پخش زنده كنفرانس بين المللي آموزش پزشكي (amee 2019 live)در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

 هم زمان با برگزاري كنفرانس بين المللي آموزش پزشكي amee 2019 live در كشور اتریش، مركز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشكي مشهد به نمايندگي از دانشگاه هاي كلان منطقه  9 اقدام به پخش آنلاين اين كنفرانس  نمود.

به گزارش وب دا، همایشamee  یکی از معتبرترین همایش های بین المللی آموزش پزشکی است که هر ساله توسط انجمن آموزش پزشکی اروپا  با حضور تعداد بسیاری از شرکت کنندگان بین المللی از پنج قاره جهان در یکی از شهرهای اروپا برگزار می¬شود.

در سال جاری این همایش در شهر وین اتریش و در روزهای ۲۶ تا ۲۸ اگوست ۲۰۱۹ برابر با ۴ تا ۶ شهریور ۱۳۹۸ در حال برگزاری است.

با توجه به مشکلات حضور در همایش amee برای همه علاقه مندان، از جمله دشواریهای اخذ ویزا، هزینه های سنگین سفر و ثبت نام، برگزار کنندگان همایش amee را بر آن داشته تا با فراهم کردن amee live امکان بهره مندی کامل این دسته افراد ، بصورت غیرحضوری از برنامه های همایش سالانه را فراهم آورند.

سخنرانی های کلیدی، سمپوزیوم ها، جلسات ارایه سخنرانی های کوتاه، ارایه پوسترهای تم بندی شده، کارگاه های پیش و حین همایش از  برنامه های متنوع این سمینار می باشد. 

 دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نیز همزمان با ده کلان منطقه آموزشی کشور، ضمن فراهم آوردن تمهیدات لازم جهت پخش آنلاین کنگره بین  المللی آموزش پزشکی AMEE 2019 وین اتریش ، این کنگره را با همکاری مشترک مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی و مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی از چهارم تا ششم شهریور سال جاری در ساختمان قرشی طبقه سوم سالن شورا برگزار کرد.

براساس نام نویسی صورت گرفته  از اعضای هیأت علمی ، دانشجویان دکتری و دستیاری و کلیه محققین دانشگاه گواهی توانمند سازی  آموزشی از مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت، برای اعضای هیأت علمی وگواهی حضور برای کلیه شرکت کنندگان  صادر خواهد شد.

به دلیل نا همزمانی ساعت محلی ایران و کشورهای اروپایی و نیز حصول اطمینان از ارتباط اینترنتی مطمئن و عرض باند کافی بخشی از نسخه تعدیل شده برنامه همایش با هماهنگی  تیم IT دانشگاه به صورت ضبط شده و آفلاین در دسترس علاقه مندان خواهد بود. 

 

 

دومین دوره مدرسه جامع صنعت داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود

  • PDF

دومین دوره مدرسه جامع صنعت داروسازی شهریور ماه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.

به گزارش وب دا، رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این دوره نهم الی پانزدهم شهریور ماه در دو سطح مقدماتی و پیشرفته با هدف افزایش سطح آگاهی دانشجویان، آشنایی با ابعاد مختلف صنعت داروسازی و نیز تربیت نیروی کارآفرین در حوزه داروسازی برگزار می شود.

دکتر بیژن ملائکه ؛ اصول طراحی مطالعات بیواکی والانسی یا دستورالعمل بررسی پروتکل مطالعات بالینی و مطالعات هم ارزی زیستی بر روی داروهای متقاضی ثبت ، تغذیه و فرمول های رژیمی در نوزادان، الزامات اتاق تمیز، مدیریت ریسک های کیفی (QRM) بمنظور ارزیابی،کنترل،ارتباط و بررسی خطرات کیفی محصولات دارویی در طول چرخه عمر آن، معرفی فارماکواکونومی و روش های ارزیابی اقتصادی را از جمله محورهای این دوره برشمرد.

در مدت زمان برگزاری این رویداد علمی که با حضور اساتید برجسته و شاغل در صنعت داروسازی برگزار می شود، شرکت کنندگان از کارخانه های داروسازی بازدید و از نزدیک با عملکرد مراکز صنعتی آشنا می شوند.

زیر ساخت های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی پاسخگوی افزایش ظرفیت ها نخواهد بود

  • PDF

رییس دانشگاه : مشهد نیازمند بیمارستان جامع تخصصی زنان استرییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه زیر ساخت های حال حاضر در دانشگاه های علوم پزشکی پاسخگوی افزایش ظرفیت جذب دانشجو در رشته های پزشکی نیست اظهار کرد: دلیل عمده کمبود پزشک در مناطق مختلف کشور به ویژه در مناطق کم برخوردار نبود امکانات رفاهی و توزیع نامناسب بوده است.

دکتر محمد رضا دارابی در گفتگو با وب دا با بیان اینکه در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان با کمبود پزشک روبرو بود و این امر موجب شد تا مجلس شورای اسلامی افزایش ظرفیت سالانه 5 هزار دانشجو در گروه های پزشکی را به تصویب برساند خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشورمان در تربیت تمامی گروه های پزشکی تخصصی، فوق تخصصی و عمومی خود کفا شده است و دیگر نیازی به تامین پزشک از خارج از کشور نیست.

وی با اشاره به وجود 150 هزار دانش آموخته رشته های پزشکی در کشور تصریح کرد: در حال حاضر به ازای هر یک هزار نفر در کشور پزشک وجود دارد و دلیل عمده کمبودهای ایجاد شده تمرکز بیشتر پزشکان در مراکز استان هاست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کمبود امکانات رفاهی در شهرستان ها به ویژه شهرستان های کوچک و اختلاف سطح درآمد از دلایل اصلی مهاجرت پزشکان به مراکز استان هاست اظهار کرد: برای رفع این مشکل باید سطح امکانات در شهرستان ها را بر اساس نیاز پزشکان تامین نمود و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود به هر میزان که پزشک تربیت شود باز هم کمبود ها در مناطق کم برخوردار وجود خواهد داشت.

دکتر دارابی با بیان اینکه آموزش رشته های علوم پزشکی با دیگر رشته های آموزشی متفاوت است و نیاز به محیط آموزشی عملی و آزمایشگاهی دارد خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانشگاه های علوم پزشکی کشور با کمبود فضای آموزشی روبرو هستند و افزایش ظرفیت جذب دانشجو به طور حتما کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی با اشاره به طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش پذیرش دانشجویان پزشکی تاکید کرد: پیش از تصویب این طرح باید زیر ساخت های مناسب برای آموزش دانشجویان در کشور فراهم شود.

 

عملکرد معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دولت تدبیر و امید

  • PDF

ارتقاء فرایند تکنولوژی آموزشی ماموریت جدید دانشگاه علوم پزشکی مشهدبهره برداری از مرکز جامع مهارتهای بالینی و فناوری های نوین آموزشی از مهمترین اقدامات این حوزه

انسان سالم، محور توسعه هر اجتماعي است.هدف اصلي وزارت بهداشت، درمان و آموزش علوم پزشكي، حفظ، توسعه و ارتقاء سلامت جامعه است. اين هدف از طريق ارائه خدمات بهداشتي- درماني توسط تيم سلامت در سطوح سه گانه ارائه خدمات سلامت محقق مي شود.تربيت نيروي انساني توانمند بعنوان اعضاي تيم ارائه خدمات سلامت بر عهده نظام آموزش علوم پزشكي است.

در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکي مشهد با دارا بودن حدود  ۹ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي از جمله کارداني، کارشناسي، کارشناسي ارشد، دکتراي تخصصي، فلوشيپ، دکتراي حرفه اي و دوره هاي تخصصي و فوق تخصصي يکي از قطب هاي اصلي آموزش پزشکي در کشور به شمار مي رود.

هم اکنون ۸۴۰ عضو هيات علمي در دانشگاه علوم پزشکي مشهد فعال هستند و نسبت دانشجو به عضو هيات علمي در اين دانشگاه ۱۰.۵۶ بوده و از سطح استاندارد مناسبي برخوردار است.

تحول در نظام آموزش علوم پزشکي با تأکید بر اولویتهای کشور به عنوان گام چهارم طرح تحول نظام سلامت مطرح و وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکي خود را به تحقق اثربخش آن متعهد مي داند.

بر اين اساس پس از ابلاغ بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و با  انعقاد تفاهم نامه ميان معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ماموریت های مشترک و ویژه این طرح واسپاری و در این راستا دبيرخانه ستاد تحول و نوآوري آموزش و آمايش سرزمينی کلان منطقه ۹ در دانشگاه علوم پزشکي مشهد تشکیل شد.

حرکت به سوي دانشگاههاي نسل سوم، آموزش پاسخگو و عدالت محور، آمايش سرزمين، ماموريت گرايي تمرکز زدايي و ارتقاء توانمندي هاي دانشگاهها، اعتلاي اخلاق حرفه اي، بين المللي سازي آموزش علوم پزشکي، توسعه آموزش مجازي در آموزش علوم پزشکي، ارتقاء نظام ارزيابي و آزمونهاي علوم پزشکي، اعتبار بخشي بيمارستاني و توسعه و ارتقاء زير ساختهاي آموزش علوم پزشکي در دانشگاه از جمله کارگروههايی است که در معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در راستاي اجراي برنامه تحول در حوزه آموزش تشکيل شده است.

معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سوی وزارت بهداشت 7 ماموریت ویژه توسعه و تعالی علوم اعصاب، علوم دندان پزشکی، علوم تغذیه، طب تسکینی و طب هنر، توسعه و تعالی تکنولوژی آموزشی و توسعه و تعالی سلامت و امنیت غذایی در کل منطقه ۹ آمايشي و خراسان بزرگ را بر عهده گرفته است و معاونت آموزشي دانشگاه مشهد به عنوان دانشگاه مادر و ملی بیشترین بار را در خصوص ماموريت هاي محول شده بر دوش دارد.

همکاری در تدوین، بازنگری و توسعه کوریکولوم های مرتبط،گسترش زیر ساختهای لازم برای تربیت سرمایه های مورد نیاز منطقه و کشور،تلاش در جهت تأمین هیأت علمی و نیروهای متخصص مورد نیاز برای توسعه کشور و شناسائی و جلب همکاری سایر مراکز و دانشگاههای کشور برای همکاری در جهت توسعه از جمله اقداماتي است که در دستور کار قرار گرفته است.

 بررسی، و پیش بینی نیروی انسانی حوزه سلامت مورد نیاز در منطقه،اعلام ظرفیت دانشجویان در رشته ها و مقاطع مراکز تحت پوشش،ارزشیابی دوره ای دپارتمان ها، گروه های آموزشی، بیمارستان های آموزشی و دانشکده های تحت پوشش بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت و درمان و بررسی و اعطای مجوز گسترش دپارتمان ها، گروه های آموزشی، بیمارستان های آموزشی و دانشکده ها با رعایت استانداردها و در چارچوب سند آمایش سرزمین از جمله مواردي است که بر اساس سند آمايش سرزميني، تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های آن به مناطق تفويض شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان تنها قطب تکنولوژی آموزش در پزشکی کشور؛ تربيت دانشجوی تکنولوژی آموزشی در مقطع ارشد به شکل مجازی را بر عهده دارد.

مرکز فناوری های آموزشی و مرکز آموزش مهارت های بالینی و جراحی از مهمترین اقدامات اخیر معاونت آموزشي به شمار می رود که این مرکز در فضايي بیش از دو هزار متر مربع ایجاد شده است.

اين فضا؛ مجموعه آموزشی گسترده اي برای آموزش های مهارتی در دانشگاه مشهد ایجاد و دستياران را با انجام آموزش های مهارت های جراحی با توانمندی و مهارت پایه بيشتري بر بالين بيمار حاضر مي كند.

مرکز جامع مهارتهای بالینی و فناورهای نوین آموزشی هم اکنون یکی از قطب های مهم تکنولوژی در کشور به شمار می رود در این مرکز که به آزمایشگاه وت لب( آزمایشگاهی که بصورت عملی روی بافت های حیوانی کار می کند) و سیمیلاتورهای اموزشی از جمله رباط آدم نمای نسل ۵  و دستگاه های  سیمیلاتور لاپاراسکوپی هیبرید و آنژیوگرافی مجهز است و آموزش گیرندگان پیش از ورود به فضای واقعی درمان آن را به شکلی مطلوب تجربه خواهند کرد.

معاونت آموزشي دانشگاه در برنامه ریزی آینده خود در بحث بین المللی سازی به دنبال اجرای پروتکل های جذب دانشجوي خارجي و ايجاد تعاملات بین الملل موفق مي باشد.

 معاونت آموزشي دانشگاه  علوم پزشکی مشهد به دنبال استفاده از پتانسیل های جذب دانشجوی بین الملل خصوصا در کشورهای اسلامی با توجه به حضور بارگاه منور امام رضا(ع) در مشهد مي باشد.

اين معاونت در حال حاضر آموزش ۲۵۰ دانشجوی بین الملل در رشته مقاطع مختلف (دکترای حرفه ای، تکمیلی، دستیاری و رشته های کارشناسی) را بر عهده دارد و به دنبال جذب تعداد بيشتر دانشجوي خارجي بر اساس مجوز افزایش اين دانشجويان تا سقف ۳۰ درصد از سوي وزارت بهداشت است.

معاونت آموزشی موفق به تسهيل جذب دانشجوي بين الملل به دلیل ارائه پروتکل های شفاف در کارگروه بین المللی سازی و مدیریت بین الملل دانشگاه و قرار دادن تمام رشته های قابل ارائه در دانشگاه مشهد در سایتedeucation ایران شده است.

معاونت آموزشي بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ كه سه دانشگاه را در سند آمایش جغرافیایی توسعه آموزش عالی سلامت توانا در دريافت اعتبار بین الملل مي داند به دنبال موفقيت دانشگاه مشهد بر اساس پتانسیل این شهر مي باشد.

 اين معاونت،  اعضای هیات علمی توانمند دانشگاه مشهد را برای چهار سال آینده چشم اندازی مناسب در مسير اعتبار بخشی در سطح بین الملل مي داند.

معاونت آموزشي با توجه به پیر شدن جامعه ایران و ابتلا به بیماری های مزمن در سنین بالا، ايجاد درمان های نگهدارنده و تسکینی را مورد نياز مي داند و از اين رو تاكيد بر توسعه و تعالي طب تسكيني دارد.

معاونت آموزشي تلاش دارد تا طب تسكيني را با حمايت و رشته های مرتبط با آنکولوژی، طب فیزیکی، فیزیوتراپی و توان بخشی، طب سنتی، طب چینی، روان پزشکی، گروه های معنویت گرا و روحانیون در دانشگاه پيش ببرد.

بر اين اساس این معاونت اقدام به برگزاري دوره های کوتاه مدت برای پزشکان عمومی جهت بیان مبانی طب تسکینی نموده و طرح درس هایی را برای کوریکولوم پزشکی عمومی تدوین كرده است.