فعالیت دفتر مشاوره روانشناسی در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از فعالیت دفتر مشاوره ویژه دانشجویان و کارکنان در این دانشکده خبر داد.

دکتر محمد صفریان در گفتگو با وب دا اظهار کرد: در این مرکز خدماتی همچون تکميل پرونده روان شناختي مراجعه کنندگان و ثبت اطلاعات مورد نياز، مصاحبه روان شناختي، ارزيابي، تشخيص و تعيين نوع مشکل، طرح ريزي و اجراي فرآيند تغيير ، تعديل يا درمان و پيگيري آن،برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی جهت دانشجویان، برگزاری کارگاه های روانشناسی جهت کارمندان و اساتید،همکاري در تهيه جزوات اطلاع رساني (  بروشور، پمفلت و ...) براي دانشجويان و ساير واحدها و  همکاري در زمينه برنامه ها و طرح هاي پيشگيري به منظور کاهش يا رفع مشکلات ارائه می شود.

وی با بیان اینکه ورود به دانشگاه و شروع زندگی دانشجویی، به دلیل تغییرات عمده ای که در عرصه های مختلف زندگی برای فرد به وجود می آورد، استرس زاست و گاهی به دلیل عدم دسترسی به منابع حمایتی مطمئن، موجب ایجاد بحران هایی برای دانشجو می شود خاطر نشان کرد:  مرکز مشاوره دانشگاه با توجه به ضرورت های فوق و به منظور کمک به دانشجویان جهت اداره و مدیریت مسائل عمده دوران زندگی دانشجویی تاسیس گردیده و خدمات متعددی را در زمینه های مختلف ارائه می کند.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مواجهه با مسائل مختلف زندگی اعم از فردی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، شغلی غیره اغلب چالش برانگیز و همراه با احساس نارضایتی، سردرگمی، اضطراب، استیصال و درماندگی است . همه به تجربه دریافتیم که به تنهایی قادر به اداره همه مسائل مختلف زندگی نیستیم تصریح کرد: گاهی ممکن است به منظور حل مشکلات از راهنمایی خانواده، دوستان و ا طرافیان بهره مند شویم، لیکن کمک تخصصی، حل بهتر و سریع تر مشکل را با احتمال خطای کمتر میسر می سازد.

روش های نوین تدریس در آموزش پزشکی با استفاده از بازی سازی

  • PDF

با توجه به ضرورت طراحی و استقرار نظام نوآوری در حوزه آموزش علوم پزشکی و ضرورت طراحی کوریکولوم های نوین بازی سازی شده، متناسب با نیازهای کشور و نسل هزاره سوم،کارگاه بازی سازی در آموزش پزشکی (gamification in medical education ) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

 دکتر شعله بیگدلی مدرس این کارگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی مجازی در گفتگو با وب دا ،هدف از تشکیل این کارگاه را آشنایی با طراحی، اجرا و ارزشیابی بازی در آموزش پزشکی دانست و بیان کرد: درسال های اخیراستفاده از بازی های آموزشی به عنوان یکی از فناوری های نوین درعرصه تعلیم و تربیت مورد توجه قرارگرفته و به اهمیت آشنایی با مفهوم بازی و بازی سازی به عنوان فرصتی برای یاددهی و یادگیری  پرداخته شده است.

وی افزود،با توجه به نقش بازی در ارتقاء مهارت های شناختی مانند حافظه،توجه،تمرکز و حل مساله، براهمیت و جایگاه بازی ها در کوریکولوم های آموزشی ازجمله کوریکولوم حرف پزشکی تاکید می شود.

بازی سازی در آموزش پزشکی

دکتر بیگدلی در این خصوص اظهار داشت: به موازات پیشرفت های نوین در عرصه های پزشکی استفاده از بازی های آموزشی درزمینه حرف پزشکی چالشی است که فراروی اساتید،متخصصین بالینی و فراگیران آموزش پزشکی قراردارد،هرچند برخی مطالعات برتاثیرات مثبت تر بازی های آموزشی نسبت به شیوه های سنتی،بریادگیری فراگیران و ارتقاء یاددهی-یادگیری تاکید دارد.

ازنظر این استاد آموزش علوم پزشکی، بازی باتوجه به شیوه های مختلف یادگیری در فراگیران می تواند برای تمامی گروه ها مفید واقع شود و مهارت های دانشی،نگرشی،فردی و حرفه ای را در فراگیران تقویت نماید. همچنین بازی ها به صورت جدی بر نتایج یادگیری تاثیر گذارند و شبیه سازی در جریان بازی موجب می گرددتا دنیای واقعی ملموس تر گردد.

این متخصص آموزش پزشکی با نتیجه گیری از مباحث مطرح شده عنوان کرد: بازی سازی، سناریوهای دنیای واقعی را به یک سری چالش مبدل می کند و به فراگیر (بازیکن) این امکان را می دهد تا بر یادگیری فعالیت های خاص یا مهارت های متوالی تمرکز یابد. سپس، فراگیر می آموزد که مهارت های فردی خود را ارتقاء دهد و آن ها را به صورت یک الگوی کلی درآورد. این امر باعث می شود که فراگیر قبل از آموختن مهارت های پیچیده یا یک مجموعه مهارتی، بر یک مهارت خاص تسلط یابد.

وی اضافه کرد، در حیطه های تخصصی علوم پزشکی، می توان با استفاده از بازی های آموزشی و بازی سازی در عین حفظ سلامت بیمار، به فراگیران کم تجربه یا بی تجربه آموخت و به متخصصین آموزش پزشکی فرصت طراحی برنامه های آموزشی خلاقانه و نوآور داد. از طریق بازی می توان محتوای دانشی را به فراگیران آموخت و با افزایش مهارت های فردی و حرفه ای فراگیران، هویت حرفه ای را در آنان شکل داد.

در این کارگاه  آموزشی شرکت کنندگان  با استفاده از سخنرانی تعاملی و بحث گروهی به مفاهیم مطرح در بازی سازی ازجمله سناریوی بازی، نحوه طراحی سند بازی، ابزارهای در دسترس برای ساخت بازی، فواید و مضرات استفاده از بازی ها و عوامل تقویت و مشارکت مخاطبین در بازی پرداختند .

کارگاه بازی سازی در آموزش پزشکی به همت مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با حضور جمعی از اساتید در سالن شورای ساختمان قریشی برگزار شد.

مطالبه گری،نقد سازنده و ارائه راهکار از ویژگی های یک دانشجوی واقعی است

  • PDF

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: ، دانشگاه مبداء تحولات و  دانشجو پیشرو آن خواهد بود به شرطی که در کنار تحصیل ،مطالبه گری ، آرمان خواهی ، پژوهشگری  و نقادی را سرلوحه کار خود قرارداده و به تقویت و  پرورش استقلال فکری ، اندیشه ، نوآوری وخلاقیت  بپردازد.

دکتر اعتضاد رضوی دراین آیین باشکوه که در تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با اشاره به یکی از حکایت های شاهنامه  فردوسی بزرگ شاعر نامی ایران (نامه کسري به هرمزد ) در مورد کسب دانش و معرفت به اهمیت علم اندوزی و کسب هویت انسانی در وادی علم و دانش تاکید کرد .

وی در بیان خصائل دانشجویی اظهار داشت : مطالبه گری ، نقد سازنده ، ارائه راهکار و تلاش در حل مشکلات نشان از مسئولیت پذیری  یک دانشجو می باشد.  

دکتر اعتضاد رضوی به  تاثیر گذاری دانشجو دردانشگاه تصریح کرد و افزود: دانشجویان در دانشگاه پیشرو هستند چرا که  یک دانشجو علاوه بر کسب علم ودانش و حفظ هویت انسانی ، ملی و دینی در دانشگاه با بالا بردن سطح علمی خود  در رتبه بندی دانشگاه  در سطح کشوری و عرصه های بین المللی  تاثیر گذار خواهد بود .

دراین  همایش  که با هدف آشنایی دانشجویان با فعالیت های علمی ،دانشجویی و فرهنگی  دانشگاه در تالار رازی دانشکده بهداشت برگزارشد ، رئیس دانشگاه ، معاونان آموزشی و دانشجویی ،اساتید برجسته  و دانشجویان پذیرفته شده سال تحصیلی۹۹-۹۸ این دانشگاه حضور داشتند . 

گفتنی است دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بسیاری از مفاخر کشوری در عرصه پزشکی و سلامت و همچنین پذیرا بودن دانشجویان برتر رشته های علوم پزشکی ، یکی از قطب های علمی در کشور و عرصه جهانی می باشد و هر ساله با برگزاری مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی به استقبال دانشجویان ورودی جدید می پردازد .

 

 

 

 

 

بهبود شرایط زندگی بیمار ؛ رویکرد اصلی طب تسکینی

  • PDF

مرکز جامع طب تسکینی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی می شوددبیرکارگروه توسعه دانش طب تسکینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بهبود شرایط  زندگی بیماران ، بهبود عوارض درمان، حمایت های خانوادگی تا مراحل انتهایی درمان و یا حتی بعد از فوت بیمار برای اعضای خانواده جزو اهداف کارگروه توسعه وتعالی طب تسکینی است.

دکتر منا جودی در گفتگو با وب دا با بیان اینکه کارگروه طب تسکینی بر اساس برنامه تحول و نوآوری در آموزش و سند آمایش سرزمینی از سال 94فعالیت خود را آغاز نموده است خاطر نشان کرد: که در این راستا ایجاد کلینیک تخصصی ویژه طب تسکینی برای کمک به بیماران صعب العلاج و به خصوص بیماران سرطانی در دستور کار این کارگروه قرار دارد.

دکتر مناجودی مشهد، با بیان اینکه هدف از ایجاد کارگروه توسعه دانش طب تسکینی رویکرد حمایتی از بیمار و خانواده بیماران سرطانی و صعب العلاج بود، تصریح کرد:در بین بیماران صعب العلاج  اولویت با بیماران سرطانی است؛ باتوجه به اینکه شیوع بیماری سرطان نسبت به گذشته افزایش داشته است و بیماران سرطانی مشکلات بیشتری نسبت به سایر بیماریها از حیث هزینه های درمانی و سختی مراحل درمان دارند برای تحت نظر قرار گرفتن در حوزه طب تسکینی اولویت دارند.

دکتر جودی با اشاره به اینکه صف اول طب تسکینی پرستاران و پزشکان آموزش دیده هستند و در کنار آنها نیز مددکاران مشغول ارائه خدمت خواهند شد، بیان کرد: برای خدمات حوزه معنوی نیز پزشکانی که در این مسیر با تجربه هستند ارائه خدمت خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در بیمارستان امید سه پرستار وسه پزشک عمومی در حوزه طب تسکینی  آموزش دیدند، ادامه داد: از بیمارستان امام رضا(ع) برای گذراندن دوره در تهران سه پرستار و دو پزشک تحت آموزش قرار گرفتند.

دبیرکارگروه توسعه دانش طب تسکینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بیمارستان امید همزمان کلینیک روان پزشکی نیز فعال می شود علاوه براین کارشناس تغذیه و مددکاری نیزدر این کلینیک فعالیت می کنند .

متخصص رادیوتراپی انکولوژی با اشاره به اینکه خدمات خانگی درمان و ویزیت پزشکان به منظور ارائه خدمات بهتر به بیماران نیز یکی دیگر از محورهای کاربردی کارگروه طرح تحول است، عنوان کرد:با کمک خیران و همکاری مرکز خیرین انکولوژی رضا(ع) این خدمات ارائه خواهد شد ، علاوه براین در سطح خراسان رضوی نیز این کارگروه خدماتی را برای شهرستانهای سبزاور، گناباد، تربت حیدریه ، نیشابور و بیرجند ارائه می کند که این اقدامات در راستای فعالیتهای کارگروه طب تسکینی دایر خواهد بود.

 

 

آخرین اخبار