تصویب طرح فناورانه توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای تحقق دانشگاه نسل سوم

  • PDF

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مهارت آموزی به روش علمی همسو با فرایند توسعه ملی و حل مسائل جامعه یکی از وجوه توانمندسازی دانشجویان و استادان است.

به گزارش وب دا، دکترمحمد اعتضاد رضوی در نشست با معاون پژوهشی دانشگاه بااشاره به اهمیت آموزش کارآفرینی به دانشجویان علوم پزشکی و لزوم حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم خاطر نشان کرد : کارآفرینی صرفا به شیوه تئوریک و بدون توسعه نظام مندآموزش کارآفرینی و تقویت ویژگی های کارآفرینی منابع انسانی دانشگاه، راه به جایی نمی برد، بنابراین یکی از وجوه توانمندسازی دانشجویان و استادان، همسو با فرایند توسعه ملی و حل مسائل جامعه، مهارت آموزی موثر به روش علمی است.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز محور و مأموریت کانونی نظام دانشگاهی در دانشگاه نسل سوم را، کارآفرینی دانست و گفت؛ این موضوع در دانشگاه های علوم پزشکی با توجه به ارزش و ثروتی که صنعت سلامت می تواند ایجاد کند، بسیار لازم است.

دکتر خواجوی راد خاطر نشان کرد: درچنین دانشگاهی دانشجویان باید همزمان مجموعه‌ای از دانش، مدیریت دانش و مدیریت کارآفرینی را فراگیرند تا بتوانند در زمینه صنعت  سلامت فعالیت کنند.

 وی با اشاره به موضوع آموزش کارآفرینی طرح پیشنهادی توانمندسازی دانشجویان  تحصیلات تکمیلی در راستای تحقق دانشگاه نسل سوم و همچنین الزامات و مشوق های کارآفرینی در تحصیل را ارائه داد و تصریح کرد: آموزش مسیر تفکر و اندیشیدن به مقوله مهارت آموزی و استفاده از کارافرینی در دوران بعد از تحصیل و بکارگیری آن در عرصه علم و جامعه از اهداف این برنامه پیشنهادی است .

دبیر کارگروه بین المللی سازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در این طرح چهار رویکرد جهت ارتقای علمی دانشجویان در عرصه خلاقیت و فناوری در علم تعریف شده، که عبارتست از؛ الف-گذراندن دو واحد درسی ارائه شده با موضوع خلاقیت و کارآفرینی ب-حضور فعال دردوکارگاه مورد تأیید با موضوع خلاقیت و کارآفرینی ج-شرکت در مدرسه تابستانی با موضوع خلاقیت و د-حضور در گروه های ایده پروری ( استارت آپ ویکند)

وی طرح گذراندن واحد درسی را یکی از برنامه های پیشنهادی در این رویکرد فناورانه عنوان کرد و افزود؛ با همکاری معاونت آموزشی دو واحددرسی در بخش دروس عمومی و بصورت اختیاری برنامه ریزی می شود و دانشجویان مقطع ارشد و phd   ورودی های سال 98 ملزم به گذراندن این واحدها در دو سال اول تحصیل بوده و پیش شرط ارائه پروپوزال  می باشد.

  خواجوی راد تصریح کرد:  استارت آپ ویکند، مدرسه تابستانی و کارگاه های مرتبط با کارافرینی در طول سال تحصیلی برنامه ریزی شده اند تا دانشجویان علاوه بر گذراندن واحد درسی کارآفرینی بتوانند بدون محدویت در این  فعالیت ها شرکت و از مزیت های آن(لحاظ شدن 75 صدم به نمره پایان نامه)  برخوردار شوند.

طرح فوق در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه که در پژوهشکده بوعلی برگزار شد  پس از تبادل نظر و بررسی های انجام شده  با رأی اکثریت اعضاء مصوب شد .

خاطرنشان می شود پس از اتمام جلسه معاونین آموزشی و پژوهشی به همراه جمعی از مدیران تحصیلات تکمیلی دانشگاه ، از مراکز رشد و فناوری در حوزه سلامت و دارویی  پژوهشکده بوعلی  بازدید کرده و ابراز خرسندی کردند که در آینده ای نزدیک اینگونه مراکز راهگشای هرچه بهتر دانشگاه نسل سوم باشند .

آشنایی با آخرین دستاوردها و یافته های علمی؛ رویکرد مرکز آموزش مداوم

  • PDF

دانشگاه علوم پزشکی مشهد دومین دانشگاه کشور در راه اندازی مرکز مهارت های حرفه ایمدیر مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آشنایی با آخرین دستاوردها و یافته های علمی، از مهمترین اهداف و رویکردهای آموزشی این مرکز به شمار می رود.

دکتر دهقان نیری در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه حضور در دوره های آموزش مداوم پیرو مصوبه سال 75 مجلس شورای اسلامی، برای  اعضای جامعه علوم  پزشکی و دانش آموختگان کارشناسی وبالاتر گروه های پزشکی به صورت موظفی است ، اظهار کرد: در همین راستا بسیاری از رشته های پرستاری، بینایی سنجی، فیزیوتراپی و... مشمول این قانون هستند وباید در دوره های آموزش مداوم شرکت کنند.

وی با بیان اینکه همچنین گروه پزشکی و دندان پزشکی نیز باید در این دوره های آموزش مداوم شرکت کنند و سالانه 25 امتیاز آموزش مداوم را کسب کنند، خاطر نشان کرد: در این مرکز دوره های آموزشی در قالب حضوری و غیر حضوری برای گروه های هدف برگزار می شود.

مدیر مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص محورهای برنامه های غیر حضوری گفت: برنامه های غیر حضوری شامل کنفرانس، همایش و یا بسته آموزشی مجازی است که به صورت آنلاین و یا آفلاین در سامانه بارگذاری می شود و جامعه هدف باید از آن استفاده کنند.

دکتر دهقان نیری با اشاره به اینکه تمام ساز وکارهای اداری توسط سامانه کشوری انجام می شود و تاکنون نزدیک به 25 هزار نفر از مشهد از طریق سامانه در آموزش مداوم شرکت کردند، افزود: تاکنون یک هزار برنامه اجرا شده ودر سه ماه اول سال 360 برنامه حضوری برای کارکنان دانشگاه علوم پزشکی برگزار شده است ، علاوه براین در حوزه برنامه غیر حضوری مرکز آموزش مداوم مشهد نیز فعال بوده است  به صورتی که بیش از 60 برنامه فعال در سامانه ثبت شده که همه کشور می توانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه 18 برنامه نیز در حوزه آموزش در دست تولید است، علاوه براین بیش از 9 هزار نفر در برنامه های غیر حضوری شرکت کردند، عنوان کرد: مرکز آموزش مداوم در راستای ارتقای کیفی برنامه ها، ارزشیابی دقیقی انجام خواهد داد و برنامه الکترونیک ارزشیابی حضور در دوره های آموزشی را فعال می کند.

مدیر مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در حوزه تولید برنامه های مجازی نیز حداقل هر سال 50 برنامه جدید تولید می شود که این برنامه های جدید یا از طریق واسپاری به شرکت های خصوصی و یا از طریق مرکز آموزش مجازی تولید خواهد شد.

دکتر دهقان نیری با اشاره به اینکه علاوه براین در بحث برنامه های حضوری و غیر حضوری به منظور تحکیم یافته های قبلی و به روز کردن اطلاعات و آشنایی با مطالب جدید و آخرین یافته های علمی هر ساله نیاز سنجی آموزشی صورت می گیرد، ابراز کرد: برای نیازسنجی، نقطه نظر گروه های آموزشی دانشگاه و سازمان های درگیر مانند بیمه ها و پزشک قانونی را جویا می شویم.

وی ادامه داد: براساس نتایج نیاز سنجی تعیین اولویت های آموزشی انجام می شود و اکثر برنامه ها  منطبق با اولویت های آموزشی برای همه فارغ التحصیلان علوم پزشکی و پزشکان بخش خصوصی و خیریه، دولتی و اعضاء هیات علمی انجام می شود البته اعضا هیات علمی می توانند از طریق سخنرانی و یا شرکت در برنامه ها حضور یابند، نکته حائز اهمیت این موضوع است که برای هیچ کس معافیت از کسب امتیاز وجود ندارد.

مدیر مرکز آموزش مهارت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یک بخش از آموزش مداوم، دوره کوتاه مدت حرفه ای است که در آن یک مهارت یا دانش عملی ارائه می شود، عنوان کرد:  این دوره ها که در بازه زمانی بیش از 2 هفته و کمتر از 6 ماه به مخاطبان ارائه می شود مهارتهایی به مخاطبان آموزش داده می شود که  از دو سال پیش اجرای این کار به مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای سپرده شده است.

دکتر دهقان نیری با اشاره  به اینکه  مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای از دو سال گذشته از مرکز ملی آموزش مداوم  جدا شد، بیان کرد:  دانشگاه علوم پزشکی مشهد دومین دانشگاهی بود که توانست مجوز مرکز آموزش مهارت حرفه ای را کسب کند و در پی آن دوره های مهارتی حرفه ای  را برای اعضای جامعه پزشکی( دوره هایی مانند اندوسکوپی و سی تی اسکن و ام آر آی و...)برگزار کند.

وی بیان کرد: مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای تاکنون 17 برنامه در کشور مصوب شده است ودر دانشگاه  7 برنامه تصویب شد که یکی از این برنامه ها در حال اجراست .؛ علاوه براین مرکز جامع مهارت بالینی یک عرصه برای آموزش مهارتی و حرفه ای است و اکثر برنامه با این امکانات آموزشی مانند مولاژ برای مخاطبان برگزار می شود.

 

 

انتصاب رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حکمی رییس دانشکده داروسازی این دانشگاه را منصوب کرد.

به گزارش وب دا،دکتر محمد رضا دارابی در این حکم ضمن قدردانی از دکتر علی بدیعی در دوران تصدی مسئولیت، دکتر بیژن ملائکه نکویی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را به عنوان رییس دانشکده داروسازی منصوب نموده است.

 رعایت استانداردهای علمی و آموزشی به منظور تربیت دانش آموختگان متعهد ، متخصص و کارآمد ،توجه ویژه به حوزه آموزش و بکارگیری روشهای نوین آموزشی در دانشکده داروسازی با هدف ورود و کارآمدی هرچه بیشتر دانش آموختگان داروسازی در چرخه سلامت و صنعت،حفظ جایگاه اعضای هیات علمی فرهیخته وپیشکسوت درعین توجه ویژه وعادلانه به اعضای هیات علمی جوان بعنوان آینده سازان دانشگاه ،ایجاد گروه های آموزشي جدید نظیر اقتصاد و مدیریت دارو، داروسازی هسته ای و تقویت گروه داروسازی بالینی با هدف مشارکت بیشتر در تصمیم سازی های مهم حوزه دارو با نگاه اجتماع محور ،حفظ سرآمدی پژوهشی دانشکده داروسازی و سوق دادن هرچه بیشتر پژوهشها به سوی فناوری و تعامل باصنعت با حفظ و ارتقاء کیفی آموزشی دانشکده ،ایجاد انگیزه، افزایش نشاط و تحرک حقیقی دردانشجویان دانشکده داروسازی و جلب مشارکت همه ایشان در راستای تحقق اهداف دانشگاه،بهبود کیفیت ارائه آموزش و خدمات دارویی در داروخانه های آموزشی دانشگاه،ساماندهی حضور دانشجویان داروسازی در داروخانه های سطح شهر با هدف حداکثر شدن بهره و حداقل شدن آسیبهای آن برای آموزش با کنترل و نظارت دقیق و هم افزایی با سایر دانشکده ها و حوزه های خدمات سلامت به خصوص معاونت درمان و معاونت غذا و دارو و سایر معاونت ها از جمله مواردی است که در این حکم به آن تاکید شده است.

فراخوان پذیرش دومین دوره پسا دکتری آموزشی، پژوهشی پزشکی روان تنی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

فراخوان پذیرش دانشجوی پسا دکترا در دانشگاه علوم پزشکی مشهدفراخوان پذیرش دومین دوره پسا دکتری آموزشی، پژوهشی پزشکی روان تنی (سایکوسوماتیک) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شد.

به گزارش وب دا، دورۀ پسادکترای پزشکی روان‌تنی برنامه‌ای در جهت رشد مهارت‌های درمانی، مدیریتی و پژوهشی در حوزۀ پزشکی روان‌تنی است. این برنامه رویکردی سیستمی به سلامت و درمان است و سعی در فراهم آوردن زبانی مشترک برای درمانگران در راستای تحقق یک الگوی زیست‌روان‌اجتماعی در نظام خدمات سلامت دارد.

این دوره بر مبنای برنامۀ سطح ۲ آموزش پزشکی روان‌تنی دانشگاه فرایبورگ است که با نظر به نیازهای جامعۀ ایران تکمیل و بومی‌سازی شده است. این طرح بر پایه تفاهم‌نامۀ سه‌جانبه برگزاری دورۀ پسادکترای پزشکی روان‌تنی در ایران، میان گروه پزشکی روان‌تنی دانشگاه فرایبورگ آلمان، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مؤسسه علمی تحقیقاتی "دانش تندرستی" از تاریخ چهاردهم می ۲۰۱۴ میلادی در حال اجراست.

 رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به معیارهای پذیرش در این دوره اشاره کرد و گفت: در پذیرش این دوره، پزشکان عمومی و متخصصین رشته های پزشکی – متخصصین روان پزشکی و نورولوژی در اولویت هستند.

دکتر طلایی خاطر نشان کرد: این دوره یک دورۀ مهارت‌آموزی  تئوری -بالینی و پژوهشی ۲ ساله مبتنی بر راهبردهای آموزشی سخنرانی، کارگاه، اتاق آینه، مصاحبه زنده، ایفای نقش، ارائه گزارش‌های موردی، کارگروهی و آموزش‌های گروهی و فردی، گروه‌های بالینت، گروه‌های خوداندیش و سوپرویژن، است.

در پایان دوره به افرادی که حضور کامل و مؤثر در دوره داشته و ارزیابی‌ها و آزمون‌ها را با موفقیت پشت سرگذارده‌اند و مقالات و طرح پژوهش را منتشر کرده اند ، گواهی "دوره پسادکترای پزشکی روان‌‌تنی و روان درمانی " Postdoctoral certificate in psychosomatic medicine and psychotherapy" از دانشگاه فرایبورگ آلمان با مهر و امضای گروه روان‌تنی دانشگاه فرایبورگ، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مؤسسه علمی تحقیقاتی دانش تندرستی، اعطا می‌شود.

شروع دوره از شهریور ماه اعلام شده است و علاقمندان تا دهم تیر ماه می توانند با ارسال درخواست رسمی، رزومه و شماره تلفن همراه خود به نشانی صندوق پستی الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  نسبت  به ثبت تقاضا اقدام کنند.

مصاحبه با درخواست کنندگان که ساعت و مکان دقیق آن با تماس تلفنی اعلام خواهد شد.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به اینجا مراجعه کنند. 

آخرین اخبار

IMAGE
خدمات ایثارگرانه مدافعان سلامت ( پنج شنبه, 08 اسفند 1398 )