پزشکی اجتماعی ؛ رویکردی پیشگیرانه در حوزه ابتلا به بیماریها

  • PDF

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: پزشکی اجتماعی با نگاه و رویکرد جامع نگر در راستای اقدامات پیشگیرانه در حوزه ابتلا به بیماریها عمل می کند تا سبک زندگی و محیط پیرامون افراد به سمت سبک زندگی سالم حرکت کند.

دکتر سید نوزادی، در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه رشته پزشکی اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اولین بار در سال 1358 فعال و پس از آن به دلایل مختلفی تا سال 1389 متوقف شد، عنوان کرد: اساس و مبنای این رشته برای اقدامات پیشگیرانه به منظور عدم ابتلا به بیماریهای مختلف به ویژه بیماریهای غیر واگیردار است .

دکتر سیدنوزادی با بیان اینکه این رشته در  مشهد و شیراز ده سال زودتر راه اندازی شد، گفت: رشته های بالینی بیشتر جنبه درمانی دارد اما رشته پزشکی اجتماعی افراد سالم و بیمار را محور کار خود قرار می دهد .

مدرس رشته پزشکی اجتماعی با اشاره به اینکه مرحله اول پیشگیری اجتماعی، به منظور عدم ابتلا به بیماری و مرحله دوم تشخیص زودرس و درمان است ابراز کرد: پیشگیری اساسی از بیماریها در قالب بهسازی محیط و بهبود تغذیه است علاوه براین یکسری از اقدامات نیز مانند واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماری انجام می شود که باعث ریشه کن شدن یا کنترل یک بیماری مانند سل یا آنفولانزا می شود.

وی با اشاره به اینکه پزشکی اجتماعی بیشتر با افراد سالم سروکار دارد تا بیمار نشوند ، اظهار کرد: درمان نیز به نوبه خود یک نوع پیشگیری است اما پیشگیری مرحله دوم است چراکه مانع وخامت حال بیمار و یا مرگ فرد می شود.

دکتر سیدنوزادی با بیان اینکه دانشجویان رشته پزشکی اجتماعی برای انجام اقدامات پیشگیرانه در حوزه بهداشت و درمان سه سال آموزش می بینند، گفت: متاسفانه دانش آموختگان این رشته در بین نیروهای حوزه بهداشت جایگاه درست و منطقی ندارند و بیشتر مدیران یا کارشناسان حوزه بهداشت از افرادی با تخصص دیگر انتخاب می شوند.

وی عنوان کرد:  تغذیه سالم، تحرک کافی، دوری از دخانیات و روابط جنسی سالم نکاتی اساسی در حوزه سبک زندگی سالم است و مابقی اقدامات حوزه پیشگیری مربوط به خود مراقبتی فرد برای عدم ابتلا به بیماریهای مختلف می شود.

دکتر سیدنوزادی گفت: 20درصد از سهم سلامت مردم نیز مربوط به حوزه ساخت بیمارستان و تجهیزات پزشکی است اما در حال حاضر بیش از آن که به حوزه اقدامات پیشگیرانه توجه شود به درمان بیماریها تاکید می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: برنامه ریزی و مدیریت در خصوص بهترشدن سطح سلامت عموم مردم نیز یکی از رویکردهای فعالیت پزشکی اجتماعی است که نیازمند همکاری بین بخشی با شهرداری و جهادکشاورزی و سایر ارگانهای مرتبط با حوزه سلامت است.

راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی بهداشت حرفه ای وایمنی کار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

حمایت وزارت بهداشت از بیماران مبتلا به سیستیک فایبروزیسشورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی بهداشت حرفه ای در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد موافقت کرد.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا اظهار کرد: پس از درخواست دانشگاه و بازدید اعضای هیات ممتحنه وارزشیابی رشته مهندسی بهداشت حرفه ای و اطمینان از توانمندی ساختاری وعلمی از فعالیتهای گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای دانشکده بهداشت مشهد، با درخواست راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای موافقت شد.

دکتر رمضان میرزایی، با اشاره به اینکه در استان های همجوار استان خراسان رضوی و شرق وشمال شرق کشور تا بحال مقطع کار شناسی ارشد بهداشت حرفه ای وجود نداشت، اظهار کرد: با توجه به اینکه این گروه از سال 1391دانشجو در این رشته با مقطع کارشناسی ناپیوسته و از سال 1392 دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته پذیرش داشته و در رفع نیاز مندی های علمی منطقه وکشور فعالیت میکند. از همین رو با درخواست گروه مبنی بر جذب دانشجو در رشته کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای از سوی شورای گسترش دانشگاه موافقت شد.

وی با اشاره به اینکه یک نفر از اعضای هیات علمی گروه در مرتبه استادی، یک نفر در مرتبه دانشیاری و4 نفر در مرتبه استادیاری حضور دارند، آزمایشگاه های پیشرفته ای در گروه به کمک مسئولین دانشگاه تجهیز و راه اندازی شده است از جمله دستگاه های گاز کروماتوگراف، دستگاه جذب اتمی کوره ای وشعله ای،HPLC، انواع دستگاه های اندازه گیری آلاینده های فیزیکی(صدا، ارتعاش، نور، پرتوهاو... ) انواع آلاینده های شیمیایی هوای محط های کار و ...، در انجام پژوهش های کشوری واستانی فعالیت های قابل توجهی انجام گرفته و  مقالات و پژوهشهای متعددی در حوزه مختلف ارگونومی، عوامل فیزیکی(صدا، ارتعاش، شرایط جوی)، شیمیایی(آلودگی های هوای محیط های کار)، بیولوژیکی، ایمنی محیط های کار از سوی این دانشکده منتشر شده است، بیان کرد: درخواست های زیادی به شورای گسترش برای جذب دانشجو در مقاطع مختلف از سراسر کشور ارائه می شود اما این شورا پس از بازدید هیات بورد از فعالیتهای این گروه با درخواست جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای موافقت کرد.

دکتر رمضان میرزایی با اشاره به اینکه با اخذ مجوز 4 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد، از سال 99 پذیرش دانشجو در این دانشگاه انجام خواهد شد، گفت: در رشته مهندسی بهداشت حرفه ای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در هیچکدام از دانشگاه های استان های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان وبلوچستان، سمنان، گلستان  (یعنی در شمال شرق و شرق کشور ) انجام نمی شود و متوسط فاصله تا دانشگاه های دارای تحصیلات تکمیلی مهندسی بهداشت حرفه ای وایمنی کار حدود 1000 کیلومتر بوده است. لذا با توجه به وجود 37 شهرک صنعتی  و حدود 5653 واحد تولیدی در استان خراسان رضوی از این به بعد فارغ التحصیلان کارشناسی  رشته بهداشت حرفه ای در این استان و  استان های همجوار می توانند محل تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد را در این دانشگاه تایید نمایند.

راه اندازی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی بهداشت محیط در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با راه اندازی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی بهداشت محیط در دانشگاه علوم پزشکی مشهد موافقت کرد.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا اظهار کرد: پس از چندین بازدید اعضای هیات ممتحنه وارزشیابی رشته مهندسی بهداشت محیط و اطمینان از توانمندی ساختاری وعلمی از فعالیتهای گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای دانشکده بهداشت مشهد، با درخواست راه اندازی مقطع دکتری بهداشت محیط موافقت شد.

دکتر رمضان میرزایی، با اشاره به اینکه در شمال شرق کشور تا بحال مقطع دکتری تخصصی بهداشت محیط وجود نداشت، اظهار کرد: با توجه به اینکه این گروه از سال 1368 دانشجو در این رشته با مقطع کاردانی، از سال 1382در مقطع کارشناسی و از سال 1389 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش داشته و در رفع نیاز مندی های علمی منطقه وکشور فعالیت میکند.  از همین رو با درخواست گروه مبنی بر جذب دانشجو در رشته دکتری بهداشت محیط از سوی شورای گسترش دانشگاه موافقت شد.

وی با اشاره به اینکه دو نفر از اعضای هیات علمی گروه در مرتبه استادی، یک نفر در مرتبه دانشیاری و 6 نفر در مرتبه استادیاری حضور دارند، آزمایشگاه های پیشرفته ای در گروه به کمک مسئولین دانشگاه تجهیز و راه اندازی شده است از جمله دستگاه های گاز کروماتوگراف، دستگاه جذب اتمی کوره ای وشعله ای،HPLCو ...، در انجام پژوهش های کشوری و استانی فعالیت های قابل توجهی انجام گرفته و  مقالات و پژوهشهای متعددی در حوزه مدیریت تصفیه آب و فاضلاب، مدیریت پسماند و مدیریت آلودگی هوا از سوی این دانشکده منتشر شده است، بیان کرد: درخواست های زیادی به شورای گسترش برای جذب دانشجو در مقاطع مختلف ارائه می شود اما این شورا پس از بازدید هیات بورد از فعالیتهای این گروه با درخواست جذب دانشجو در مقطع دکتری مهندسی بهداشت محیط موافقت کرد.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: این درخواست  از سوی رییس دانشکده و اعضای هیات علمی این گروه انجام شد که طی فرایندی دبیر هیات بورد از امکانات آموزشی و آزمایشگاه های تخصصی، بازدید و از لحاظ امکانات، فعالیت های پژوهشی و آموزشی این گروه را مورد تایید قرار داد.

دکتر رمضان میرزایی با اشاره به اینکه پس از اخذ مجوز 2 نفر دانشجوی دکتری  از سال 99 جذب خواهند شد، گفت: در رشته مهندسی بهداشت محیط پذیرش دانشجو در مقطع دکتری(Ph.D)  در حال حاضر در سطح کشور حدود39 نفر می باشد.

برگزاری کارگاه هنر ایجاد تغییر و رهبری آن

  • PDF

در راستای توانمند سازی اعضای هیأت علمی، کارگاه هنر ایجاد تغییر و رهبری آن با تدریس دکتر "علی جعفریان استاد گروه جراحی و رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران" به همت مرکز مطالعات و توسعه آموزش معاونت آموزشی دانشگاه برگزار  شد.

به گزارش وب دا؛ مهارت های " لیدر شیپ" از جمله مهارت هایی است که اخیرا با عنوان مهارت های مورد نیاز آینده یا future skills  مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان حوزه آموزش قرار گرفته است از این رو در آموزش مدرن نیروی انسانی به این نکته اشاره شده است که افراد تاثیر گذار، جدای از مهارت های مرتبط با رشته تخصصی خود، نیازدارند درمورد مهمترین مهارت های پیشنهادی در قرن جدید توانمند شوند. 

 یکی از مهارت های مورد تأکید در این حوزه ،کسب مهارت های لیدر شیپ برای فراگیران تمامی رشته هاست،اینکه بتوانیم نسبت به توانمندی های فردی خود آگاه شویم و  با اتکا به آن در جهت رشد و پیشرفت خودمان  برنامه ریزی داشته باشیم، در قالب گروه نقش پذیری و عملکرد مقتضی از خودنشان دهیم،گروه های کوچک و بزرگ را هدایت کنیم، برای تغییر محیط اطرافمان تلاش کنیم و در جهت تعالی محیط کار، سازمان ، نهاد یا دانشگاه خودمان اقدامات عملی انجام دهیم .

دکتر جعفریان در این کارگاه با اشاره به ضروری بودن ایجاد تغییر در محیط شغلی و اجتماعی گفت: شرایط به طور دائم در حال تغییر، نیازهای دائما در حال تزاید و انتظارات در حال افزایش افراد جامعه برای داشتن جامعه ای بهتر،برهانی برای ضرورت تغییر است .

این عضو هیأت علمی در ادامه به اهمیت تشکیل تیم در ایجاد تغییر و فهمیدن نقش افراد در تیم ها و نحوه تصمیم گیری گروهی پرداخت و ان را پیش نیاز یک تغییر موفق دانست .

وی بر اهمیت شناخت فردی به عنوان قدم اول رشد فردی تأکید کرد و گفت ، دو نوع اگاهی نسبت به ویژگی های افراد وجود دارد : internal awareness ( آگاهی داخلی) و external awareness ( آگاهی خارجی) ، که شناخت دقیق هرکدام، از ملزومات رشد فردی و ارتقای مهارت های رهبری است .

استاددانشگاه علوم پزشکی تهران از الگوی swot  یا شناخت نقاط قوت، نقاط ضعف ، فرصت ها و تهدید ها به عنوان چهارچوبی برای شناخت خود یاد کرد و افزود: یکی از ویژگی های مهم یک رهبر و لیدر موفق ریسک پذیری و خروج از منطقه (comfort zone) است که خروج از منطقه امن ابتدا با ورود به منطقه ترس، سپس منطقه یادگیری و بعد از آن منطقه رشد همراه می شود.

دکتر جعفریان دو راه بسیار موثر برای بهبود ویژگیهای فردی را انجام reflection  ( باز اندیشی و ارزیایی خود) و گرفتن feedback (بازخورد و نقد سازنده دیگران) عنوان کرد.

قابل ذکر است در این کارگاه حدود 80 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد مفاهیم تغییر و رهبری را فراگرفته و تمرین کردند.

 

آخرین اخبار