه چند ماه فعالیت فشرده برای همکاران روابط عمومی است.

او ثبت تاریخ شفاهی را از دیگر وظایف جدی روابط عمومی دانست و بیان کرد: با بیش از ۳۰۰ نفر از اعضای هیأت علمی مصاحبه و خاطرات آن‌ها ثبت شده است. همچنین کتاب‌هایی از بزرگان دانشگاه همچون دکتر بلالی، دکتر قوام نصیری و استاد بهرامی تدوین و منتشر شده که حتی مورد تقدیر فرهنگستان علوم پزشکی کشور نیز قرار گرفت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به تجربه دوران کرونا گفت: بهترین دوره رسانه سلامت در کشور دوره کرونا بود؛ چراکه هم‌افزایی ملی شکل گرفت و رسانه توانست در فرهنگ‌سازی رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون موفق عمل کند. ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای مدعی، زودتر و مؤثرتر مردم را پای کار آورد و این نتیجه اعتمادسازی عمومی بود.

وی در پایان تأکید کرد: هماهنگی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی وظیفه اصلی روابط عمومی است. هر زمان که این یکپارچگی از کانال روابط عمومی شکل بگیرد، دستاوردهای بزرگی رقم خواهد خورد. امروز نیز اگر ظرفیت‌های قانونی برای فرهنگ‌سازی سلامت فعال شود، می‌توانیم هزینه‌های درمانی را کاهش دهیم و سطح بهداشت عمومی را ارتقا دهیم.

 

 

 

خبرهای روز

اطلاعات تماس سامانه خبری وب دا

Image
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، ساختمان قرشی
کد پستی :۹۱۷۷۸۹۹۱۹۱
نمابر: ۳۸۴۳۶۸۲۷ ۰۵۱
رایانامه :webda@mums.ac.ir
سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۲۱۹۱
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image