معاون آمورشی: در صورت عدم کاهش ظرفیت پذیرش تا سال 1404 در اکثر رشته مقاطع نیروی مازاد خواهیم داشت

  • PDF

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد:  بر اساس سند ملی آمایش سرزمین آموزش عالی سلامت در صورت عدم کاهش ظرفیت پذیرش دانشجویان در آموزش علوم پزشکی، در اکثر رشته مقاطع  تا سال 1404نیروی مازاد خواهیم داشت

به گزارش وب دا، دکتر محمد اعتضاد رضوی در نشست خبری، خاطر نشان کرد:  هدف کلي سند آمايش آموزش عالی سلامت مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازماندهي مناطق دهگانه آمایشی کشور به ‌منظور بهره ‌وري مطلوب از پتانسيلهاي سرزمين در چارچوب منافع ملي، تربيت نيروي انساني متخصص متناسب با نيازهاي كشور در بخش سلامت، توسعه هدفمند آموزش عالي سلامت در عرصه سرزمين، افزايش بومي گزيني در پذيرش دانشجو و افزايش بكارگيري نيروي انساني بخش سلامت در مناطق بومي است.

وی خاطر نشان کرد: براي تخمين نيروي انساني مورد نياز و برآوردن نياز هاي سلامت، اطلاعات دقیقی شامل تحليل ساختار سني و جنسي جمعيت، آمار ابتلا ، مرگ و تقاضاهاي مرتبط با سلامت در جامعه،  توزيع جغرافيايي و اپيدميولوژيک بيماري ها، وضعيت تسهيلات مرتبط با ارائه خدمات سلامتي وتسهيلات آموزشي موجود لازم است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  تصریح کرد: سایر عوامل مهم در برآورد نیاز به نیروی انسانی در حوزه سلامت شامل رشد جمعيت، ورود پزشكان به نظام ارائه خدمات بودجه هاي آموزشي،فشارهاي اجتماعي، سياست هاي بازار كار دانش آموختگان، سياست هاي پرداخت و تعرفه هاي پزشكي، پراكندگي هاي جغرافيايي و نقش نیروهای ديگر حوزه سلامت درانجام اقدامات (همپوشاني هاي حرفه اي) میباشد.

دکتر اعتضاد رضوی با بیان اینکه طی ده سال اخیر ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته مقاطع مختلف مرتبط با علوم سلامت از 100 تا 400 درصد رشد داشته اند اظهار کرد: براساس محاسبات انجام شده برای پیش بینی تعداد نیروی پزشک عمومی، دندانپزشک، داروساز، ماما و پرستار بر اساس سال پایه 1396 تا سال 1404، بر اساس مطالعات و مفروضات ذکر شده در سند ملی توسعه نیروی انسانی، در وضعیت ترازتمامی رشته ها (بجز پزشکی عمومی که متعادل بود)، مازاد وجود داشته است.

وی افزود: طبق برآوردها در 3 مطالعه ملی بررسی نیاز به نیروی انسانی حوزه سلامت در صورت احتساب دستیاران مشغول به تحصیل تا سال 1404 تقریبا در تمام تخصصهای پزشکی نیز نیروی مازاد خواهیم داشت.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: همچنین برای مناطق محروم  نیز در رشته‌های تحصیلی پزشکی و پیراپزشکی حداقل ۳۰ درصد ظرفیت گذاشته‌ شده است و پیش بینی می‌شود که تا سه تا چهار سال آینده تقریبا نیروهای تخصصی‌ در این مناطق، از نیروهای بومی خواهند بود.

دکتر اعتضاد رضوی افزود: با توجه به مطالعات گسترده نیازسنجی آمایشی به نظر میرسد که کشور دیگر به افزایش ظرفیت در حوزه علوم پزشکی نیازی ندارد وضمن اینکه در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دیگر پتانسیل و امکان پذیرش افزایش ظرفیت را هم ندارند.

وی گفت: افزایش ظرفیت اعلامی سازمان سنجش به دانشگاههای علوم پزشکی در سالیان اخیر بر کیفیت آموزش پزشکی که عمدتا مبتنی بر کارآموزی و کارورزی در محیطهای آموزشی بالینی است، تاثیر منفی قابل توجهی گذاشته است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 175 هزار پزشک عمومی و متخصص فعال و ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی در حال تحصیل در کشور وجود دارد که در نهایت می‌توان گفت تا هفت سال دیگر با دانش آموخته شدن دانشجویان فعلی به بیش از 230 هزار پزشک عمومی و متخصص در کشور خواهیم رسید که تا سال ۱۴۰۴ این تعداد دانش اموختگان علوم پزشکی فراتر از استانداردهای  مورد نیاز کشور خواهد بود."

برگزاری نشست مجازی و سراسری دانش پژوهی آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

همزمان با سراسر کشور نشست مجازی دانش پژوهی آموزشی در آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی و بررسی عملکرد کمیته‌های دانشگاهی دانش پژوهی، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا،  با توجه به اهمیت تقویت و گسترش دانش پژوهی آموزشی در دانشگاه ­های علوم پزشکی کشور و به منظور تبیین موضوعات مرتبط با دانش پژوهی آموزشی و رفع ابهامات موجود، این نشست با حضور دکتر حسینی رئیس مرکز امور هیأت علمی، دکتر میرزازاده مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت ،دبیران کمیته های دانش پژوهی ونماینده هیات ممیزه و مدیران مراکز مطالعات دانشگاه های علوم پزشکی کشور به صورت مجازی (وبینار) برگزار شد.

دکتر حسینی در خصوص بررسی شیوه نامه ارزشیابی فعالیت های دانش پژوهی آموزشی و نحوه امتیازدهی و معادل سازی این نوع فعالیت ها در ارتقا اعضاء هیأت علمی توضیحاتی را بیان کرد و گفت؛امتیازدهی به این نوع فعالیت ها ذیل عنوان فعالیت های آموزشی (ماده2) و پژوهشی(ماده3) آئین نامه ارتقاء اعضاء هیأت علمی می تواند موجب ترغیب اساتید در گسترش فعالیت های دانش پژوهی و ارتقاء کیفی این نوع فعالیت ها در سراسر کشور شود.

در ادامه این نشست دکتر میرزازاده توضیحات کاملی در خصوص آشنایی با آیین نامه و شیوه اجرایی ارتقاء و تعاریف مرتبط، بررسی فعالیت های آموزشی دانشورانه، دانش پژوهی در سطح دانشگاه های کشور، فرآیند ارائه و ارزشیابی فعالیت های دانش پژوهی، معادل سازی و محاسبه امتیازات دانش پژوهی و روند نظارت بر فعالیت های کمیته های دانشگاهی ارائه نمود.

دکتر محمد اعتضاد رضوی معاون آموزشی و دبیر کلان منطقه 9 آمایشی در این نشست مجازی ضمن دعوت از اعضای کمیته دانشگاهی دانش پژوهی و دبیران کمیته های منتخب در دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی منطقه 9، جهت استفاده بهینه از فرصت ها وامکانات موجود در زمینه دانش پژوهی عنوان کرد، دانش پژوهی آموزشی بسترهای بهره مندی جامعه از تولیدات علمی را فراهم می نماید، به نحوی که با کاربست علم در آموزش و انتقال آن به دانشجویان، که در واقع نسل آینده ارائه کنندگان خدمات به جامعه هستند، زمینه های بهره برداری از نتایج علمی در ارائه خدمات فراهم می شود.

قابل ذکر است شیوه‌نامه‌ی اجرایی دانش پژوهی آموزشی از سوی  معاونت آموزشی وزارت بهداشت با هدف تقویت آموزش علوم پزشکی و تدوین  امور اجرایی آن از جمله راه‌اندازی کمیته‌های دانش‌پژوهی، برگزاری دوره‌های آموزشی و سایر اقدامات ابلاغ شده است در این راستا اجرایی شدن این موضوع در دانشگاه ها، بسترهای بسط خلاقیت، نوآوری، علم و دانش‌پژوهی را در آموزش فراهم می کند و زمینه ساز تحول در این حوزه خواهد بود.

طی این نشست سوالات و پیشنهادات شرکت کنندگان مطرح و از طرف مسئولین مربوطه پاسخ های لازم ارائه شد.

اعطای بورس تحقیقاتی دانشگاه مونستر آلمان به دانشجویان برگزیده دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

رییس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهداز اعطای بورس تحقیقاتی دانشگاه مونستر آلمان به شش تن از دانشجویان برگزیده این دانشگاه خبر داد.

پرفسور علی گرجی در گفتگو با وب دا اظهار کرد: پیرو برگزاری سومین همایش بین المللی التهاب سیستم عصبی6 نفر از برگزیدگان این همایش برای گذراندن دوره های  سه ماهه تحقیقاتی و آموزشی به دانشگاه مونستر آلمان اعزام شدند.

وی خاطر نشان کرد: این بورس به مدت سه ماه و در قالب برنامه های آموزشی و پژوهشی تنظیم و هزینه بورسیه های دانشجویی (گرنت‌های تحقیقاتی)  آن توسط دانشگاه مونستر آلمان پرداخت می شود.

رییس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این اقدام به منظور ایجاد انگیزه برای دانشجویان وترغیب محققین جوان به تحقیق در حوزه علوم اعصاب و حیطه های وابسته به آن انجام می شود.

سومین همایش بین المللی  التهاب سیستم عصبی با هدف بررسی تازه ترین یافته های تحقیقاتی در زمینه التهاب سیستم عصبی به همت دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کارگروه توسعه و تعالی علوم اعصاب کلان منطقه ۹ آمایشی خرداد ماه امسال به میزبانی این دانشگاه برگزارشد.

در این همایش  ازبین ۴۰۰ مقاله رسیده ۲۰۰ عنوان به صورت پوستر و سخنرانی پذیرفته شد، که در این میان هیأت داوری مشترک ایرانی و آلمانی از بین پوسترها و سخنرانی های ارائه شده  6 نفر را جهت گذراندن  دوره های آموزشی و پژوهشی انتخاب کردند.

توصیه رییس دانشگاه به دانشجویان؛ خود را برای خدمت به مردم و ارتقاء سلامت جامعه آماده کنید

  • PDF

حوزه درمان از آموزش جدا نیست/ ارتقای خدمات به بیماران مهمترین اولویت دانشگاه علوم پزشکی مشهدرییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر مشارکت فعالانه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه های آموزشی و پژوهشی، به دانشجویان توصیه کرد: در مدت زمان تحصیل،  خود را برای خدمت به مردم و ارتقاء سلامت جامعه آماده کنید.

به گزارش وب دا، دکتر محمد رضا دارابی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با بیان اینکه تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی پس از اتمام تحصیل خود به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با سلامت مردم در ارتباط هستند خاطر نشان کرد: باید در مدت زمان تحصیل با کسب مهارت و علم آموزی مطلوب، آماده خدمت رسانی به مردم و ارتقاء سلامت جامعه شد.

وی با بیان اینکه امنیت امروز کشورمان حاصل رشادت ها و تلاش های مردم در دوره های مختلف است تاکید کرد: وجود بارگاه منور حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)، یک برکت و فرصت معنوی برای دانشجویان مشهدی محسوب می شود که باید از آن به شکل مطلوبی برای آماده سازی خود در راه خدمت به مردم بهره گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال حاضر با بیش از 900 عضو هیات علمی، یکی از 5 دانشگاه برتر کشور است و جایگاه مناسبی نیز در عرصه های بین المللی داراست خاطر نشان کرد: علیرغم مشکلات اقتصادی که در حال حاضر به دلیل شرایط کشور، دانشگاه ها با آن روبرو هستند، اعضای هیات علمی  و مسئولان دانشگاه تلاش می کنند تا با فراهم نمودن بستر مناسب، شرایط را برای کسب علم و انجام فعالیت های پژوهشی دانشجویان فراهم نمایند.   

دکتر دارابی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 30 درصد (3 هزار نفر) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دوره های تحصیلات تکمیلی  و در 159 رشته در حال تحصیل هستند خاطر نشان کرد: بر اساس مجوزهایی که به دانشگاه اعطا شده است همچنین می توان نسبت به اختصاص 20 تا 30 درصد ظرفیت به دانشجویان خارجی نیز اقدام نمود.

آخرین اخبار