افتخارآفرینی نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سومین دوره سمپوزیوم بازی های جدی کشور

  • PDF

نرم افزار واقعیت مجازی تریاژ در بحران، نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سومین دوره از رویداد جامع جایزه بازی‌های جدی 1398 (SEGAP2019)  موفق به کسب رتبه دوم بازی منتخب ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ریاست جمهوری شد.

به گزارش وب دا،  سومین دوره از رویداد جامع جایزه بازی‌های جدی 1398 (SEGAP2019)  که به همت بنیاد ملی بازی های رایانه ای و با حمایت و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد)،برگزارشده بود، منتخبان خود را شناخت. 

سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به حضور نرم افزار واقعیت مجازی تریاژ در بحران، نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این رویداد و کسب رتبه دوم بازی منتخب ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی گفت؛ ماهیت بدون هشدار و ناگهانی بلایا از یک طرف و اهمیت جایگاه تریاژ اولیه در صحنه از سویی دیگر، لزوم آمادگی مداوم و کامل پرسنل مرتبط در این فرآیند را می طلبد، که بستر واقعیت مجازی با استفاده از پویانمایی محیط شبیه سازی شده بحران با نشانه های تنش زا نظیر سروصدای محیط، آژیرهای خطر، دود آتش و... امکان تمرین و تکرار مکرر را فراهم می‌کند و می تواند جایگزینی بسیار مناسب برای مانورهای فیزیکی پرهزینه باشد.

 دکترثمینی افزود؛همچنین با توجه به اهمیت استراتژیک جایگاه پدافند غیرعامل، امکان تجاری‌سازی و فروش این نرم‌افزار بازی جدی جهت استفاده در آزمایشگاه‌های واقعیت مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، اداره اورژانس پیش‌بیمارستانی وزارت‌ بهداشت و سایر ارگان‌های مرتبط نظامی و غیر نظامی نیازمند این خدمت وجود خواهد داشت که گامی ارزشمند در توجه به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، تلفیق فناوری های نوین در برنامه های درسی و توسعه کارآفرینی در بستر دانشگاه های نسل سوم می باشد.

دبیرشورای کلان منطقه 9 خاطر نشان کرد: با توجه به واسپاری ماموریت ویژه توسعه و تعالی فناوری های آموزشی از طرف وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه علوم پرشکی مشهد و پیگیری های این کارگروه، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد افتتاح آزمایشگاه واقعیت مجازی(AVR Lab) این دانشگاه و فراخوان اعلام نیاز اعضای هیأت علمی جهت طراحی نرم افزار در این بستر باشیم.

ایده تهیه این نرم افزار از حدود یکسال قبل توسط دکتر رضا اخوان، عضو هیأت علمی گروه طب اورژانس و مسئول مرکز جامع مهارت های بالینی و فناوری های نوین آموزشی دانشگاه در قالب پایان نامه آقای احمد محروقی، دانشجوی پزشکی شکل گرفت و با توجه به نبود بستر سخت افزاری واقعیت مجازی در دانشگاه و جهت صرفه جویی منابع مالی، از ظرفیت  گروه ICT و هوشمندسازی پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن جهت پیشبرد این ایده کاربردی و مهم استفاده شد.

گفتنی است بازی‌های جدی، بخشی کلیدی از صنعت بازی‌های دیجیتال هستند که ما را در آموزش، تبلیغات، درمان و سایر اهداف جدی دیگر یاری می‌کنند. توسعه این بازی‌ها علاوه بر دانش فنی بازی‌سازی، مستلزم وجود دانش علمی تخصصی در حوزه موردنظر است و بر این اساس، بیش از هر شاخه دیگری در بازی‌سازی، به تحقیق‌وتوسعه و مطالعات دانشگاهی نیاز دارند. اما بازی علاوه بر سرگرمی،دارای هیجان و جذابیت هم هست و ظرفیت‌های متفاوتی دارد که می‌تواند آموزش را بهینه کند. اگر به این موضوع نگاه جدی اتفاق بیفتد حتما می‌تواند در کشور ما تحولی را در نظام آموزشی ایجاد کند. در نظام سلامت خوشبختانه دست‌اندرکاران مشارکت و همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته اند. باتوجه به اینکه در نظام سلامت و نظام درمان با هزینه‌های سنگینی مواجه هستیم، راه‌حل‌های موثری را می‌توان در عرصه بازی‌های جدی برای تجویز و درمان بسیاری از بیمارها داشته‌باشیم. بازی های رایانه ای می‌تواند درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روانی باشد. بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند راه‌کارهایی را در حوزه‌های اقتصادی، کسب و کار، فرهنگی و در فضاهای عینی و واقعی داشته باشد و برآنها تاثیر بگذارد.

در مراسم اختتامیه این دوره که با حضور ۷۲ بازی از سراسر کشور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد،بازی‌سازان و بازی‌پژوهان برتر در بخش‌های مختلف رویداد مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتشار 23 عنوان کتاب به همت اعضای هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد

  • PDF

تا پایان امسال شش سلامتکده طب ایرانی و مکمل در مشهد راه اندازی می شودرییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این دانشکده دومین دانشکده پس از دانشگاه تهران است که در سه حوزه آموزش، پژوهش و درمان به خوبی فعالیت کرده است و به همت اعضای هیات علمی تاکنون توانسته 23 عنوان کتاب و 163 عنوان مقاله منتشر سازد.

دکتر یوسفی، در گفتگو با وب دا، با اشاره به اینکه دانشکده طب ایرانی و مکمل از سال 89 با مصوبه شورای آموزشی دانشگاه شکل گرفت و سه گروه آموزشی در آن فعالیت دارند، گفت: طب ایرانی ، طب چینی و مکمل و گروه علوم دارویی در طب مکمل، رشته های این دانشکده را تشکیل می دهند، علاوه بر این  در دو سال اول که هنوز شاکله دانشکده شکل نگرفته بود، دانشجوها به شکل مشترک با دانشگاه تهران آموزش می دیدند.

وی با بیان اینکه تاکنون یازده دوره دانشجو در این دانشکده پذیرفته شدند که مجموعا حدود 70 نفر  دانشجو هستند ولی تقریبا نیمی از آنها دانش آموخته شدند و دوران تعهدات ضریب کا را می گذرانند خاطر نشان کرد: در حال حاضر پذیرش دانشجو در رشته طب سنتی و داروسازی سنتی انجام می شود اما  اخیرا شورای گسترش اعلام کرد که در سال آینده نخستین دوره دانشجوی طب سوزنی پذیرش می شوند.

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه 5  نفر در هر سال شرایط پذیرش دکترای تخصصی را کسب می کنند ، تصریح کرد: دانش آموختگان در حال حاضر در بیمارستان امام رضا(ع) به عنوان درمانگاه مرکزی و بیمارستان قائم(عج) در قالب کلینیک پذیرش بیمار دارندکه جدای از آن نیز یکی دیگر از همکاران در بیمارستان شریعتی مستقر شدندکه به شکل مستقل کار می کنند.

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای وزارت بهداشت گسترش خدمات طب سنتی است، خاطر نشان کرد: علاوه بر بیمارستانها دانش آموختگان این دانشکده در شش سلامتکده  که با الگوی مشارکتی راه اندازی شدند فعالیت می کنند، البته الگوی شکل گیری این سلامتکده ها به شکل مشارکتی بوده و دانشگاه صرفا یک مسئول فنی و مجوز در اختیار آنها قرار داده است و  مابقی الزامات و پیش نیاز ها و مواد مصرفی و.. برعهده بخش خصوصی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سلامت کده های تختی، پردیس، توس، حکمت، ترنج، آل یاسین در  دو شیفت  ارائه خدمت می کنند،  اظهار کرد: ویزیت پزشک و 56 قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است؛ اما در حوزه خدمات متاسفانه شورای عالی بیمه ، برای پوشش خدمات بیمه ای اقدامی صورت نداده است.

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه طب سنتی یک مکتب درمانی است که دارای مبانی، اصول تشخیصی و درمانی است، گفت:  در حوزه پیشگیری نیز با تکیه بر سبک زندگی فعالیت می کند، علاو ه براین عمده بیماران کسانی هستند که از طب رایج نتیجه دلخواه را کسب نکردند .

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: رویکرد وزارت بهداشت این است که در همه مراکز بهداشتی و سطوح دو سه خدمات طب سنتی تعریف شود، اما باید توجه کرد که طب سنتی در حوزه پیشگیری و درمان کار می کند اما در حوزه  اورژانس ها ، عفونت های حاد، مراحل حادتروما ، کیس های جراحی و بدخیمی، چشم ، گوش وحلق و بینی  طب رایج بیمار بهتر می تواند نتیجه بگیرد.

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه از آنجایی که همه ورودی های دانشکده، پزشک هستند می توانند تشخیص دهند که برای کدام بیماری کدام رویکرد طبی می تواند مفید باشد، اظهار کرد: بعد از اقدامات تشخیصی اگر انتخاب درمانی خوبی در طب مکمل وجود داشت توسط پزشک طبابت می شود که بیشتر در حوزه بیماریهای مزمن و  داخلی است.

وی با بیان اینکه در رشته طب سنتی شش عضو هیات علمی و 40 نفر دانشجو،  ودررشته طب چینی و مکمل 5 نفر عضو هیات علمی و سال آینده سه نفر دانشجو جذب می شوند، گفت: گروه سوم که گروه علوم دارویی است  فعلا دانشجو ندارد اما در دانشکده دارو سازی همکاری مشترک انجام می دهند.

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری نشست های خوبی با معاونت بهداشتی برگزار شد که در نهایت مشهد یکی از ده شهرستانی بود که طرح اقدام خدمات طب سنتی ورایج را اجرایی کرد، گفت: این طرح در شهرستان چناران اجرایی شد و تعدادی از خانه های بهداشتی و بهورزان و پزشکان براساس محتوای آموزشی وزارت بهداشت آموزش دیدند.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر جلسات آموزشی در حوزه پیشگیری و سبک زندگی  در مراکز بهداشتی از سوی دانشکده برگزار می شود، عنوان کرد:23  عنوان کتاب و 163 مقاله که از این تعداد 80 مقاله گرید یک و مابقی گرید دو و پایین تر است از دستاوردهای پژوهشی این دانشکده است، علاوه بر این راه اندازی دوره کویکولار طب سوزنی، برگزاری دوره آموزشی هومیو پاتی، راه اندازی کلینیک هیپنوتیزم، ایجاد بانک اطلاعاتی و برگزاری دوره آموزشی سلامت معنوی، تدوین کوریکلوم فلوشیپ طب ایرانی، طراحی برنامه های آموزشی کوتاه مدت طب ایرانی، تدوین قرار دادهمکاری با عتبه علویه در نجف، از دیگر اقدامات این دانشکده است.

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه چشم انداز دانشکده تابع سیاست های وزارت بهداشت است ، خاطرنشان کرد: افق های روشنی  برای دانشکده طب سنتی  ترسیم شده است, در همین راستا معاونت بهداشتی طرحی را برای خانه بهداشت در این حوزه فراهم می کند تا بستر برای ارائه خدمات آکادمیک فراهم شود زیرا در غیر این صورت زمینه برای حضور عطاری ها باز می شود.

وی گفت: اطلاع عمومی مردم و دانشگاهیان از خدمات آکادمیک حوزه طب سنتی ضعیف است بنابراین نیاز به اطلاع رسانی است تا بدانند این دانشکده می تواند اقدامات مشورتی و مشارکتی با سایر نهادها انجام دهد.

 

 

جایگاه دوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کتب منتخب علوم پزشکی کشور

  • PDF

مدیر  اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این دانشگاه  پس از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موفق شد جایگاه دوم را در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور به لحاظ تعداد کتب منتخب کسب نماید.

دکتر رنگرزی در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: در آخرین ارزیابی  کمیسیون ارزشیابی متون و منابع منتخب علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 21 عنوان کتاب از دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بین  کتب منتخب علوم پزشکی کشور قرار گرفتند که بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق شد جایگاه دوم را در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور به لحاظ تعداد کتب منتخب کسب نماید.

دبیر شورای انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گسترش و نشر کتب با کیفیت علمی بالا را از اولویت های حوزه انتشارات دانشگاه برشمرد.

مدیر  اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اعضای کمیسیون ارزشیابی متون و منابع منتخب علوم پزشکی را معاونین آموزشی و تحقیقات و فناوری وزارت، دبیران شوراهای آموزش پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و علوم پایه و چهار عضو حقیقی تشکیل می دهند.

وی گفت: این کمیسیون پس از داوری و ارزیابی کتب براساس شاخص های مصوب تعداد 239 کتاب را از بین 2460 کتاب، به عنوان کتاب منتخب در سال 1398 تعیین نمود.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد عناوین کتب منتخب در سال 1398 می توانند به آدرس http://nasrme.ac.ir/books98  مراجعه نمایند.

تدوین دومین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور

  • PDF

با تدوین دومین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور و در راستای طرح تحول آموزش پزشکی و وظایف کارگروه اعتلای اخلاق حرفه ای، کارگاه آموزشی توانمند سازی مدرسین اخلاق پزشکی با همکاری شورای عالی اخلاق پزشکی و کمیته علمی اخلاق در آموزش وزارت بهداشت و به همت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیرخانه طرح تحول آموزش کلان منطقه 9 برگزار شد.

متخصص اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر کارگروه اعتلای اخلاق حرفه ای کلان منطقه9 در حاشیه این کارگاه در گفتگو با وب دا گفت: اخلاق پزشکی یکی از موضوعات اساسی و مهم در حرف پزشکی است که سالهاست در دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان یکی از واحدهای درسی تدریس می شود ولی در هر یک از دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی براساس بضاعت علمی و فردی مدرسین تدریس می شده است.

دکتر محمد محمدی آشنایی اساتید با عناوین مصوب در کوریکولوم های اخلاق پزشکی و ایجاد وحدت رویه و یکپارچگی در آموزش مباحث اخلاق پزشکی و در نهایت ایجاد شبکه ای از مدرسین اخلاق پزشکی در کلان منطقه 9 آمایشی و در کشور را از اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی ذکر کرد.

دکتر محمدی بیان داشت: این برنامه اولین کارگاه مقدماتی آموزش اخلاق پزشکی است که دوره های پیشرفته و تخصصی آن، در آینده ای نزدیک برگزار خواهد شد.

این متخصص اخلاق پزشکی اظهار امیدواری کرد این برنامه ها بتوانند در راستای توانمندسازی اساتید اخلاق پزشکی و به تبع آن توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی تاثیرگذار باشد و برای چالش های اخلاقی که در علوم مختلف پزشکی پیش می آید تحلیل ها و راهکارهای مطلوبی ارائه شود تا شاهد ارتقای اخلاق مدارانه سلامت جامعه باشیم.

در این کارگاه سه روزه متخصصان اخلاق پزشکی از شورای عالی اخلاق پزشکی، کمیته ملی اخلاق در آموزش، کمیته ملی اخلاق در پژوهش و اساتیدی از دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، تبریز و ارومیه به تدریس مباحثی همچون معرفی مدل های آموزش اخلاق، نسبت حقوق و اخلاق و فقه پزشکی، تصمیم گیری اخلاقی و مدل های آن، موارد اخلاقی آغاز و پایان حیات،حق بر دانستن اطلاعات و تصمیم گیری و ... پرداختند.