عملکرد معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دولت تدبیر و امید

  • PDF

ارتقاء فرایند تکنولوژی آموزشی ماموریت جدید دانشگاه علوم پزشکی مشهدبهره برداری از مرکز جامع مهارتهای بالینی و فناوری های نوین آموزشی از مهمترین اقدامات این حوزه

انسان سالم، محور توسعه هر اجتماعي است.هدف اصلي وزارت بهداشت، درمان و آموزش علوم پزشكي، حفظ، توسعه و ارتقاء سلامت جامعه است. اين هدف از طريق ارائه خدمات بهداشتي- درماني توسط تيم سلامت در سطوح سه گانه ارائه خدمات سلامت محقق مي شود.تربيت نيروي انساني توانمند بعنوان اعضاي تيم ارائه خدمات سلامت بر عهده نظام آموزش علوم پزشكي است.

در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکي مشهد با دارا بودن حدود  ۹ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي از جمله کارداني، کارشناسي، کارشناسي ارشد، دکتراي تخصصي، فلوشيپ، دکتراي حرفه اي و دوره هاي تخصصي و فوق تخصصي يکي از قطب هاي اصلي آموزش پزشکي در کشور به شمار مي رود.

هم اکنون ۸۴۰ عضو هيات علمي در دانشگاه علوم پزشکي مشهد فعال هستند و نسبت دانشجو به عضو هيات علمي در اين دانشگاه ۱۰.۵۶ بوده و از سطح استاندارد مناسبي برخوردار است.

تحول در نظام آموزش علوم پزشکي با تأکید بر اولویتهای کشور به عنوان گام چهارم طرح تحول نظام سلامت مطرح و وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکي خود را به تحقق اثربخش آن متعهد مي داند.

بر اين اساس پس از ابلاغ بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و با  انعقاد تفاهم نامه ميان معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ماموریت های مشترک و ویژه این طرح واسپاری و در این راستا دبيرخانه ستاد تحول و نوآوري آموزش و آمايش سرزمينی کلان منطقه ۹ در دانشگاه علوم پزشکي مشهد تشکیل شد.

حرکت به سوي دانشگاههاي نسل سوم، آموزش پاسخگو و عدالت محور، آمايش سرزمين، ماموريت گرايي تمرکز زدايي و ارتقاء توانمندي هاي دانشگاهها، اعتلاي اخلاق حرفه اي، بين المللي سازي آموزش علوم پزشکي، توسعه آموزش مجازي در آموزش علوم پزشکي، ارتقاء نظام ارزيابي و آزمونهاي علوم پزشکي، اعتبار بخشي بيمارستاني و توسعه و ارتقاء زير ساختهاي آموزش علوم پزشکي در دانشگاه از جمله کارگروههايی است که در معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در راستاي اجراي برنامه تحول در حوزه آموزش تشکيل شده است.

معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سوی وزارت بهداشت 7 ماموریت ویژه توسعه و تعالی علوم اعصاب، علوم دندان پزشکی، علوم تغذیه، طب تسکینی و طب هنر، توسعه و تعالی تکنولوژی آموزشی و توسعه و تعالی سلامت و امنیت غذایی در کل منطقه ۹ آمايشي و خراسان بزرگ را بر عهده گرفته است و معاونت آموزشي دانشگاه مشهد به عنوان دانشگاه مادر و ملی بیشترین بار را در خصوص ماموريت هاي محول شده بر دوش دارد.

همکاری در تدوین، بازنگری و توسعه کوریکولوم های مرتبط،گسترش زیر ساختهای لازم برای تربیت سرمایه های مورد نیاز منطقه و کشور،تلاش در جهت تأمین هیأت علمی و نیروهای متخصص مورد نیاز برای توسعه کشور و شناسائی و جلب همکاری سایر مراکز و دانشگاههای کشور برای همکاری در جهت توسعه از جمله اقداماتي است که در دستور کار قرار گرفته است.

 بررسی، و پیش بینی نیروی انسانی حوزه سلامت مورد نیاز در منطقه،اعلام ظرفیت دانشجویان در رشته ها و مقاطع مراکز تحت پوشش،ارزشیابی دوره ای دپارتمان ها، گروه های آموزشی، بیمارستان های آموزشی و دانشکده های تحت پوشش بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت و درمان و بررسی و اعطای مجوز گسترش دپارتمان ها، گروه های آموزشی، بیمارستان های آموزشی و دانشکده ها با رعایت استانداردها و در چارچوب سند آمایش سرزمین از جمله مواردي است که بر اساس سند آمايش سرزميني، تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های آن به مناطق تفويض شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان تنها قطب تکنولوژی آموزش در پزشکی کشور؛ تربيت دانشجوی تکنولوژی آموزشی در مقطع ارشد به شکل مجازی را بر عهده دارد.

مرکز فناوری های آموزشی و مرکز آموزش مهارت های بالینی و جراحی از مهمترین اقدامات اخیر معاونت آموزشي به شمار می رود که این مرکز در فضايي بیش از دو هزار متر مربع ایجاد شده است.

اين فضا؛ مجموعه آموزشی گسترده اي برای آموزش های مهارتی در دانشگاه مشهد ایجاد و دستياران را با انجام آموزش های مهارت های جراحی با توانمندی و مهارت پایه بيشتري بر بالين بيمار حاضر مي كند.

مرکز جامع مهارتهای بالینی و فناورهای نوین آموزشی هم اکنون یکی از قطب های مهم تکنولوژی در کشور به شمار می رود در این مرکز که به آزمایشگاه وت لب( آزمایشگاهی که بصورت عملی روی بافت های حیوانی کار می کند) و سیمیلاتورهای اموزشی از جمله رباط آدم نمای نسل ۵  و دستگاه های  سیمیلاتور لاپاراسکوپی هیبرید و آنژیوگرافی مجهز است و آموزش گیرندگان پیش از ورود به فضای واقعی درمان آن را به شکلی مطلوب تجربه خواهند کرد.

معاونت آموزشي دانشگاه در برنامه ریزی آینده خود در بحث بین المللی سازی به دنبال اجرای پروتکل های جذب دانشجوي خارجي و ايجاد تعاملات بین الملل موفق مي باشد.

 معاونت آموزشي دانشگاه  علوم پزشکی مشهد به دنبال استفاده از پتانسیل های جذب دانشجوی بین الملل خصوصا در کشورهای اسلامی با توجه به حضور بارگاه منور امام رضا(ع) در مشهد مي باشد.

اين معاونت در حال حاضر آموزش ۲۵۰ دانشجوی بین الملل در رشته مقاطع مختلف (دکترای حرفه ای، تکمیلی، دستیاری و رشته های کارشناسی) را بر عهده دارد و به دنبال جذب تعداد بيشتر دانشجوي خارجي بر اساس مجوز افزایش اين دانشجويان تا سقف ۳۰ درصد از سوي وزارت بهداشت است.

معاونت آموزشی موفق به تسهيل جذب دانشجوي بين الملل به دلیل ارائه پروتکل های شفاف در کارگروه بین المللی سازی و مدیریت بین الملل دانشگاه و قرار دادن تمام رشته های قابل ارائه در دانشگاه مشهد در سایتedeucation ایران شده است.

معاونت آموزشي بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ كه سه دانشگاه را در سند آمایش جغرافیایی توسعه آموزش عالی سلامت توانا در دريافت اعتبار بین الملل مي داند به دنبال موفقيت دانشگاه مشهد بر اساس پتانسیل این شهر مي باشد.

 اين معاونت،  اعضای هیات علمی توانمند دانشگاه مشهد را برای چهار سال آینده چشم اندازی مناسب در مسير اعتبار بخشی در سطح بین الملل مي داند.

معاونت آموزشي با توجه به پیر شدن جامعه ایران و ابتلا به بیماری های مزمن در سنین بالا، ايجاد درمان های نگهدارنده و تسکینی را مورد نياز مي داند و از اين رو تاكيد بر توسعه و تعالي طب تسكيني دارد.

معاونت آموزشي تلاش دارد تا طب تسكيني را با حمايت و رشته های مرتبط با آنکولوژی، طب فیزیکی، فیزیوتراپی و توان بخشی، طب سنتی، طب چینی، روان پزشکی، گروه های معنویت گرا و روحانیون در دانشگاه پيش ببرد.

بر اين اساس این معاونت اقدام به برگزاري دوره های کوتاه مدت برای پزشکان عمومی جهت بیان مبانی طب تسکینی نموده و طرح درس هایی را برای کوریکولوم پزشکی عمومی تدوین كرده است.

جایگاه ممتازگروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تولید علم و تربیت نیروی انسانی

  • PDF

تعیین جنسیت و تشخیص بیماری‌های ژنتیک جنین قبل از لانه گزینی در دانشگاه علوم پزشکی مشهدمدیرگروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در میان دانشگاه های کشور، مشهد دارای رتبه سوم به لحاظ تولید علم و امکانات زیر ساختی و در رده اول کشور به لحاظ نیروی انسانی در علم ژنتیک است.

دکتر مجید مجرد در گفتگو با وب دا با بیان اینکه گروه ژنتیک در حال تلاش برای ورود به حوزه بالین است خاطر نشان کرد: در حال حاضرژنتیک در بخش های دولتی و خصوصی و تحقیقات به لحاظ کاربردی و علوم پایه نیز به سمت خوبی در حال حرکت است.

وی به حضور دانشجویان کارشناسی ارشد در گروه ژنتیک دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: دوره نهم پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد برگزار شده است و تا کنون ۳۶ دانشجوی کارشناسی ارشد در این گروه پذیرش و ۲۳ دانشجو نیز در حال تحصیل می باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پژشکی مشهد تاکید کرد: این گروه دارای ۱۶ دانشجوی PHD است و به لحاظ عضو هیأت علمی و تعداد دانشجویی که در گروه پذیرش شده است پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران بزرگترین گروه ژنتیک در کشور محسوب می شود.

دکتر مجید مجرد تصریح کرد: در این گروه فعالیت های تشخیصی در حال انجام است و در بیمارستان قائم(عج) آزمایشگاه ژنتیک پزشکی جهت انجام فعالیت های مختلف ملکولی و ژنتیک ملکولی صورت می گیرد.

مدیرگروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت های گروه در دانشکده بیشتر در زمینه آموزشی و پژوهشی است؛ اما در بیرون دانشکده هر کدام از اعضای گروه، مسئول فنی یک آزمایشگاه ژنتیک (آزمایشگاه های بنیاد ژنتیک، جهاد دانشگاهی و غیره) هستند و فعالیت آزمایشگاهی تشخیصی در آزمایشگاه های مختلف در حال انجام است.

وی با بیان اینکه علم ژنتیک با تمام علوم در ارتباط است خاطر نشان کرد: پس از دانشگاه تهران، بهزیستی و شهید بهشتی، دانشگاه مشهد چهارمین دانشگاه می باشد؛ که در مقطع دکترای تخصصی مجوز پذیرش دانشجو در این شاخه را به دست آورده است.

دکتر مجرد با بیان اینکه یکی از مهمترین خدماتی که علم ژنتیک به مردم می تواند ارائه دهد مختص خانواده هایی است که دغدغه فرزند آوری سالم را دارند بیان داشت: والدینی که به دلیل مشکلات ژنتیکی و فامیلی  دغدغه سلامت فرزندان خود را دارند می توانند این کار را در مرحله اول با مشاوره ژنتیک انجام دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: در بخش دولتی، بیمارستان قائم(عج) هر روزه با حضور اساتید به ارائه مشاوره ژنتیک می پردازد و در دیگر بخش ها نیز این گونه فعالیت ها وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در مشاوره ژنتیک مشخص می شود که باید چه راه های پیشگیری برای بیماران در زمینه اختلالات کروموزومی و یا ژنی صورت گیرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر با پیشرفت علم در خصوص تعیین توالی و رمز ژنتیکی همراه با تکنولوژی هایی که به عنوان DNA به تشخیص هر چه بهتر بیماری ها می پردازد و با استفاده از تکنولوژی NGS موفق به تشخیص دقیق تر بیماری ها شده ایم.

مدیر گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در این خصوص فعالیت های بسیار خوبی در شمال شرق کشور و خصوصا شهر مشهد در حال انجام است و کلیه همکاران در این زمینه در تشخیص بیماری ها در حال فعالیت می باشند.

اجرای طرح اضطراب زدایی در جامعه یکی از مهمترین برنامه های کارگروه توسعه و تعالی علوم اعصاب

  • PDF

دبیر کارگروه توسعه و تعالی علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اجرای طرح اضطراب زدایی در جامعه را از مهمترین برنامه های سال جاری این کارگروه عنوان کرد که قرار است با همکاری دیگر سازمان های موثر بر سلامت اجرایی شود.

دکتر فریبرز رضایی طلب در حاشیه نشست تکریم و معارفه دبیر کارگروه توسعه و تعالی علوم اعصاب در گفتگو با وب دا با بیان اینکه این برنامه با همکاری استادان و پژوهشگران دو دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مونستر آلمان و دیگر سازمان ها به اجرا درمی‌آید خاطر نشان کرد: اضطراب فزاینده‌ای که در جامعه ایجاد شده است تا حدود زیادی، حاصل تغییر سبک زندگی در دوران جدید است که ایجاد کننده بیماری‌های جسمی و روانی متعددی در همه‌ی گروه‌های جمعیتی است.

عضو هیات علمی گروه بیماری های اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مشهد ظرفیت های مناسبی در زمینه زیر ساختی و اعضای هیات علمی توانمند در حوزه علوم اعصاب داراست تصریح کرد: بر اساس برنامه تحول و نوآوری در آموزش، ماموریت توسعه و تعالی علوم اعصاب بر عهده منطقه 9 آمایشی و با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نهاده شده است.

وی با بیان اینکه علوم اعصاب طیف گسترده ای همچون بیماری های مغز و  اعصاب، جراحی مغز و اعصاب، بیماری های مرتبط با روانشناسی و روانپزشکی، علوم اعصاب بالینی، پایه و فیزیولوژی را در بر می گیرد خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد برنامه های متعددی را برای توسعه و تعالی این رشته و کسب مرجعیت علمی را در دستور کار قرار داده است و راه اندازی بخش بالینی بیماری های اعصاب در بیمارستان امام رضا(ع) از جمله اقدامات در این زمینه است.

دکتر رضایی طلب، ایجاد رشته های جدید، بومی سازی، برگزاری همایش های علمی ملی و بین المللی و گسترش تعاملات بین المللی را از جمله مهمترین برنامه های کارگروه علوم اعصاب عنوان کرد و گفت: در سال جاری نخستین فلوشیپ اختلالات خواب و فلوشیپ استروک (سکته مغزی) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعاملات بین المللی مناسبی را در زمینه علوم اعصاب با دانشگاه های آلمان دارد که این امر با تلاش پرفسور گرجی استاد بین المللی علوم اعصاب میسر شده است تصریح کرد: تلاش می شود تعاملات بین المللی در راستای توسعه علوم اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیش از پیش گسترش یابد.

در این نشست که با حضور دکتر اعتضاد رضوی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد از تلاش ها و زحمات دکتر شعیبی قدردانی و دکتر فریبرز رضایی طلب به عنوان دبیر کارگروه توسعه و تعالی علوم اعصاب  معرفی شد.

 

 

آغاز برگزاری مصاحبه آزمون دکترای تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

  • PDF

مرحله دوم آزمون(مصاحبه) دکترای تخصصی(PhD) ، در چهاررشته فیزیک پزشکی، علوم تغذیه، آمار زیستی و انفورماتیک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد.

به گزارش وب دا، بدین منظور، صبح امروز رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور در دانشکده پزشکی ضمن بازدید از مراحل آزمون، در جریان روند برگزاری آن قرار گرفت.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در گفتگو با وب دا اظهار کرد: این آزمون طی روزهای 26 الی 28 مرداد در 4 رشته تخصصی فیزیک پزشکی، علوم تغذیه، آمار زیستی و انفورماتیک پزشکی با حضور 200 داوطلب از سراسر کشور برگزار می شود.

دکتر خواجوی راد خاطر نشان کرد: در این مدت67 داوطلب در رشته علوم تغذیه، ۳۸ نفر در رشته انفورماتیک پزشکی ،۳۶ داوطلب در رشته فیزیک پزشکی و 44 داوطلب در رشته آمار زیستی تحت مصاحبه های تخصصی توسط اساتید قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه بر اساس مصـــوبات شـــورای آمـــوزش علـــوم پایه پزشكی، بهداشت و تخصصی و در راستای اجرایی سازی برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، برگزاری مرحله دوم آزمون از سال تحصیلی۹۶-۹۵ به دانشگاه ها وا گــــــذار شـــده است خاطر نشان کرد: بر طبق این مصوبات ۵۰ درصد نمره به آزمون كتبی که به طور متمركز توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار می شود،تخصیص می یابد و مرحله دوم آزمون بصورت مصاحبه و با شیوه چند ایستگاه(Multiple Mini-Interviews)  اجرا می شود و۵۰ درصد نمره کل توسط اساتید گروه های آموزشی دانشـــگاه های پذیرنـــده در مناطـــق آمایـــشی اختصاص خواهد یافت.

وی تاکید کرد: این آزمون، عادلانه، عینی و ساختارمند بوده و به درستی صلاحیت­های متقاضیان تحصیل در دورهای آموزشی دکتری تخصصی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد.

در بازدید دکتر دارابی رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از روند آزمون مصاحبه تخصصی، دکتر رحیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه نیز حضور داشت.

 

آخرین اخبار